Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een weekend moestuin


Gast Heksenboot

Aanbevolen berichten

Gast Heksenboot
:) Ik ga jouw het boek PlukPlanten voor als de Pleuris uitPreekt nog eens cadeau doen. ;)

 

Ja, Shelter Camping gaat goed. Ben benieuwd naar de 27e. Zal niet kunnen komen.

Maar ongetwijfeld volgen er nog meer bijeenkomsten voor Mei.

Mooie uitbreiding, de moestuin.

 

Zat altijd al in het plan, kijk maar in de intro van Shelter Camping.

Maar ik had twijfels, of het wel zou kunnen qua onderhoud.

Die twijfels zijn nu opgelost, in dit draadje.

 

Nogmaals hartelijk dank voor het meedenken iedereen! :)

 

Wat ik ook nog even extra kan vermelden: ik zoek express iets dicht bij mijn huis. Dan kan ik de boel beheren. ;)

 

Cadeautjes? Cool :cool:

Ik zou het al een mooi cadeau vinden, om jou eens te ontmoeten.

 

Ik denk dat we nu al een mooie vaste stek hebben. (leuk, een tuin-term:))

Alleen nog even uitdenken, hoe ik dat kan versimpelen, met organiseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Gast Heksenboot
Ik kom zeker nog een keer naar een Shelter bijeenkomst.

 

Ondertussen hier de link naar de review door @carsten888 van het boek 'Overleven op je eigen km2' door Dick Strawbridge

 

Ah, dank je. Dat had ik gelezen, vandaar dat hij al op mijn verlanglijst staat.

Ik wou gewoon weten wat @IsaBo er zelf van vindt :)

 

Leuk dat een keer langskomt Marc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Moet je die pompoen wel goed opvoeden! Die dingen (over)woekeren als een gek. Ik had zelf nieuwzeelandse spinazie tussen de pompoenen staan, maar die arme planten maakten dus echt geen schijn van kans.

 

Qua wel: een van mijn tuinbuurmannen heeft een eigen 'waterput'. Hij heeft twee van die grote voedseltonnen (bodem eruit) bovenop elkaar ingegraven. Daarmee komt hij tot flink onder de grondwaterstand. Dus die tonnen staan altijd vol water. Erg handig, moet zelf een flink eind van/naar de sloot met m'n gieters. Daarmee heb je nog geen automatische watergeefconstructie, maar dat is dan stap 2..

 

Bij mij op het complex zijn de meesten fel tegen mulchen en karton enzo. Trekt alleen maar oneindige hoeveelheden slakken en ander (on)gedierte aan, vinden ze. En daar hebben ze dan wel weer een punt. Het feit dat ik per jaar maar 4 slakken hoef te rapen (zandgrond), is een grote genade. In mijn achtertuin ben ik kansloos, daar kan ik er 100 per dag weghalen en dan houden ze het nog langer vol dan ik.

 

Inderdaad @Richa, dat zijn enorme bladeren, van die pompoenen, daar kan je niks onder laten groeien.

Misschien als er al wat hogers staat, bonen-stokken misschien @leidseprepper?

 

Goeie tip van die wel.

 

Slakken-recepten zijn ook hier op de site te vinden :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slakken-recepten zijn ook hier op de site te vinden :p

 

Jaja, maar die grote dikke oranje jekko's, die kun je nou net niet eten.. ;-(

 

Ik ken het principe van de bonen-mais-pompoenen, maar bij mij zijn ze de afgelopen jaren nooit fatsoenlijk synchroon gegroeid. Of de mais kwam te langzaam om voldoende steun aan de bonen te kunnen geven, of de pompoenen gaan veel te hard om de rest nog ruimte te geven. Dit jaar was ik al helemaal blij dat die bonen los stonden. Moest ze 3x opnieuw leggen en toen gebeurde er eindelijk eens wat. Terwijl het nou net een woeker-wildgroei-pompoenenjaar was.

 

Dus tja, theorie is mooi. Maar de omstandigheden doen niet altijd (vaak niet) mee. En hoe wispelturiger het klimaat hoe ingewikkelder het gaat worden. Vroeg in het jaar veel zon, maar geen water. Zeiknatte zomers - het gooit de teeltplannen volgens het boekje lekker overhoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot: Zo'n moestuin op de camping is prima te realiseren, op verschillende manieren.

 

Ik raad je echt aan om de boekjes van Pieter Boxman te lezen, niet zozeer omdat ik jouw voorgestelde methode niet goed vind, maar je leert precies hoe planten, grond en bodemleven met elkaar samenwerken.

De kunst is zelf zo min mogelijk werk te doen en de natuur voor je te laten werken, wat voor "methode" je ook gebruikt.

 

"Biologisch tuinieren in foto's" als eerste en dan "De moestuinen van Twekkelo"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een methode om te zorgen dat je je moestuin geen water hoeft te geven, komt uit die boekjes.

 

Je boort met een grondboor elke vierkante meter een gat, wat je vult met turfmolm. In natte periodes zorgt dit voor een betere afwatering, in droge periodes zuigt de turfmolm het water van dieper uit de grond op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Een methode om te zorgen dat je je moestuin geen water hoeft te geven, komt uit die boekjes.

 

Je boort met een grondboor elke vierkante meter een gat, wat je vult met turfmolm. In natte periodes zorgt dit voor een betere afwatering, in droge periodes zuigt de turfmolm het water van dieper uit de grond op.

 

Aha! Thanx!

Turfmolm en perliet, lijkt me wel wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot: Zo'n moestuin op de camping is prima te realiseren, op verschillende manieren.

 

Ik raad je echt aan om de boekjes van Pieter Boxman te lezen, niet zozeer omdat ik jouw voorgestelde methode niet goed vind, maar je leert precies hoe planten, grond en bodemleven met elkaar samenwerken.

De kunst is zelf zo min mogelijk werk te doen en de natuur voor je te laten werken, wat voor "methode" je ook gebruikt.

 

"Biologisch tuinieren in foto's" als eerste en dan "De moestuinen van Twekkelo"

 

Okee, ik zal kijken of ik ze tegenkom.

Op MP wel een leuke over dieptekas, ook 1 van mijn plannen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, ik zal kijken of ik ze tegenkom.

Op MP wel een leuke over dieptekas, ook 1 van mijn plannen. :)

 

Dat boekje heb ik ook ;) Voor is het een wat te kostbare methode. Die dieptekas krijgt ook geen extra water, maar werkt ook met gaten met turfmolm.

 

'k Zou het meteen kopen, die boekjes worden zeldzaam.

Bij bol deze alleen nog: http://www.bol.com/nl/p/biologisch-tuinieren-in-foto-s/1001004005096564/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Dat boekje heb ik ook ;) Voor is het een wat te kostbare methode. Die dieptekas krijgt ook geen extra water, maar werkt ook met gaten met turfmolm.

 

'k Zou het meteen kopen, die boekjes worden zeldzaam.

Bij bol deze alleen nog: http://www.bol.com/nl/p/biologisch-tuinieren-in-foto-s/1001004005096564/

 

 

Ik ga wel bij jou in de leer.

Jij kent Pieter Boxman toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een methode om te zorgen dat je je moestuin geen water hoeft te geven, komt uit die boekjes.

 

Je boort met een grondboor elke vierkante meter een gat, wat je vult met turfmolm. In natte periodes zorgt dit voor een betere afwatering, in droge periodes zuigt de turfmolm het water van dieper uit de grond op.

 

Hoe diep moet je gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, dank je. Dat had ik gelezen, vandaar dat hij al op mijn verlanglijst staat.

Ik wou gewoon weten wat @IsaBo er zelf van vindt :rc.

 

Ha. ik zie wat je doet. :) . Ik heb het gisteren pas binnen gekregen en heb nog weinig tijd gehad alles te lezen maar vind het nu al echt een boek voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@IsaBo: Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Je hoeft gelukkig niet tot op het grondwater niveau te gaan.

 

Je zou zomers, na een flinke droge periode kunnen gaan boren en kijken op welke diepte het de grond wel lekker vochtig is.

Op hoge, droge plekken is een meter niet genoeg. Bij mij in de tuin, is 80cm al genoeg en ik zit op zogenaamde hoge stuifduinzanden.

 

'k Vermoed dat je op de meeste plekken genoeg hebt aan die meter. Dan volstaat een simpele palen/grondboor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@IsaBo: Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Je hoeft gelukkig niet tot op het grondwater niveau te gaan.

 

Je zou zomers, na een flinke droge periode kunnen gaan boren en kijken op welke diepte het de grond wel lekker vochtig is.

Op hoge, droge plekken is een meter niet genoeg. Bij mij in de tuin, is 80cm al genoeg en ik zit op zogenaamde hoge stuifduinzanden.

 

'k Vermoed dat je op de meeste plekken genoeg hebt aan die meter. Dan volstaat een simpele palen/grondboor.

 

Ah, zo doe je dat.

Damn handig al die experts hier, thanx weer, Ray. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ha. ik zie wat je doet. :) . Ik heb het gisteren pas binnen gekregen en heb nog weinig tijd gehad alles te lezen maar vind het nu al echt een boek voor mij.

 

Okee, ik ben benieuwd wat je er van vindt. Misschien een toevoeging in eerdere review?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot: Klopt, 'k ga er heel af en toe op bezoek, om te kijken of 'ie nog leeft ;)

 

Woont in een klein boerderijtje, zonder gasaansluiting, stookt een tegelkachel, heeft een composteer toillet, vervallen dieptekas, mooi stukkie grond met zelf aangeplante bomen, etc.

Jammer dat 'ie last heeft van reuma, de beste man kan bijna niets meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Bij ons kom je na ong. 50 cm een dikke blauwe kleilaag tegen. Pas daarna water. Ik moet dan dus door die kleilaag heen. Dat is 80 cm + de hoogte van de groentebedden.

 

De langste die ik tegenkom is 1.40 m. Geen idee hoe zwaar dat is, door die kleilaag heen.

Dan zou je eerst een stuk moeten graven, en dan pas boren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De langste die ik tegenkom is 1.40 m. Geen idee hoe zwaar dat is, door die kleilaag heen.

Dan zou je eerst een stuk moeten graven, en dan pas boren.

 

Ja, of pal naast een bed een gat boren van 80 tot 100 cm en dan met buizen gevuld met turfmolm zijlings in de groentebedden steken. Een plank weghalen,hier een gat voor de buis in boren en weer terugzetten. Eén gat zou zo meerdere groentebedden kunnen bevochtigen. Is maar een ideetje wat in mij opkomt. Weet niet zeker of het werkt.

Ik heb wel eens een vijver van ruim een meter uitgegraven (vroeger, in mijn jongere jaren) en ook vaker schuttingen gezet en zo'n kleilaag is toch nog vrij gemakkelijk door te komen. Zolang de laag boven de klei niet te droog is gaat het prima met een grondboor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ja, of pal naast een bed een gat boren van 80 tot 100 cm en dan met buizen gevuld met turfmolm zijlings in de groentebedden steken. Een plank weghalen,hier een gat voor de buis in boren en weer terugzetten. Eén gat zou zo meerdere groentebedden kunnen bevochtigen. Is maar een ideetje wat in mij opkomt. Weet niet zeker of het werkt.

Ik heb wel eens een vijver van ruim een meter uitgegraven (vroeger, in mijn jongere jaren) en ook vaker schuttingen gezet en zo'n kleilaag is toch nog vrij gemakkelijk door te komen. Zolang de laag boven de klei niet te droog is gaat het prima met een grondboor.

 

Okee, boorze dan! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...