Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 06/23/25 in alle zones

  1. J.I.C. just in case ik alleen mijn E.D.C. heb zit daar altijd een zakdoek inen om mijn medicijn blikje een beetje electra tape dus een klein wondje is zo opgelost. In de auto ligt mijn G.H.B. met I.F.A.K. Individual First Aid Kit gericht op mij en mijn gezin (daarnaast een werk gerelateerde tas met o.a. divers verband materiaal en meer waar in dien nodig iets uit gevist kan worden). Een M.A.G. Mutual Assistance Group heb ik nog niet echt op gebouwd, Hoewel er een aantal gelijk gestemden weten dat ze bij ons terecht kunnen (voldoende ruimte) Voor het samenstellen van een G.H.B. is K.I.S.S. Keep It Simple Stupid, zeker een goed mantra voor je het weet sleep je teveel mee. De 7 P theorie 1. People and pets 2. Plastic - credit cards & cash 3. Papers - important documents 4. Prescriptions 5. Pictures 6. Personal Computer 7. Phone & charger Is meer gericht op evacuatie zoals bij bijvoorbeeld een dreigende dijkdoorbraak of overstroming of rookoverlast bij een grote brand of zelfs een 11 september situatie in een relatief klein gebied waarbij de rest van de maatschappij door functioneert. Zelf houd ik de 10C"s of survival 1: Cutting Tool (mes of multitool) 2: Combustion Device (aansteker of forest wel) 3: Cover (kleding extra poncho) 4: Container (waterfles en broodtrommel beide RVS) 5: Cordage touw, dun bankline, paracord) 6: Cotton Material (zakdoek, bandana ) 7: Candleling device (verlichting, zaklamp, telefoon) 8: Compass (basis model,ook navigatie op telefoon) 9: Cargo Tape (rol ducttape of enkele meters om een oud bankpasjes) 10: Canvas Needle (naald en draad voor reparaties etc) In mijn achterhoofd bij het samenstellen van een uitrusting waarvan 1 tm 5 eigenlijk altijd al op zak zijn en 1 tm 10 vrijwel altijd . The rule of 3 3 minutes without air (or in icy water) 3 hours without shelter ( in harsh conditions,) 3 days without water, 3 weeks without food. Zit bij mij ook in geprogrammeerd en helpt me om keuzes te maken in wat er mee gaat en wat er moet gebeuren (prioriteit bepalen) Ik hoop niet dat we T.E.O.T.W.A.W.K.I. The End Of The World As We Know It meemaken, maar dat een leuk liedje van REM blijft, Hoewel het geopolitieke speelveld momenteel alle kanten op kan schuiven. En een simpele (burger) oorlog of zelfs natuurramp kan al voor een W.R.O.L. Without Rule Of Law situatie zorgen, althans, volgens onze westerse maatstaven, want ook dan zijn er altijd (kartel of Militie) leiders die de regels voorschrijven. GreetZ, Pjotr78
    4 punten
  2. Ik vind dit wel een mooie video om hier met jullie te delen:
    4 punten
  3. Ik heb ook zoiets voor het kampvuur šŸ”„ of thuis in de oven . je moet in elk geval niet te veel deeg erin doen 😁 En dat noemen wij een puddingvorm šŸ¤“
    4 punten
  4. Hier is een goeie simpele DIY Rocket stove.
    3 punten
  5. De Aladdin blue flame heater een fantastische heater die me al 4 jaar bij me is in bezit. Verwarmd me zeer goed de winter van 2025 2026 en heeft al een grondige onderhoudsbeurt gehad . Ik heb echt liefde voor dit kacheltje en hoeft op ze oude dag, nog kalm te werken hij zal zo rond 1955 tot 1960 geprobeerd zijn maar ziet er in 2026 nog fantastische uit vanwege ik veel liefde in dit kacheltje stop. Het brand daaglijks nog super goed aangezien het stookseizoen al lang gaande is heb ik gisteren een nieuw vat firelux blauw aangebroken om de kachel weer te vullen dus heb zuivere petroleum ruim voldoende 20L en wil het wel vlot opstoken aangezien zuivere petroleum een houdbaarheidsdatum heeft van circa 3 maanden ook wil ik dit jaar er op gaan koken met vriendelijke groeten dennis
    3 punten
  6. Pistelle x .68 De krachtige impact maakt het ook geschikt voor praktische toepassingen zoals het afschrikken van ongedierte op eigen terrein. 🤣🤣🤣🤣🤣 ( van de shogun website )
    3 punten
  7. https://www.frontnieuws.com/landbouw-voor-beginners/ schrik niet : de titel "landbouw" is wat misleidend ,het artikel is meer als preptuinieren opgesteld. never mind, tuintips kunnen altijd van pas komen, hopelijk heeft iemand er iets aan. citaat uit het artikel : ...."En als je in een land woont waar de voedselinflatie jaarlijks 8-12% bedraagt en je spaarrekening niets opbrengt, is een moestuin een van de ā€˜investeringen’ met het hoogste rendement die je dit jaar kunt doen. En in tegenstelling tot de meeste investeringen heb je er geen effectenrekening, een vragenlijst over risicotolerantie of vertrouwen in iemand in pak voor nodig. We bevinden ons momenteel, begin april, op een keerpunt, waar de kloof tussen ā€˜ik zou eigenlijk een moestuin moeten beginnen’ en ā€˜ik ben daadwerkelijk een moestuin begonnen’ ofwel dichtgaat, ofwel (nog) een jaar open blijft. "....
    3 punten
  8. @Journalist_Lucas, Bij deze woorden van Roel sluit ik me helemaal aan. Je verzoek klinkt serieus en integer en mede daarom wens ik je dan ook oprecht succes met je documentaire groet, mevr.Grijpstra šŸ‘‹
    3 punten
  9. Kleine terminologie uitleg: B.I.L. staat voor Bug In Location B.O.Lstaat voor Bug Out Location B.I.L. is je primaire overlevingslocatie, vaak de plaats waar je bent/ blijft in je dagelijkse leven, voor de meesten is dit gewoon thuis waar de nodige zaken zijn om het enige tot geruime tijd uit te kunnen zingen in geval van S.H.T.F Shit Hits The Fan, oftewel wanneer de boel flink in de soep raakt. Als je woon werk afstand klein is dan red je die tocht naar je B.I.L. waarschijnlijk wel met je E.D.C. Every Day Carry, dus de dingen die je eigenlijk altijd wel bij je hebt in je zakken zoals een telefoon, waterflesje, wellicht een zakmes of multitool, eventueel een zaklamp en je warme en regen kleding afhankelijk van het weer/ seizoen. Mogelijk heb je een grotere afstand af te leggen en heb je een G.H.B. Get Home Bag nodig om op je B.I.L. te komen je G.H.B. is dus de tas waarin je voldoende spullen hebt om je (dagelijkse) reis naar huis ook te kunnen maken als bijvoorbeeld alle transport (trams, treinen, bussen en auto's) uitvalt of stil valt (bijvoorbeeld door een hack in de netwerken (electrische auto's kunnen op afstand gestopt en sommige moderne brandstof auto's ook door een kill switch. Of door een ander scenario. In je G.H.B zitten de spullen die passen bij je dagelijkse reis afstand, wat extra te drinken en te eten, extra kleding (sokken), eventueel materialen om mee te koken en een overnachting te kunnen doen, kaart en kompas van het gebied waar je doorheen moet, (hoofd) lampje, wat gereedschap etc.etc. allemaal bedoeld om je reis naar je B.I.L. te volbrengen. Het beeld dat bij een B.I.L. past is die van redelijk comfort en na enige tijd van ongemak weer redelijk op de oude voet verder. (Denk aan corona) Wellicht ben je al op je B.I.L. en zie je de situatie somber in, je omgeving is onrustig, of onder dreiging van bijvoorbeeld overstroming en je neemt de beslissing om op pad te gaan naar je B.O.L. , dit is je secundaire overlevingslocatie, de plek waar je heen gaat als je je niet meer veilig voelt op je B.I.L. Een B.O.L. is over het algemeen een plek waar je heen kan die wat verder weg ligt van je B.I.L. omdat je niet in dezelfde regio wil zitten omdat veel van de risicofactoren op je B.I.L. dan ook op je B.O.L. van toepassing zouden zijn. Om er te komen neem je je B.O.B. Bug Out Bag mee, de rugzak waar je alles in hebt om de reis naar je B.O.L. te volbrengen, of je deze nou te voet of met je B.O.V. Bug Out Vehicle maakt. Een B.O.V. is typisch uitgerust met extra brandstof, vloeistoffen, gereedschappen etc. Om ook (kleine) reparaties te kunnen doen. En daarnaast extra uitrusting en voorraad voor onderweg of op de B.O.L. Als je dan toch je voertuig moet verlaten omdat je er om welke reden niet meer mee verder kan, dan neem je de B.O.B. weer mee om toch nog op de B.O.L. aan te komen waar je lange termijn voorraden zijn en nood voorzieningen, communicatie middelen etc.en waar je eventueel spullen hebt om voedsel te kunnen verbouwen etc. Het beeld dat bij de B.O.L. past is veelzijdig en persoonlijk, maar in basis nog altijd gericht op relatief comfort en moderne gemakken met als doel om na verloop van tijd weer als maatschappij aan de wederopbouw te beginnen. Al of niet na terugkeer van je B.O.L. naar je B.I.L.. Mocht de situatie zo somber zijn dat je er vanuit gaat dat je enige optie tot overleven ligt in de hele maatschappij de rug toe keren, dan kies je voor de I.N.C.H bag I'm Never Coming Home bag. Een tas voornamelijk uitgerust met gereedschappen en materialen (bijvoorbeeld zaden) waarmee je in de wildernis een nieuwe leven kan beginnen. Gereedschappen die handmatig werken en handmatig te repareren zijn, kennis is hierbij het belangrijkste item in de uitrusting, weten hoe je vuur maakt met alleen natuurlijk materiaal, en touw, en onderkomens, welke planten eetbaar zijn en hoe je kan jagen en vissen, hoe je land bewerkt en voedsel kan conserveren etc. Het beeld dat bij een I.N.C.H past is die van de grote wildernis en terug naar de "Frontier" tijdgeest en mogelijk volledig instorten van de huidige maatschappij. Wellicht schetst dit een mooi beeld er zullen vast op of aanmerkingen of aanvullingen komen, maar dat is alleen maar goed. GreetZ, Pjotr78
    3 punten
  10. @Marly Bonten Het ligt voor de hand bij een natuurproduct….. , maar de gehalte aan bepaalde stoffen in een eikel, is niet gelijk tussen de diverse eikensoorten . En schommelt zelfs net als ander vruchten per jaar . Een bekende is dat de ene soort meer tannines bevat dan de ander . Dit kun je ook heel goed proeven natuurlijk. De voedingswaarde is een soort eigenschap, maar dat varieert natuurlijk ook per gebied en seizoen . je kunt het beter zo zien: in Europa per 100g: 300-400 kcal. 40-54 % koolhydraten. Vet 15-30% . Eiwit 6-7,5 % ( bron Wikipedia) Je ziet al wel dat qua vet de schommelingen 100 % verschil zijn. Belangrijker nog , ik zei al zie het als een eigenschap . Dus staar je niet blind op deze waardes . Wij eten geen rauwe eikels . Wij eten geen ongewassen eikels. Met het wassen verlies je al het een en ander en met het bereiden ook . bv met heet wassen verlies je veel zetmeel dus ook veel kcal en koolhydraten. Met roosteren verbrand je ook veel vetten en vitamines enz . Soms worden in die waardes ook dingen benoemd die er wel inzitten, maar wij als mens niet eens kunnen opnemenšŸ˜. ( dat geldt bv ook voor het tanine verhaal van Tom666. Bij bepaalde dieren komt dat eerder gevaarlijk schadelijk voor in de nieren dan bij de mens. Waar het voornamelijk maagproblemen oplevert) het is 100% goed voedsel. Wij hebben het eeuwen lang gegeten , en recent zijn velen mede daarmee de oorlog door gekomen . al was het maar voor een lekker warm bakje koffie / troost ( de hoogste voedingswaarde haal je uit de volbruine/ gerijpte eikels met de koude methode gespoeld en eventueel in de zon gedroogd )
    3 punten
  11. @Iman ik heb deze week de eerste 3 afleveringen geluisterd en ze vielen mij wel in de smaak. Aflevering is precies lang genoeg (komt ook mooi uit met mijn rit naar het werk), er zit een goede dosis humor in en Eline en jij bieden elkaar mooi tegenwicht. Ik zie het wel een beetje als kruising tussen vermaak en verlagen van de drempel voor beginnende preppers. Ik ben zelf ook pas kort bezig en lid hier, maar het is nog redelijk algemeen en voor iemand die al begonnen is niet perse veel nieuws. Voor het begin van de serie helemaal prima denk ik, maar mogelijk dat je in de toekomst wat meer de diepte in moet. Ik ben in ieder geval erg nieuwsgierig naar de volgende aflevering šŸ™‚
    3 punten
  12. Herman dat is jouw theorie. De praktijk is intussen heel anders . En je gooit het een beetje door elkaar. de Vesta .50 schiet semieautomatisch tot 12 keer op een gaspatroon. Sowieso maar 20 meter effectief. Het betreft een efficiĆ«nt afweer wapen, voor de zelfverdediging van €130 euro. Dus meer zoiets om mensen te ontmoedigen die je onderweg of aan de voordeur willen lastig vallen. Zeg maar tot een meter of vijf. Dat moet je niet vergelijken met een echt pistool. En je hoeft er ook niet mee te oefenen of serieus mee te richten. Gewoon de mensen van je deur af knallen . Beangstigend echter was dat je met die stalen kogels toch iemand dodelijk kunt verwonden. Dus beter niet richten op het hoofd. ik heb net gekeken of de prijs nog steeds €130 euro was . En zag dat ze blijkbaar nog steeds niet aan te slepen zijn . Overal zijn ze al verkocht voordat de levering weer binnen is . Ik blijf erbij . Ik weet niet wie die dingen allemaal koopt . Maar nederland wordt er mee overspoeld. mijn theorie is dat ze veel gevaarlijker zijn dan een echt pistool of geweer. De drempel om het te gebruiken is vele malen lager dan bij een echt pistool.
    3 punten
  13. Thanks! Hier heb ik serieus wat aan. We zijn dus echt op de goede weg. Ze hebben beide inderdaad allebei 150 cash achter hun telefoon voor een taxi aan te betalen oid.
    3 punten
  14. hier dan de preppers bijbel veel plezier ermee preppers bijbel.docx
    3 punten
  15. Het is me duidelijk nu en dankjewel voor je heldere uitleg , top šŸ‘ ! Wellicht heeft JJ hiermee ook nog wat meer informatie om tot een goeie keuze te komen . Want dat is ongetwijfeld ook jouw bedoeling met alle tips en adviezen! 🤠
    3 punten
  16. Eigelijk zijn dat vaak de beste preppers. Ze hebben nauwelijks iets, maar vinden overal voedsel en onderdak.
    3 punten
  17. Inderdaad. Voor de geĆÆnteresseerden; Ik geef op YouTube de zoekopdracht: rice water oil candle En ik krijg zeker een stuk of vijftig verschillende filmpjes ervan . Succes !
    3 punten
  18. 🤪. Ik heb het gevonden van Felix. als je dan toch graag wil persen. Kijk hoe simpel het allemaal kan zijn šŸ‘Œ.
    3 punten
  19. Vader Jakob . Slaap jij nog ?? allereerst er is hier niemand op het forum met stoere praat over mensen doden of overvallen. Een ieder bedenkt enkel hoe men zichzelf mogelijk zou kunnen verdedigen. Deze topic ging er ook over dat men zich in het algemeen, ineens aan het bewapen is en dat er opvallend veel lethale wapens verkocht worden op de Nederlandse markt. Ten tweede bij een gekke Shtf situatie gebeurt er juist helemaal niks in de eerste dagen. Hooguit hamsteren. De gehele gemeenschap kan wel een tijdje vooruit met datgene wat er in huis is of nog steeds valt te halen. Kijk het kan best zijn dat de asociale of allochtone medemens een winkel leeg gaat halen omdat bv het alarm niet werkt . Maar dat is ons pakkie aan al helemaal niet . Bovendien zijn wij over het algemeen iets intelligenter om dan tv’s uit de winkel te roven als de stroom toch niet werkt šŸ¤“En ook niemand hier voelt zich dan geroepen om zich daarmee te gaan bemoeien. Eigen haard is goud waard. Tot slot: het lijkt me heel onnozel om te denken. Dat wanneer er inderdaad al maanden schaarste is onder de bevolking. En jij uitgebreid je groente tuin hebt aangelegd, dat niemand geneigd is om jou mee te helpen met oogsten . Dat gebeurt namelijk al zo lang als dat de mensheid bestaat . Volgens mij waren Adam en Eva de eersten die ongeoorloofd een appel plukten . Kijk als jij genoeg hebt om te delen is dat allemaal prima . Maar stel dat jouw eigen gezin honger lijdt . Denk ik toch dat jij ook wil voorkomen dat iemand anders die groenten / fruit / vee uit je tuin komt jatten. Zoals je zelf al aangaf ; de gelegenheid maakt de dief. deze topic ging er ook over dat je dat moet spiegelen aan de huidige maatschappij. Zoals benoemd maakte de gemiddelde prepper in Nederland zich jaren geleden daar weinig druk om. Maar aangezien de verkoop cijfers van die genoemde wapens de pan uit vliegen en het schrikbarende toename van het aanbod. Is het toch heel aannemelijk , dat wij ons in gedachten daar serieus mee bezig houden. Zoals hier diverse keren op het forum is benoemd. Als de tijd daar is, dat er in de winkels en landerijen niets meer te halen valt. Gaat men zich zeker op de particulieren richten. Een hongerige man is een agressieve man. als je wat meer leest op dit forum kun je concluderen dat hier allemaal vredelievende mensen bevinden op het forum. Je moet alleen met je klauwen van onze spullen afblijven! En helaas leven we niet meer in die tijd dat je ze dan met de mattenklopper nog buiten kunt jagen.
    3 punten
  20. Lukt dat een beetje met spannen? Ik heb de EK archery gekozen vanwege de inventieve spanningsmethode, de beugel onder het handvat beweegt als een hefboom omlaag:
    3 punten
  21. Ik heb enkele Titans. Die zijn 200LBS en wat mij aangaat goed genoeg.
    3 punten
  22. Ibc is een goed alternatief. Vroeger dronk men ook uit de houten regentonnen. Of de stenen waterput. Zoals hier op het forum benoemd zijn er wel kunststoffen vaten die speciaal voor dit doel verkocht worden. Zoek op regenwater als drinkwater opslag vaten. Ik snap die man niet zo goed omdat er regentonnen van polyethyleen verkocht worden. Dat is hetzelfde als de pet flessen uit de winkel…. Toch. Alleen die gebruikte kleurstoffen weet ik dan niet. Een beetje buiten de box denken, voertonnen kunnen ook al geschikt zijn. Besef wel dat heel dat verhaal van regenwater gebruiken als drinkwater een ingewikkeld verhaal is. En of waarom men vroeger in Den Bosch bier van lager alcohol gingen drinken ipv water. Je kunt beter kraanwater opslaan. NB je woont wel in Nederland he , nog steeds dat land waar we harder moeten strijden dat we niet onder water lopen dan dat er water tekort is . Het grote water probleem in Nederland is vanuit de waterzuiveringen , omdat we ons water vervuilen met hormonen en bv medicijnen wat we er heel moeilijk uit krijgen en te duur wordt om dit te doen , niet omdat er water tekort is. Kijk bv in Amerika zijn er hele staten zonder eigen water bronnen. Dat daar preppers water opslaan is wat meer op zijn plek dan in Nederland Waterland. Zoals ik vaak zeg ….. je moet preppen op je eigen levensomgeving.
    3 punten
  23. Er kwam hier op het forum marktplaats al een en ander voorbij. Nou staat het op het gewone marktplaats echt helemaal vol met noodrantsoenen. Ex defensie en restpartijen . Ook per doos of per pallet . Leef je uit
    3 punten
  24. Je kan het beste Jeroen Klaassen van de https://www.prepshop.nl/berichten/bericht/2017/06/waarom-kiest-iemand-ervoor-om-te-preppen.html vragen hij kan je uitgebreid antwoorden dat doet hij vaker, de doorsnee prepper houd het liefs alles wat privƩ. Want je kan je zelf en je gezin in gevaar brengen met een SHTF,
    3 punten
  25. Echte Bushcraft prachtig, en oefening baard kunst. Er zijn beslist wel handige dingen bij.
    2 punten
  26. Doordat ik een rabbit hole in ging, kwam ik op dit forum terrecht. Voor de gein deze categorie bekeken, en ik zag iemand met een kleine schattige fietskar langs komen. Dus ik dacht: laat ik de mijne eens tonen. Dit is mijn fietskar. Heeft een "geveerd" frame. Is verlengbaar en in te korten. Vlak vloer oppervlak van 1.50 x 1 meter. Heeft rondom allemaal ogen om spanbanden aan vast te zetten. Heeft achterop een stel uitklapbare poten. Dit is helaas 1 van m'n meest recente foto's, maar tegenwoodig heeft hij aan beide zijkanten een rood LED achterlicht, ipv 1 midden achterlicht. Natuurlijk oranje reflectors voor en achter. Oh, en hij heeft onderhand ook een liertje gekregen met een capaciteit van 250 kg. Met deze zitmaaier erop haal ik met gemak nog de 25 km/u. Yep, die fiets is zelfbouw E, en street-legal. Actie radius zonder kar, tussen de 250 en 300 km. Met kar en ~100 kg lading, 200 km bereik. Heb ooit 250 kg aan kliklaminaat vervoerd, maar dat vond de kar niet fijn. Tegenwoordig probeer ik hem niet meer dan 200 kg te laten tillen. Oh, en ik heb ook een 1kw 230v inverter voor bij m'n zelfbouw accu. Hier kan ik de meeste van m'n zwaardere powertools op laten draaien. Laden van de accu gaat trouwens ook vlot met m'n 36v 15A lader. (vaak zijn e-bike laders rond de 2-3A) Ik had ook nog een MPPT solar charger en 4 paneeltjes van 290 Wp per stuk gekocht... Maar helaas vond de woningbouw het niet ok om die op de garagebox te klappen. (maar kan ik als prepper sowieso op de kar doen, of alle 4 naast elkaar neer leggen op een veldje oid)
    2 punten
  27. Echt waar? Dan mis ik dus nog wat šŸ˜„
    2 punten
  28. @JJ&A >Zorg voor goede drainage met Hydro korrels onderin de pot. Kan het ook met grind op de bodem of heeft deze iets speciaals?.
    2 punten
  29. Dat werkt niet zoals ik uit ondervinding weet. Het vet en zelfs was trek door het leer en dat ga je heel onplezierig vinden. Het gevolg is dat je je kleren amper meer van je lijf krijgt. šŸ˜‰ Maar die zijn dan wel ongelooid. Trommelvellen maak je van ruwe huid anders wordt er niet getrommeld.
    2 punten
  30. Hallo Allemaal, Sorry voor het late reageren! Ik had dit topic uit het oog verloren. Leuk om te lezen dat jullie er zo mee bezig zijn. Ik heb het kaartje eraf gehaald en in de kast gelegd voor gebruik. Gewoon beneden in het dressoir. Hij is echt in nieuwsstaat en ongebruikt. Die man is een vriend van mij en doet veel met meubels. Zo af en toe krijgt hij dan wel eens wollen dekens mee. Zo ook deze. Ik was zelf vergeten dat hij die had! Ik vroeg of hij een deken had voor mijn noodpakket en jawel hoor. Ik had dit niet verwacht šŸ˜‡
    2 punten
  31. Even Google op los laten 6-8 euro per stuk . @Roel ik heb een keertje een smeed oventje gemaakt met gasbeton . Die klapten ook kapot idd. Vwb DEZE idee van WS En ja op andere manieren staan hier genoeg op het forum . Van soepblik tot sneeuw . ( ik gebruik ook graag beschuitblikken van de kringloop. Perfect voor een snelle bak koffie)
    2 punten
  32. Daar heb je uiteraard meer dan gelijk in @Roel voor mij is het vanzelfsprekend dat dat hand in hand hoort te gaan, vaardigheden moet je blijven oefenen tot sommige zaken als vanzelf gaan, net als met fietsen of autorijden moet je niet meer over de handelingen nadenken, maar alleen maar over de omgevingsfactoren (zoals verkeer) zodat je alle opgedane kennis en ervaring kan gebruiken om tot een zo goed mogelijke uitkomst te komen. Het bekende " practice makes perfect" GreetZ, Pjotr78
    2 punten
  33. Of het beste is weet ik niet, maar deze van Ron Hood is met straatlengtes voorsprong de mooiste die ik ken.😊
    2 punten
  34. Dit is de niet bewezen theorie van Autoweek en ik vind het wel plausibel. Waar winterbanden in de sneeuw voor een kortere remweg zorgen (is er eigenlijk iemand die turft hoeveel mensenlevens er hiermee gered worden?), zijn ze nu in dit vervroegde voorjaar ten opzichte van zomerbanden al maandenlang goed voor extra meters bij noodstops. In die extra meters (Er wordt vermeld tot 25% langere remweg) moeten (volgens de omgekeerde theorie dat winterbanden in de sneeuw mensenlevens zouden redden) bosjes slachtoffers vallen. En dan de theorie van het fijnstof door extra slijtage (veronderstelling) en ze slijten sneller vooral als het warmer wordt. Bij 4 mm profiel is de winterband in de sneeuw al niet meer bruikbaar, dus nu in de zachte winters slijten ze extra snel en heb je snel weer nieuwe winterbanden nodig voor de echte sneeuwwinter of naar de wintersport. LEES VERDER OP AUTOWEEK Er zijn ook gevaarlijke winterbanden volgens de Consumentenbond; We testen de veiligheid van de autobanden uitvoerig. Opvallend: een groot aantal banden haalt een extreem lage score voor rijden op een nat wegdek. Twee merken zijn ronduit gevaarlijk! De beste winterband: advies consumentenbond En dan sluit ik me aan bij een van de reacties bij het artikel; Winterbanden zijn ook geen winterbanden, maar sneeuw -en ijsbanden. Zomerbanden zijn geen zomerbanden, maar 4-seizoen banden. In Nederland volstaan 4-seizoenbanden uitstekend. Per saldo het veiligste als iedereen het hele jaar op deze 4-seizoenbanden (hier dus foutief zomerbanden genoemd) zou rijden. Het trieste is dat mensen met sneeuw -en ijsbanden een vals gevoel van veiligheid ondervinden en daardoor harder rijden dan veilig is, meestal in omstandigheden waarbij de sneeuw -en ijsbanden nog slechter presteren dan de 4-seizoenbanden (zomerbanden). Dus op droog of nat asfalt. Wel is een winterband in het voordeel als er een besneeuwde helling bereden wordt dan is de grip beter heb ik uit eigen ervaring. Dus de aangedreven voorwielen hebben een betere grip dan de gewone banden.
    2 punten
  35. Wauw! Wat een hoop reacties. Wel grappig om te lezen dat jullie eigenlijk alles al in huis hebben. Dan snap ik dat een 'noodpakket' niet nodig is. Maar voor een niet prepper is het toch wel handig om een soort lijst te hebben. Ik ben er aan begonnen. En heb 3 lucht en licht dichte boxen. En ben die aan het vullen met Radio, waterzuivering (de bleek vind ik iets te spannend ;)) En ook voedsel zoals aardappelpurree poeder etc. Ik lees verder mee met alle ervaringen!
    2 punten
  36. Je kunt tegenwoordig gewoon honingzalf / wondhoning online bestellen, en dan zit je eigenlijk altijd goed. Dat is steriel en medisch bedoeld. De honing van een imker zou ik zelf niet in een wond smeren. Het is niet steriel en er kunnen sporen/ bacteriĆ«n of kleine deeltjes in zitten. In een wond wil je juist zo schoon mogelijk werken en er is dus een beter (medisch) alternatief. Wat betreft dat er in heel veel medicijnen gewoon plantextracten zitten is te kort door de bocht. Dat sommige medicijnen ooit uit planten/mineralen zijn afgeleid, betekent niet dat een ā€œnatuurlijk alternatiefā€ hetzelfde effect geeft. Een medicijn is een geĆÆsoleerde en gestandaardiseerde werkzame stof: je weet precies wat erin zit, hoeveel, hoe het wordt opgenomen en wat de bijwerkingen/interacties zijn. Bij plantenextracten wisselt de samenstelling per plant/oogst/bereiding en heb je vaak geen betrouwbare dosering of zuiverheid. Zelfs als er ā€œdezelfde stofā€ in zit, kan de vorm en opname totaal anders zijn. Kortom
    2 punten
  37. Ik wil even reageren op een paar dingen die ik hier lees. Ik zie dat mensen ā€œnatuurlijke alternatievenā€ zoeken voor medicatie die is voorgeschreven door een arts. Dat zou ik zelf niet aanraden. Medicatie is vaak afgestemd op jouw situatie en risico’s. Met natuurlijke alternatieven heb je vaak een andere werking, wisselende dosering of soms gewoon geen bewezen effect. Ik zou dan liever kijken of je in overleg met arts/apotheek, wat meer van je noodzakelijke middelen op voorraad kunt hebben (denk aan hartmedicatie, antistolling, epilepsiemedicatie etc.). Soms bestaan er ook alternatieven met een andere toedieningsvorm en daarmee langere houdbaarheid (bijv. nitro spray vs smelttablet), daar kun je gewoon over in gesprek met je behandelaar. Verder zie ik dat sommige mensen codeĆÆne in hun noodvoorraad stoppen. Met welke reden precies? CodeĆÆne dempt de hoestprikkel, terwijl hoesten in veel situaties juist een nuttig mechanisme is om slijm kwijt te raken. Als je dat onderdrukt, blijft slijm in de luchtwegen zitten en dat kan juist problemen geven (o.a. verhoogd risico op een longontsteking, zeker bij kwetsbaren). Wat veel mensen niet weten: codeĆÆne wordt voor een groot deel in de lever omgezet in morfine. Het heeft dus ook een pijnstillend effect, maar ook de bekende bijwerkingen van opiaten (sufheid, duizeligheid, misselijkheid, obstipatie). En niet iedereen reageert hetzelfde: dat hangt o.a. af van het leverenzym CYP2D6 (snelle/tragere/geen omzetting). Honing voor wondbehandeling: klopt dat dat in de praktijk gebruikt wordt, maar dat is doorgaans medische/steriele wondhoning. Gewone supermarkt-honing zou ik daar niet voor adviseren. Wat ik volgens mij bij niemand teruglas: Xylometazoline neusspray. Dat helpt bij een verstopte neus door vasoconstrictie (bloedvaatjes in het neusslijmvlies laten samentrekken). Diezelfde werking kan ook helpen bij een bloedneus (nadat de standaard stappen bij neusbloeding zijn doorlopen). In uiterste nood kun je hiermee zelfs een bloedende wond stelpen als er geen medische zorg meer beschikbaar zou zijn in een calamiteit. Uiteraard blijft bij alles: bij serieuze klachten, ga naar een arts.
    2 punten
  38. Mooi man ! mogen wij er wel wat van zeggen ? nouja vragen staat altijd vrij toch….. wat zit er in dat lederen hoesje naast het bijltje? Is dat een klimhaak aan het paracord? Ter info : ikzelf heb geen meeneem of bugout tas, ik ga wel regelmatig op pad in de bossen. Dus er staat wel een kleine en een grote rugtas gevuld klaar om buiten te spelen. Ik heb dus wel ervaring om te leven van datgene wat er in een rugzak zit . Dus… wat ongevraagd advies moet ook kunnen toch…. een vergrootglas, wat lege plastic zakjes, stukjes schuurpapier of ander slijpmiddel lijkt me handig. Ikzelf heb in de rugzak waarmee ik altijd buiten speel. papier/ schriftje ( met wat knopen en vallen al erin getekend) een potlood en een gummetje. Plus ik hou van spiegeltjes šŸ¤— Wat ik zelf vaker heb gebruikt dan gedacht is naald en garen. wat ik zelf zelden gebruik, maar altijd mee heb genomen zijn vishaakjes en een schroefoog.
    2 punten
  39. Hoi, ik had de hoop hier wat recepten te vinden, want had het zelfde idee als Cardhu. Wat ik een beetje aan het uitzoeken ben hoe je kan koken zoals men deed tijdens de depression. Ik heb leuke recepten gevonden op het internet, als Wacky Cake, Hoover Stew en Mocking Pie Cake. Hoover stew: Breng water met zout aan de kook en kook hierin de macaroni en giet het af. Doe in een pan de tomaten uit blik met vocht, bonen uit blik, knakworstjes en mais. Kook en roer het voor tien minuten en voeg dan de macaroni toe. Allemaal heel simpel natuurlijk. Maar toch handig om wat uitgeprint te hebben.
    2 punten
  40. Hallo allemaal. Van een oude 2cilinder Lister en een oude 220v alternator uit een boot heb ik een generator gebouwd. Werkt prima. Compressor, zaagmachines en gewone lampen doen het er op........maar dat ding geeft dus 220v blokstroom. Acculaders, telefoon en computer probeer ik maar niet eens......want als ik het goed begrepen heb sloop je daar die dingen mee. Gooi de spullen voor me neer en ik bouw je een huis, maar electronica valt niet niet in mijn kennisgebied.......maar goed......wat moet ik doen, cq toevoegen om daar een zuivere sinus uit te krijgen?
    2 punten
  41. Er is niet eens veel Shit nodig om te ervaren dat je al snel op jezelf aangewezen bent vwb medische hulp. Ook onder normale omstandigheden speelt dat al snel : tijdens nacht-of weekenduren moet je in veel regio's behoorlijke afstanden reizen om ergens terecht te kunnen,zowel voor hulp als medicijnen. Niet iedereen kan dat zomaar even makkelijk oplossen. Dan is een beetje basiskennis en wat zelfzorgspullen hebben, erg prettig. Bij serieuze calamiteiten is dat sowieso heel belangrijk . Want zelfs al heb je zelf de vaardigheden niet, als je op z'n minst wat basisspulletjes hebt is er wellicht wel iemand anders die daarmee iets voor jou of anderen kan betekenen. Zelf beschik ik niet (meer 🤣!) over de benodigdheden om een veldhospitaal op te richten ,maar een klein,bescheiden noodpostje voor een aantal buren zou denk ik nog wel lukken . Zowel qua materiaal als EHBO vaardigheden. En last but not least: welkom terug hier, Sabrina šŸ¤
    2 punten
  42. Mooie machine šŸ‘šŸ» Met electrische start, dat is nog eens luxe. Ik moet de mijne gewoon met het start touwtje starten šŸ˜… Ps. Vergeet niet om de aggregaat af en toe eens te laten draaien, zodat alles gangbaar blijft en de 12v accu weer word bijgeladn
    2 punten
  43. Zorg dat je een stapeltje zilveren munten hebt. Koop ze nieuw in de verpakking en doe de rekening er bij. Zo kan je altijd de echtheid aantonen. Ohja. Goud en zilver dit jaar al 30% omhoog😊 Duizend rollen wc-papier. En ga jagen en vissen. Deze kan je ook ruilen.
    2 punten
  44. Kort door de bocht een hele goedkope regenton , zal meer zooi loslaten dan een andere soort. Denk aan week makers microplastics en chemicaliĆ«n die gebruikt zijn bij de productie. Daar zitten gewoon heel andere normen aan dan aan voedselveilige alternatieven. Je kunt het in de winkel al ruiken šŸ˜‰. Dat is al een. punt twee elke ton is gemarkeerd met een productie stempel enz daar staat dan ook welke kunststof er is gebruikt. Bv hmpe. Je kunt dan gewoon googelen welke toepassingen er gelden voor dat materiaal. Vaak is het gewoon hetzelfde materiaal als in bestaande drinkflessen. En schuilt er meer gevaar in de kleurstoffen. echter als je dat hebt gedaan, moet je beseffen dat verreweg de meeste vervuiling in regentonnen van buitenaf komt. En zich verder ontwikkelt in de ton. Ik zou dus een filter plaatsen boven de ton. Dus dat je geen vervuild water erin op gaat slaan. dan ben je er al volgens mij.
    2 punten
  45. Ja mooi een wapenwedloop! De genoemde joules zijn steeds zwaar overdreven, wat niet wilt zeggen dat het geen enorme schade kan toebrengen. Bedenk je ook dat een eenmaal afgeschoten projectiel niet meer te stoppen is, met alle gevolgen vandien. Dit soort wapens enzo gaat je leven niet redden, integendeel. Vermoedelijk werkt het als een soort van geweldsmagneet. Het is niet dat ik tegen wapens ben, meer als 30 jaar actief sportschutter geweest, ik ken nu eenmaal slecht tegen personen die een wapen willen om het hebben van een wapen. Mijn inziens staat dat gelijk aan ongevallen en ellende, een vals gevoel van veiligheid.
    2 punten
  46. Bedankt voor jullie reactie in ieder geval!
    2 punten
  47. Jammer dat er op deze wijze gereageerd wordt. Het ging mij niet om uw persoonlijke zaak, maar om de algemene misvatting. Ik weet inderdaad niet welke bank u heeft. Ik weet wel dat vrijwel geen een bank meer. Fysiek goud aanbied, buiten Rotterdam. De abn Amro en Rabo dnb enz geven alleen nog etf's uit. De bank in Amsterdam waar de meeste mensen ooit fysiek goud kochten/ onder brachten is jaren terug gestopt. Je kon toen of je goud daar snel ophalen , of je kreeg er een certificaat voor. ( Mooie munten of sieraden was je kwijt, slechts de goudwaarde kreeg je gecertificeerd) Ik wilde jou daar enkel op attenderen. Ik heb velen gesproken die dachten dat ze goud hadden gekocht bij een bank, maar niet beseften dat ze slechts een "optie" op goud hadden. Een ander vervelend/ geĆÆriteerd punt wat u aandraagt, te weten gewone banken hebben geen goud kluis. Wat dan elke wakkere zou weten. Is juist het geen ik bedoelde. Binnen elke gemeente is er wel een bank die kluisjes verhuurd, het staat u vrij om uw gekochte fysieke metalen, daarin op te bergen natuurlijk. Dus u koopt in Rotterdam of bij het goud huis , goud zaken, goudwissel kantoor enz iets van fysiek goud. En dat kun je in je gehuurde bankkluisje leggen. Waar u dus wel ten alle tijden de beschikking over kunt hebben. Besef wel dat al die banken dit al jaren aan het afbouwen zijn šŸ˜‰ Het wordt dus steeds lastiger om een kluisje te huren, daar waar het 20 a 30 jaar geleden, de normaalste zaak van de wereld was. Moraal van het verhaal met beleggen in fysiek goud, met terugkoop garantie. Is meer een marketing truc. En staat ver af van particulier bezit. Bovendien verliest u daarmee ook het aspect dat bv bepaalde munten of sieraden een hogere waarde/ rendement kunnen hebben dan, wat ze vertegenwoordigen aan goud gehalte. Uw verhaal en mijn visie staan los van elkaar. Maar zou dus wel vervelende raakvlakken kunnen hebben , waar u zelf niet bewust van zou kunnen zijn geweest.
    2 punten
×
×
  • Nieuwe aanmaken...