Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het nut van zendapparatuur voor een prepper: praktijkgevalletje


Dimidrie

Aanbevolen berichten

de "kenwood" frequenties/kanalen ?

Kenwood gebruikt hiervoor de standaard 8 PMR kanalen, maar supoerponeert dan op de draaggolf een extra

laagfrequente (CTCSS) audiotoon.

 

Het effect is dat iemand met een normale PMR radio wél alle berichten van een Kenwoodgebruiker kan horen,

maar dat de Kenwood niet de uitzendingen van een normale PMR radio hoort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Toef: Ik heb het echte nut nooit helemaal begrepen, maar het idee erachter is dat de ether relatief weinig gebruikt wordt.

Door gebruik te maken van subtonen kun je virtueel meerdere gebruikersgroepen kwijt op dezelfde frequentie.

 

Enige voorwaarde is dan wel dat deze groepen niet tegelijkertijd gaan uitzenden, want dan telt het recht van de sterkste.

Dus zolang er niet teveel mensen/groepen zijn, werkt het prima (naar het schijnt).

 

Overigens ondersteunen mijn "Bami"-porto's ook CTCSS, dus daar valt hetzelfde geintje uit te halen.

Ik heb zelfs op een test-porto (de opvolger van de Baofeng BF-888S zoals in het plaatje boven) de repeater van Breda

geprogrammeerd zitten en die werkt ook met een CTCSS-toon om hem "Open te gooien" en dat werkt als een tiet. :D

 

Kenwood is overigens geen "Bami"-porto, maar een "Echt" merk (al zullen ook zij budgetmodellen hebben).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@QuickFix,

 

Het is duidelijk, het is wel handig dat jou porto's gebruik kunnen maken van een bepaalde repeater.

Kunnen mijn Boafeng UV-8D porto's dat ook ? Ik neem eigenlijk aan van wel, alleen heb ik niet zoveel kaas gegeten van het programmeren daarvan.

 

Zal er toch eens mee aan de gang gaan en een kabeltje bestellen om ze aan mijn laptop te koppelen, maar ik wil nog zoveel.. haahhaaaaa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, die kunnen dat ook gewoon.

 

Mooi.... dan kan ik ook even kijken welke frequenties de verkoper aan de porto's heeft toegewezen, wel lastig geen beeldschermpje :D

 

PM is onderweg, bedankt voor je hulp !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Ik heb nu twee Baofeng GT-3 Mark II's in bestelling. Hoe weet je dat je verbonden bent met een repeater?

Ben alleen van plan de pmr446 kanalen te gebruiken, met iets meer watt misschien.

 

Wil ik ook wel weten, tot nu toe hoor ik alleen ruis als ik een frequentie vind die wordt gebruikt in de buurt.

 

Kan natuurlijk ook zijn dat de subtoon niet overeenkomt maar zou wel graag keer iemand willen horen praten zodat ik weet dat die werkt ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

een bekende frequentie die een goede landelijke dekking heeft is: 430.125. hier is sowieso elk half uur een tijdsmelding, en om 11:00 en 19:00 een dagelijks nieuwsbulletin.

 

Momenteel zit ik te luisteren naar de wekelijkse ronde op 145.625

 

En die baofengs? gewoon volledig vol programmeren met alle kanalen die hij aankan ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de repeater van Breda (PI2BRD/PI3BRD hier niet ver vandaan) vaak aan staan, maar afgezien van "Julia"

(die de tijd en en het weer voorleest) is het daar eigenlijk altijd stil.

 

Een repeater kan op verschillende manieren "Opengeknepen" worden:

  • Met een 1750Hz toon; dit is zoals het vroeger bij alle repeaters ging
  • Door middel van een CTCSS (sub-audio) -toon; deze wordt tegenwoordig door de meeste repeaters gebruikt.

Welke repeater wat gebruikt kun je oa. hier vinden: VHF-repeaters en UHF-repeaters

 

Je kunt horen of een repeater op jou reageert door even de zendtoets (CTCSS-repeater) of de 1750Hz-toon toets

("Oude" repeater) in te drukken.

Wanneer je verbinding hebt, hoor je ongeveer een seconde lang de draaggolf van de repeater.

 

Vergeet niet dat je bij repeatergebruik een shift moet instellen: - 0.6MHz bij de 2m- en +1.6MHz bij de 70cm-repeaters.

 

Let op dat gebruik van een repeater door iemand zonder zendmachting niet alleen consequenties kan hebben voor

deze "Piraat", maar dat ook de eigenaar van de repeater een douw kan krijgen van justitie.

 

Niet vergeten: as. zaterdag 21 maart is er weer de jaarlijkse landelijke radiovlooienmarkt in Rosmalen! :cool:

Een snoeppaleis voor radio (zend) amateurs en elektronicafreaks.

 

 

73,

 

QF

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Let op dat gebruik van een repeater door iemand zonder zendmachting niet alleen consequenties kan hebben voor

deze "Piraat", maar dat ook de eigenaar van de repeater een douw kan krijgen van justitie.

 

Daarom wil ik graag weten wanneer je met een repeater te maken heb. Zitten er repeaters op de pmr446 kanalen? Zoja, die mag iedereen gebruiken toch?

Misschien is er een lijst van bekende repeater freqenties?

 

En die baofengs? gewoon volledig vol programmeren met alle kanalen die hij aankan

 

Als het goed is krijg ik er een programeer kabel en cd-rom bij. Geen idee hoe het werkt, maar we gaan er wel mee spelen. Kun je ook wattage per kanaal instellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

een bekende frequentie die een goede landelijke dekking heeft is: 430.125. hier is sowieso elk half uur een tijdsmelding, en om 11:00 en 19:00 een dagelijks nieuwsbulletin.

 

Momenteel zit ik te luisteren naar de wekelijkse ronde op 145.625

 

En die baofengs? gewoon volledig vol programmeren met alle kanalen die hij aankan ;)

 

Jajajajaja ik hoorde wat op de 430.125?

 

Nu weet ik dat die werkt :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zitten er repeaters op de pmr446 kanalen?

Nee, PMR is slechts bedoeld voor particulier gebruik voor korte afstand; een repeater zou deze stelling tenietdoen.

Daarbij mag een PMR apparaat geen afneembare (externe) antenne bevatten, toch wel cruciaal voor iets als een repeater.

Als laatste zul je met een shift moeten werken en er zijn geen PMR's die dat kunnen.

 

Lijsten van alle (bekende) repeaterfrequenties hier in Nederland (op de 2m en 70cm) staan in mijn vorige reactie.

 

Groeten,

 

QF

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...