Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] [DIY] CS Trail Hawk Tomahawk


AWOL

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@AWOL het is misschien meer geschikt voor houtsplitten maar met een tomahawk ga je geen groot hout verwerken dus het maakt denk ik niet veel uit, door de hamer achterkant kun je de trailhawk wel met een baton door het hout slaan als je grotere stukken wil verwerken. maar deze is gemaakt voor the trail en denk ik bedoeld voor kleine houtjes. maar een groter snijvlak kan het wel als vervanging dienen voor je mes in een noodscenario.

 

ben benieuwd wat je ervan vind na een tijdje testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL het is misschien meer geschikt voor houtsplitten maar met een tomahawk ga je geen groot hout verwerken dus het maakt denk ik niet veel uit, door de hamer achterkant kun je de trailhawk wel met een baton door het hout slaan als je grotere stukken wil verwerken. maar deze is gemaakt voor the trail en denk ik bedoeld voor kleine houtjes. maar een groter snijvlak kan het wel als vervanging dienen voor je mes in een noodscenario.

 

ben benieuwd wat je ervan vind na een tijdje testen.

 

Voor hout splitten zoek je meer naar een dikkere bijl kop, die van die tomahawk is erg dun (tot je bij het oog komt natuurlijk). Ze kunnen wel splitten maar blinken er niet in uit. Je hebt wel helemaal gelijk dat je goed op de hamer achterkant kunt rammen als je hem wel als wig gebruikt.

Eerlijkheid gebied te zeggen dat de hawk weinig actie zal zien voorlopig. Wel neem ik hem nog eens mee het bos in om eens wat te hakken (ja ja, alleen dood hout) en een paar keer te gooien. Dat laatste betekent overigens wel een risico nemen met de steel dus voor die tijd zoek ik waarschijnlijk eens een aardige stok om daar eerst een steel van te maken en daarmee te gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL dit spul van birchwood geeft hele mooie patina alleen het is een beetje zoeken na het beste resultaat ;)

Je kunt het verdund en onverdund gebruiken.

Heb er zelf geen ervaring mee maar weet dat dit veel gebruikt word voor patina op geweren.

 

http://www.target-master.nl/product_info.php?cPath=2726_3093&products_id=28545

 

Andere optie is heet stoken en in natte koffiedik gooien en het daar in begraven.

Als de bijlkop is afgekoeld na een uurtje er uithalen, afspoelen en in de olie zetten.

 

Verneuk je de eventuele harding van de bijlkop wellicht. Tot een bepaalde temperatuur gaat het wel goed, daarna wordt het staal zachter dan het origineel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe die methode word Veel toegepast op geweer lopen.

Bij geweer lopen wil je helemaal geen sterkte verlies hebben.

Het hoeft niet roodgloeiend te zijn maar Tot een graad of 180 - 250 kun je rustig gaan.

 

Bij die temperatuur onthardt het staal idd niet, dat klopt, laat zelfs nog wat spanningen in 't metaal af (temperen).

 

Die methode kende ik nog niet, thanks. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Plum Brown @AWOL ;)

 

My handle material comes from Ebay mostly, I stain the maple with "Red Devil Lye" and brown the steel with Birchwood Casey "Plum Brown" (works great!), then coat everything with tung oil and rub it in with 0000 steel wool.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu met ranger bands toegevoegd. Voor meer grip (2 handen) en om de steel te beschermen als je mis slaat of doorschiet. Het geeft ook net iets meer diameter, met mijn medium handen vind ik de steel vrij dun.

Nadeel is natuurlijk dat je niet meer a la minute de kop kunt verwijderen maar het kan nog steeds wel. De ranger bands zijn sowieso handig om te hebben en opnieuw te gebruiken om een zelf gemaakte (ruwe) steel wat comfortabeler te maken.

 

Edit: de ranger bands geven ook een beetje impact absorptie, dus in die zin ook (iets) meer comfort. De bands onder de kop geven ook grip als je fijner werk wilt doen. Ik overweeg nu om de hele steel in ranger bands te doen zodat je bij elke positie grip hebt en bescherming maar dan is wel al het werk voor de donkere kleur voor niets geweest ;)

 

20140906_002.jpg.39466cd3d85874b8067734ca7cecf7b1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...