Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan onafhankelijkheid: water


lewieke

Aanbevolen berichten

Gefeliciteerd met de bron :)

 

Zo te zien een hele operatie. Leuk om eens te zien.

 

Na die hele discussie over de noodzaak voor een tweede pomp als je dieper gaat dan 8-9m ben ik wel benieuwd naar het volgende:

1. Hoe diep is de bron geworden?

2. Lukt het met die enkele pomp om het water op te pompen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

De put is tussen 11 en 12 m diep geworden. De buis met hele fijne zijsnedes (0.3mm) is ongeveer 4m lang. Het water zorgt ook voor opwaartse stuwkracht. De pomp kan het gemakkelijk aan. Ik haal een debiet van ongeveer 750 l/u. Wellicht wordt het debiet in de toekomst wel hoger als het water eenmaal zijn weg heeft gevonden.

 

Elke avond en morgen krijgen de plantjes volledig geautomatiseerd ongeveer 250 l water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

De bron werkt goed. Ze is tijdens de warme zomermaanden al van pas gekomen. De moestuin wordt in warme periodes rechtstreeks bewaterd, de regenput wordt bij lage waterstand aangevuld om de watervoorraad op peil te houden. We hebben het water niet getest maar het wordt enkel voor niet kritieke toepassingen gebruikt : wassen, toiletten, warm water voor bad. Badkamer- en keukenkraan zijn voorzien van stadswater (op het koudwaterkraantje).

 

Bij het pompen van het bronwater stel ik vast dat het licht ijzerhoudend is. Na wat lezen en zoeken vond ik hiervoor een erg eenvoudige oplossing. Het water wordt opgepompt en wordt via een leiding naar de regenwaterput gevoerd. Daar loopt het naar beneden en komt het in contact met de lucht. Door het contactoppervlak met zuurstof te vergroten, is er onmiddellijke oxidatie van de ijzerdeeltjes. Die deeltjes slaan neer in de regenwaterput.

 

De put werkt met een hevel die het water overhevelt in een tweede put waaruit het water gepompt wordt. Ook hier komt het water in contact met zuurstof en slaan de laatste deeltjes neer. In de praktijk zijn in in onze woning geen roestsporen van het putwater als het gemengd wordt met regenwater.

 

Een eenvoudige maar ruim voldoende oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...