Ga naar inhoud
GENEGEERD

Communicatie 101 (27mc / bakkie / antenne etc.)


12gauge

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 215
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

De KPO DX-5000 die in de tips voor sets genoemd wordt (zie http://preppers.nl/forum/threads/2149-Communicatie-101-(27mc-bakkie-antenne-etc-)/page4) kan/moet geprogrammeerd worden.

Heeft iemand daar nog tips voor m.b.t. correcte instellingen?

 

Ik kan alleen maar voor de nieuwste versie spreken, die kan, zonder software, op de exportstand gezet worden. Met de software kun je de banden ook nog verder uitbreiden naar 6x60 kanalen( nu 6x40) . Voor de software heb je ook een speciaal kabeltje nodig die je tussen de pc en de bak moet verbinden(aansluiting zit binnenin de bak.)

Ik heb de software niet omdat de standaard exportsetting voor mij voldoende mogelijkheden biedt.

hier veel info over mogelijke aanpassingen

http://highfields-arc.co.uk/repairs/at5555mods.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

@netuyas:

 

Dank!

Software heb ik wel, kabel en DX5000 komen er aan. Ik weet niet welke versie maar vermoed/hoop V5.

De exportstand is een factory reset verwijderd van de realiteit?

 

Die van mij gaat met een factory reset terug naar Ham radio, moet de manuel er even bijzoeken, maar het is een combinatie van knoppen ingedrukt houden bij het aanzetten die hem van 25-29mhz zet. Vraag het anders ff aan je leverancier, meestal doen ze dat gratis, of voor een paar euro.

Als je leverancier het niet wil, zal ik wel ff op zoek naar de juiste knopcombi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zijn de kanalen 4 en 33 nog steeds "onze"prep kanalen..was dat een x tegen gekomen in een post..maar kan deze niet terug vinden

 

greetz

 

Zonder mezelf te willen promoten, ik heb dat voor gesteld en nog een kanaal voor gekende preppers, zou ik dat graag zo laten, hoe vaker je iets veranderd hoe minder waarde zo'n afspraak heeft...

 

Zend en luister ze,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

@netuyas:

 

Im Gegensatz zu den vorherigen Modellen kann bei der V5 Version NICHT mehr per Tastenkombination von 10m Meter Band auf 11m Band Kanalmodus per RESET (einmalig) umgeschaltet werden !

 

 

http://www.thiecom.de/dx-5000-v5.html

 

De dx5000 is aangekomen; dit weekend naar kijken.

 

Bedankt voor de info, ik zal er dit weekend ook eens in duiken, want ik heb ergens 2 knoppencombinaties gezien, een om naar 10M te gaan en een om naar 11M te gaan, ben wel blij dat ik het resetten nog niet voor de gein een extra keer uitgeprobeert heb, als het waar is, toch maar de software en kabel bestellen op termijn. Ik ben er op het CB forum ook nog niets over tegengekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info, ik zal er dit weekend ook eens in duiken, want ik heb ergens 2 knoppencombinaties gezien, een om naar 10M te gaan en een om naar 11M te gaan, ben wel blij dat ik het resetten nog niet voor de gein een extra keer uitgeprobeert heb, als het waar is, toch maar de software en kabel bestellen op termijn. Ik ben er op het CB forum ook nog niets over tegengekomen.

Kabel zou ik nu moeten hebben.

Dus op een meeting is e.e.a. om te programmeren? (laptop en DX5000 mee...)

 

De beste antenna voor binnen ben ik nog naar op zoek.

Zou er veel verschil zitten in de WIlson 5000 op een stuk metaal en de FIRE IBA5 (zie http://www.dile.nl/fire-iba5-p-912.html)?

Grootste verschil is de spoel in de Wilson versus de sprieten van de FIRE IBA5.

 

Zenden zal in geval van basisgebruik gebeuren vanaf de tweede etage alwaar een flat een windrichting blokkeert.

Mettertijd een accu erbij, druppellader vanaf het net en panelen er aan. (met @gerbewoner zijn tips)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kabel zou ik nu moeten hebben.

Dus op een meeting is e.e.a. om te programmeren? (laptop en DX5000 mee...)

 

De beste antenna voor binnen ben ik nog naar op zoek.

Zou er veel verschil zitten in de WIlson 5000 op een stuk metaal en de FIRE IBA5 (zie http://www.dile.nl/fire-iba5-p-912.html)?

Grootste verschil is de spoel in de Wilson versus de sprieten van de FIRE IBA5.

 

Zenden zal in geval van basisgebruik gebeuren vanaf de tweede etage alwaar een flat een windrichting blokkeert.

Mettertijd een accu erbij, druppellader vanaf het net en panelen er aan. (met @gerbewoner zijn tips)

 

De Fire ken ik niet, ik heb een 2ehands Wilson1000(bedoeld voor de BOV) uitgeprobeerd op de metalen plaat van de bench, ca 50 bij 80cm, maar toen ging de SWR helemaal in het rood, dus dat werkte niet echt goed. Als ik volgende week tijd heb ga ik de boel wel eens in de auto inbouwen en de Wilson op de auto testen, kan ook zijn dat er een fout in de antenne zit.

Zou eerder gaan experimenteren met bijvoorbeeld een inverted V draadantenne, want van een binnenantenne moet je niet teveel bereik verwachten. Misschien dat @12gauge of @Communicator nog tips heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

die albrecht porto's schijnen nogal naast de frequentie te lopen wat ik gehoord heb dus ofdat een goede aanschaf is?

 

voor antenne's tja een binnenantenne werkt zoiezo bijna niet omdat je een vrij hoge frequentie gebruikt bij 27mc

zon inverted V is ook gewoon vlak weg te spannen, bijna onzichtbaar als je een beetje onopvallend draad gebruikt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info, ik zal er dit weekend ook eens in duiken, want ik heb ergens 2 knoppencombinaties gezien, een om naar 10M te gaan en een om naar 11M te gaan, ben wel blij dat ik het resetten nog niet voor de gein een extra keer uitgeprobeert heb, als het waar is, toch maar de software en kabel bestellen op termijn. Ik ben er op het CB forum ook nog niets over tegengekomen.

 

beter zoeken ;)

http://www.cbforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=5557&p=79053&hilit=DX+5000#p79053

een DX 5000 is met een knoppen combinatie alleen te resetten dat is alles

programmeren stelt geen reet voor, op internet zijn er complete frequentie schema's te vinden

http://lmgtfy.com/?q=DX+5000+frequentie+schema

dan kan je zo binnen 2 tellen je hele bak programmeren

 

je moet alleen dat kabeltje hebben, die heb je maar 1malig nodig

of jullie moeten mijn kabeltje willen huren ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

beter zoeken ;)

http://www.cbforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=5557&p=79053&hilit=DX+5000#p79053

een DX 5000 is met een knoppen combinatie alleen te resetten dat is alles

programmeren stelt geen reet voor, op internet zijn er complete frequentie schema's te vinden

http://lmgtfy.com/?q=DX+5000+frequentie+schema

dan kan je zo binnen 2 tellen je hele bak programmeren

 

je moet alleen dat kabeltje hebben, die heb je maar 1malig nodig

of jullie moeten mijn kabeltje willen huren ;)

 

Bedankt voor het aanbod;). Ligt aan de huurprijs.:p

Wat die 18 pagina's betreft, die had ik al doorgeworsteld voordat ik tot de aanschaf overging, maar daar kan ik niets vonden over de knopcombi's voor de V5 of een ontkrachting van de waarschuwing op de duitse link van @jobs . Ook schijnt de V5 een nieuwe softwareversie nodig te hebben, dus de versie uit 2011 die ik al heb zal volgens die website niet werken. (KPO heeft volgens mij een softwareverzie overgeslagen, want superstar zit sinds eind vorig jaar al op V6, en toen was de V5 KPO nog niet verkrijgbaar.)

 

Vandaar dat ik benieuwd ben naar een V5 bezitter die een en ander al uitgeprobeerd heeft voordat ik zometeen de bak ontregeld heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het aanbod;). Ligt aan de huurprijs.:p

Wat die 18 pagina's betreft, die had ik al doorgeworsteld voordat ik tot de aanschaf overging, maar daar kan ik niets vonden over de knopcombi's voor de V5 of een ontkrachting van de waarschuwing op de duitse link van @jobs . Ook schijnt de V5 een nieuwe softwareversie nodig te hebben, dus de versie uit 2011 die ik al heb zal volgens die website niet werken. (KPO heeft volgens mij een softwareverzie overgeslagen, want superstar zit sinds eind vorig jaar al op V6, en toen was de V5 KPO nog niet verkrijgbaar.)

 

Vandaar dat ik benieuwd ben naar een V5 bezitter die een en ander al uitgeprobeerd heeft voordat ik zometeen de bak ontregeld heb.

 

zolang het software matig is kan het gewoon weer terug gezet worden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

DX5000 is voorzien van de juiste instellingen.

Wilson 5000 er aan, staat op mijn Aladdin Blue Flame heater voor wat metaal eronder.

SWR blijft erg hoog. Wilson helemaal ingeschoven geeft nog net geen SWR-bescherming (dat is: klik en geen signaal).

De antenne langer geeft alleen geklik van de SWR-bescherming.

 

Hoe zeker is het dat ik de antenne iets korter kan maken zonder later (b.v. bij gebruik in/op de auto) met een te korte spriet te zitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Powerbox
DX5000 is voorzien van de juiste instellingen.

Wilson 5000 er aan, staat op mijn Aladdin Blue Flame heater voor wat metaal eronder.

SWR blijft erg hoog. Wilson helemaal ingeschoven geeft nog net geen SWR-bescherming (dat is: klik en geen signaal).

De antenne langer geeft alleen geklik van de SWR-bescherming.

 

Hoe zeker is het dat ik de antenne iets korter kan maken zonder later (b.v. bij gebruik in/op de auto) met een te korte spriet te zitten?

 

Een wilson 5000 heeft heel veel aarde nodig.

Zet hem maar eens op je auto en kijk dan of je hem 1.1.1 kan krijgen.

Lukt het daar wel op houd het in dat op jouw Aladdin Blue Flame heater te weinig aarde is om hem goed te kunnen afstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Powerbox
Dank!

Dan dus op zoek naar de autoaanstekerstekkers...

 

En oja: kabeltje is te huur voor een kleinigheid: flesje wijn, firesteel, roep maar....

 

Vergat er even bij te vertellen dat knippen in een antenne zonde is.

Een wilson 5000 is een vande zo niet de beste antenne's voor de 27mc

Loopt 1.1.1 van de 26 tot de 30mhz

Dus nooit knippen!!!!

Mocht je hem op de auto niet af kunnen stellen ligt het bijna altijd aan je kabel of je plug.

Dit is een speciaale kabel en kan je niet vervangen met rg58u kabel maar wel met een dikke rg213u kabel.

Wel de lengte kopen van de oude kabel tot op de millimeter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kabel van de Wilson 5000 is al ingekort omdat de plug die er op zat een dunnere pen had dan past in de aansluiting op de DX5000.

Er zit nu een beter passende Aircell connector aan de Wilson 5000.

Dank voor de uitleg.

 

Elders op het web lees ik dat de aarding van de magneetvoet antenna via de bekabeling verloopt.

De kabel zit strak in de aircell plug gedraaid -met de afscherming ertussen- en is aan de punt gesoldeerd.

Hoe kan ik zonder auto vaststellen waar het probleem nou zit?

 

Plan B is een omgekeerde V-antenna maar de soldeer is op/weg en de draden voor de V houden niet goed aan de coax. :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...