Ga naar inhoud
GENEGEERD

De ratio van messen !!


rescue

Aanbevolen berichten

Als je hier over verdediging spreekt zou ik de zaag sowieso achterwege laten, maar voor bijlen heb je lederen schedes, net zoals bij messen en die kan je dus aan je broeksriem hangen (kleine bijlen hé, geen bijlen om bomen mee te vellen, maar die ga je ook niet in je rugzak krijgen :))

 

Mja, om een volleerd messenvechter te worden mss wel, maar kans is klein dat je andere volleerde messenvechters tegen kom en laat ons eerlijk zijn, met een puntig voorwerp iemand neer steken kan iedereen, ook als het langer is dan 15cm.

Mij zou het niet uitmaken of ik net een ingewikkelde Krav Maga move heb gedaan of ik mijn tegenstander gewoon simpelweg heb rechttoe rechtaan heb neergestoken, zolang hij maar geïmmobiliseerd is...

Ik vind de afstand die een langer wapen creëert veel nuttiger dan de eventuele nadelen...

 

Voor mij is een mes en bijl gereedschap en geen wapens en heb ik ze niet voor verdediging doeleinden. Voor zelf verdediging gebruik ik gewoon alles wat voor handen is.. en juist niet een mes of bijl.. want er zijn altijd iemand die sterker, slimmer, meer geoefend is dan ik.. Alleen al een simpele (wandel)stok is al duizend maal effectiever dan een mes..

Een prepper die vertrouwd op een mes als wapen, neem ik niet serieus.. En mensen die mes die eigelijk alleen geschikt als wapen is, neem ik ook niet echt serieus..(tenzij je een echte verzamelaar bent., maar dat heeft niets met preppen te maken)

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Voor mij is een mes en bijl gereedschap en geen wapens en heb ik ze niet voor verdediging doeleinden. Voor zelf verdediging gebruik ik gewoon alles wat voor handen is.. en juist niet een mes of bijl.. want er zijn altijd iemand die sterker, slimmer, meer geoefend is dan ik.. Alleen al een simpele (wandel)stok is al duizend maal effectiever dan een mes..

Een prepper die vertrouwd op een mes als wapen, neem ik niet serieus.. En mensen die mes die eigelijk alleen geschikt als wapen is, neem ik ook niet echt serieus..(tenzij je een echte verzamelaar bent., maar dat heeft niets met preppen te maken)

.

 

Een mes is een multi-usable tool, maar het enkel dragen met oog op zelfverdediging is imo idd een foute instelling. Omwille van de strenge wetgeving heb ik meestal een multitool (met lock) bij me ipv een simpel vouwmes (met lock). Ordediensten doen bij mijn persoonlijke ervaring bij controles niet moeilijk als ik m'n Leatherman (aan m'n riem) laat zien en er op een kalme en respectvolle manier de motivatie bij geeft.

 

Eens met die (wandel)stok, In mijn BOB heb ik ook een 4 tal alu-stokken van 60 cm die via schroefdaad en koppelmoeren aan elkaar gezet kunnen worden (voor tarp figuratie). Hieraan kan tevens een prong of een lemmet op geschroefd worden. (reikwijdte van 70 cm tot 2m50). Door mijn ervaring in krijgskunsten voel ik me comfortabeler met een zwaard of stok(ken) in de handen, dan met een aardappelmesje. ;)

--> Voor een werkelijke levensbedreigende noodsituatie heb ik nog enkele inox tentharingen, die dienst kunnen doen als throwing spikes voor afstanden van 3 tot 5 meter en een tactical katana, die ik bijna blind kan hanteren voor dichtbij.

 

In een ander topic heb ik al aangegeven als men echt een wapen wil hanteren onder de vorm van risicobeperking moet het minstens de reikwijdte hebben van de voeten, anders moet men veel te dicht bij de tegenstander komen en zeker als die tegenstander tegenover je staat met een mes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je kijkt naar het primaire gebruik van een mes in de context van dit forum voor preppers en survival doeleinden.

Ik begrijp je verdeling van messen niet.

 

Er zijn genoeg tactische messen die wel aan de WWM (wet wapen en munitie) voldoen. Een mes die aan twee kanten scherp is, mag formeel niet meer.. Nagenoeg alle westerse defensie, zijn over gestapt naar mes voor survival die ook voor combat geschikt zijn, De oude wetse bajonet met aan weerskanten scherpe zijde bestaan niet meer in operationele dienst.

 

Elke folder, is niet geschikt als je primaire mes, in survival situaties.. De kans op fail is te groot ten opzichte van fixed bladed mes.. In normale dagelijks leven is een folder vaak je primaire mes, maar in remote gebieden of survival situaties niet..

 

Er zijn nog vele andere typen messen, voor houtsnijwerk, keuken toepassingen, logistiek enverpakkingsindustrie, echter die zijn niet goed van toepassing voor survival

situaties, en die vallen wat mij betreft even buiten dit topic.

 

 

Ik vraag me af waarom een prepper geen koks messen kan preppen . Of slagers messen als de machines uit vallen wegens geen stroom moet alles terug manueel . Dus heb ik koks en slagers messen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een mes is zo goed als de eigenaar die hem hanteert...!!!

 

En dan heb je een goed mes en iemand die er helemaal niet mee om kan gaan... :)

 

Of zit er een onderliggende context in die ik over het hoofd zie, want zinnen moet je soms vaker lezen en analyseren om de werkelijk bedoelde boodschap in te zien? (aangezien ik daar best zwak in ben, in het herkennen van die contexten) :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij is een mes en bijl gereedschap en geen wapens en heb ik ze niet voor verdediging doeleinden. Voor zelf verdediging gebruik ik gewoon alles wat voor handen is.. en juist niet een mes of bijl.. want er zijn altijd iemand die sterker, slimmer, meer geoefend is dan ik.. Alleen al een simpele (wandel)stok is al duizend maal effectiever dan een mes..

Een prepper die vertrouwd op een mes als wapen, neem ik niet serieus.. En mensen die mes die eigelijk alleen geschikt als wapen is, neem ik ook niet echt serieus..(tenzij je een echte verzamelaar bent., maar dat heeft niets met preppen te maken)

.

 

Uiteraard, maar zoals ik voorgaande post opvatte ging het over verdediging.

Maar je kan elk mes gebruiken als verdediging, dus elk mes komt in die context in aanmerking (zij het dat het ene al wat geschikter is dan het andere).

Ik vind een mes trouwens helemaal niet zo verkeerd als verdediging en ik heb niet echt schrik van iemand met een stok hoor (tenzij er een heel scherpe punt opzit :p), maar ik geef toe dat het geen ideale situatie is. Mijn inziens gaan mensen die niet over messen beschikken, maar iets zoeken om zich te verdedigen zelfgemaakte wapens maken en als ik daaraan denk denk ik steeds aan iets langer/groter dan een mes, maw, idd een gemodificeerde stok. Niemand gaat een takje van 20cm gebruiken als zelfgemaakt wapen natuurlijk ;).

Het voordeel hiervan is dus dat je reikwijdte gevoelig hoger zal liggen dan die die je hebt met een mes, maar voor 'close combat' zet ik mijn geld toch nog steeds op dat mes :)

En ja, ik verzamel, maar heb desondanks slechts 1 mes dat als militair te boek staat en dat is eigenlijk ook voor zowat al de rest bruikbaar, in wezen zijn enkel dolken niet echt voor andere dingen te gebruiken en die heb ik momenteel nog niet, net omdat zoals je zegt, ze moeilijk voor praktische dingen te gebruiken zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind een mes trouwens helemaal niet zo verkeerd als verdediging en ik heb niet echt schrik van iemand met een stok hoor (tenzij er een heel scherpe punt opzit :p), maar ik geef toe dat het geen ideale situatie is. Mijn inziens gaan mensen die niet over messen beschikken, maar iets zoeken om zich te verdedigen zelfgemaakte wapens maken en als ik daaraan denk denk ik steeds aan iets langer/groter dan een mes, maw, idd een gemodificeerde stok. Niemand gaat een takje van 20cm gebruiken als zelfgemaakt wapen natuurlijk ;).

 

 

 

Een stok (minimum 60cm) in een zelfverdedigingssituatie kan het verschil maken om er ongeschonden vanaf te komen en de persoon te immobiliseren om dan afstand te kunnen nemen. Als je een mes als 'zelfverdediging' gebruikt moet je beseffen dat het voor de ander en voor jezelf serieus fout kan aflopen en dat is een onderschatting wat heel veel mensen maken.

 

Ik weet niet hoe zelfverdediging qua wetgeving geïnterpreteerd in Nederland wordt. Maar in theorie is er vanaf je een mes trekt is er geen sprake meer van zelfverdediging tenzij de ander een groter mes of een pistool voor je stond. Van de moment dat je zelf in de aanval gaat dus is er van 'zelfverdediging' geen sprake meer. Via veiligheidsmensen heb ik vernomen dat zelfverdediging enkel voorkomen is dat men je pijn kan doen. Dus puur theoretisch je mag ontwijken en afblokken zoveel je wil, eventueel immobiliseren door een klem of een greep, maar wanneer je erna iemand KO slaat ben je in de fout... redelijk ridicuul en deze regel wordt slechts zeer uitzonderlijk toegepast. Er zijn dan nog andere uitzonderingen dat er een acuut gevaar is (bv bij een inbraak en je gezin wordt bedreigd) waar het dan weer op neerkomt dat in de rug iemand aanvallen je ook in de fout bent.

 

Het grote probleem is dus de wetgeving. Ik ben van mening: 'als iets niet van jou is dan moet je eraf blijven, wordt je op heterdaad betrapt op diefstal of inbraak door de eigenaar, dan heeft deze imo het recht om je een lesje te leren'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die stok kan idd gevaarlijk zijn, net daarom dat je in zo een geval (waar jij het kortere wapen hebt) de afstand zo klein moet maken, zodat de stok van je tegenstander zijn voordeel verliest.

Maar bon, ik geef toe dat ik tijdens een shtf, desondanks ik een arsenaal aan messen bezit, ook wel iets 'selfmade' zou fabriceren omdat een langere reikwijdte nu eenmaal een voordeel kan zijn.

Laat het btw duidelijk zijn dat ik hier steeds over een hypotetische na de SHTF-situatie spreek en daar ga ik er van uit dat de wetgeving licht overbodig is geworden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...