Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eendenkroos kweken en eten.


prepperpappa

Aanbevolen berichten

Dit lees ik ook overal. Dat duckweed wordt ingezet om water schoon/vrij te maken van o.a. zware metalen. Dit maakt duckweed ook meteen een stuk minder geschikt voor consumptie, want (veel) zware metalen zijn niet echt fijn voor je gezondheid.

 

Mijn aquarium water is natuurlijk gewoon kraanwater dat vervuild wordt door de vissen dus echte zware metalen zal je niet snel tegen komen.

Denk wel dat je gelijk hebt als je zegt om op te passen waar je de kroos schept.

De sloot naast een kerncentrale zou ik overslaan :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Wat een goed idee dit! Tot 50% toename per dag, dat is wel de moeite. Ik ga me hier morgen eens goed in verdiepen.

 

Misschien is het een idee om meer vergelijkbare (snelgroeiende) voedselbronnen te zoeken. Zelf dacht ik eventueel nog aan meelwormen & (water)kefir, misschien ook nog algen? Met een combinatie van verschillende voedingsmiddelen kom je qua ADH voedingsstoffen wellicht al een heel eind.

 

Algen groeien hard en kan je inderdaad eten alleen niet alle algen.

Ik zie het verschil niet tussen alg en alg dus dat wordt lastig.

Net zoiets als paddenstoelen denk ik. Veel zijn te eten maar sommige zijn giftig dus als je het niet weet niet doen.

Of je moet een goede tip hebben om de algen uit elkaar te halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

goed wassen is NIET voldoende om salmonella uit te schakelen, je zult het minimaal 6 minuten door en door moeten verhitten.. Dus een eendekroos-soepje uit de sloot moet geen probleem zijn.. ik ga het in elk geval proberen!

 

Aanvulling:

 

die 6 minuten hou ik altijd aan bij wilde groente, maar ik lees nu dat onderdompelen in kokend water ook volstaat.

 

6 Minuten! :) Mijn goede oude Opoe kookte de boontjes zacht in 3 uur tijd. Moest ik even aan denken. Ietwat papperig. ;)

Ik weet, vanuit het water zuiveren, dat bacteriën 100 Celsius niet aankunnen.

Het onderdompelen in kokend water, daar vertrouw ik wel op.

Eendenkroos heeft weinig "dikte" en zal dus snel en goed door en door verhit worden.

;) Blijft er tenminste wat bite over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
plantjes zou ik zo niet weten maar: Muizen/ratten/konijnen/tilapia's schijnen zich heel snel voort te planten. Verder schijnen inderdaad insecten ook exponentieel te vermenigvuldigen...alleen jammer dat je sprinkhanen en dergelijke niet meer kunt frituren na shtf :p

 

> bbq

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is aquaponics in het klein. :)

 

Nou nog wat leuke rivierkreeften in het aquarium, dan kunnen ze samen in de soep :p

 

Aquaponics!

Dat was het.

Iemand die ik tegenkwam was enthousiast over zijn kleine "in huis" installatie.

Zuiver water uit "grijs" water dmv. een eb/vloed systeem.

Was echter vergeten hoe het precies heette.

Heel interessant. Ga ik verder naar kijken.

Dank voor het geheugensteuntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Aquaponics!

Dat was het.

Iemand die ik tegenkwam was enthousiast over zijn kleine "in huis" installatie.

Zuiver water uit "grijs" water dmv. een eb/vloed systeem.

Was echter vergeten hoe het precies heette.

Heel interessant. Ga ik verder naar kijken.

Dank voor het geheugensteuntje.

 

 

Klopt niet helemaal, van dat grijze water.

Aquaponics is groenten en vissen tegelijk kweken. De nitraten uit de uitwerpselen van de vissen/garnalen/kreeften, zijn voeding voor de planten (gewoon sla en andijvie b.v.). Zo wordt het water weer gezuiverd voor de vissen. Een kringloop.

 

Grijs water filteren kan je met een helofieten-filter. Dat is in principe gewoon een riet-bed. De bacterien in het riet zuiveren het water. Zelfs rioolwater kan je zo schoon genoeg krijgen om de was mee te doen. En daar spoel je dan het toilet weer mee door. Of het gaat weer het filter in, als je de juiste wasmiddelen gebruikt.\

 

Misschien wel te combineren, zo ver ben ik ook nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt niet helemaal, van dat grijze water.

Aquaponics is groenten en vissen tegelijk kweken. De nitraten uit de uitwerpselen van de vissen/garnalen/kreeften, zijn voeding voor de planten (gewoon sla en andijvie b.v.). Zo wordt het water weer gezuiverd voor de vissen. Een kringloop.

 

Grijs water filteren kan je met een helofieten-filter. Dat is in principe gewoon een riet-bed. De bacterien in het riet zuiveren het water. Zelfs rioolwater kan je zo schoon genoeg krijgen om de was mee te doen. En daar spoel je dan het toilet weer mee door. Of het gaat weer het filter in, als je de juiste wasmiddelen gebruikt.\

 

Misschien wel te combineren, zo ver ben ik ook nog niet.

 

Iets dergelijks was hetgeen mij beschreven werd.

Met de toevoeging dat hij er ook drinkwater uit wist te halen.

Maar eerlijk gezegd, weet ik niet precies hoe het werkt.

Hij leek me wel een knutselaar.

Hij liet snel een paar foto's zien, en het zag er simpel en redelijk klein genoeg uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Iets dergelijks was hetgeen mij beschreven werd.

Met de toevoeging dat hij er ook drinkwater uit wist te halen.

Maar eerlijk gezegd, weet ik niet precies hoe het werkt.

Hij leek me wel een knutselaar.

Hij liet snel een paar foto's zien, en het zag er simpel en redelijk klein genoeg uit.

 

Aquaponics

 

[ATTACH=CONFIG]1877[/ATTACH]

 

Helofieten-filter

 

[ATTACH=CONFIG]1878[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed Topic @prepperpappa. Leuk dat YT filmpje en jouw neus in beeld! Wij hadden eendenkroos in de vijver. Lots of it. We hebben ook eenden. Je snapt het al. Maar gewoon kweken in de keuken zou moeten kunnen natuurlijk. Ga ik ook overwegen.

Tnx.

 

Ja dat lukt wel, het groeit ook in stilstaand water maar niet in te schoon water.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Gast Heksenboot
@Heksenboot,

 

Super bedankt!

Schiet me wat te binnen en gelijk posten natuurlijk...

Verdorie ben ik zelf de zoekfunctie vergeten toe te passen..Gr...

 

Driehart

 

Dacht ik wel :)

Ik had hem toevallig een keer gelezen, vandaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat grappig, eendenkroos eten. Wij hebben thuis ook een aquarium maar met 4 grote waterschildpadden. Dat zijn enorme vervuilers dus als we er kroos in zouden doen zou ik het zelf niet zo maar durven eten. Ik weet eigenlijk niet of schildpadden zelf ook eendenkroos eten... zo ja dan is de voorraad wel snel o denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...