Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Edu] Fat wood


Willieman

Aanbevolen berichten

De stompen die achter blijven op het land zullen wel aardig verzadigd raken met hars. Of je kerstboom zonder kluit nog voldoende hars produceert, weet ik niet, 'k heb er nooit eentje in huis.

 

@backschless: Coniferen, dat vraagt om een experiment. Staan de stompen nog in je tuin? Als dennen en sparren beschadigt raken, pompen ze hars naar de wond, waardoor het hout volledig verzadigd raakt. Het hout wat echt vol zit met hars, dat is fatwood.

 

Heb stronken liggen en daar druipt het hars uit heb t vanochtend met een stukje geprobeerd, even 2 sec bij mijn zippo gehouden en vatte meteen vlam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Over 30 min weet je meer;)
Vooral jij weet dan meer, perfecte tondel uit eigen tuin. Je kunt iets dergelijks kopen bij survivalsites, heet het bv. mayawood, bam 20 euro per blikje schilfers!

'k Denk dat het wel lukt en er weer een potentiële klant voor mayawood afvalt. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Met steel gaat het niet echt lekker, van de week even met de boog proberen.

 

Kan je een foto maken, van de tondel, zoals je het hebt geprobeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Tondel is weg, maar ben er achter het was te grof morgen nog eens proberen en maak dan meteen een foto van, ga direct eerst mijn jerrycans met water verschonen,ben ik wel even mee bezig.

 

Gewoon zo fijn mogelijk schrapen, dunne krulletjes en lekker veel.

Werkze. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb een testje gedaan met coniveer als fat wood (als je dit zo kan noemen).

Had er een hard hoofd in dat het ging lukken, na de eerste keer kreeg ik het niet aan en toen bedacht ik me misschien lukt het wel alleen maar met de schors dus redelijk wat schors afgeschaapt van de stronken (de bomen van de week gehakt dus waren nog goed nat).

Nu lukte het nog niet maar het hout en schors in een ovenschaal gedaan en ongeveer een uurtje op 90 graden in de oven gehad en nu was het goed droog.

Na ongeveer 10 halen lang de fire steel vatte het hele boeltje vlam.

Heb foto's gemaakt maar kan deze niet uploaden op 1 of andere manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@backschless: Toch bedankt voor het experiment, 'k geloof je zonder foto's ook.

 

Lijkt er dus op dat alles waar flink wat hars in zit, geschikt kan zijn als tondel. Eigenlijk is fatwood zo doordrenkt van hars, dat er geen plek meer is voor vocht. Verse schilfers van harshoudend hout kunnen dus nog flink wat vocht bevatten, maar na drogen dus wel weer geschikt.

 

Als je een vuurtje stookt, zorg dan altijd dat je nieuwe tondel en aanmaakhoutjes droogt voor de volgende keer! Dit kun je dan water en vocht dicht verpakken en meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...