Ga naar inhoud
GENEGEERD

Alles over 12 volt


Gast Powerbox

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Bedankt voor alle info zover. Inmiddels het ik 6 accu parallel geschakeld en die worden op geladen door middel van een acculader. Mijn volgende stap moet zijn dat ik zonnecellen ga kopen. Ik dacht aan

http://www.zonnepanelen.nl/panelen.html

en dan de 200 (piek) watt. Lijkt mij de beste prijs/watt verhouding. Met de aanbieding van het totaal pakket duurt het ongeveer 5 jaar voordat ik het terugverdien.

 

 

Kijk hier eens http://www.sun-solar.nl/?page_id=15

 

De prijzen liggen per paneel een stuk lager. Ik heb er 12 van op mijn dak liggen, de 195 wp uitvoering en ze doen prima wat ze moeten doen. Scheelt je toch weer wat. 3 van die panelen met een steca 500 erbij. Overigens heeft SolarNRG ook vaak leuke prijzen. Sun-Solar en SolarNRG zijn om en om even de goedkoopste dus hou die twee in de gaten.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1500 / 220

 

 

en op een 16A groep wat volgensmij gangbaar is kan je dus maximaal 3680 W = 3.6KW halen en dat voor een uur is 3.6KWh

 

 

http://members.chello.nl/a.galen4/index_bestanden/Page6612.htm

 

 

vergeet niet dat dit de stroomsterkte is op 220. 16a

 

dus 16Ah voor een uur vaatwasser op 220 is gelijk aan 160Ah op 22 volt. dus op 11 volt 320Ah

 

Dus als je een uur wilt vaatwasseren moet je een 320 Ah batterij bank hebben. Als we er vanuit gaan dat ie maar 50% leeg mag moet je al 640 Ah hebben.

 

Vergeet het maar om je vaatwasser, wasmachines, stofzuiger of andere aparaten die langer dan enkele minuten veel stroom gebruiken via accu's te voeden tenzij je een mega accu bank hebt (duizenden euro's) en een zeer zwaar laadsysteem (continue diesel generator, vele liters diesel per dag)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Warm water opwarmen via accu's is niet heel zinvol. Beter is het dan om hotfill apparaten te nemen. Mijn wasmachine krijgt zijn warme water direct uit de CV ketel. Het verwarmingselement is uitgeschakelt. Nu trekt de motor bij het opstarten maximaal 10 amp en daarna zakt hij af naar 3 amp. Dat is goed te doen.

 

Hou daar met de aanschaf van je omvormer ook rekening mee. Een motor van bijvoorbeeld een koelkast kan tijdens het opstarten het tienvoudige van zijn nominale vermogen trekken. Dus een koelkast die volgens het typeplaatje 100 watt gebruikt, heeft een 1000 watt nodig om op te kunnen starten. Met een 400 watt omvormer kom je dus niet weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik roep het nog 1x, mensen als je op accu's moet gaan leven begin dan met je consumptie te minimaliseren.

 

Wij doen het elk jaar 3 maanden per jaar op 3 oude auto accus en een paar slokjes benzine voor de gen.

 

led lampjes, oude internet modem, gsm / laptop af en toe opladen op de accu's (+klein solar panel 70W)

Daarnaast wat kaarsen / olie lampen

 

heel af en toe een paar liter in de generator voor een wasje.

 

koelkast op gas (en een kelder in ere hersteld)

 

Vergeet aub. de xbox, ps2, vaatwasser, droger, electische kookplaat, stofzuiger, krultang......

 

Dikke accu's zijn leuk maar kun je ze ook vol houden / krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik roep het nog 1x, mensen als je op accu's moet gaan leven begin dan met je consumptie te minimaliseren.

 

Wij doen het elk jaar 3 maanden per jaar op 3 oude auto accus en een paar slokjes benzine voor de gen.

 

led lampjes, oude internet modem, gsm / laptop af en toe opladen op de accu's (+klein solar panel 70W)

Daarnaast wat kaarsen / olie lampen

 

heel af en toe een paar liter in de generator voor een wasje.

 

koelkast op gas (en een kelder in ere hersteld)

 

Vergeet aub. de xbox, ps2, vaatwasser, droger, electische kookplaat, stofzuiger, krultang......

 

Dikke accu's zijn leuk maar kun je ze ook vol houden / krijgen?

 

Met genoeg zonnepanelen krijg je ze altijd vol. Je punt is echter terecht, kijk eerst naar wat je ECHT wilt gebruiken als het stroomnet voor langere tijd uitvalt, en ga dan pas op zoek naar een passend systeem. Hoe kleiner het systeem, hoe groter de kans dat je het mee kunt nemen in noodsituaties. Ook is het voor kleinere systemen makkelijker om reserveonderdelen (omvormer, laadregelaar) te kopen, aangezien deze minder kosten dan voor grote systemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met genoeg zonnepanelen krijg je ze altijd vol. Je punt is echter terecht, kijk eerst naar wat je ECHT wilt gebruiken als het stroomnet voor langere tijd uitvalt, en ga dan pas op zoek naar een passend systeem. Hoe kleiner het systeem, hoe groter de kans dat je het mee kunt nemen in noodsituaties. Ook is het voor kleinere systemen makkelijker om reserveonderdelen (omvormer, laadregelaar) te kopen, aangezien deze minder kosten dan voor grote systemen.

 

100 Watt continue pp. should be enough for everyone :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...