Madeliefje Geplaatst: donderdag om 12:46 Geplaatst: donderdag om 12:46 Aan alleen dierlijke producten heb je voldoende. Het is zelfs beter! BACK TO NATURE😉 Quote
Roely Geplaatst: donderdag om 15:15 Geplaatst: donderdag om 15:15 Nee een mens is omnivoor. Dus geen vlees-eter en al helemaal geen vegetariër of veganist. Wij westerse mensen zijn alles eters en ons lichaam heeft daar op de lange termijn ook behoefte aan. Als je je beperkt tot enkel vlees of groenten moet je dat op termijn allemaal weer compenseren met supplementen. Nou zou ik zelf ook wel kiezen voor een carnivoor dieet boven een vegetarisch dieet 🤗. Maar het werkt allebei niet. 1 Quote
Madeliefje Geplaatst: donderdag om 16:41 Auteur Geplaatst: donderdag om 16:41 1 uur terug, Roely zei: Nee een mens is omnivoor. Dus geen vlees-eter en al helemaal geen vegetariër of veganist. Wij westerse mensen zijn alles eters en ons lichaam heeft daar op de lange termijn ook behoefte aan. Als je je beperkt tot enkel vlees of groenten moet je dat op termijn allemaal weer compenseren met supplementen. Nou zou ik zelf ook wel kiezen voor een carnivoor dieet boven een vegetarisch dieet 🤗. Maar het werkt allebei niet. Ik heb al veel mensen gezien die het al 50jaar doen. Ze zijn nooit ziek geweest, super fit en zien er veel jonger uit. De uitgebreide bloedtesten tonen ook aan dat er geen tekort aan vitamines etc.. is. Dat van die supplementen is onzin. Je krijgt er voldoende binnen omdat je darmen veel efficiënter gaan werken . Als je groente of fruit eet dan krijg je minder efficiënte darmen door de natuurlijke gifstoffen die groente en fruit afscheiden als ze gegeten worden. Daarom genezen bijna alle mensen van alle ziektes omdat ze bij het carnivoor dieet geen gifstoffen binnen krijgen en ze keurig op gewicht blijven. Het heeft mij ook binnen 7 dagen genezen van mijn darmklachten en mijn depressieve gedachten Ik merk dat velen nog steeds ontwetende zijn over ons eten van 100000jaar geleden. Ze aten toen voor 90% carnivoor en alleen soms groente en fruit uit het wild. Overgewicht zal ook niet bestaan hebben. Iedereen die van vega naar carnivoor is gegaan is veeeel mooier en rustiger geworden. Je testosteron gaat ook weer naar de normale waardes. Helaas zijn veel mensen te lui om zich een paar maanden wereldwijd in te lezen en te kijken. Ze zijn gebrainwasht op school en door de media. In de VS zijn ze al veel verder met deze originele wijze van voeding. VAN VEGA NAAR CARNIVOOR! Quote
Madeliefje Geplaatst: donderdag om 16:47 Auteur Geplaatst: donderdag om 16:47 Mensen lees ook de reacties. Prachtig om te lezen. Quote
Roely Geplaatst: vrijdag om 10:27 Geplaatst: vrijdag om 10:27 (aangepast) Het allerbelangrijkste.@madeliefje...als jij er baat bij hebt is dat helemaal prima toch.! Wel leuk om er eens over te praten. (Ik heb me dus wel daarover ingelezen en gestudeerd en heb zelfs enkele jaren bij tno-voeding gewerkt). Ik kende die stroming ook al, kennisen van mij waren daar jaren geleden ook mee bezig geweest met een carnivoor dieet. Eerst kwam raw overwaaien en daarna dit en de one meal a day aanhangers. Dit is dus juist de kracht van de omnivoor, hij kan zowel op plantaardige als dierlijke producten overleven. Verder die claims en theorieën over de oervolken, is evolutionair gezien niet te herleiden. Je zou dan over die z.g. 100000 jaar echt wel een efficiënte aanpassing hebben gezien van ons menselijk lichaam ten aanzien van darmen en gebit bv. Zoals we dat bv ook zien met onze voeten. Laten we het erop houden dat geen enkel natuurvolk zich ooit beperkt heeft tot een eenzijdige soort voeding. Je ziet dat vlees vis gevogelte insecten planten en zaden werden allemaal gegeten...maw al het eetbare in hun leefomgeving werden genuttigd. En het is ook zeker zo, dat bepaalde plant producten pas gegeten konden worden nadat ze het vuur hadden uitgevonden of de techniek van het koken in water. Veel van wat wij vandaag de dag aan plantaardig eten is rauw giftig voor de mens. Dat is dan zon dingetje wat gevoelig is voor interpretatie, ( Ja dat kan niet dat ze dat aten want dat is giftig ) echter zoals je zelf al aangaf wereld wijd vinden we bewijzen dat zaden en vruchten gegeten werden, zolang als dat de mensheid bestaat. Tot slot de gezondheid claims van bepaalde aanhangers van de diverse dieet vormen hangen altijd aan een zijden draadje. We weten allemaal dat bijvoorbeeld bepaalde vegetariërs toch soms vis eten, of onbedoeld andere dierlijke producten. Zo heb je dat ook met die carnivoor dieet aanhangers, die blijken dan toch brood te eten of friet te eten bij der biefstuk. Iedereen vult dit in op zijn eigen manier. Al deze dieet vormen zijn ook puur modern en mogelijk gemaakt door een overmaat aan aangeboden voeding. Men had voorheen simpelweg niet de keuze om enkel te eten wat ze dan zouden willen. Men at om te overleven, en wat hun omgeving te bieden had. Of dat nou lekker was of niet. En omdat ik het niet kan laten 😃 Ik vindt het opvallend dat die gezondheids claims opvallend vaak uit de vs komen..terwijl juist de Amerikanen een vijf jaar kortere levensverwachting hebben dan ons Europeanen. Dat maakt wel dat hun automatisch wat gevoeliger zijn voor bepaalde gezondheids claims. vrijdag om 11:30 aangepast door Roely Het is mijn persoonlijke mening natuurlijk. Maar wilde wel kwijt dat het ook gefundeerd was op basis van opleiding en werk. 2 Quote
Roely Geplaatst: vrijdag om 11:00 Geplaatst: vrijdag om 11:00 O wat ook leuk is. Om te bewijzen dat men alles at wat los en vast zat: Veel volkeren eten/aten ook van dierlijke uitwerpselen. Zo kun je drinkbaar water uit bepaalde uitwerpselen van dieren zuigen, en men verzamelden onverteerde zaden bijvoorbeeld. De enige westerse toepassing wat hier een beetje algemeen bekend is. Is bv de civet koffie. Het zou leuk zijn als daar weer een stroming met allerlei gezondheidsclaims in op zou staan. Dat is mijn vorm van humor dan 😁 1 Quote
Madeliefje Geplaatst: vrijdag om 11:35 Auteur Geplaatst: vrijdag om 11:35 Het is prachtig om de vele getuigenissen te lezen en te kijken van de mensen die al tientallen jaren ziek waren en ziekenhuizen in en uit liepen. Diverse diëten niet hielpen totdat ze volledig carnivoor gingen. Binnen enkele weken opzienbarende resultaten. Ik heb ook uitgebreid gezocht naar negatieve verhalen en bloedonderzoeken. Die zijn extreem zeldzaam. Ik laat ook ieder jaar mijn bloed op circa 10 zaken testen. Meten is weten! Dierenlijke producten zijn super gezond voor je. Het vet is het gezondste en daarna de organen. Ik eet ook 10eieren per dag. De Wereld heeft de mens ook heel bang gemaakt voor eieren. Gehersenspoeld. Velen denken dat al die magere troep en zoetstoffen in de supermarkt goed voor je zijn. Je kan bijna nergens meer volle vette producten kopen. Terwijl de bevolking maar steeds dikker, zieker, en depressiever wordt!! 1 Quote
Roely Geplaatst: vrijdag om 11:55 Geplaatst: vrijdag om 11:55 Het is zeker zo dat er bij bv extreem vegetarisch dieet er gezondheidsklachten waren en depressie. Deels vanwege een gebrek aan vitaminen b12 zoiets. Ik wil benadrukken dat elk extreme dieetvorm iets onnatuurlijks is en bijbehorende klachten kent. Ons lichaam is omnivoor en kent daar dan ook de voor en nadelen van. Dat we allemaal ongezond eten is een feit. Quote
Roel Geplaatst: vrijdag om 12:34 Geplaatst: vrijdag om 12:34 19 uren geleden, Madeliefje zei: Ze aten toen voor 90% carnivoor en alleen soms groente en fruit uit het wild. Dat kun je vergeten. Op plaatsen in de wereld waar geen andere mogelijkheid bestaat dan vlees eten gaat je theorie ruwweg op. Inuït zijn daar een goed voorbeeld van. Sinds die aan het welvaartsvoedsel zijn geraakt zijn welvaartsziekten ook hand over hand toegenomen. Maar in meer gematigde streken of in de tropen aten onze voorouders zoals het hun uitkwam. Soms vlees, veel vaker bessen, noten, knollen enz. En soms ook een tijdje niks als er even geen dier bereid was om zich te laten oppeuzelen of er geen groenvoer beschikbaar was. Bij analyse van oude botten en tanden is aan het licht gekomen dat bepaalde groepen meer en anderen minder vlees aten. Of meer vis of meer groen. Ons hele darmstelsel is dat van een omnivoor, net als b.v. varkens, alleseters dus. 1 Quote
Red Geplaatst: vrijdag om 12:36 Geplaatst: vrijdag om 12:36 Je kunt je afvragen of hun gezondheidsproblemen niet verdwijnen omdat ze van extreem processed foods overgaan naar bijna puur vlees. Dan kun je zeggen dat het vlees goed is, maar misschien beter, dat al dat kant en klare misschien gewoon rotzooi is. 3 Quote
Roel Geplaatst: vrijdag om 12:42 Geplaatst: vrijdag om 12:42 1 uur terug, Madeliefje zei: Je kan bijna nergens meer volle vette producten kopen. Dat lijkt me sterk. Alle winkels verkopen vette vis, boter, vette Griekse yoghurt, speklappen, lamskoteletjes, volle melk, volle yoghurt en ga zo maar door. Er is genoeg te kiezen. Wij doen niet anders, alleen volle producten, geen mager of light spul. Quote
JJ&A Geplaatst: vrijdag om 19:52 Geplaatst: vrijdag om 19:52 (aangepast) Waar onder zou je de hunza's onder kunnen rangschikken. Let op dit is een geweldige ontdekking, In opdracht van het ministerie van gezondheid Engeland uitgevoerd. Ze zijn er een paar jaar mee bezig geweest. Het bevat heel wat leesvoer uitgevoerd door artsen en deskundigen, het heeft mij al wat jaren geboeid mensen die totaal geen ziekten kenden en echt ongekend sterk en gezond, bereikten leeftijden dan 110, 120 met uitschieters van 140 jaar. https://www.permacultuurnederland.org/pdfs/HunzaW2007.pdf vrijdag om 22:28 aangepast door JJ&A Quote
Roely Geplaatst: zaterdag om 11:03 Geplaatst: zaterdag om 11:03 @JJ&A als jij door de hunza al jaren geboeid bent....waarom doe je dan zon domme opmerkingen. Volgens mij heb ik persoonlijk ,jou daar jaren geleden zelf op geattendeerd ( bushcraft forum), omdat ze geen kanker kende en groot vermoeden was dat dit te maken had met de vrijwel dagelijkse inname van abrikozen. Punt een: ze zijn duidelijk omnivoor ze staan bekend om der abrikozen en de jacht op oa de berg steenbok. Dit staat nota bene ook nog eens in je eigen verhaal. Punt twee: ze kenden geen welvaart ziektes, omdat ze een geïsoleerd bestaan hadden en dus geen contact met andere volkeren en hun ziektekiemen. Ze kennen zeker wel ziektes. Omdat wij in zon grote leefgemeenschap zitten, brengt Jan en alleman ziektes mee van over de hele wereld binnen onze gemeenschap...denk bv aan corona 😉. En tadalala; de onderzoekers in dit verhaal hadden dus zelf ook nieuwe ziektes geïntroduceerd onder de hunza. Quote
JJ&A Geplaatst: zondag om 05:04 Geplaatst: zondag om 05:04 17 uren geleden, Roely zei: @JJ&A als jij door de hunza al jaren geboeid bent....waarom doe je dan zon domme opmerkingen. Volgens mij heb ik persoonlijk ,jou daar jaren geleden zelf op geattendeerd ( bushcraft forum), omdat ze geen kanker kende en groot vermoeden was dat dit te maken had met de vrijwel dagelijkse inname van abrikozen. Punt een: ze zijn duidelijk omnivoor ze staan bekend om der abrikozen en de jacht op oa de berg steenbok. Dit staat nota bene ook nog eens in je eigen verhaal. Punt twee: ze kenden geen welvaart ziektes, omdat ze een geïsoleerd bestaan hadden en dus geen contact met andere volkeren en hun ziektekiemen. Ze kennen zeker wel ziektes. Omdat wij in zon grote leefgemeenschap zitten, brengt Jan en alleman ziektes mee van over de hele wereld binnen onze gemeenschap...denk bv aan corona 😉. En tadalala; de onderzoekers in dit verhaal hadden dus zelf ook nieuwe ziektes geïntroduceerd onder de hunza. Off topic maar moet een tipje van de sluier optillen. Beste @Roely toch, soms ben ik een beetje dom net als koning Willem Alexander. Ik schreef het even ontspannen zo, en deze ontspanning geniet ik vaak op het forum want we hebben al een zeer complex leven met een geliefde die met spoed zou moeten worden opgenomen omdat ze op het randje ziet, en er zijn alweer wat weken overheen gegaan, en daar bij ze heeft kanker plekjes op de neus waar het ziekenhuis met de pet naar gooit en dat doen ze al verschillende jaren tot de neus niet meer te redden valt en er af moet, en dan nog heb je niet de zekerheid dat de kanker niet verder gaat, bij Dieuwertje Blok is gaat het ook verder. En dan is ons leven zeer zeer complex dat houd je niet voor mogelijk en toch, behouden we onze humor dagelijks, dus we kunnen jullie gemoedelijkheid, en vriendschap heel goed gebruiken, ook omdat we al vele jaren in een totale isolement zitten en we altijd maar bezig zijn met overleven, wat bij ons leven schijnt te horen. Even terzijde. Wij ervaren de gezondheid zorg als in grote gebreken blijven op vele fronten, niet verwonderlijk want de verharding van de maatschappij dringt overal door, er worden wat dat betreft ook vele fouten gemaakt ach en dat hoort er toch bij want ze zeggen wel waar gewerkt word worden fouten gemaakt en daar leer je het meeste van, en dan gaat het ook nog allemaal om geld, zonder genade. Daarom zijn we er ook toe overgegaan om zelf de dingen aan te pakken, en we hebben elkaar leven aardig kunnen rekken en heeft toch geleid dat extreme dingen zijn overwonnen, mijn lief is daar ook een kei in en is ongelofelijk sterk @mevr.Grijpstra weet van een paar dingen ook wat af haha daarom is ze ook zo lief voor ons, en is zo ook door ons door gegaan met het forum, en is niet afgehaakt omdat het soms niet leuk meer wat op het forum, ja dat is ook een doorzetter en een schat. Gelukkig maar dat ik kan mee helpen om het forum op te bouwen en er voor jullie te zijn, dat geeft mij een kik, we zijn er graag voor mensen die het verdienen, en ik ben ook best blij dat jij bij ons bent, je bent een kanjer en doet het voortreffelijk. Quote
JJ&A Geplaatst: zondag om 05:24 Geplaatst: zondag om 05:24 (aangepast) Het gaat mij vooral om het (( Carnivoor voedsel uit de natuur )), Ha ik heb ook kisten vol met abrikozen gegeten, om door het consumeren van de pitten en dergelijk van de prostaatholte kanker af te komen die gelukkig nog gering is, maar niet gewenst is in ons lichaam. Ik heb de waarde wat naar beneden kunnen brengen en het is weer een piep klein beetje omhoog gegaan, maar hoop steeds meer kennis te krijgen om er van af te komen. Het lichaam moet nog sterker worden door gezonde dingen tot ons te nemen, daar bij zien ik ook de mogelijkheid om dingen uit de natuur te zoeken ((Carnivoor voedsel)), want daar zitten nog de bouwstoffen in die nodig zijn om gezonder te worden, het is misschien al te laat om te verhuizen naar de vallei van de Hunza. Maar daar hebben ze waarschijnlijk geen artsen en ziekenhuizen want dat was nooit nodig. Mijn vrouw staat op de spoed lijst om opgenomen te worden, het kan eigenlijk geen dag meer zo, voeding moet direct in de darmen terecht komen. En daar zitten we nu ook al weer een paar weken op te wachten, het leven is een ramp voor haar, en toch laten ze haar elke dag lijden, ja ik maak me er ontzettend boos om, wat een rot maatschappij zoals wij het mee maken (( dit moest er even uit )). Zo nu gaan we weer vrolijk verder, en ga ik nog even in de rust. zondag om 05:27 aangepast door JJ&A 1 Quote
Doperwt Geplaatst: zondag om 13:14 Geplaatst: zondag om 13:14 Ik ben persoonlijk een smikelvoor, voor mij betekend dat relatief gezond eten en lekker eten. 😅 Soms vegetarisch, soms heel veel vlees, soms geen fruit en soms alles door elkaar. Ik vind ook heel veel gewoon lekker en mag graag variëren, ik merk dat er soms weken zijn dat ik meer vlees wil, en merk dat er momenten zijn dat ik juist meer volkoren wil of zuivel. Ik probeer een beetje naar mijn lichaam te luisteren en volg geen voorgeschreven regels. Ik weet wél dat mensen die echt heel erg ongezond leven, sneller ziek worden, klachten hebben en eerder doodgaan. Er zijn mensen die enkel vlees eten voor 20+ jaar en kerngezond zijn en nooit ziek worden, maar er zijn ook veganisten die 20 jaar zo leven en ook kerngezond zijn en nooit ziek worden, de uitersten van elkaar kunnen dus allebei goed zijn. Gelukkig zijn er ook miljoenen mensen die gevarieerd eten en kerngezond zijn. Als we kijken naar de mensheid en de wereld dan weten we dat afhankelijk van de omgeving de voeding ook anders is, in een tropisch oerwoud eet men meer planten en op de ijskappen knuppelt men meer zeehondjes om tot voedsel. Primaire volken in de rimboe eten gemalen wortels van planten als hoofdmaaltijd en daarbij een tropisch vogeltje of aapje, dat gaat blijkbaar ook goed. Maar hoe ik het ook wen of keer, er bestaat naar mijn weten geen origineel volk wat enkel op een x voedingsgroep leeft, er is altijd wel een aanvulling van het één of ander. Ik blijf gewoon een smikkelvoor. 😇 Quote
Roely Geplaatst: zondag om 13:18 Geplaatst: zondag om 13:18 @JJ&A Aah sorry, niets dan respect voor jou en je vrouw. Jammer blijft, dat we allen net goed op weg waren in een gezonde discussie. Met een paar hele scherpe opmerkingen van bv Red en Roel. En jij daar dan weer een ondoordachte dwars spoor in plaatst. En helemaal dat je dan suggereert dat bv de hunza een bijzonder of vegetarisch dieet zouden eten en dat je daar een artikel erbij plaatst waar dan in een van de eerste regels letterlijk staat dat ze jagen op de berg steenbok. Dus omnivoor. Met een veel gezondere voedings patroon dan andere volkeren ( dat wel ). Echter dus zo succesvol omdat ze omnivoor zijn. En nogmaals de Hunza kennen wel allerlei ziektes , maar dus geen welvaarts ziektes. Zoals wij dat kennen van een beperkt dieet en bewerkt voedsel. Of ten gevolge van massaproductie van bepaalde voeding waarbij de kwaliteit uit het oog is verloren en ingevuld is door kwantiteit. En ook omdat andere volkeren een speciaal dieet gingen vormen wat dus achteraf nooit succesvol blijkt te zijn geweest. Dan vergis je jezelf niet de Hunza zijn ook genetisch veel sterker, mede doordat ze kinderen met een geboorte afwijking dood lieten gaan. Zo hielden ze ook hun ras sterk en gezond. Het bleek ook dat ze over het algemeen een stuk intelligenter waren dan de omliggende volkeren. En betere regels/ inzichten hadden ten aanzien van hygiëne. Het mooie is dus dat dit alles ook uitgebreid beschreven staat in het stuk wat jezelf erbij hebt geplaatst. En dus dat de hunza succesvol is door gevarieerde voeding niet enkel groente of fruit en niet enkel vlees. Het heeft weinig zin om te verhuizen naar de hunza omdat wij genetisch al beschadigd zijn. Ofwel lichamelijk al sterk bevuild zijn. Danwel door medische interventies nog steeds leven, terwijl onder de hunza levend, we allang dood zouden zijn geweest. We kunnen wel analyseren waarom ze zo succesvol bleken , en dit toepassen in ons eigen leef en eetpatroon. ( Uit recentere studies uit canada blijkt dat met aanpassingen van enkel voeding en milieu we allemaal een drie keer langere levensverwachting kunnen hebben) Terzijde ik heb het al eerder benoemd, bekijk nog eens de voor en nadelen van wietolie tav kanker. 1 Quote
Madeliefje Geplaatst: maandag om 13:47 Auteur Geplaatst: maandag om 13:47 Op 31-1-2025 om 13:42, Roel zei: Dat lijkt me sterk. Alle winkels verkopen vette vis, boter, vette Griekse yoghurt, speklappen, lamskoteletjes, volle melk, volle yoghurt en ga zo maar door. Er is genoeg te kiezen. Wij doen niet anders, alleen volle producten, geen mager of light spul. Ik zoek mij een bult in de supermarkt. Zie alleen maar mager light en 10% vet. Koop wel online extra vet gehakt. Dat heerlijk en gezond. Quote
Roel Geplaatst: 21 uren geleden Geplaatst: 21 uren geleden Dan is een van de redenen wellicht dat we in het buitengebied wonen. Een dorpje in de buurt heeft enkel een klein supertje waar de lokale bevolking nog veel gewend is aan een meer traditionele manier van eten. Wij halen daar wat we nodig hebben, een Aldi o.i.d. zien we enkel aan de buitenkant. Maar oh wat is een zelfgemaakte droge worst lekker als er ietsjes meer spek in is verwerkt dan te doen gebruikelijk... 🤣 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.