Ga naar inhoud
GENEGEERD

Voorfilter voor keramisch waterfilter


Raycoupe

Aanbevolen berichten

Ik heb al een tijdje zo'n goedkope Pureeasy waterfilter met keramisch element en pompje. Wat mij zo makkelijk leek is dat je gewoon je slangetje in vuil water hangt, even pompen et voila de petfles weer vol veilig drinkwater. Om het waterfilter het niet te makkelijk te maken, heb ik hem meegenomen op diverse wandeltochten en onderweg de petfles gevuld. Vaak gaat dat redelijk, maar als ik in het veen loop met z'n duistere en troebele watertjes, dan blijkt het filtertje binnen 2 a 300 cc superzwaar te pompen. Kijk je dan naar het keramisch element, dan zit dat volgeplakt met een zwarte drap, hele fijne vezeltjes die in het water zweven.

 

Nu is het verstandig je water vooraf te filteren met wat je maar voor handen hebt, koffiefilters, nylonkousje, t-shirt, etc. Dit vind ik voor onderweg bijzonder lastig, ik wil gewoon snel m'n petfles kunnen vullen, zonder voorfilteren, of vijf of zes keer het keramisch element te reinigen. Ik moest dus een voorfiltertje zelf verzinnen. Ook geschikt voor andere merken keramische filters met een pompje.

 

Dit is het geworden: Pic-20130322-002.jpg.9229e149b8a810b4dce980b8f6f40022.jpg

 

Op de foto zie je het standaard Pureeasy waterfiltertje, met aan de aanzuigslag een plastic zalf busje van de apotheek. In de bodem heb ik 1 gaatje geboord van 6mm, waar ik vervolgens het slangetje doorheen trek. Het deksel is voorzien van gaten (ook 6mm, scheelt boortje wisselen ;)) en kan erop geschroefd worden.

 

Nu kun je moderne materialen gebruiken als filtermateriaal, maar ik heb hem gewoon volgestopt met het ter plekke aanwezige mos en gras. Even vol laten lopen met water en pompen maar!

 

Het resultaat is dat ik nu wel 1,5 liter petfles vol krijg, zonder tussendoor het keramiek te hoeven schoonmaken. Wel gaat het op het einde een stuk zwaarder dan in het begin, wat aangeeft dat 1,5 liter ongeveer de max is. Wellicht door er meer gras en mos in te proppen, kan ik dit nog verbeteren, maar m'n doel is bereikt. Ipv een compleet zwart keramisch filter, waar de drap vanaf druipt, ziet het er nu zo uit na die 1,5 liter veenwater.

 

Pic-20130322-003.jpg.618d507e0d1fe3276a6240d4f9c22121.jpg

(Hier met de vinger een streep getrokken door de drap)

 

Op diezelfde manier is het toevoegen van een actieve koolfilter ook mogelijk, dan uiteraard aan het uitstroom slangetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot

Goed plan @Raycoupe. :)

 

Dat is een hele verbetering!

 

Als je alleen wilt werken met materiaal uit de omgeving, moet er waarschijnlijk nog een fijner filtermateriaal bij, en je moet het vaker vervangen, gezien de nog aanwezige drab.

 

Je kan ook experimenteren, met prefab filters, die snel te vervangen zijn.

Bouw ze op: grof - middel - fijn en laat je inspireren door vijver-, aquarium- en doe-het-zelf-filters.

Ook de maat van je zelfbouw-voor-filter kan van invloed zijn (PVC pijp, die witte is lekker dun).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker bezig ouwe. ik hoor alleen aantal mensen al denken 'Katadyn' :cool: Maar zo heb jij weer een probleem opgelost !

Hoe vuil was het water eigenlijk?

 

Het water zit vol zwevende plantendeeltjes, als je het in een koffiefilter giet, verstopt deze acuut. Hoe groter het oppervlakte van het keramiek, des te langzamer hij verstopt raakt, maar 't zal ook bij Katadyn snel gedaan zijn.

Zoals @Heksenboot zegt, zou je meerdere gradaties van filtratie willen, net als bij aquarium filters. Ik wil gewoon een petfles kunnen vullen in 1 keer. Schoonmaken moet je toch en de inhoud van het voorfilter gooi je gewoon weg.

Ik was bezorgt om de 'flow', maar zou nog meer gras/mos in het doosje kunnen doen, het pompje kan het nog makkelijk aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

@Raycoupe

knap gedaan :rolleyes: ik neem aan dat dit zeker ook zal werken voor andere waterfilters , maar een mogelijkheid om je water schoner te krijgen is door bij de bron waar je het water uit haalt

om daar vlak naast een ''putje'' te graven wat vrij snel vol zal lopen doch door de grond zal het water daar schoner in zijn dan uit de sloot zelf . Een optie die je kan overwegen is het gat te vullen met gras , riet /stro ed zodat het gat niet invalt en het water tussen de stelen gaat staan , dit geheel zorgt er dan ook nog eens voor dat het water schoner blijft . Je heb dan wel een slangetje nodig om het water hieruit te pompen

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe

knap gedaan :rolleyes: ik neem aan dat dit zeker ook zal werken voor andere waterfilters , maar een mogelijkheid om je water schoner te krijgen is door bij de bron waar je het water uit haalt

om daar vlak naast een ''putje'' te graven wat vrij snel vol zal lopen doch door de grond zal het water daar schoner in zijn dan uit de sloot zelf . Een optie die je kan overwegen is het gat te vullen met gras , riet /stro ed zodat het gat niet invalt en het water tussen de stelen gaat staan , dit geheel zorgt er dan ook nog eens voor dat het water schoner blijft . Je heb dan wel een slangetje nodig om het water hieruit te pompen

gr will

 

Hahahaha, knap he! Oud potje van zalf afwassen en een paar gaten in boren. Waanzinnig complex. ;)

 

Binnenkort mag je er zelf mee spelen. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker creatief weer @Raycoupe!

Maar zou het niet beter werken met een iets smaller potje? En wellicht iets langwerpiger zodat het voorfilter meer eruit filtert doordat je daarin makkelijker lagen kan opbouwen. Zon zalf potje is nog aan de brede maar korte kant.

 

Klopt, ik was bang dat de flow erg belangrijk zou zijn, want het is maar een klein pompje. In de praktijk blijkt het geen enkel probleem en dan is inderdaad een iets langer en smaller potje handiger.

Wel moet je makkelijk met je vinger het gras en mos (of stuk katoen, watten, je sok, wat je maar hebt) er weer uit kunnen halen, dus niet te dun.

 

Iets degelijker potje mag ook wel, want deze scheur heel makkelijk. :o

 

Tja, sinds ik de Squeeze heb, neem ik deze nooit meer mee in 't veld. Dus @Wafels mag er zelf een voorfiltertje bij prutsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...