Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 06/25/25 in alle zones

  1. J.I.C. just in case ik alleen mijn E.D.C. heb zit daar altijd een zakdoek inen om mijn medicijn blikje een beetje electra tape dus een klein wondje is zo opgelost. In de auto ligt mijn G.H.B. met I.F.A.K. Individual First Aid Kit gericht op mij en mijn gezin (daarnaast een werk gerelateerde tas met o.a. divers verband materiaal en meer waar in dien nodig iets uit gevist kan worden). Een M.A.G. Mutual Assistance Group heb ik nog niet echt op gebouwd, Hoewel er een aantal gelijk gestemden weten dat ze bij ons terecht kunnen (voldoende ruimte) Voor het samenstellen van een G.H.B. is K.I.S.S. Keep It Simple Stupid, zeker een goed mantra voor je het weet sleep je teveel mee. De 7 P theorie 1. People and pets 2. Plastic - credit cards & cash 3. Papers - important documents 4. Prescriptions 5. Pictures 6. Personal Computer 7. Phone & charger Is meer gericht op evacuatie zoals bij bijvoorbeeld een dreigende dijkdoorbraak of overstroming of rookoverlast bij een grote brand of zelfs een 11 september situatie in een relatief klein gebied waarbij de rest van de maatschappij door functioneert. Zelf houd ik de 10C"s of survival 1: Cutting Tool (mes of multitool) 2: Combustion Device (aansteker of forest wel) 3: Cover (kleding extra poncho) 4: Container (waterfles en broodtrommel beide RVS) 5: Cordage touw, dun bankline, paracord) 6: Cotton Material (zakdoek, bandana ) 7: Candleling device (verlichting, zaklamp, telefoon) 8: Compass (basis model,ook navigatie op telefoon) 9: Cargo Tape (rol ducttape of enkele meters om een oud bankpasjes) 10: Canvas Needle (naald en draad voor reparaties etc) In mijn achterhoofd bij het samenstellen van een uitrusting waarvan 1 tm 5 eigenlijk altijd al op zak zijn en 1 tm 10 vrijwel altijd . The rule of 3 3 minutes without air (or in icy water) 3 hours without shelter ( in harsh conditions,) 3 days without water, 3 weeks without food. Zit bij mij ook in geprogrammeerd en helpt me om keuzes te maken in wat er mee gaat en wat er moet gebeuren (prioriteit bepalen) Ik hoop niet dat we T.E.O.T.W.A.W.K.I. The End Of The World As We Know It meemaken, maar dat een leuk liedje van REM blijft, Hoewel het geopolitieke speelveld momenteel alle kanten op kan schuiven. En een simpele (burger) oorlog of zelfs natuurramp kan al voor een W.R.O.L. Without Rule Of Law situatie zorgen, althans, volgens onze westerse maatstaven, want ook dan zijn er altijd (kartel of Militie) leiders die de regels voorschrijven. GreetZ, Pjotr78
    4 punten
  2. Ik vind dit wel een mooie video om hier met jullie te delen:
    4 punten
  3. Ik heb ook zoiets voor het kampvuur 🔥 of thuis in de oven . je moet in elk geval niet te veel deeg erin doen 😁 En dat noemen wij een puddingvorm 🤓
    4 punten
  4. Hier is een goeie simpele DIY Rocket stove.
    3 punten
  5. De Aladdin blue flame heater een fantastische heater die me al 4 jaar bij me is in bezit. Verwarmd me zeer goed de winter van 2025 2026 en heeft al een grondige onderhoudsbeurt gehad . Ik heb echt liefde voor dit kacheltje en hoeft op ze oude dag, nog kalm te werken hij zal zo rond 1955 tot 1960 geprobeerd zijn maar ziet er in 2026 nog fantastische uit vanwege ik veel liefde in dit kacheltje stop. Het brand daaglijks nog super goed aangezien het stookseizoen al lang gaande is heb ik gisteren een nieuw vat firelux blauw aangebroken om de kachel weer te vullen dus heb zuivere petroleum ruim voldoende 20L en wil het wel vlot opstoken aangezien zuivere petroleum een houdbaarheidsdatum heeft van circa 3 maanden ook wil ik dit jaar er op gaan koken met vriendelijke groeten dennis
    3 punten
  6. Pistelle x .68 De krachtige impact maakt het ook geschikt voor praktische toepassingen zoals het afschrikken van ongedierte op eigen terrein. 🤣🤣🤣🤣🤣 ( van de shogun website )
    3 punten
  7. https://www.frontnieuws.com/landbouw-voor-beginners/ schrik niet : de titel "landbouw" is wat misleidend ,het artikel is meer als preptuinieren opgesteld. never mind, tuintips kunnen altijd van pas komen, hopelijk heeft iemand er iets aan. citaat uit het artikel : ...."En als je in een land woont waar de voedselinflatie jaarlijks 8-12% bedraagt en je spaarrekening niets opbrengt, is een moestuin een van de ‘investeringen’ met het hoogste rendement die je dit jaar kunt doen. En in tegenstelling tot de meeste investeringen heb je er geen effectenrekening, een vragenlijst over risicotolerantie of vertrouwen in iemand in pak voor nodig. We bevinden ons momenteel, begin april, op een keerpunt, waar de kloof tussen ‘ik zou eigenlijk een moestuin moeten beginnen’ en ‘ik ben daadwerkelijk een moestuin begonnen’ ofwel dichtgaat, ofwel (nog) een jaar open blijft. "....
    3 punten
  8. @Journalist_Lucas, Bij deze woorden van Roel sluit ik me helemaal aan. Je verzoek klinkt serieus en integer en mede daarom wens ik je dan ook oprecht succes met je documentaire groet, mevr.Grijpstra 👋
    3 punten
  9. Kleine terminologie uitleg: B.I.L. staat voor Bug In Location B.O.Lstaat voor Bug Out Location B.I.L. is je primaire overlevingslocatie, vaak de plaats waar je bent/ blijft in je dagelijkse leven, voor de meesten is dit gewoon thuis waar de nodige zaken zijn om het enige tot geruime tijd uit te kunnen zingen in geval van S.H.T.F Shit Hits The Fan, oftewel wanneer de boel flink in de soep raakt. Als je woon werk afstand klein is dan red je die tocht naar je B.I.L. waarschijnlijk wel met je E.D.C. Every Day Carry, dus de dingen die je eigenlijk altijd wel bij je hebt in je zakken zoals een telefoon, waterflesje, wellicht een zakmes of multitool, eventueel een zaklamp en je warme en regen kleding afhankelijk van het weer/ seizoen. Mogelijk heb je een grotere afstand af te leggen en heb je een G.H.B. Get Home Bag nodig om op je B.I.L. te komen je G.H.B. is dus de tas waarin je voldoende spullen hebt om je (dagelijkse) reis naar huis ook te kunnen maken als bijvoorbeeld alle transport (trams, treinen, bussen en auto's) uitvalt of stil valt (bijvoorbeeld door een hack in de netwerken (electrische auto's kunnen op afstand gestopt en sommige moderne brandstof auto's ook door een kill switch. Of door een ander scenario. In je G.H.B zitten de spullen die passen bij je dagelijkse reis afstand, wat extra te drinken en te eten, extra kleding (sokken), eventueel materialen om mee te koken en een overnachting te kunnen doen, kaart en kompas van het gebied waar je doorheen moet, (hoofd) lampje, wat gereedschap etc.etc. allemaal bedoeld om je reis naar je B.I.L. te volbrengen. Het beeld dat bij een B.I.L. past is die van redelijk comfort en na enige tijd van ongemak weer redelijk op de oude voet verder. (Denk aan corona) Wellicht ben je al op je B.I.L. en zie je de situatie somber in, je omgeving is onrustig, of onder dreiging van bijvoorbeeld overstroming en je neemt de beslissing om op pad te gaan naar je B.O.L. , dit is je secundaire overlevingslocatie, de plek waar je heen gaat als je je niet meer veilig voelt op je B.I.L. Een B.O.L. is over het algemeen een plek waar je heen kan die wat verder weg ligt van je B.I.L. omdat je niet in dezelfde regio wil zitten omdat veel van de risicofactoren op je B.I.L. dan ook op je B.O.L. van toepassing zouden zijn. Om er te komen neem je je B.O.B. Bug Out Bag mee, de rugzak waar je alles in hebt om de reis naar je B.O.L. te volbrengen, of je deze nou te voet of met je B.O.V. Bug Out Vehicle maakt. Een B.O.V. is typisch uitgerust met extra brandstof, vloeistoffen, gereedschappen etc. Om ook (kleine) reparaties te kunnen doen. En daarnaast extra uitrusting en voorraad voor onderweg of op de B.O.L. Als je dan toch je voertuig moet verlaten omdat je er om welke reden niet meer mee verder kan, dan neem je de B.O.B. weer mee om toch nog op de B.O.L. aan te komen waar je lange termijn voorraden zijn en nood voorzieningen, communicatie middelen etc.en waar je eventueel spullen hebt om voedsel te kunnen verbouwen etc. Het beeld dat bij de B.O.L. past is veelzijdig en persoonlijk, maar in basis nog altijd gericht op relatief comfort en moderne gemakken met als doel om na verloop van tijd weer als maatschappij aan de wederopbouw te beginnen. Al of niet na terugkeer van je B.O.L. naar je B.I.L.. Mocht de situatie zo somber zijn dat je er vanuit gaat dat je enige optie tot overleven ligt in de hele maatschappij de rug toe keren, dan kies je voor de I.N.C.H bag I'm Never Coming Home bag. Een tas voornamelijk uitgerust met gereedschappen en materialen (bijvoorbeeld zaden) waarmee je in de wildernis een nieuwe leven kan beginnen. Gereedschappen die handmatig werken en handmatig te repareren zijn, kennis is hierbij het belangrijkste item in de uitrusting, weten hoe je vuur maakt met alleen natuurlijk materiaal, en touw, en onderkomens, welke planten eetbaar zijn en hoe je kan jagen en vissen, hoe je land bewerkt en voedsel kan conserveren etc. Het beeld dat bij een I.N.C.H past is die van de grote wildernis en terug naar de "Frontier" tijdgeest en mogelijk volledig instorten van de huidige maatschappij. Wellicht schetst dit een mooi beeld er zullen vast op of aanmerkingen of aanvullingen komen, maar dat is alleen maar goed. GreetZ, Pjotr78
    3 punten
  10. @Marly Bonten Het ligt voor de hand bij een natuurproduct….. , maar de gehalte aan bepaalde stoffen in een eikel, is niet gelijk tussen de diverse eikensoorten . En schommelt zelfs net als ander vruchten per jaar . Een bekende is dat de ene soort meer tannines bevat dan de ander . Dit kun je ook heel goed proeven natuurlijk. De voedingswaarde is een soort eigenschap, maar dat varieert natuurlijk ook per gebied en seizoen . je kunt het beter zo zien: in Europa per 100g: 300-400 kcal. 40-54 % koolhydraten. Vet 15-30% . Eiwit 6-7,5 % ( bron Wikipedia) Je ziet al wel dat qua vet de schommelingen 100 % verschil zijn. Belangrijker nog , ik zei al zie het als een eigenschap . Dus staar je niet blind op deze waardes . Wij eten geen rauwe eikels . Wij eten geen ongewassen eikels. Met het wassen verlies je al het een en ander en met het bereiden ook . bv met heet wassen verlies je veel zetmeel dus ook veel kcal en koolhydraten. Met roosteren verbrand je ook veel vetten en vitamines enz . Soms worden in die waardes ook dingen benoemd die er wel inzitten, maar wij als mens niet eens kunnen opnemen😏. ( dat geldt bv ook voor het tanine verhaal van Tom666. Bij bepaalde dieren komt dat eerder gevaarlijk schadelijk voor in de nieren dan bij de mens. Waar het voornamelijk maagproblemen oplevert) het is 100% goed voedsel. Wij hebben het eeuwen lang gegeten , en recent zijn velen mede daarmee de oorlog door gekomen . al was het maar voor een lekker warm bakje koffie / troost ( de hoogste voedingswaarde haal je uit de volbruine/ gerijpte eikels met de koude methode gespoeld en eventueel in de zon gedroogd )
    3 punten
  11. @Iman ik heb deze week de eerste 3 afleveringen geluisterd en ze vielen mij wel in de smaak. Aflevering is precies lang genoeg (komt ook mooi uit met mijn rit naar het werk), er zit een goede dosis humor in en Eline en jij bieden elkaar mooi tegenwicht. Ik zie het wel een beetje als kruising tussen vermaak en verlagen van de drempel voor beginnende preppers. Ik ben zelf ook pas kort bezig en lid hier, maar het is nog redelijk algemeen en voor iemand die al begonnen is niet perse veel nieuws. Voor het begin van de serie helemaal prima denk ik, maar mogelijk dat je in de toekomst wat meer de diepte in moet. Ik ben in ieder geval erg nieuwsgierig naar de volgende aflevering 🙂
    3 punten
  12. Herman dat is jouw theorie. De praktijk is intussen heel anders . En je gooit het een beetje door elkaar. de Vesta .50 schiet semieautomatisch tot 12 keer op een gaspatroon. Sowieso maar 20 meter effectief. Het betreft een efficiënt afweer wapen, voor de zelfverdediging van €130 euro. Dus meer zoiets om mensen te ontmoedigen die je onderweg of aan de voordeur willen lastig vallen. Zeg maar tot een meter of vijf. Dat moet je niet vergelijken met een echt pistool. En je hoeft er ook niet mee te oefenen of serieus mee te richten. Gewoon de mensen van je deur af knallen . Beangstigend echter was dat je met die stalen kogels toch iemand dodelijk kunt verwonden. Dus beter niet richten op het hoofd. ik heb net gekeken of de prijs nog steeds €130 euro was . En zag dat ze blijkbaar nog steeds niet aan te slepen zijn . Overal zijn ze al verkocht voordat de levering weer binnen is . Ik blijf erbij . Ik weet niet wie die dingen allemaal koopt . Maar nederland wordt er mee overspoeld. mijn theorie is dat ze veel gevaarlijker zijn dan een echt pistool of geweer. De drempel om het te gebruiken is vele malen lager dan bij een echt pistool.
    3 punten
  13. Thanks! Hier heb ik serieus wat aan. We zijn dus echt op de goede weg. Ze hebben beide inderdaad allebei 150 cash achter hun telefoon voor een taxi aan te betalen oid.
    3 punten
  14. hier dan de preppers bijbel veel plezier ermee preppers bijbel.docx
    3 punten
  15. Het is me duidelijk nu en dankjewel voor je heldere uitleg , top 👍 ! Wellicht heeft JJ hiermee ook nog wat meer informatie om tot een goeie keuze te komen . Want dat is ongetwijfeld ook jouw bedoeling met alle tips en adviezen! 🤠
    3 punten
  16. Eigelijk zijn dat vaak de beste preppers. Ze hebben nauwelijks iets, maar vinden overal voedsel en onderdak.
    3 punten
  17. Inderdaad. Voor de geïnteresseerden; Ik geef op YouTube de zoekopdracht: rice water oil candle En ik krijg zeker een stuk of vijftig verschillende filmpjes ervan . Succes !
    3 punten
  18. 🤪. Ik heb het gevonden van Felix. als je dan toch graag wil persen. Kijk hoe simpel het allemaal kan zijn 👌.
    3 punten
  19. Vader Jakob . Slaap jij nog ?? allereerst er is hier niemand op het forum met stoere praat over mensen doden of overvallen. Een ieder bedenkt enkel hoe men zichzelf mogelijk zou kunnen verdedigen. Deze topic ging er ook over dat men zich in het algemeen, ineens aan het bewapen is en dat er opvallend veel lethale wapens verkocht worden op de Nederlandse markt. Ten tweede bij een gekke Shtf situatie gebeurt er juist helemaal niks in de eerste dagen. Hooguit hamsteren. De gehele gemeenschap kan wel een tijdje vooruit met datgene wat er in huis is of nog steeds valt te halen. Kijk het kan best zijn dat de asociale of allochtone medemens een winkel leeg gaat halen omdat bv het alarm niet werkt . Maar dat is ons pakkie aan al helemaal niet . Bovendien zijn wij over het algemeen iets intelligenter om dan tv’s uit de winkel te roven als de stroom toch niet werkt 🤓En ook niemand hier voelt zich dan geroepen om zich daarmee te gaan bemoeien. Eigen haard is goud waard. Tot slot: het lijkt me heel onnozel om te denken. Dat wanneer er inderdaad al maanden schaarste is onder de bevolking. En jij uitgebreid je groente tuin hebt aangelegd, dat niemand geneigd is om jou mee te helpen met oogsten . Dat gebeurt namelijk al zo lang als dat de mensheid bestaat . Volgens mij waren Adam en Eva de eersten die ongeoorloofd een appel plukten . Kijk als jij genoeg hebt om te delen is dat allemaal prima . Maar stel dat jouw eigen gezin honger lijdt . Denk ik toch dat jij ook wil voorkomen dat iemand anders die groenten / fruit / vee uit je tuin komt jatten. Zoals je zelf al aangaf ; de gelegenheid maakt de dief. deze topic ging er ook over dat je dat moet spiegelen aan de huidige maatschappij. Zoals benoemd maakte de gemiddelde prepper in Nederland zich jaren geleden daar weinig druk om. Maar aangezien de verkoop cijfers van die genoemde wapens de pan uit vliegen en het schrikbarende toename van het aanbod. Is het toch heel aannemelijk , dat wij ons in gedachten daar serieus mee bezig houden. Zoals hier diverse keren op het forum is benoemd. Als de tijd daar is, dat er in de winkels en landerijen niets meer te halen valt. Gaat men zich zeker op de particulieren richten. Een hongerige man is een agressieve man. als je wat meer leest op dit forum kun je concluderen dat hier allemaal vredelievende mensen bevinden op het forum. Je moet alleen met je klauwen van onze spullen afblijven! En helaas leven we niet meer in die tijd dat je ze dan met de mattenklopper nog buiten kunt jagen.
    3 punten
  20. Lukt dat een beetje met spannen? Ik heb de EK archery gekozen vanwege de inventieve spanningsmethode, de beugel onder het handvat beweegt als een hefboom omlaag:
    3 punten
  21. Ik heb enkele Titans. Die zijn 200LBS en wat mij aangaat goed genoeg.
    3 punten
  22. Ibc is een goed alternatief. Vroeger dronk men ook uit de houten regentonnen. Of de stenen waterput. Zoals hier op het forum benoemd zijn er wel kunststoffen vaten die speciaal voor dit doel verkocht worden. Zoek op regenwater als drinkwater opslag vaten. Ik snap die man niet zo goed omdat er regentonnen van polyethyleen verkocht worden. Dat is hetzelfde als de pet flessen uit de winkel…. Toch. Alleen die gebruikte kleurstoffen weet ik dan niet. Een beetje buiten de box denken, voertonnen kunnen ook al geschikt zijn. Besef wel dat heel dat verhaal van regenwater gebruiken als drinkwater een ingewikkeld verhaal is. En of waarom men vroeger in Den Bosch bier van lager alcohol gingen drinken ipv water. Je kunt beter kraanwater opslaan. NB je woont wel in Nederland he , nog steeds dat land waar we harder moeten strijden dat we niet onder water lopen dan dat er water tekort is . Het grote water probleem in Nederland is vanuit de waterzuiveringen , omdat we ons water vervuilen met hormonen en bv medicijnen wat we er heel moeilijk uit krijgen en te duur wordt om dit te doen , niet omdat er water tekort is. Kijk bv in Amerika zijn er hele staten zonder eigen water bronnen. Dat daar preppers water opslaan is wat meer op zijn plek dan in Nederland Waterland. Zoals ik vaak zeg ….. je moet preppen op je eigen levensomgeving.
    3 punten
  23. Er kwam hier op het forum marktplaats al een en ander voorbij. Nou staat het op het gewone marktplaats echt helemaal vol met noodrantsoenen. Ex defensie en restpartijen . Ook per doos of per pallet . Leef je uit
    3 punten
  24. Echte Bushcraft prachtig, en oefening baard kunst. Er zijn beslist wel handige dingen bij.
    2 punten
  25. Ineens verkopen ze weer firesteels op Ali . En dan moet je niet die van 0,45 cent kopen natuurlijk . Het enige is dat ze het geen Ferro rod noemen dus opletten op het bijbehorende filmpje. in het kader van kunjenietgenoegvanhebbedingetje . Heb ik er een besteld . Als het binnen is dan en update. Hexagonale 12,7x153 mm €11,76 ( daar durven ze bij bol 43 euro voor te vragen ) Ik weet niet hoe het kan maar profiteer ervan !
    2 punten
  26. De firesteel is binnen . Het heeft wel lang geduurd maar oké ( drie weken) Bear Grylls survival firestarter Magnesium flint rod , noemen ze het. En het is echt helemaal prima voor dat geld €5 zonder verzenden. Staand proberend vielen wat vonken tot de grond die nog een beetje na branden. Als je er nog geen of niet genoeg hebt , zeker een aanrader! 15 cm Fun.
    2 punten
  27. Tja Lucas, de animo voor deze zaken is hier niet erg groot. Tot voor kort werden preppers beschouwd als wat zonderlinge complotdenkers en weggezet als niet helemaal goed bij hun verstand, want wat kon ons nu helemaal gebeuren? Nu, dat er iets kan gebeuren zie je nu om je heen, noodpaketten, ontspoorde energie- en brandstofprijzen, we zitten er opeens midden in. En nu kom jij, en anderen gingen je voor, en wilt iets gaan doen met het onderwerp. Maar dat wil een serieuze prepper helemaal niet. Die gaat op geen enkele manier ruchtbaarheid geven aan zijn bezigheden op prep-gebied. Dus, ik help het je hopen, maar geef je weinig kans.
    2 punten
  28. Ik ben dus een beginnende prepper, heb een tas waar ik beetje bij beetje de kleinere voorraad in verzamel. Ben nu aan het denken, wat als de stroom uitvalt ? Uiteraard heb ik waxinelichtjes en kaarsen maar hoe ga ik eten opwarmen ? Mijn eerste gedachte was een camping gasbranderje maar eigenlijk vind ik het idee van een gasbusje in huis een beetje eng. Ik ben klein behuisd en heb geen garage oid, alleen een klein fietsenschuurtje. Is een gasbusje in huis gevaarlijk en wat zijn evt de alternatieven ? Groetjes
    2 punten
  29. JIC vergeet je IFAK niet en als je de MAG niet kunt vinden KISS en onthou de 7P’s . Voor je het weet is het TEOTWAWKI WROL ! 😂
    2 punten
  30. Wauw! Wat een hoop reacties. Wel grappig om te lezen dat jullie eigenlijk alles al in huis hebben. Dan snap ik dat een 'noodpakket' niet nodig is. Maar voor een niet prepper is het toch wel handig om een soort lijst te hebben. Ik ben er aan begonnen. En heb 3 lucht en licht dichte boxen. En ben die aan het vullen met Radio, waterzuivering (de bleek vind ik iets te spannend ;)) En ook voedsel zoals aardappelpurree poeder etc. Ik lees verder mee met alle ervaringen!
    2 punten
  31. Hard op weg naar landelijke rf dekking. Neem eens een kijkje bij Meshcore: https://forum.meshcore-net.nl/ Of de Telegram groep: https://t.me/meshcorenet
    2 punten
  32. Onze insteek is al heel lang totale ontwrichting van de infrastructuur en de gevolgen daar van. Dus hebben we een grote moestuin waar we het jaar rond uit eten. Veel wecken en drogen dus. Een waterbron. Composttoilet en een grote voorraad aan allerlei lang houdbare etenswaren als rijst en pasta, iets wat op de juiste manier opgeslagen zeer lang houdbaar is. Een werkplaats om met handgereedschap nagenoeg alles op het gebied van hout aan te pakken, een smidse met een flinke voorraad ijzer en kolen. Kippen en konijnen voor de dierlijke eitwitten en een grote vijver met vis. In onze kas kweken we wat meer kwetsbaren zaken die misschien niet echt noodzakelijk zijn, maar het leven wel erg kunen veraangenamen. Pepers, paprika, aubergine, tomaten etc. Graan is meestal wel ergens te verkrijgen, malen doen we zelf en we hebben een houtfornuis met oven om brood te bakken. En als graan moeilijk wordt gaan we het zelf verbouwen, we hebben de ruimte er voor. Nou ja, plus 18 kuub brandhout voor dit moment en een bos om meer uit te oogsten. Ik zei dus al, totale ontwrichting en alles wat minder is dan dat brengt alleen maar minder problemen met zich mee. 😉
    2 punten
  33. Tot ze op zijn en dan? Maar je hebt gelijk, bij zuinig gebruik kun je even vooruit. Flink oefenen is altijd het devies. Probeer een vuurtje te maken met de laatste lucifer die je nog hebt. Zoals jij weet is dat meestal een uitdaging die niet van het ene op het andere moment is uit te voeren.😉 Ik zie ook de blikopener liggen en daarbij blikjes die er geen nodig hebben. En mocht je die toch mee willen, je kent die hele kleine openers die het werk net zo goed doen en nauwelijk ruimte innemen. Voor de rest heeft ie het wel zo'n beetje voor elkaar zo te zien. Iedereen heeft uiteraard weer andere prioriteiten en zo hoort het ook.
    2 punten
  34. We moeten natuurlijk goed beseffen dat dit over een grote langdurige stroomuitval gaat. Een noodgeval. Verlichting en koelkasten kunnen bijna altijd prima op een niet zuivere omvormer. Mijn auto heeft een AGM accu en ik heb een 2000w continu zuivere sinus omvormer.
    2 punten
  35. Ach, in b.v. de 18e eeuw zou men verbijsterd zijn geweest wanneer ze zouden horen dat in de 20e eeuw je je gat zou afvegen met papier. Onbestaanbaar zouden ze zeggen.... 😊
    2 punten
  36. Er is niet eens veel Shit nodig om te ervaren dat je al snel op jezelf aangewezen bent vwb medische hulp. Ook onder normale omstandigheden speelt dat al snel : tijdens nacht-of weekenduren moet je in veel regio's behoorlijke afstanden reizen om ergens terecht te kunnen,zowel voor hulp als medicijnen. Niet iedereen kan dat zomaar even makkelijk oplossen. Dan is een beetje basiskennis en wat zelfzorgspullen hebben, erg prettig. Bij serieuze calamiteiten is dat sowieso heel belangrijk . Want zelfs al heb je zelf de vaardigheden niet, als je op z'n minst wat basisspulletjes hebt is er wellicht wel iemand anders die daarmee iets voor jou of anderen kan betekenen. Zelf beschik ik niet (meer 🤣!) over de benodigdheden om een veldhospitaal op te richten ,maar een klein,bescheiden noodpostje voor een aantal buren zou denk ik nog wel lukken . Zowel qua materiaal als EHBO vaardigheden. En last but not least: welkom terug hier, Sabrina 🤝
    2 punten
  37. Wat is er mis met de meest simpele methode: Toen hier de stroom een keer uitviel kon ik het stekkerblok waar de koel- en vrieskast op aangesloten waren simpel uit het stopcontact op de plint trekken en via een verlengsnoer op de generator aansluiten. Het tweede stopcontact op de generator zorgde voor verlichting in huis. Klaar.
    2 punten
  38. Om je te helpen moet je eerst aangeven in welk gebied je zit . Of zelf even opzoeken. Er zijn namelijk heel veel plekken waarbij het waterbedrijf er al niet meer aan begint om het grondwater te proberen te zuiveren. In het algemeen is kelder water al niet aan te raden om te drinken. Helemaal niet zoals jij het beschrijft . Dan is het een grote bron van toxische schimmels. Het beton zelf kan het water al vervuilen . Wat het ook voor de tuin niet echt geschikter maakt. Dus of eerst eens laten testen , of Pomp erin en weg met die zooi. Een kennis van mij in België heeft wel even kort door de bocht een waterkelder. En voor de goede orde , die ligt dus onder het huis , maar is wel afgeschermd van de muren en de verdiepingsvloer . Die gebruikt het inderdaad voor de wc en het wasmachine, het schijnt daarnaast ook prima drinkbaar te zijn. Tja waar maak je de scheiding met een gewone waterput. Dit om aan te geven , dat je echt zelf op onderzoek moet . Voor wat betreft grondwater in jouw gebied . Voor wat betreft hoe jouw kelder gebouwd is. Voor wat betreft de schimmels in jouw kelder. En dan persoonlijk zou ik bekijken in hoeverre het in de muren optrekt en wat die vochtigheid allemaal aan beestjes en gezondheids problemen met zich meebrengt in je huis. En als je in Nederland woond dat leef je al op een goudmijn van water. Ons probleem is nog nooit geweest dat er geen water zou zijn. 🤣🤣 En met een ondergelopen kelder ben jij het praktijkvoorbeeld van dat we eerder teveel water hebben dan te weinig 😏
    2 punten
  39. Mijn ervaring is van de andere kant . Zo een vijf jaar in de daklozen opvang gewerkt. Wat ik geleerd heb : een combinatie van gebeurtenissen en je zit er zo. ik ben er recent nog geweest , de meerderheid was allochtoon. Ik heb i.i.g. genoeg tips en ideeën tot praktische oplossingen, voor als hier een van de leden dakloos is. Moet wel erbij zeggen, zonder alcohol of drugs problemen. Want dat zijn bodemloze putten. ben toevallig net gebeld over een vrouwelijke kennis. Deze is in Vlissingen in de opvang in de nek gestoken gisteren . Bizar als we het er net over hebben. Anyway in de opvang is dus ook niet alles.
    2 punten
  40. Dan weten ze ook hoe ze hier evt. worden ontvangen.
    2 punten
  41. Ik heb zelf aantal accu’s met zonnepanelen. Ik heb een de belangrijkste apparaten op een PDU welke 2 stroomingangen accepteert en 1 uitgang. Dan zet je prioriteit op stroomtoevoer 1 en als die eruit knalt gaat die naar ingang 2. Niet helemaal wat je wilt, maar je kan dus in theorie een 4e groep maken (die je of op groep in je meterkast doet of naar je generator).
    2 punten
  42. De huidige vierseizoenbanden zijn de laatste 6jaar veel verbeterd. Ze zijn van speciaal rubber gemaakt wat zich aanpast. En maken ook niet meer herrie. Ze presteren in de sneeuw als een gemiddelde winterband. Als je niet op de wintersport gaat dan is het een prima keuze. Ga voor de grote A-merken. Wil en moet je toch iets goedkopers! Koop dan de Kleber Quadraxer 3
    2 punten
  43. Hee allemaal ik zie hier steeds meer mensen met een hond voorbij komen. Ik hoor echter niemand over over een lasten tuigje of een tactisch rugzakje voor de hond. Een gemiddelde hond is prima in staat om wat last mee te dragen , al is het maar zijn eigen voer of iets. Ik weet in elk geval dat in oorlog en rampscenario’s vaak nog honden ingezet worden voor transport van goederen . en vroeger was bv ook een hondenkar heel normaal. Anyway ik wilde dit even hernieuwd onder de aandacht brengen aan al die honden bezitters hier.
    2 punten
  44. Ondanks dat dit een oud topic is, wil ik toch graag proberen wat Stropharia broed te krijgen van iemand die ze actief kweekt. Mijn gekochte batches slaan meestal niet zo goed aan. Groet, Bor
    2 punten
  45. Voor het tijdsbeeld; het is nu echt klaar voor gebruik. Een overheersend onaangename smaak is er af. Geen idee of dat oxidatie is of dat er een beter gebalanceerd oplossing is ontstaan dat weet ik eerlijk gezegd niet precies. Ik weet wel dat ik ooit een andere methode heb toegepast door vooraf de kaardenbol wortels even aan te koken of iets. Het antwoord of het dan sneller "lekker" is moet ik jullie schuldig blijven. Ik heb het toen niet meteen gebruikt zoals nu het geval is. ( En niet genoteerd hoe ik het precies gemaakt had ) Bij deze bovenstaande methode loont het dus om de tinctuur een maand te laten rijpen. Ik gebruik het zelf al weken nu , mijn ontstoken kiezen zijn beter en mijn zicht gaat sterk vooruit. Dus het werkt prima ! Een echte bacteriën killer.
    2 punten
×
×
  • Nieuwe aanmaken...