elloco999 Geplaatst: 22 juli 2015 Delen Geplaatst: 22 juli 2015 Gefeliciteerd met de bron Zo te zien een hele operatie. Leuk om eens te zien. Na die hele discussie over de noodzaak voor een tweede pomp als je dieper gaat dan 8-9m ben ik wel benieuwd naar het volgende: 1. Hoe diep is de bron geworden? 2. Lukt het met die enkele pomp om het water op te pompen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Roel Geplaatst: 22 juli 2015 Delen Geplaatst: 22 juli 2015 Ik denk dat het wel lukt om voldoende water op te pompen, zoals ik eerder al schreef, die van ons haalt het van 10 meter diep en brengt het 250 meter ver weg het land in. Pomp op plaatje van Iewieke lijkt wel wat op de onze. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 22 juli 2015 Delen Geplaatst: 22 juli 2015 Zolang het waterniveau in de 'put' maar hoger staat dan 10m diep gemeten van het aanzuigpunt, kan je het gewoon opzuigen... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
lewieke Geplaatst: 22 juli 2015 Auteur Delen Geplaatst: 22 juli 2015 De put is tussen 11 en 12 m diep geworden. De buis met hele fijne zijsnedes (0.3mm) is ongeveer 4m lang. Het water zorgt ook voor opwaartse stuwkracht. De pomp kan het gemakkelijk aan. Ik haal een debiet van ongeveer 750 l/u. Wellicht wordt het debiet in de toekomst wel hoger als het water eenmaal zijn weg heeft gevonden. Elke avond en morgen krijgen de plantjes volledig geautomatiseerd ongeveer 250 l water. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
lewieke Geplaatst: 29 augustus 2015 Auteur Delen Geplaatst: 29 augustus 2015 De bron werkt goed. Ze is tijdens de warme zomermaanden al van pas gekomen. De moestuin wordt in warme periodes rechtstreeks bewaterd, de regenput wordt bij lage waterstand aangevuld om de watervoorraad op peil te houden. We hebben het water niet getest maar het wordt enkel voor niet kritieke toepassingen gebruikt : wassen, toiletten, warm water voor bad. Badkamer- en keukenkraan zijn voorzien van stadswater (op het koudwaterkraantje). Bij het pompen van het bronwater stel ik vast dat het licht ijzerhoudend is. Na wat lezen en zoeken vond ik hiervoor een erg eenvoudige oplossing. Het water wordt opgepompt en wordt via een leiding naar de regenwaterput gevoerd. Daar loopt het naar beneden en komt het in contact met de lucht. Door het contactoppervlak met zuurstof te vergroten, is er onmiddellijke oxidatie van de ijzerdeeltjes. Die deeltjes slaan neer in de regenwaterput. De put werkt met een hevel die het water overhevelt in een tweede put waaruit het water gepompt wordt. Ook hier komt het water in contact met zuurstof en slaan de laatste deeltjes neer. In de praktijk zijn in in onze woning geen roestsporen van het putwater als het gemengd wordt met regenwater. Een eenvoudige maar ruim voldoende oplossing. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 29 augustus 2015 Delen Geplaatst: 29 augustus 2015 Inderdaad een prima oplossing, het regenwater is licht zuur, dus dat helpt tegen de kalk en het ijzer in het grondwater, deze mengen is een prima gedacht. Wel is het zo dat putwater steriel is, iets wat regenwater niet is, dus wat dat betreft boet je een beetje in. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.