Ga naar inhoud
GENEGEERD

zelf eten inmaken in en hogedruk ketel (geen wecken)


food prepper

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

ik begrijp even iets niet.........preppers of niet.

al en een ander mogen lezen op dit forum.

maar wecken van zuren kan prima.. als appelmoes en alles wat zuur is.

dan blijft alles nog over van voedsel die volgens mij niet veilig is om te wecken.

type het woord botulisme op het RVIM site maar.

mensen die GELUK hebben nog niet levens gevaarlijk ziek te zijn geworden is mooi meegenomen.

maar en voedsel vergiftiging loop je op zonder iets aan dat geweckt eten te hebben geproefd.

 

ik weck niet meer te veel .........  gehannes.

wat ik wel doe is inmaken in Nederland is niets geregeld door de overheid.

preppers in de USA is en heel andere wereld dan bij ons.

daar wordt alles geregeld door de overheid.

 

en ik doe wat de amerikanen doen met vlees vis kip en noem maar alles op

het.... high pressur canning.....

als je al de regels in acht neem bij dit inmaken dan kun je en compleet konijn fijn hakken en in 90minuten high pressure en je kunt je konijn veilig na een paar jaar koud opeten maar verwarmen lijkt mij lekkerder en samen met andere waren erbij.

 

en als je op internet kijk vind je en overvloed aan info over high pressure canning.

dus ik hoef hier niet uit te gaan leggen wat je nodig heb.

het zal en investering zijn in hardware, maar als je een veilig eten wilt bewaren lijkt mij dit geen slecht idee.

potjes kun je overal halen, ik koop potjes bij welkoop, hier en winkel voor dieren voeding.

eens 25kg wortels gekocht voor 1 euro. wortelsoep gemaakt en daar eten we nog van.

ik maak in...

kip (filets)

rundervlees (stoofschotels)

hachee

alle soepen die kunt bedenken.

en verder, zou ik dit koud kunnen opeten.

 

het materiaal wat ik gebruik is ,

alle potjes met schroefdeksel

en een all American canner 921.

dit heb ik al jaren.................. en de canner overleef mij zeker.

ik hoop dat ik niet te veel hooi op mijn vork hebt genomen met deze post.

grt. e.

aangepast door food prepper
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-9-2020 om 14:05, food prepper zei:

ik weck niet meer te veel .........  gehannes.

wat ik wel doe is inmaken

Hoi @food prepper,

 

Heb je stukje net zitten lezen.

Heb ik het goed begrepen dat je bedoeld dat wecken en inmaken niet of minder veilig is dan high pressure canning ?

Het zijn natuurlijk idd drie verschillende methodes :

a. wecken : voedsel conserveren in potten door ze in een pan met water vacuum te laten trekken.(Zg.water bath canning op z'n amerikaans gezegd)

b.inmaken:voedsel conserveren in potten door toevoegen van bv suiker , zout  ,azijn etc.

c.high pressure canning : voedsel in potten onder hoge druk steriliseren.

 

Waarschijnlijk hangt het van het soort voedsel af welke methode het meest geschikt / veilig is.

Heb zelf vroeger vaak vlees in potten in de snelkookpan geconserveerd (weet niet of ik nou wecken/inmaken/cannen moet zeggen!),om mee

te nemen op kampeervakanties.Dat was heel smakelijk en makkelijk en is eigenlijk altijd goed gegaan.

Maar mss hebben we meer geluk dan wijsheid gehad , wie weet...

O ja,en ik durf het bijna niet te zeggen ,maar ik gebruikte er gewoon gebruikte groentepotten met schroefdeksel voor....

Sinds ik ging lezen over botulisme durfde ik het idd eerlijk gezegd niet meer !!

Best jammer , want het beviel heel goed die kant-en-klare potten.Er hoefde dan voor het tentje niet meer met bakken/braden

geklungeld te worden.

Ik snap het verschil in pan ,maar weet jij of je ipv een high pressure canner ook een snelkookpan kunt gebruiken?

 

groet,mevr.Grijpstra

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

1 uur geleden, mevr.Grijpstra zei:

maar weet jij of je ipv een high pressure canner ook een snelkookpan kunt gebruiken?

 

beste merv. Grijpstra.

en snelkookpan is ook geschikt, op de hoogte stand om bv vlees en kip in te steriliseren. 90minuten op druk.

dit dan ook alleen in potten met schroef deksels. weckpotten vliegen de rubbers van tussen de deksels.

oja en de potten niet op de bodem van de snelkookpan zetten maar op en rekje of theedoek.

 

en op youtube kun je zien hoe ik werk met een high pressure canner.

alles kun je inmaken, van het weekend ga ik Beef Stew maken.

dit zijn complete maaltijden in potten.

 

nog iets ik ben al een hele tijd bezig met dit systeem.

ik begon ook met een snelkookpan maar er kon maar 1 potje in mijn snelkookpan.

dus ik toch maar via ebay een all American canner 921 gekocht.

en deze maakt met de seizoenen overuren.

 

ik hoop je voldoenden te hebben geïnformeerd te hebben.

grt E.

1190680940_61iXcaMRYL._AC_SL1500_.thumb.jpg.7ae58bf02cad020880b1fa97b9c81c20.jpg

aangepast door food prepper
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @food prepper ,

Bedankt voor de info. Dat is goed nieuws.Ga ik mss toch maar weer eens in de snelkookpan vlees verwerken !

Maar is 90 min op druk niet erg lang? Bestaat dan niet de kans dat de pan droog staat te koken ,  dat lijkt me toch riskant.

Moet je zo'n canner na de verstreken tijd vanzelf af laten koelen en gebruik jij hem op gas of electrische kookplaat ?

En moet je zo'n pan in Nederland ook regelmatig laten keuren ?

(sorry, veel vragen! )

groet,mevr.Grijpstra

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, mevr.Grijpstra zei:

Hoi @food prepper ,

Bedankt voor de info. Dat is goed nieuws.Ga ik mss toch maar weer eens in de snelkookpan vlees verwerken !

Maar is 90 min op druk niet erg lang? Bestaat dan niet de kans dat de pan droog staat te koken ,  dat lijkt me toch riskant.

Moet je zo'n canner na de verstreken tijd vanzelf af laten koelen en gebruik jij hem op gas of electrische kookplaat ?

En moet je zo'n pan in Nederland ook regelmatig laten keuren ?

(sorry, veel vragen! )

groet,mevr.Grijpstra

 

90 minuten is nodig om zeker van te zijn dat alle sporen van ziektekiemen dood zijn.

je moet genoeg water toevoegen aan de snelkookpan. je zou eens en test kunnen draaien voor je echt ga beginnen.

als de tijd om is laat je de snelkookpan van zijn eigen afkoelen tot je deze kan open maken.

dus geen stoom aflaten!!!!!!.

mijn canner staat staat zomers in de schuur op propaan, en in de winter op het gas binnen.

keuren nee hoor geen keuring nodig. je moet er wel altijd bewust mee bezig zijn.

ja ik ben benieuwd naar je resultaat. vlees zit er nooit zo lekker uit achter glas, maar het smaakt heerlijk.

zelf na 3jaren of meer.

 

grt. e.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik weck en maak al jaren eten in en ben ook absoluut niet bang voor botulisme en ben dit ook nooit geweest. Wij geven hier ook workshop in!. Als je aan de regels houdt is er niets aan de hand en laat je alsjeblieft niet bang maken. Wat weck ik en maak ik in? Van aardappelen, vlees, groenten, ghee, eieren op zoet zuur, jam, sappen, eigen stroop etc. En wat niet ingemaakt of geweckt hoeft te worden, dat kuilen wij in. Denk hierbij aan bieten, wortelen, pastinaak.  Appels bewaren wij in kisten waar schapenwol in ligt, de pompoenen liggen droog op zolder en de aardappels staan in de kelder in kratten. De uien en knoflook liggen donker en koel, dit alles houden wij tot ver in het voorjaar goed. Er zijn zoveel leuke en simpele oplossingen om voedsel te bewaren...Helaas kan ik niet zeggen, waar wij dit helaas doen. En wat in de tuin kan blijven staan, laten wij staan. Denk hierbij aan prei, boerenkool en aardperen. Naast het wecken en inmaken, drogen wij kruiden en maken wij onze eigen wijn er is zoveel wat je zelf kan doen. Mijn advies bij alles wat je maakt: gebruik je zintuigen bij het openen van je potten, dan heb je al veel gewonnen. De canner gebruik ik soms, het duurt mij alleen te lang dat de druk er af.  En bij twijfel kook je alles minimaal 10 minuten goed door.   Kijk op https://weckenonline.eu/traditioneel-wecken/ dat vind ik een mooie uitleg over botulisme.           

                                                                                                                                                                                                                                                                            

aangepast door robbie
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

 

 

best forum leden.

het is al weer een tijd geleden voor mijn laatste reactie in dit draadje.

ik hoop dat jullie mij dit zullen vergeven.

maar ik was het forum eigenlijk vergeten, en kwam het weer tegen in Google en wel mijn eigen draadje alhier op het forum.

genoeg gezeur mijne kant.

ik heb weer eens een 15liter soep gemaakt en verwerkt in Bonne Maman potten van 750gr.

per 14 gelijk in de canner 75minuten.

zie foto en het resultaat is weer heerlijk.

 

1463421008_IMG_0873(edited)(1).thumb.JPG.3de97aa3f31ab1db6f6b6a54327f1fa1.JPG

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 2-9-2020 om 20:47, food prepper zei:

 

 

beste merv. Grijpstra.

en snelkookpan is ook geschikt, op de hoogte stand om bv vlees en kip in te steriliseren. 90minuten op druk.

dit dan ook alleen in potten met schroef deksels. weckpotten vliegen de rubbers van tussen de deksels.

oja en de potten niet op de bodem van de snelkookpan zetten maar op en rekje of theedoek.

 

en op youtube kun je zien hoe ik werk met een high pressure canner.

alles kun je inmaken, van het weekend ga ik Beef Stew maken.

dit zijn complete maaltijden in potten.

 

nog iets ik ben al een hele tijd bezig met dit systeem.

ik begon ook met een snelkookpan maar er kon maar 1 potje in mijn snelkookpan.

dus ik toch maar via ebay een all American canner 921 gekocht.

en deze maakt met de seizoenen overuren.

 

ik hoop je voldoenden te hebben geïnformeerd te hebben.

grt E.

1190680940_61iXcaMRYL._AC_SL1500_.thumb.jpg.7ae58bf02cad020880b1fa97b9c81c20.jpg

Hoe heet je op YouTube? Heb wel wat filmpjes gezien van cannen maar was Engels, hek nie zoveel mee hahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 1 maand later...
Quote

weckpotten vliegen de rubbers van tussen de deksels.

Hier wilde ik even op reageren. Ik heb sinds 2015 een Presto hogedrukketel, en maak al jaren gebruik van potten van Weck. Dit probleem met de rubbers heb ik eigenlijk zelf vrijwel geen last van. Ik gebruik dan wel 4 van die clipjes in plaats van twee. Dit houdt ze prima op hun plaats.
Dit kan wel weer wat schelen in de kosten aangezien potten van Weck hier goedkoper zijn dan Amerikaanse potten van o.a. Ball.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Op 29-11-2022 om 14:24, PurifieR zei:

Hier wilde ik even op reageren. Ik heb sinds 2015 een Presto hogedrukketel, en maak al jaren gebruik van potten van Weck. Dit probleem met de rubbers heb ik eigenlijk zelf vrijwel geen last van. Ik gebruik dan wel 4 van die clipjes in plaats van twee. Dit houdt ze prima op hun plaats.
Dit kan wel weer wat schelen in de kosten aangezien potten van Weck hier goedkoper zijn dan Amerikaanse potten van o.a. Ball.

mijn druk in de ketel is vrij hoog tegen de 20 psi. en al de weck potten waren hun rubbers kwijt. en ik had en zooi in de ketel.

ik gebruik potjes uit de groeten afdeling van een supermarkt. werk uit de kunst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ziet er top uit allemaal!
Als je met een hogere druk werkt begrijp ik al een stuk beter waarom die ringen los raken. Volgens mij adviseert Presto zelf 11 psi op zeeniveau, maar hoger gaan heeft meen ik geen nadelen.
Hoe komen die gepureerde soepen eruit? Wortel met aardappel en massala klinkt erg goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...