Ga naar inhoud
GENEGEERD

Verbruik van brandstof bij koken tijdens kamperen


Stuudje

Aanbevolen berichten

Ik ben door de jaren heen, en naar mate m'n stook-skills beter werden, steeds minder van dit soort spullen mee gaan slepen en kook nu bijna alleen nog in een billycan op houtvuur!!

Heb een esbit bij als backup, voor mocht het weer dusdanig rampzalig zijn dat een fikkie gewoon weg niet werkt, maar da's me pas 1 keer in m'n leven overkomen...

 

In een vast kamp kook ik op open vuur. Onderweg voor een lunch of bakkie koffie tussendoor graaf ik met de hiel van m'n schoen een sleufje en zet m'n can op 2 dikke groene takken terwijl ik in de sleuf twijgjes wegstook... Of ik raap ik 3 stenen bij elkaar zet de can erop en stook daar twijgjes tussen...

 

Als ik tegewoodig luxe doe neem ik een rocketstove achtige constructie mee (Firebox) simpelweg omdat ik hier heel efficient mee stook, er ook op kan braden en er ook grotere pannen op kunnen...

 

Kortom ik doe jaaaaaaaren met een pak esbitblokjes... ;-P

 

Tja, aangezien ik ook regelmatig op een camping sta is open houtvuurtje niet vaak mogelijk. Ook in 't bos kan dat gezeik opleveren.

 

Zo'n houtvergasser is dan ideaal, weegt echt weinig, brandt veel zuiniger en beter dan een open vuurtje, altijd brandstof te vinden. Mocht alles echt zeiknat zijn, gaat er een trioxane tablet in en de boswachter/camping beheerders hebben hier geen problemen mee.

 

Als je helemaal niets bij je hebt is jouw methode uiteraard een prima plan! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ah, dank je!

Ik vind het erg handig als die maat in de Trangia-set past. Jammer dat die flesjes hier niet te koop zijn. Mocht iemand er aan kunnen komen, houd ik me aanbevolen.

 

Het flesje zit standaard bij de spiritusbrander meegeleverd.

http://dumpcompany.com/index.php?item=zweeds-spiritus-kooktoestel&action=article&group_id=10000043&aid=1120&lang=nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, aangezien ik ook regelmatig op een camping sta is open houtvuurtje niet vaak mogelijk. Ook in 't bos kan dat gezeik opleveren.

 

Zo'n houtvergasser is dan ideaal, weegt echt weinig, brandt veel zuiniger en beter dan een open vuurtje, altijd brandstof te vinden. Mocht alles echt zeiknat zijn, gaat er een trioxane tablet in en de boswachter/camping beheerders hebben hier geen problemen mee.

 

Als je helemaal niets bij je hebt is jouw methode uiteraard een prima plan! :)

 

Ik ben dan ook heel erg blij met mijn woodgasstove (http://prepshop.nl/eetgerei/woodgas-stove-met-2l-billycan) en ben zelf niet zo weg van branders die brandstof vereisen die je niet zo even uit de natuur kan pakken (en dus ooit op kan gaan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dan ook heel erg blij met mijn woodgasstove (http://prepshop.nl/eetgerei/woodgas-stove-met-2l-billycan) en ben zelf niet zo weg van branders die brandstof vereisen die je niet zo even uit de natuur kan pakken (en dus ooit op kan gaan).

 

Klopt maar je moet wel voor lief nemen dat het zetten van een bakje koffie wel eventjes duur. Voordat de boel goed brandt ben je zo tien minuten verder.

Vandaar dat als het mogelijk is, m'n multifuel toch echt mee gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt maar je moet wel voor lief nemen dat het zetten van een bakje koffie wel eventjes duur. Voordat de boel goed brandt ben je zo tien minuten verder.

Vandaar dat als het mogelijk is, m'n multifuel toch echt mee gaat!

 

De woodgasstove is eigenlijk (mijn ervaring) heel erg snel en efficient. Als je het klaarmaken van het hout niet meetelt dan gaat het allemaal vlotjes. Op de SC Veluwe had ik ruim binnen de 10min 1,5L soep klaar, vooral als je de deksel van de billycan erop geklemd laat is het net een snelkookpan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De woodgasstove is eigenlijk (mijn ervaring) heel erg snel en efficient. Als je het klaarmaken van het hout niet meetelt dan gaat het allemaal vlotjes. Op de SC Veluwe had ik ruim binnen de 10min 1,5L soep klaar, vooral als je de deksel van de billycan erop geklemd laat is het net een snelkookpan :)

 

'k Vind het dan wel zo eerlijk dat het sprokkelen van hout, 'k klein maken (passen maar erg kleine stukjes in) moet meerekenen.

 

Kant en klare droge houtjes op formaat meenemen noem ik ook brandstof. :p

Je snapt dat die tien minuten die ik noem echt een minimum is.

 

Beetje vochtig hout en je hebt een rookbom, vandaar dat ik graag beiden heb.

 

Wel moet ik zeggen dat ik de multifuel, als 't nodig is, als eerste wegflikker en dan de houtvergasser behoudt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k Vind het dan wel zo eerlijk dat het sprokkelen van hout, 'k klein maken (passen maar erg kleine stukjes in) moet meerekenen.

 

Kant en klare droge houtjes op formaat meenemen noem ik ook brandstof. :p

Je snapt dat die tien minuten die ik noem echt een minimum is.

 

Beetje vochtig hout en je hebt een rookbom, vandaar dat ik graag beiden heb.

 

Wel moet ik zeggen dat ik de multifuel, als 't nodig is, als eerste wegflikker en dan de houtvergasser behoudt.

 

Ik ben nog niet zo behendig met de bijl en het klaarmaken van voldoende houtjes voor 15min vuur kost mij toch wel minstens een half uur dan :) (bij SC Veluwe was het makkelijk, droog blok hout wat zo in stukjes was).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog niet zo behendig met de bijl en het klaarmaken van voldoende houtjes voor 15min vuur kost mij toch wel minstens een half uur dan :) (bij SC Veluwe was het makkelijk, droog blok hout wat zo in stukjes was).

 

Ach, kwestie van doen en oefenen. :)

Als ik al een droog blok hout heb, baton ik in luttele minuten genoeg brandstof voor 15 minuten koken, geen bijl bij nodig. Ook ik doe het echt niet iedere week hoor!

 

Meestal is het een kwestie van droog, staand hout wat niet te dik is zoeken, dat kun je met je handen breken. Vochtige schors verwijderen zoveel als mogelijk is wel aan te raden, dat brandt sowieso slecht en geeft snel veel rook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vooral veel ervaring met gas canisters en hout. Het verbruik is sterk afhankelijk van omgevingsvariabelen zoals:

- water temperatuur

- luchtdruk

- wind(snelheid)

- kwaliteit brander

- warmteverliezen

- gebruik van een deksel!

 

In de alpen, ijsland en scandinavië gebruik ik bij voorkeur de Primus Etapower EF vanwege de zeer goede windbescherming. Onderschat het effect van verwaaide warmte niet - het kost je snel 40-60% van je fuel power. Met gas heb je globaal 10-15 gram nodig om een liter water aan de kook te brengen. Dus met (voor bijvoorbeeld 4 personen) 's morgens een liter thee, 's middags thee/koffie/soep en 's avonds je rijst/pasta koken kost je 40-60 gram per dag. En met een goede brander kost je dat net 3 minuten. Wel zie je dat naarmate de catridge leger raakt, het vermogen wat terugloopt. De laatste restjes maken we altijd op met de Primus Micron Lantarn, zodat je er nog vaak een paar uur licht van hebt.

 

Voor het koken op hout hebben @Raycoupe en @houthe al de nodige aanvullingen gemaakt. We koken regelmatig op hout maar dan ook gelijk met een serieus vuur en dutch ovens waar je een weeshuis mee kunt voeden. Qua warmte is het onovertroffen. Met een paar kilo hout heb je snel 10-20 kW aan warmte - erg fijn als je voor een groep moet koken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...