Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] [DIY] CS Trail Hawk Tomahawk


AWOL
 Share

Recommended Posts

DEEL 1

 

Disclaimer: Een echte review is dit niet omdat ik te weinig serieus hak werk met deze bijl heb verricht. Wel wat houtjes maar niets om echt serieus te nemen. Overigens deed de bijl dat kleine werk uitstekend.

 

Ik wilde graag een redelijk bijltje hebben en nadat via dit forum mij werd aangeraden (sorry weet niet meer wie) om eens naar een Cold Steel tomahawk te kijken. De reden voor het hebben van een bijl is niet omdat ik momenteel een haard heb of veel in de tuin werk (heb ik ook niet) maar ik wl wel graag iets praktisch in huis hebben om WSHTF wat brandhout te kunnen verzamelen en dat te verwerken. Gezien mijn woonsituatie hebben we het dan per definitie over kleinere diameters dus aan een kloofbijl heb ik niets. Het zal eerder sprokkelen zijn en het afhakken van dode takken. Last but not least: het kan een geducht wapen zijn en gezien de historie van de tomahawk (strijdbijl) ook gewoon een leuk object om te hebben, ik blijf toch een jongetje :).

http://en.wikipedia.org/wiki/Tomahawk_%28axe%29

 

Na wat research op internet raakte ik meer en meer gecharmeerd van de eenvoud van een tomahawk. Relatief klein, licht en toch voldoende potentie om wat eenvoudige houtbewerkingen mee uit te voeren, vuurhout te verwerken enz. Dat dit specifieke model beschikt over een hamer aan de achterzijde zie ik ook als een voordeel, voor tentharingen of om wat dan ook plat of murw te slaan. Oorspronkelijk was het niet de bedoeling om met de achterzijde van een tomahawk te hameren omdat dan het oog (waar de steel in zit) zou kunnen scheuren maar ik begrijp dat het ontwerp van deze specifieke hawk hierop berekent is. (zie ook het demonstratie filmpje van Cold Steel). Verder kan de hawk geworpen worden maar het grote voordeel daarvan zie ik niet zo, behalve in een nood situatie misschien.

 

Een ander aantrekkelijk aspect van de tomahawk is dat de bijl kop eenvoudig van de steel gehaald kan worden. Omdat de bijl kop vrij klein is kun je daardoor gedetailleerder werk doen, als schraper gebruiken of als splijt wig. Het allergrootste voordeel is natuurlijk dat als je steel breekt je vrij eenvoudig een nieuwe kunt maken om in ieder geval de bijl te kunnen blijven gebruiken. Verder is de bijl van 1055 carbon staal en daardoor vrij makkelijk scherp te krijgen en te houden (wel roestgevoelig).

 

Uiteindelijk kocht ik de Trail Hawk bij KATO en de levering verliep bij hen, zoals altijd, vlekkeloos en snel. http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-cold-steel-trail-hawk.htm

 

Ik wist door de research al van tevoren dat de afwerking van de Trail Hawk niet geweldig zou zijn. Er zijn vele video's op YouTube waarin mensen allerlei modificaties aanbrengen om de hawk “tot zijn volle potentie te brengen”. Hij is ziet er inderdaad niet erg spannend uit als je hem ontvangt, dus nam ik mij voor er een projectje van te maken.

Zie ook de lelijke dikke laag lak die op de bijl kop zit om hem te beschermen tegen roest.

 

1.jpg.07a3ad8aa981543b74f4db34d82e6dbd.jpg

 

2.jpg.172ab4e67653f2d686ec43654ab317a6.jpg

 

De bijlkop zit vast geschroeft met een imbus schroef. Totale nonsens want dan kun je dus niet de kop van de steel halen, dee hoort gewoon door frictie vast te blijven zitten. Toen de schroef er uit was zat de kop los, bleef niet vast zitten en kan van links naar rechts bewegen. De steel was ook erg ruw dus heb ik de steel met de hand geschuurd tot deze aardig glad was. Daarbij ook extra aandacht besteed aan de bovenkant en met steeds tussentijds testen was het eenvoudig om de bijlkop frictie vast te krijgen zonder beweging naar welke kant dan ook. Met het schuren verwijder je ook de (zeer dunne) beschermende laag op de steel dus die moest ik herstellen en daarnaast wilde ik de steel wat donkerder hebben. Ook heb ik een gaatje geboord in de steel voor eventueel een lanyard / polskoord. Op advies van @ghostwhiper heb ik Birchwood stain gekocht en Birchwood wax, beide worden gebruikt voor gweerkolven. De stain aangebracht in meerdere lagen (zeer gemakkelijk te verwerken) en daarna de steel ingewreven met de wax om deze te beschermen tegen vocht een weersinvloeden in het algemeen.

 

Ook wilde ik de lak van de bijlkop hebben om de bijl een wat oorspronkelijker en ouderwets uiterlijk te geven. Beschermen tegen roest kan ook met olie, was en dergelijke alhoewel een lak natuurlijk wel wat meer foolproof is, in iig geval op de kortere termijn totdat deze lak ook weggesleten is.

 

Om de lak te verwijderen heb ik simpelweg een verfstrip pasta gebruikt en dat ging eigenlijk vrij gemakkelijk. Half uur laten inwerken en vervolgens met een ijzerborstel de lak er af borstelen. Proces nog een keer herhaald om de restjes ook eraf te krijgen en het ding was kaal. Vervolgens met een vijl ook de lak aan de binnenkant van het oog grotendeels verwijderd en de randen van het oog wat bijgewerkt omdat die wat ruw waren (vreten dus in de steel).

 

3.jpg.0c121020f60fdf3ff95516cd9bb8fc2e.jpg

 

Daarna de bijlkop een half uur in balsamico die flink over de datum was gelegd om het staal wat donkerder te maken. Misschien maak ik de kop later nog donkerder. Het schijnt dat waterstofperoxide met zout zorgt voor een donkere oxidatielaag die tevens de bijl beschermt tegen roest ( @vheeswijk ?)

 

4.jpg.b7496b6c8cfdad1afb4b022407292d7b.jpg

 

vervolg in deel 2 -->

  • Leuk 2
Link naar reactie
Share on other sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

DEEL 2

 

De bijl kwam eigenlijk best aardig scherp, in ieder geval met een goed bruikbare snede. Toch ben ik de bijl gaan slijpen op mijn wetstenen. Eerst 700, toen 1000 en daarna 3000. Het is nog niet helemaal een perfecte mirror finish maar dat maak ik nog wel eens af. Ik heb niet geprobeerd de bijl echt scheermes scherp te maken want het lijkt mij dat de snede dan te zwak wordt en makkelijk omrolt.

 

In de toekomst wil ik de bovenkant van de bijl naar 90 graden slijpen (of een gedeelte ervan) zodat de kop ook voor een firesteel gebruikt kan worden. Waarschijnlijk doe ik ik nog wat rangerbands vlak onder de bijl kop om de steel te beschermen als je misslaat en misschien ook wat van die bands als handvat voor extra grip. Ook denk ik aan het maken van een foudraal voor de bijlkop, maar ik ben bang dat dat prutswerk gaat worden :) Ik update dan dit draadje.

 

Resultaat is in mijn ogen een tomahawk die er appetijtelijker uitziet dan het originele product.

Leuk projectje!

 

5.jpg.98f0c193cd129fe8b9a24a04e00e2def.jpg

 

5a.jpg.34cbc0328bfd5705e0cbcdfc06c418d1.jpg

 

6.jpg.5c193f66de46c43e543eb4a52416d8be.jpg

 

 

Link naar reactie
Share on other sites

misschien is dit dan weer mijn idee erbij maar is het idee van de tomahawk niet dat je alleen de kop in je tas doet en dan in de "bush" iets "craft" oftewel bushcraft! haha

 

omdat je de kop zo makkelijk eraf kunt halen valt een eigen steel ook makkelijk te maken, hierom zit ik ook te denken aan een tomahawk.

 

maar zeker leuke tool vooral voor kleine houtverwerkings taken.

Link naar reactie
Share on other sites

Tenzij je het perfecte hout vindt in de natuur is de fabrieks steel per definitie wel beter denk ik ja, maar als de nood aan de man is... Kijk even het 2de filmpje aan het einde van deel 2, daar zie je het iemand doen, en dat gaat best snel.

 

@AWOL

 

lijkt me erg leuk maar toch ook best interessant om te zien of een eigen gemaakte steel met waarschijnlijk levend hout ook net zo sterk is als een "fabriek?" steel.

 

misschien een idee voor SC brabant? lijkt mij ook best moeilijk om te maken.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb een soortgelijke bijl gekocht laatst maar ik ben niet tevreden over de steel. Na een paar tikken op een stuk hout, zat er meteen al een scheur in en na nog een tik vloog de bijlkop eraf. Ik vindt de steel veel te zwak.

Geen idee of het dezelfde steel/houtsoort is, maar pas ermee op. De bijlkop vliegt er gemakkelijk vanaf met alle gevolgen van dien.

Het probleem is namelijk dat de bijlkop tegen de steel wil klappen bij iedere tik. Alle kracht komt dan op het zwakste stuk van de steel namelijk precies onder en boven de bijlkop waar deze op de steel bevestigd zit.

Link naar reactie
Share on other sites

@AWOL : Met balsamico bedoel je wellicht balsamico azijn. De zwarte oxidelaag die je dan krijgt op (koolstof)-staal (FeO) noemt men dan een patina en deze beschermt het staal tegen roesten naar het "foute" roodbruine roest.

Voor meer technische details over roest en patina op bijlen/messen klik hier.

Geweldig staal dat carbon steel, ik heb een Mora en Opinel van dit spul :cool:.

@vheeswijk (huischemicus)

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb een soortgelijke bijl gekocht laatst maar ik ben niet tevreden over de steel. Na een paar tikken op een stuk hout, zat er meteen al een scheur in en na nog een tik vloog de bijlkop eraf. Ik vindt de steel veel te zwak.

Geen idee of het dezelfde steel/houtsoort is, maar pas ermee op. De bijlkop vliegt er gemakkelijk vanaf met alle gevolgen van dien.

 

De CS Trail Hawk komt met een steel van Amerikaans Hickory wat in principe goed is voor een bijlsteel. Wel heb ik hier en daar gezien dat iemand een steel kreeg waarbij de nerf niet mooi in lijn was met de steel waardoor de steel kan verzwakken, bij de mijne lijkt dat niet het geval.

Ik denk dat het sowieso een goed advies is om er altijd rekening mee te houden dat je steel kan breken en de kop kan wegvliegen, houdt daar dus rekening mee als je gaat hakken en hou kinderen, dieren en zo uit je buurt.

Link naar reactie
Share on other sites

@AWOL : Met balsamico bedoel je wellicht balsamico azijn. De zwarte oxidelaag die je dan krijgt op (koolstof)-staal (FeO) noemt men dan een patina en deze beschermt het staal tege roesten naar het "foute" roodbruine roest.

 

Hoi, ja dat wist ik maar mijn vraag ging niet over de balasamico (azijn inderdaad) maar de combinatie waterstofperoxide met zout, ik kreeg het idee vanuit een filmpje dat dat een veel heftigere reactie oproept en ook een veel dikkere laag patina.

 

edit: dit filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=oOgP69COjuA

Link naar reactie
Share on other sites

Ah, daar was je dus mee bezig al die tijd! :p

 

Je bent lekker eerlijk in je review, dat waardeer ik zeer. :)

 

Het eindresultaat vind ik een stuk beter dan het origineel. Je hebt erg je best gedaan op de Tomahawk en dat is te zien. :cool:

 

Gewicht kop versus steel, ik zou gewoon die steel dan ook maar meeslepen in de rugzak. :p Want zoals je zegt, hij kan meer doelen dienen dan houtjes hakken.

Sterker nog, dat is eigenlijk een neventaak van dit model (naar mijn mening). De lange steel is wel een voordeel t.o.v. van een traditionele bijl en eerlijk gezegd heb ik ook een zwak voor Indianen en hun leefgewoonten/gear.

 

De prijs voor zoals hij geleverd wordt, sorry, vind ik veel te duur. Zelf heb ik zo'n simpel 600 grams bahco bijlkop, met eigen gemaakte steel (wel begonnen met een gekochte essen steel). Die steel was ook vrij licht van kleur, heb ik in de olijfolie gezet en een paar dagen met toiletpapier eromheen laten intrekken. Door gebruik wordt hij vanzelf donkerder, nog donkerder dan op jouw foto's is te zien.

Jammer genoeg heb ik die bijlkop dermate geslepen, dat het geharde gedeelte vertrokken is. :( Dus ik moet ook op zoek naar wat anders, of het regelmatig slijpen voor lief nemen. 'k Hak natuurlijk wel eens mis en dat levert meteen een flinke beschadiging op. Wetterling, Granfors, 't staat op de verlanglijst, maar zijn relatief duur alleen al door 't merk.

 

Ben benieuwd hoe de bijlkop zich op termijn houdt, ook als je af en toe dingen raakt die niet de bedoeling zijn,steen bv. Tja, het ding bij mij wordt nog wel eens in de tuin gebruikt, snel snel, ooops! ;)

Link naar reactie
Share on other sites

Echt heel goedkoop is ie niet nee maar ik had wel het gevoel dat ik voor dat geld een bijltje zou kopen waarbij ik er redelijk op kon vertrouwen dat ie wat kan, gezien de vele reviews op YT. Het 1055 staal is vrij zacht dus ik verwacht dat je er zeker wel een deuk in kunt slaan als je steen raakt, maar als het goed is zal er niet zo snel een stuk staal afspringen. Omdat het staal zacht is (56 HRC) is er wel een aardige kans dat je een beschadiging weer kunt herstellen met slijpen. Tja, en die aansprekende merken willen we allemaal wel :)

 

Ah, daar was je dus mee bezig al die tijd! :p

 

Je bent lekker eerlijk in je review, dat waardeer ik zeer. :)

 

Het eindresultaat vind ik een stuk beter dan het origineel. Je hebt erg je best gedaan op de Tomahawk en dat is te zien. :cool:

 

Gewicht kop versus steel, ik zou gewoon die steel dan ook maar meeslepen in de rugzak. :p Want zoals je zegt, hij kan meer doelen dienen dan houtjes hakken.

Sterker nog, dat is eigenlijk een neventaak van dit model (naar mijn mening). De lange steel is wel een voordeel t.o.v. van een traditionele bijl en eerlijk gezegd heb ik ook een zwak voor Indianen en hun leefgewoonten/gear.

 

De prijs voor zoals hij geleverd wordt, sorry, vind ik veel te duur. Zelf heb ik zo'n simpel 600 grams bahco bijlkop, met eigen gemaakte steel (wel begonnen met een gekochte essen steel). Die steel was ook vrij licht van kleur, heb ik in de olijfolie gezet en een paar dagen met toiletpapier eromheen laten intrekken. Door gebruik wordt hij vanzelf donkerder, nog donkerder dan op jouw foto's is te zien.

Jammer genoeg heb ik die bijlkop dermate geslepen, dat het geharde gedeelte vertrokken is. :( Dus ik moet ook op zoek naar wat anders, of het regelmatig slijpen voor lief nemen. 'k Hak natuurlijk wel eens mis en dat levert meteen een flinke beschadiging op. Wetterling, Granfors, 't staat op de verlanglijst, maar zijn relatief duur alleen al door 't merk.

 

Ben benieuwd hoe de bijlkop zich op termijn houdt, ook als je af en toe dingen raakt die niet de bedoeling zijn,steen bv. Tja, het ding bij mij wordt nog wel eens in de tuin gebruikt, snel snel, ooops! ;)

Link naar reactie
Share on other sites

@AWOL : De optimale slijphoek bij messen schijnt rond de 22 graden te liggen. Ik dacht dat bij bijlen deze slijphoek flink groter mag zijn. Tot zelfs 30 graden. Het scherp van de snede is dan robuuster. Maar ik ben geen specialist in deze tak van sport. Wellicht kunnen specialisten hier op het forum iets meer over zeggen.

 

Zou best kunnen, de meeste bijlen zijn volgens mij ook convex geslepen om dezelfde reden.

Link naar reactie
Share on other sites

Hoi, ja dat wist ik maar mijn vraag ging niet over de balasamico (azijn inderdaad) maar de combinatie waterstofperoxide met zout, ik kreeg het idee vanuit een filmpje dat dat een veel heftigere reactie oproept en ook een veel dikkere laag patina.

[....]

[....]

 

Die reactie kende ik nog niet. Kan zijn dat het een goede zwarte laag geeft. Pas echter op dat je het zout, vooral in het gat, daarna GOED uitspoelt!

Chloride (uit zout) is nl. wel roestbevorderend in de foute zin (roodbruin).

Link naar reactie
Share on other sites

@AWOL : De optimale slijphoek bij messen schijnt rond de 22 graden te liggen. Ik dacht dat bij bijlen deze slijphoek flink groter mag zijn. Tot zelfs 30 graden. Het scherp van de snede is dan robuuster. Maar ik ben geen specialist in deze tak van sport. Wellicht kunnen specialisten hier op het forum iets meer over zeggen.

 

De slijphoek van de snede hangt geheel af van het gebruik. Wil je kloven dan slijp je hem met dubbele snede. De laatste snede is dan heel grof, sterk dus, maar relatief bot.

Wil je hem ook gebruiken om een boompje te vellen of zelfs in de hand voor snijwerk gebruiken, dan gebruik je een scherpere enkele (bij voorkeur convexe) snede. Zo is de tomahawk van Awol nu geslepen, als ik me niet vergis.

 

Daarnaast heeft een bijl uiteraard nog de ingesmede wigvorm hoek.

 

(specialist ben ik zeker niet, maar moest het ook nazoeken voor m'n bijltjes)

 

Ik dacht dat die info hier te vinden is: http://www.gransforsbruk.com/en/axe-knowledge/books/the-axe-book/ maar heb meerdere pdf's over bijlen verzameld, dus pin me er niet op vast.

Link naar reactie
Share on other sites

Die reactie kende ik nog niet. Kan zijn dat het een goede zwarte laag geeft. Pas echter op dat je het zout, vooral in het gat, daarna GOED uitspoelt!

Chloride (uit zout) is nl. wel roestbevorderend in de foute zin (roodbruin).

 

Goede tip. Overigens wat ik vergat te melden is dat deze persoon naast waterstof peroxide en zout ook gedestilleerd water (en temperatuur) in de mix gooide. Er ontstond aanvankelijk wel een rode roest maar na het afborstelen daarvan bleef een zwarte patina over.

Link naar reactie
Share on other sites

Gast ghostwhiper

@AWOL dit spul van birchwood geeft hele mooie patina alleen het is een beetje zoeken na het beste resultaat ;)

Je kunt het verdund en onverdund gebruiken.

Heb er zelf geen ervaring mee maar weet dat dit veel gebruikt word voor patina op geweren.

 

http://www.target-master.nl/product_info.php?cPath=2726_3093&products_id=28545

 

Andere optie is heet stoken en in natte koffiedik gooien en het daar in begraven.

Als de bijlkop is afgekoeld na een uurtje er uithalen, afspoelen en in de olie zetten.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik heb het uiteindelijk gebruikt als 1 deel stain op 1 deel water, en daarvan iets van 6 laagjes ofzo.

Dat met die koffiedik kan ik wel eens proberen, dat kost niets :)

 

@AWOL dit spul van birchwood geeft hele mooie patina alleen het is een beetje zoeken na het beste resultaat ;)

Je kunt het verdund en onverdund gebruiken.

Heb er zelf geen ervaring mee maar weet dat dit veel gebruikt word voor patina op geweren.

 

http://www.target-master.nl/product_info.php?cPath=2726_3093&products_id=28545

 

Andere optie is heet stoken en in natte koffiedik gooien en het daar in begraven.

Als de bijlkop is afgekoeld na een uurtje er uithalen, afspoelen en in de olie zetten.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik zit er nog wat verder naar te kijken en wat mij eigenlijk niet was opgevallen aanvankelijk is dat de de frontiers hawk een wat groter snijvlak heeft, toch zeker wel 30% meer zou ik zeggen, dat kan je natuurlijk als een voordeel zien tov de trail hawk.

 

@AWOL

 

ik weet niet of je deze hebt gezien: http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-cold-steel-frontiers-hawk.htm

 

waarom heb je liever deze dan de andere? ben zelf nu ook wel geïnteresseerd namelijk

Link naar reactie
Share on other sites

Gast ghostwhiper
Ik heb het uiteindelijk gebruikt als 1 deel stain op 1 deel water, en daarvan iets van 6 laagjes ofzo.

Dat met die koffiedik kan ik wel eens proberen, dat kost niets :)

 

Ik bedoelde voor op staal ;)

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...