Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 06/25/25 in alle zones

  1. J.I.C. just in case ik alleen mijn E.D.C. heb zit daar altijd een zakdoek inen om mijn medicijn blikje een beetje electra tape dus een klein wondje is zo opgelost. In de auto ligt mijn G.H.B. met I.F.A.K. Individual First Aid Kit gericht op mij en mijn gezin (daarnaast een werk gerelateerde tas met o.a. divers verband materiaal en meer waar in dien nodig iets uit gevist kan worden). Een M.A.G. Mutual Assistance Group heb ik nog niet echt op gebouwd, Hoewel er een aantal gelijk gestemden weten dat ze bij ons terecht kunnen (voldoende ruimte) Voor het samenstellen van een G.H.B. is K.I.S.S. Keep It Simple Stupid, zeker een goed mantra voor je het weet sleep je teveel mee. De 7 P theorie 1. People and pets 2. Plastic - credit cards & cash 3. Papers - important documents 4. Prescriptions 5. Pictures 6. Personal Computer 7. Phone & charger Is meer gericht op evacuatie zoals bij bijvoorbeeld een dreigende dijkdoorbraak of overstroming of rookoverlast bij een grote brand of zelfs een 11 september situatie in een relatief klein gebied waarbij de rest van de maatschappij door functioneert. Zelf houd ik de 10C"s of survival 1: Cutting Tool (mes of multitool) 2: Combustion Device (aansteker of forest wel) 3: Cover (kleding extra poncho) 4: Container (waterfles en broodtrommel beide RVS) 5: Cordage touw, dun bankline, paracord) 6: Cotton Material (zakdoek, bandana ) 7: Candleling device (verlichting, zaklamp, telefoon) 8: Compass (basis model,ook navigatie op telefoon) 9: Cargo Tape (rol ducttape of enkele meters om een oud bankpasjes) 10: Canvas Needle (naald en draad voor reparaties etc) In mijn achterhoofd bij het samenstellen van een uitrusting waarvan 1 tm 5 eigenlijk altijd al op zak zijn en 1 tm 10 vrijwel altijd . The rule of 3 3 minutes without air (or in icy water) 3 hours without shelter ( in harsh conditions,) 3 days without water, 3 weeks without food. Zit bij mij ook in geprogrammeerd en helpt me om keuzes te maken in wat er mee gaat en wat er moet gebeuren (prioriteit bepalen) Ik hoop niet dat we T.E.O.T.W.A.W.K.I. The End Of The World As We Know It meemaken, maar dat een leuk liedje van REM blijft, Hoewel het geopolitieke speelveld momenteel alle kanten op kan schuiven. En een simpele (burger) oorlog of zelfs natuurramp kan al voor een W.R.O.L. Without Rule Of Law situatie zorgen, althans, volgens onze westerse maatstaven, want ook dan zijn er altijd (kartel of Militie) leiders die de regels voorschrijven. GreetZ, Pjotr78
    4 punten
  2. Ik vind dit wel een mooie video om hier met jullie te delen:
    4 punten
  3. Ik heb ook zoiets voor het kampvuur 🔥 of thuis in de oven . je moet in elk geval niet te veel deeg erin doen 😁 En dat noemen wij een puddingvorm 🤓
    4 punten
  4. Hier is een goeie simpele DIY Rocket stove.
    3 punten
  5. De Aladdin blue flame heater een fantastische heater die me al 4 jaar bij me is in bezit. Verwarmd me zeer goed de winter van 2025 2026 en heeft al een grondige onderhoudsbeurt gehad . Ik heb echt liefde voor dit kacheltje en hoeft op ze oude dag, nog kalm te werken hij zal zo rond 1955 tot 1960 geprobeerd zijn maar ziet er in 2026 nog fantastische uit vanwege ik veel liefde in dit kacheltje stop. Het brand daaglijks nog super goed aangezien het stookseizoen al lang gaande is heb ik gisteren een nieuw vat firelux blauw aangebroken om de kachel weer te vullen dus heb zuivere petroleum ruim voldoende 20L en wil het wel vlot opstoken aangezien zuivere petroleum een houdbaarheidsdatum heeft van circa 3 maanden ook wil ik dit jaar er op gaan koken met vriendelijke groeten dennis
    3 punten
  6. Pistelle x .68 De krachtige impact maakt het ook geschikt voor praktische toepassingen zoals het afschrikken van ongedierte op eigen terrein. 🤣🤣🤣🤣🤣 ( van de shogun website )
    3 punten
  7. https://www.frontnieuws.com/landbouw-voor-beginners/ schrik niet : de titel "landbouw" is wat misleidend ,het artikel is meer als preptuinieren opgesteld. never mind, tuintips kunnen altijd van pas komen, hopelijk heeft iemand er iets aan. citaat uit het artikel : ...."En als je in een land woont waar de voedselinflatie jaarlijks 8-12% bedraagt en je spaarrekening niets opbrengt, is een moestuin een van de ‘investeringen’ met het hoogste rendement die je dit jaar kunt doen. En in tegenstelling tot de meeste investeringen heb je er geen effectenrekening, een vragenlijst over risicotolerantie of vertrouwen in iemand in pak voor nodig. We bevinden ons momenteel, begin april, op een keerpunt, waar de kloof tussen ‘ik zou eigenlijk een moestuin moeten beginnen’ en ‘ik ben daadwerkelijk een moestuin begonnen’ ofwel dichtgaat, ofwel (nog) een jaar open blijft. "....
    3 punten
  8. @Journalist_Lucas, Bij deze woorden van Roel sluit ik me helemaal aan. Je verzoek klinkt serieus en integer en mede daarom wens ik je dan ook oprecht succes met je documentaire groet, mevr.Grijpstra 👋
    3 punten
  9. Kleine terminologie uitleg: B.I.L. staat voor Bug In Location B.O.Lstaat voor Bug Out Location B.I.L. is je primaire overlevingslocatie, vaak de plaats waar je bent/ blijft in je dagelijkse leven, voor de meesten is dit gewoon thuis waar de nodige zaken zijn om het enige tot geruime tijd uit te kunnen zingen in geval van S.H.T.F Shit Hits The Fan, oftewel wanneer de boel flink in de soep raakt. Als je woon werk afstand klein is dan red je die tocht naar je B.I.L. waarschijnlijk wel met je E.D.C. Every Day Carry, dus de dingen die je eigenlijk altijd wel bij je hebt in je zakken zoals een telefoon, waterflesje, wellicht een zakmes of multitool, eventueel een zaklamp en je warme en regen kleding afhankelijk van het weer/ seizoen. Mogelijk heb je een grotere afstand af te leggen en heb je een G.H.B. Get Home Bag nodig om op je B.I.L. te komen je G.H.B. is dus de tas waarin je voldoende spullen hebt om je (dagelijkse) reis naar huis ook te kunnen maken als bijvoorbeeld alle transport (trams, treinen, bussen en auto's) uitvalt of stil valt (bijvoorbeeld door een hack in de netwerken (electrische auto's kunnen op afstand gestopt en sommige moderne brandstof auto's ook door een kill switch. Of door een ander scenario. In je G.H.B zitten de spullen die passen bij je dagelijkse reis afstand, wat extra te drinken en te eten, extra kleding (sokken), eventueel materialen om mee te koken en een overnachting te kunnen doen, kaart en kompas van het gebied waar je doorheen moet, (hoofd) lampje, wat gereedschap etc.etc. allemaal bedoeld om je reis naar je B.I.L. te volbrengen. Het beeld dat bij een B.I.L. past is die van redelijk comfort en na enige tijd van ongemak weer redelijk op de oude voet verder. (Denk aan corona) Wellicht ben je al op je B.I.L. en zie je de situatie somber in, je omgeving is onrustig, of onder dreiging van bijvoorbeeld overstroming en je neemt de beslissing om op pad te gaan naar je B.O.L. , dit is je secundaire overlevingslocatie, de plek waar je heen gaat als je je niet meer veilig voelt op je B.I.L. Een B.O.L. is over het algemeen een plek waar je heen kan die wat verder weg ligt van je B.I.L. omdat je niet in dezelfde regio wil zitten omdat veel van de risicofactoren op je B.I.L. dan ook op je B.O.L. van toepassing zouden zijn. Om er te komen neem je je B.O.B. Bug Out Bag mee, de rugzak waar je alles in hebt om de reis naar je B.O.L. te volbrengen, of je deze nou te voet of met je B.O.V. Bug Out Vehicle maakt. Een B.O.V. is typisch uitgerust met extra brandstof, vloeistoffen, gereedschappen etc. Om ook (kleine) reparaties te kunnen doen. En daarnaast extra uitrusting en voorraad voor onderweg of op de B.O.L. Als je dan toch je voertuig moet verlaten omdat je er om welke reden niet meer mee verder kan, dan neem je de B.O.B. weer mee om toch nog op de B.O.L. aan te komen waar je lange termijn voorraden zijn en nood voorzieningen, communicatie middelen etc.en waar je eventueel spullen hebt om voedsel te kunnen verbouwen etc. Het beeld dat bij de B.O.L. past is veelzijdig en persoonlijk, maar in basis nog altijd gericht op relatief comfort en moderne gemakken met als doel om na verloop van tijd weer als maatschappij aan de wederopbouw te beginnen. Al of niet na terugkeer van je B.O.L. naar je B.I.L.. Mocht de situatie zo somber zijn dat je er vanuit gaat dat je enige optie tot overleven ligt in de hele maatschappij de rug toe keren, dan kies je voor de I.N.C.H bag I'm Never Coming Home bag. Een tas voornamelijk uitgerust met gereedschappen en materialen (bijvoorbeeld zaden) waarmee je in de wildernis een nieuwe leven kan beginnen. Gereedschappen die handmatig werken en handmatig te repareren zijn, kennis is hierbij het belangrijkste item in de uitrusting, weten hoe je vuur maakt met alleen natuurlijk materiaal, en touw, en onderkomens, welke planten eetbaar zijn en hoe je kan jagen en vissen, hoe je land bewerkt en voedsel kan conserveren etc. Het beeld dat bij een I.N.C.H past is die van de grote wildernis en terug naar de "Frontier" tijdgeest en mogelijk volledig instorten van de huidige maatschappij. Wellicht schetst dit een mooi beeld er zullen vast op of aanmerkingen of aanvullingen komen, maar dat is alleen maar goed. GreetZ, Pjotr78
    3 punten
  10. @Marly Bonten Het ligt voor de hand bij een natuurproduct….. , maar de gehalte aan bepaalde stoffen in een eikel, is niet gelijk tussen de diverse eikensoorten . En schommelt zelfs net als ander vruchten per jaar . Een bekende is dat de ene soort meer tannines bevat dan de ander . Dit kun je ook heel goed proeven natuurlijk. De voedingswaarde is een soort eigenschap, maar dat varieert natuurlijk ook per gebied en seizoen . je kunt het beter zo zien: in Europa per 100g: 300-400 kcal. 40-54 % koolhydraten. Vet 15-30% . Eiwit 6-7,5 % ( bron Wikipedia) Je ziet al wel dat qua vet de schommelingen 100 % verschil zijn. Belangrijker nog , ik zei al zie het als een eigenschap . Dus staar je niet blind op deze waardes . Wij eten geen rauwe eikels . Wij eten geen ongewassen eikels. Met het wassen verlies je al het een en ander en met het bereiden ook . bv met heet wassen verlies je veel zetmeel dus ook veel kcal en koolhydraten. Met roosteren verbrand je ook veel vetten en vitamines enz . Soms worden in die waardes ook dingen benoemd die er wel inzitten, maar wij als mens niet eens kunnen opnemen😏. ( dat geldt bv ook voor het tanine verhaal van Tom666. Bij bepaalde dieren komt dat eerder gevaarlijk schadelijk voor in de nieren dan bij de mens. Waar het voornamelijk maagproblemen oplevert) het is 100% goed voedsel. Wij hebben het eeuwen lang gegeten , en recent zijn velen mede daarmee de oorlog door gekomen . al was het maar voor een lekker warm bakje koffie / troost ( de hoogste voedingswaarde haal je uit de volbruine/ gerijpte eikels met de koude methode gespoeld en eventueel in de zon gedroogd )
    3 punten
  11. @Iman ik heb deze week de eerste 3 afleveringen geluisterd en ze vielen mij wel in de smaak. Aflevering is precies lang genoeg (komt ook mooi uit met mijn rit naar het werk), er zit een goede dosis humor in en Eline en jij bieden elkaar mooi tegenwicht. Ik zie het wel een beetje als kruising tussen vermaak en verlagen van de drempel voor beginnende preppers. Ik ben zelf ook pas kort bezig en lid hier, maar het is nog redelijk algemeen en voor iemand die al begonnen is niet perse veel nieuws. Voor het begin van de serie helemaal prima denk ik, maar mogelijk dat je in de toekomst wat meer de diepte in moet. Ik ben in ieder geval erg nieuwsgierig naar de volgende aflevering 🙂
    3 punten
  12. Herman dat is jouw theorie. De praktijk is intussen heel anders . En je gooit het een beetje door elkaar. de Vesta .50 schiet semieautomatisch tot 12 keer op een gaspatroon. Sowieso maar 20 meter effectief. Het betreft een efficiënt afweer wapen, voor de zelfverdediging van €130 euro. Dus meer zoiets om mensen te ontmoedigen die je onderweg of aan de voordeur willen lastig vallen. Zeg maar tot een meter of vijf. Dat moet je niet vergelijken met een echt pistool. En je hoeft er ook niet mee te oefenen of serieus mee te richten. Gewoon de mensen van je deur af knallen . Beangstigend echter was dat je met die stalen kogels toch iemand dodelijk kunt verwonden. Dus beter niet richten op het hoofd. ik heb net gekeken of de prijs nog steeds €130 euro was . En zag dat ze blijkbaar nog steeds niet aan te slepen zijn . Overal zijn ze al verkocht voordat de levering weer binnen is . Ik blijf erbij . Ik weet niet wie die dingen allemaal koopt . Maar nederland wordt er mee overspoeld. mijn theorie is dat ze veel gevaarlijker zijn dan een echt pistool of geweer. De drempel om het te gebruiken is vele malen lager dan bij een echt pistool.
    3 punten
  13. Thanks! Hier heb ik serieus wat aan. We zijn dus echt op de goede weg. Ze hebben beide inderdaad allebei 150 cash achter hun telefoon voor een taxi aan te betalen oid.
    3 punten
  14. hier dan de preppers bijbel veel plezier ermee preppers bijbel.docx
    3 punten
  15. Het is me duidelijk nu en dankjewel voor je heldere uitleg , top 👍 ! Wellicht heeft JJ hiermee ook nog wat meer informatie om tot een goeie keuze te komen . Want dat is ongetwijfeld ook jouw bedoeling met alle tips en adviezen! 🤠
    3 punten
  16. Eigelijk zijn dat vaak de beste preppers. Ze hebben nauwelijks iets, maar vinden overal voedsel en onderdak.
    3 punten
  17. Inderdaad. Voor de geïnteresseerden; Ik geef op YouTube de zoekopdracht: rice water oil candle En ik krijg zeker een stuk of vijftig verschillende filmpjes ervan . Succes !
    3 punten
  18. 🤪. Ik heb het gevonden van Felix. als je dan toch graag wil persen. Kijk hoe simpel het allemaal kan zijn 👌.
    3 punten
  19. Vader Jakob . Slaap jij nog ?? allereerst er is hier niemand op het forum met stoere praat over mensen doden of overvallen. Een ieder bedenkt enkel hoe men zichzelf mogelijk zou kunnen verdedigen. Deze topic ging er ook over dat men zich in het algemeen, ineens aan het bewapen is en dat er opvallend veel lethale wapens verkocht worden op de Nederlandse markt. Ten tweede bij een gekke Shtf situatie gebeurt er juist helemaal niks in de eerste dagen. Hooguit hamsteren. De gehele gemeenschap kan wel een tijdje vooruit met datgene wat er in huis is of nog steeds valt te halen. Kijk het kan best zijn dat de asociale of allochtone medemens een winkel leeg gaat halen omdat bv het alarm niet werkt . Maar dat is ons pakkie aan al helemaal niet . Bovendien zijn wij over het algemeen iets intelligenter om dan tv’s uit de winkel te roven als de stroom toch niet werkt 🤓En ook niemand hier voelt zich dan geroepen om zich daarmee te gaan bemoeien. Eigen haard is goud waard. Tot slot: het lijkt me heel onnozel om te denken. Dat wanneer er inderdaad al maanden schaarste is onder de bevolking. En jij uitgebreid je groente tuin hebt aangelegd, dat niemand geneigd is om jou mee te helpen met oogsten . Dat gebeurt namelijk al zo lang als dat de mensheid bestaat . Volgens mij waren Adam en Eva de eersten die ongeoorloofd een appel plukten . Kijk als jij genoeg hebt om te delen is dat allemaal prima . Maar stel dat jouw eigen gezin honger lijdt . Denk ik toch dat jij ook wil voorkomen dat iemand anders die groenten / fruit / vee uit je tuin komt jatten. Zoals je zelf al aangaf ; de gelegenheid maakt de dief. deze topic ging er ook over dat je dat moet spiegelen aan de huidige maatschappij. Zoals benoemd maakte de gemiddelde prepper in Nederland zich jaren geleden daar weinig druk om. Maar aangezien de verkoop cijfers van die genoemde wapens de pan uit vliegen en het schrikbarende toename van het aanbod. Is het toch heel aannemelijk , dat wij ons in gedachten daar serieus mee bezig houden. Zoals hier diverse keren op het forum is benoemd. Als de tijd daar is, dat er in de winkels en landerijen niets meer te halen valt. Gaat men zich zeker op de particulieren richten. Een hongerige man is een agressieve man. als je wat meer leest op dit forum kun je concluderen dat hier allemaal vredelievende mensen bevinden op het forum. Je moet alleen met je klauwen van onze spullen afblijven! En helaas leven we niet meer in die tijd dat je ze dan met de mattenklopper nog buiten kunt jagen.
    3 punten
  20. Lukt dat een beetje met spannen? Ik heb de EK archery gekozen vanwege de inventieve spanningsmethode, de beugel onder het handvat beweegt als een hefboom omlaag:
    3 punten
  21. Ik heb enkele Titans. Die zijn 200LBS en wat mij aangaat goed genoeg.
    3 punten
  22. Ibc is een goed alternatief. Vroeger dronk men ook uit de houten regentonnen. Of de stenen waterput. Zoals hier op het forum benoemd zijn er wel kunststoffen vaten die speciaal voor dit doel verkocht worden. Zoek op regenwater als drinkwater opslag vaten. Ik snap die man niet zo goed omdat er regentonnen van polyethyleen verkocht worden. Dat is hetzelfde als de pet flessen uit de winkel…. Toch. Alleen die gebruikte kleurstoffen weet ik dan niet. Een beetje buiten de box denken, voertonnen kunnen ook al geschikt zijn. Besef wel dat heel dat verhaal van regenwater gebruiken als drinkwater een ingewikkeld verhaal is. En of waarom men vroeger in Den Bosch bier van lager alcohol gingen drinken ipv water. Je kunt beter kraanwater opslaan. NB je woont wel in Nederland he , nog steeds dat land waar we harder moeten strijden dat we niet onder water lopen dan dat er water tekort is . Het grote water probleem in Nederland is vanuit de waterzuiveringen , omdat we ons water vervuilen met hormonen en bv medicijnen wat we er heel moeilijk uit krijgen en te duur wordt om dit te doen , niet omdat er water tekort is. Kijk bv in Amerika zijn er hele staten zonder eigen water bronnen. Dat daar preppers water opslaan is wat meer op zijn plek dan in Nederland Waterland. Zoals ik vaak zeg ….. je moet preppen op je eigen levensomgeving.
    3 punten
  23. Er kwam hier op het forum marktplaats al een en ander voorbij. Nou staat het op het gewone marktplaats echt helemaal vol met noodrantsoenen. Ex defensie en restpartijen . Ook per doos of per pallet . Leef je uit
    3 punten
  24. Doordat ik een rabbit hole in ging, kwam ik op dit forum terrecht. Voor de gein deze categorie bekeken, en ik zag iemand met een kleine schattige fietskar langs komen. Dus ik dacht: laat ik de mijne eens tonen. Dit is mijn fietskar. Heeft een "geveerd" frame. Is verlengbaar en in te korten. Vlak vloer oppervlak van 1.50 x 1 meter. Heeft rondom allemaal ogen om spanbanden aan vast te zetten. Heeft achterop een stel uitklapbare poten. Dit is helaas 1 van m'n meest recente foto's, maar tegenwoodig heeft hij aan beide zijkanten een rood LED achterlicht, ipv 1 midden achterlicht. Natuurlijk oranje reflectors voor en achter. Oh, en hij heeft onderhand ook een liertje gekregen met een capaciteit van 250 kg. Met deze zitmaaier erop haal ik met gemak nog de 25 km/u. Yep, die fiets is zelfbouw E, en street-legal. Actie radius zonder kar, tussen de 250 en 300 km. Met kar en ~100 kg lading, 200 km bereik. Heb ooit 250 kg aan kliklaminaat vervoerd, maar dat vond de kar niet fijn. Tegenwoordig probeer ik hem niet meer dan 200 kg te laten tillen. Oh, en ik heb ook een 1kw 230v inverter voor bij m'n zelfbouw accu. Hier kan ik de meeste van m'n zwaardere powertools op laten draaien. Laden van de accu gaat trouwens ook vlot met m'n 36v 15A lader. (vaak zijn e-bike laders rond de 2-3A) Ik had ook nog een MPPT solar charger en 4 paneeltjes van 290 Wp per stuk gekocht... Maar helaas vond de woningbouw het niet ok om die op de garagebox te klappen. (maar kan ik als prepper sowieso op de kar doen, of alle 4 naast elkaar neer leggen op een veldje oid)
    2 punten
  25. 2 punten
  26. inderdaad super handig , gebruik ze al weer enkele jaren . Ik heb er een paar van fatwood gemaakt, dubbel winst 😉 Je kunt ook extra borgen door, het koord een keer extra om het houtje te draaien , als het al vastzit . Deze zijn ook wel grappig , bij het kampvuur beetje zitten snijden:
    2 punten
  27. Kennis is macht . Maar kennis is ook relatief . Het is maar net wat/ of welk deel , een ander jouw geleerd of aangepraat heeft. Kennis dient dus ten allertijd getoetst te worden . Het blijkt ook nog zo te zijn dat bijvoorbeeld met het voorbeeld van vuur maken, je ook over fysieke vaardigheden moet beschikken . Dus de spieren en motoriek moeten in dat geval ook kennis hebben . Om het gewetende daadwerkelijk toe te kunnen passen. ik ben wel van mening als je de volledige theoretische kennis en begrip hebt van vuur maken je wel tot vuur komt : dus bv de kennis van een vonkje op de juiste afstand . naar de juiste geschikte tondel . Dan via een vogelnestje oid van droog gras of snel ontbrandende vezels ( met kennis van vocht en weersomstandigheden ). Via brandbare twijgen/ bast naar kleine stukjes van het juiste houtsoort ( liefst een zachthout of dennensoort ) naar grotere blokken om te komen tot een goed vuur . Met enkel goede theorie kom je dan echt wel tot een kook of kampvuur . Maar besef de theorie is wel complex en uitgebreid Als je dan ook nog beschikt over de kennis dat een vuurslag of vuurboog een echte vaardigheid betreft . En voor de vonk dus beter een andere methode kunt kiezen of een lucifer . Dan komt het helemaal goed 🥳 Het zou nog helemaal mooi zijn als je enigszins kennis hebt over dennenappels , berkenbast en fatwood . Plus misschien de vaardigheden van feathersticks . Dan ben ja al bijna een pro . het blijft staan zoals den Boer op zoek zegt . Kennis weegt niks en kun je onbeperkt meenemen. Ik vertrek weer voor een weekend naar de Ardennen. Want niet alleen de kennis , de vaardigheden moeten ook onderhouden en getoetst worden 😁
    2 punten
  28. Ik gok zo … vanwege de verouderde theorie dat vlees en schaaldieren de bron van microplastics / nano-plastic in ons lichaam zou zijn. Echter recente studies beweren weer dat we de meeste microplastics juist opnemen via fruit , groente en zaden 🤓 Als je jezelf daar graag mee bezig wil houden. Kun je beter alle fleece en synthetische kleding uit je huis bannen. Fleece materialen worden wereldwijd toch gezien als een van de grootste verspreiders van microplastic in ons milieu. ( de industrie noemt fleece gemaakt van microvezels, maar dat is dus microplastics) 😎 Het is dus gezonder om alle fleece uit je huis te bannen . Dan kunststof snijplanken.
    2 punten
  29. Mooie lijst met zinnige opmerkingen. Echter één ding, kennis is niets zonder ervaring. Als je plotseling met je tas op je rug de wildernis in moet ben je binnen de kortste keren het slachtoffer van je kennis zonder ervaring. Uit een boek ga je niet meteen vuur maken, daar gaan ettelijke keren zonder succes aan vooraf. Zelfs met lucifers of aanstekers omdat men niet de ervaring heeft een goed vuur op te bouwen. Mijn vroegere pogingen liggen me nog naar in het ouder wordende geheugen.🤣 Nu kan ik echter na vele vele jaren nagenoeg altijd vuur maken, hoe beroerd het weer ook is. Zoals de Engelsen het zo mooi zeggen, "the knowing is in the doing". Dus, ga oefenen, op welk vlak dan ook, oefenen, oefenen tot je er doodziek van wordt. Het kan het verschil zijn tussen lekker bij een vuurtje zitten en doodvriezen. 😒
    2 punten
  30. @Riko kappen met dat getrol. Ik heb alles verwijderd. Nog 1x over de schreef en je krijgt een permaban.
    2 punten
  31. Dit is de niet bewezen theorie van Autoweek en ik vind het wel plausibel. Waar winterbanden in de sneeuw voor een kortere remweg zorgen (is er eigenlijk iemand die turft hoeveel mensenlevens er hiermee gered worden?), zijn ze nu in dit vervroegde voorjaar ten opzichte van zomerbanden al maandenlang goed voor extra meters bij noodstops. In die extra meters (Er wordt vermeld tot 25% langere remweg) moeten (volgens de omgekeerde theorie dat winterbanden in de sneeuw mensenlevens zouden redden) bosjes slachtoffers vallen. En dan de theorie van het fijnstof door extra slijtage (veronderstelling) en ze slijten sneller vooral als het warmer wordt. Bij 4 mm profiel is de winterband in de sneeuw al niet meer bruikbaar, dus nu in de zachte winters slijten ze extra snel en heb je snel weer nieuwe winterbanden nodig voor de echte sneeuwwinter of naar de wintersport. LEES VERDER OP AUTOWEEK Er zijn ook gevaarlijke winterbanden volgens de Consumentenbond; We testen de veiligheid van de autobanden uitvoerig. Opvallend: een groot aantal banden haalt een extreem lage score voor rijden op een nat wegdek. Twee merken zijn ronduit gevaarlijk! De beste winterband: advies consumentenbond En dan sluit ik me aan bij een van de reacties bij het artikel; Winterbanden zijn ook geen winterbanden, maar sneeuw -en ijsbanden. Zomerbanden zijn geen zomerbanden, maar 4-seizoen banden. In Nederland volstaan 4-seizoenbanden uitstekend. Per saldo het veiligste als iedereen het hele jaar op deze 4-seizoenbanden (hier dus foutief zomerbanden genoemd) zou rijden. Het trieste is dat mensen met sneeuw -en ijsbanden een vals gevoel van veiligheid ondervinden en daardoor harder rijden dan veilig is, meestal in omstandigheden waarbij de sneeuw -en ijsbanden nog slechter presteren dan de 4-seizoenbanden (zomerbanden). Dus op droog of nat asfalt. Wel is een winterband in het voordeel als er een besneeuwde helling bereden wordt dan is de grip beter heb ik uit eigen ervaring. Dus de aangedreven voorwielen hebben een betere grip dan de gewone banden.
    2 punten
  32. Het is niet heel ingewikkeld. Kijk even hoe de samenstelling is van rijst en pasta's. Mits koel, donker en droog bewaard... Eeuwig is misschien wat lang, maar mijn tijd zal het wel duren.😊
    2 punten
  33. wat ik in de gauwigheid op google vond : "Bereik: Het bereik met de standaardantenne is beperkt (soms slechts 400 meter), maar verbetert significant met een externe antenne, volgens Thunderpole (2024), Reddit (2024) en Galaxus (2024). Conclusie: De Midland Alan 42 DS is een populaire keuze voor draagbare CB-communicatie, vooral door zijn flexibele stroomopties en functies voor EU-gebruik. Verwacht echter niet te veel van de ingebouwde microfoon en het bereik zonder een goede externe antenne, wat de ervaring kan maken of breken. " Zo'n extra antenne zal je dus waarschijnlijk wel nodig hebben.. want 400 meter bereik lijkt me niet zoveel 🤔? ik heb natuurlijk niet alle ,ik geloof wel 150 reviews, gelezen hoor !! 🤠 dat kan jij evt op google ook vast "onzichtbaar" heel goed zelf 🤪! Tof dat je behalve hier meelezen, je ook hier aangemeld hebt! alsnog van harte welkom en hopelijk heb je er wat aan ! In ieder geval succes met je 27mc aanschaf en de prepperij/survival plannen... groet, mevr.Grijpstra 👋
    2 punten
  34. Aldus als je gewoon afspreekt dat iedereen naar het ouderlijk huis komt , hoef je verder niet te communiceren tijdens een ramp. Gewoon afwachten tot iedereen er weer is. En dan maar verder kijken. Er zijn ook mensen die in een potentieel overstromingsgebied wonen. Deze zouden kunnen kiezen voor een ander verzamelpunt. ( als dit, dan dat) Stel in een heel vreemd verhaal, dat er aliens landen of er een invasie is van de chinezen oid . Dat betekent helemaal niet dat heel het infrastructuur meteen plat ligt. In ww2 reden er ook nog treinen 🤭 En als je dit gek uit wil breiden kun je de leden van het gezin een rugzakje met een betonschaar en een gevuld portemonneetje schenken . Dan kunnen ze voor tussenliggende gedeeltes ook makkelijk 1 van de 23 miljoen fietsen gebruiken. Wat ze verder in dat rugzakje wensen te doen, moeten ze zelf maar kijken. ik ken jullie situatie niet. Maar echte creativiteit is pas nodig als een van de gezinsleden invalide is of dusdanig ver studeren. Dat ze niet in twee dagen thuis kunnen komen. Dan kun je vooraf wat tussenstops kiezen. Of inderdaad een ander verzamelpunt. Het geeft in elk geval rust en maakt communicatie in die eerste fase overbodig, als je dergelijke afspraken hebt gemaakt met je gezin. waarschijnlijk heb je een dochter , dat je je zo druk maakt . Over mijn zoons zou ik geen seconde stress hebben. Een andere afspraak zou dan kunnen zijn . Jij blijft thuis en papa/ mama komt jou ophalen . je moet het zo simpel en praktisch mogelijk zien te houden.
    2 punten
  35. Hoi zelf ben wat van de oudere generatie cv verwarming was er niet in mijn jeugd .Gaskachel wel, en heel vroeger kolenkachel het bad was toen ik klein was een waskuip gevuld met warm water. Dieren werden bij ons thuis nog geslacht onderandere konijnen duiven kippen en vis. Er werdt wat Groente verbouwd. Dus methodes om voedsel langer te bewaren zitten je ook nog bij. Al jaren petroleum kachel en voorraad petroleum waar ook op je kookt kan worden. Verbruikt weinig en krijgt veel terug. Luchtbuksen altijd gehad veer/gasram , pcp en co2 buksen niet mijn ding o ring lek en je kunt er niks meer mee. Kleine voorraad aan eten enzo 4 weken +/- . 27mc bakkie, wereld Radio enzo. Maar kunt je iets voorbereiden Maar niet op alles natuurlijk.
    2 punten
  36. Inderdaad, daarom verkopen ze ook metalen balletjes. Het grote voordeel is de afstand , daar waar je met een schilmesje het fysieke contact aan moet gaan. Weer je met bv zo’n Vesta mensen op meters afstand. Ik heb zelf zo een ding , zoals eerder verteld. Met die silver of steelcore munitie, wordt de grens tussen afschrikken en uitschakelen flinterdun. De Praktijk: Voor wat betreft die Vesta sentinel . Ik gebruik die met de verlengde loop ( waarmee de joules flink oplopen) in elk geval op een zeven meter schietend op een binnendeur. dan schiet je de rubber en plastic balletjes in de deur. En de silver en steelcore balletjes vliegen er doorheen. Op die zelfde afstand kunnen plastic balletjes al een fles kapot schieten. Maar met die silver schiet je met gemak een champagne fles aan gruzelementen. Mijn praktijk ervaring is dus, dat zelfs met de rubber balletjes geen een held blijft staan. En heel graag wegloopt/ kruipt / rent. Ik vrees zelf dat met de silver of steelcore munitie , als je ze verkeerd raakt. Die mensen voorlopig even niet meer op staan. Ik heb daar verder geen ervaring mee of verstand van. Maar sluit dus zelfs niet uit dat je er iemand dodelijk mee kunt raken. @scrap mechanic Ter beeldvorming, we hebben hier wat stoere helden gehad. Die vooraf akkoord waren gegaan om ze met een rubber kogel te beschieten. Op der been of kont. Maar die haakten allemaal af bij het zien van dat ding in actie. En zelfs de vijftig euro beloning werd vriendelijk afgewezen 😜 terzijde ik krijg nog steeds meldingen van als er weer iets van op voorraad is. En de winkels krijgen nog steeds niet genoeg aangesleept om aan de vraag te voldoen. blijft toch bizar!
    2 punten
  37. We moeten natuurlijk goed beseffen dat dit over een grote langdurige stroomuitval gaat. Een noodgeval. Verlichting en koelkasten kunnen bijna altijd prima op een niet zuivere omvormer. Mijn auto heeft een AGM accu en ik heb een 2000w continu zuivere sinus omvormer.
    2 punten
  38. Ach, in b.v. de 18e eeuw zou men verbijsterd zijn geweest wanneer ze zouden horen dat in de 20e eeuw je je gat zou afvegen met papier. Onbestaanbaar zouden ze zeggen.... 😊
    2 punten
  39. Wat is er mis met de meest simpele methode: Toen hier de stroom een keer uitviel kon ik het stekkerblok waar de koel- en vrieskast op aangesloten waren simpel uit het stopcontact op de plint trekken en via een verlengsnoer op de generator aansluiten. Het tweede stopcontact op de generator zorgde voor verlichting in huis. Klaar.
    2 punten
  40. Mijn ervaring is van de andere kant . Zo een vijf jaar in de daklozen opvang gewerkt. Wat ik geleerd heb : een combinatie van gebeurtenissen en je zit er zo. ik ben er recent nog geweest , de meerderheid was allochtoon. Ik heb i.i.g. genoeg tips en ideeën tot praktische oplossingen, voor als hier een van de leden dakloos is. Moet wel erbij zeggen, zonder alcohol of drugs problemen. Want dat zijn bodemloze putten. ben toevallig net gebeld over een vrouwelijke kennis. Deze is in Vlissingen in de opvang in de nek gestoken gisteren . Bizar als we het er net over hebben. Anyway in de opvang is dus ook niet alles.
    2 punten
  41. Intussen ook aan de Elmax en MagnaCut Van mama gehad voor mijn verjaardag. De H1 geïnspireerd door een DBK video. Het puntje bij het handvat is nog veel ste scherp, nieuwigheid zullen we maar zeggen. Verder een aardig stuk gereedschap. Lijkt me onverwoestbaar met 5 mm Elmax . Om on topic te blijven . De Böker is mijn huidige edc voor door de weeks. De h1 mijn huidig speeltje en die mag komend weekend het bos mee in.
    2 punten
  42. Mijn vader had toen we heel klein ware duizend kippen, later vertelde hij mij dat het niet uit kon kippen te houden. Voor vlees productie zou konijnen houden rendabeler zijn. Ik heb als jonge kaap heel wat gratis klaver voor de konijnen gesneden.
    2 punten
  43. Nou Sep. succes met de haantjes. Ik woon in het noorden dus dat gaat het niet worden. En ik heb al een toom ongevaccineerde kipjes plus haan. En dus zouden die van jouw alsnog in de pan worden gehakt. 🤣 Ik hoop dat je een liefhebber vindt. 👍
    2 punten
  44. Mooi dat je zo goed "boert" , zoals wij hier dat dan noemen! Heel veel kan ik er zelf niet over zeggen want ivm verhuizing geen moestuin meer 😢 maar wel wat bakken hier&daar tussen de sierplanten en struiken gezet met broccoli ,prei en tomaten. En dat geeft inderdaad allemaal een goed resultaat. En zelfs zonder luizen ,slakken ,ziektes en vogel-of insectenvraat !! Volgend jaar hoop ik de bakkenteelt wel wat uit te breiden. Nu is het meer voor de amusantie en om het niet te verleren 😄 Succes met de rest van het tuinseizoen 👨‍🌾
    2 punten
  45. Er bestaan luchtdrukwapens, legaal, waarmee je een stier kunt vellen. Om over iets zwaks als een mens maar te zwijgen.
    2 punten
  46. Voor het tijdsbeeld; het is nu echt klaar voor gebruik. Een overheersend onaangename smaak is er af. Geen idee of dat oxidatie is of dat er een beter gebalanceerd oplossing is ontstaan dat weet ik eerlijk gezegd niet precies. Ik weet wel dat ik ooit een andere methode heb toegepast door vooraf de kaardenbol wortels even aan te koken of iets. Het antwoord of het dan sneller "lekker" is moet ik jullie schuldig blijven. Ik heb het toen niet meteen gebruikt zoals nu het geval is. ( En niet genoteerd hoe ik het precies gemaakt had ) Bij deze bovenstaande methode loont het dus om de tinctuur een maand te laten rijpen. Ik gebruik het zelf al weken nu , mijn ontstoken kiezen zijn beter en mijn zicht gaat sterk vooruit. Dus het werkt prima ! Een echte bacteriën killer.
    2 punten
×
×
  • Nieuwe aanmaken...