Ga naar inhoud
GENEGEERD

Dutch oven in combinatie met warmtebronnen


Emmy

Aanbevolen berichten

Op zoek naar middelen waarbij er met zo weinig mogelijk brandstof zo'n goed mogelijk resultaat bereikt kan worden, kwam ik oa. uit bij solarcooking en de zgn. hooimadam, als hulpmiddel naast gas/spiritus/petrol.

Bij die laatste kun je je pannetje even aan de kook brengen, daarna haal je het er meteen af en stop je het in de hooimadam en dan gaart je eten uren door, zo lang als nodig is. Zo doe je lang met je gasflesjes/spiritus of petroleum.

Bij solarcooking kun je zolang er zon is, je pannetje aan de kook brengen (met dank aan Cityprepper voor die tip) en daarna evt. verdergaan met de hooimadam.

 

Nu zoek ik een goed pannetje, dat maximaal de warmte geleid en vasthoudt en niet reflecteert en daarom vroeg ik me af of de zgn Dutch oven daar goed voor zou zijn. http://www.qvist.nl/qvist/dutch-ovens-en-ander-gietijzer/dutch-ovens.html Je zou zeggen: koop er een en probeer het uit, maar er valt al zoveel te kopen dat ik eerst het nut probeer in te schatten. Wie kan er iets over zeggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

De voordeel van de dutch oven is dat hij flink temperatuur aan kan en direct op het vuur kan,ook de warmte woord gelijkmatig verdeel.Min punt ze zijn erg zwaar ,breekbaar (als je ze laat vallen) en je moet ze op de goede manier invetten in het begin,ze zijn ook duur.In mijn solar oven gebruik ik pannen van zwarte emaille,ze zijn veel sneller warm dan de gietijzer pannen en niet zo zwaar.Als ik een cake of brood bakt in de solar oven doe ik het wel in de dutch oven.Om te leren koken op vuur en solar oven zou ik beginnen met goedkoop pannetjes van de spullenhulp of zoiets,je brand flink wat aan in het beginen.Trouwens als hoikist gebruik ik een koelbox met wat oude handdoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zoek naar middelen waarbij er met zo weinig mogelijk brandstof zo'n goed mogelijk resultaat bereikt kan worden, kwam ik oa. uit bij solarcooking en de zgn. hooimadam, als hulpmiddel naast gas/spiritus/petrol.

Bij die laatste kun je je pannetje even aan de kook brengen, daarna haal je het er meteen af en stop je het in de hooimadam en dan gaart je eten uren door, zo lang als nodig is. Zo doe je lang met je gasflesjes/spiritus of petroleum.

Bij solarcooking kun je zolang er zon is, je pannetje aan de kook brengen (met dank aan Cityprepper voor die tip) en daarna evt. verdergaan met de hooimadam.

 

Nu zoek ik een goed pannetje, dat maximaal de warmte geleid en vasthoudt en niet reflecteert en daarom vroeg ik me af of de zgn Dutch oven daar goed voor zou zijn. http://www.qvist.nl/qvist/dutch-ovens-en-ander-gietijzer/dutch-ovens.html Je zou zeggen: koop er een en probeer het uit, maar er valt al zoveel te kopen dat ik eerst het nut probeer in te schatten. Wie kan er iets over zeggen?

 

Een hele goede thermosfles zou ook een oplossing kunnen zijn volgens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mrsjones: Dus in situaties waarbij je geen stove hebt, kun je de dutch oven gewoon in het vuur zetten, dat is handig. Wat slim, de koelbox gebruiken als hooikist. En ik ga eens kijken bij de kringloop naar een emaille pannetje. Ik heb ze inmiddels ook bij outdoor-shops gezien, maar dan zijn ze duur! Zou geanodiseerd aluminium ook voldoen? Als je tenminste roert met houten lepels om geen schraapsel te krijgen.

 

Allemaal bedankt voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Mrsjones: Dus in situaties waarbij je geen stove hebt, kun je de dutch oven gewoon in het vuur zetten, dat is handig. Wat slim, de koelbox gebruiken als hooikist. En ik ga eens kijken bij de kringloop naar een emaille pannetje. Ik heb ze inmiddels ook bij outdoor-shops gezien, maar dan zijn ze duur! Zou geanodiseerd aluminium ook voldoen? Als je tenminste roert met houten lepels om geen schraapsel te krijgen.

 

Allemaal bedankt voor de tips!

 

Liever geen aluminium, je weet wel. Het lost ook op door zuren in het voedsel.

Wel dun/dik RVS.

Gewonen emaille gietijzeren pannen kun je ook bij de kringloop/MP vinden, ipv de Dutch Oven. Ze hebben alleen geen pootjes, maar de emaille laag maakt het weer makkelijk, minder bewerkelijk en minder aanbakken.

Als je toch in de kringloop bent, voor je fondue/spiritus brander-setjes: daar kan je ook waxine-lichtjes onder zetten, in je gewone gasoven (stand 0).

 

Wat hiervoor wordt gezegd, door iedereen, klopt allemaal.

 

Dus een koelbox, met daarin een rescue blanket van de Action van 1 euro, wat extra hooi, dat precies om de pan heen past en evt nog een handdoek is een super-hooikist :)

 

Ik ga zelf nog een combinatie van wonderpan en hooikist maken.

 

Succes :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Liever geen aluminium, je weet wel. Het lost ook op door zuren in het voedsel.

Wel dun/dik RVS.

Gewonen emaille gietijzeren pannen kun je ook bij de kringloop/MP vinden, ipv de Dutch Oven. Ze hebben alleen geen pootjes, maar de emaille laag maakt het weer makkelijk, minder bewerkelijk en minder aanbakken.

Als je toch in de kringloop bent, voor je fondue/spiritus brander-setjes: daar kan je ook waxine-lichtjes onder zetten, in je gewone gasoven (stand 0).

 

Wat hiervoor wordt gezegd, door iedereen, klopt allemaal.

 

Dus een koelbox, met daarin een rescue blanket van de Action van 1 euro, wat extra hooi, dat precies om de pan heen past en evt nog een handdoek is een super-hooikist :)

 

Ik ga zelf nog een combinatie van wonderpan en hooikist maken.

 

Succes :)

Als je een oude kussensloop vul met hooi en dicht naai ,pas dat om iedere pan zonder gekoen,gedkoieen ,gekwoen, wel you know ,without a mess.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Gewonen emaille gietijzeren pannen kun je ook bij de kringloop/MP vinden, ipv de Dutch Oven.

 

 

Bedoel je zo'n ouderwetse (zware zwarte) braadpan? Die heb ik nog in de kast staan. Dus die kan gewoon dienen als een Dutch Oven en in het vuur staan (mits er geen vet in zit, maar deeg of iets met water). Misschien kan hij op het RVS rekje staan, dat bij de oven hoort. Wat gaaf dan, thx voor de tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Bedoel je zo'n ouderwetse (zware zwarte) braadpan? Die heb ik nog in de kast staan. Dus die kan gewoon dienen als een Dutch Oven en in het vuur staan (mits er geen vet in zit, maar deeg of iets met water). Misschien kan hij op het RVS rekje staan, dat bij de oven hoort. Wat gaaf dan, thx voor de tip.

 

Ja, die bedoel ik. Rekje of stenen, wat je hebt. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Als je toch in de kringloop bent, voor je fondue/spiritus brander-setjes: daar kan je ook waxine-lichtjes onder zetten, in je gewone gasoven (stand 0).

 

 

Hier heb ik een poosje over na lopen denken, want dat is helemaal energie-zuinig. Doordat de warmte niet weg kan in de oven, loopt de temperatuur op, begrijp ik eruit. Op deze manier kan misschien ook het blikje met kaarsvet en de opgerolde strook karton gebruikt worden, onder het rekje van de oven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig, zo deed ik het vroeger op vakantie ook, maar dan in handdoeken en in de slaapzak.

Voordeel was niet alleen brandstof besparing, maar ook dat je meerde dingen tegelijk klaar kunt maken op je eenpittertje.

 

Eerst bv rijst koken, halfweg de normale kookduur inpakken en in de slaapzak.

Dan een groenteprutje verwarmen en hup in de slaapzak.

Kun je nog een stukje vlees bakken en alledrie zijn tegelijk gaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...