Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 06/26/25 in alle zones

  1. J.I.C. just in case ik alleen mijn E.D.C. heb zit daar altijd een zakdoek inen om mijn medicijn blikje een beetje electra tape dus een klein wondje is zo opgelost. In de auto ligt mijn G.H.B. met I.F.A.K. Individual First Aid Kit gericht op mij en mijn gezin (daarnaast een werk gerelateerde tas met o.a. divers verband materiaal en meer waar in dien nodig iets uit gevist kan worden). Een M.A.G. Mutual Assistance Group heb ik nog niet echt op gebouwd, Hoewel er een aantal gelijk gestemden weten dat ze bij ons terecht kunnen (voldoende ruimte) Voor het samenstellen van een G.H.B. is K.I.S.S. Keep It Simple Stupid, zeker een goed mantra voor je het weet sleep je teveel mee. De 7 P theorie 1. People and pets 2. Plastic - credit cards & cash 3. Papers - important documents 4. Prescriptions 5. Pictures 6. Personal Computer 7. Phone & charger Is meer gericht op evacuatie zoals bij bijvoorbeeld een dreigende dijkdoorbraak of overstroming of rookoverlast bij een grote brand of zelfs een 11 september situatie in een relatief klein gebied waarbij de rest van de maatschappij door functioneert. Zelf houd ik de 10C"s of survival 1: Cutting Tool (mes of multitool) 2: Combustion Device (aansteker of forest wel) 3: Cover (kleding extra poncho) 4: Container (waterfles en broodtrommel beide RVS) 5: Cordage touw, dun bankline, paracord) 6: Cotton Material (zakdoek, bandana ) 7: Candleling device (verlichting, zaklamp, telefoon) 8: Compass (basis model,ook navigatie op telefoon) 9: Cargo Tape (rol ducttape of enkele meters om een oud bankpasjes) 10: Canvas Needle (naald en draad voor reparaties etc) In mijn achterhoofd bij het samenstellen van een uitrusting waarvan 1 tm 5 eigenlijk altijd al op zak zijn en 1 tm 10 vrijwel altijd . The rule of 3 3 minutes without air (or in icy water) 3 hours without shelter ( in harsh conditions,) 3 days without water, 3 weeks without food. Zit bij mij ook in geprogrammeerd en helpt me om keuzes te maken in wat er mee gaat en wat er moet gebeuren (prioriteit bepalen) Ik hoop niet dat we T.E.O.T.W.A.W.K.I. The End Of The World As We Know It meemaken, maar dat een leuk liedje van REM blijft, Hoewel het geopolitieke speelveld momenteel alle kanten op kan schuiven. En een simpele (burger) oorlog of zelfs natuurramp kan al voor een W.R.O.L. Without Rule Of Law situatie zorgen, althans, volgens onze westerse maatstaven, want ook dan zijn er altijd (kartel of Militie) leiders die de regels voorschrijven. GreetZ, Pjotr78
    4 punten
  2. Ik vind dit wel een mooie video om hier met jullie te delen:
    4 punten
  3. Ik heb ook zoiets voor het kampvuur 🔥 of thuis in de oven . je moet in elk geval niet te veel deeg erin doen 😁 En dat noemen wij een puddingvorm 🤓
    4 punten
  4. Hier is een goeie simpele DIY Rocket stove.
    3 punten
  5. De Aladdin blue flame heater een fantastische heater die me al 4 jaar bij me is in bezit. Verwarmd me zeer goed de winter van 2025 2026 en heeft al een grondige onderhoudsbeurt gehad . Ik heb echt liefde voor dit kacheltje en hoeft op ze oude dag, nog kalm te werken hij zal zo rond 1955 tot 1960 geprobeerd zijn maar ziet er in 2026 nog fantastische uit vanwege ik veel liefde in dit kacheltje stop. Het brand daaglijks nog super goed aangezien het stookseizoen al lang gaande is heb ik gisteren een nieuw vat firelux blauw aangebroken om de kachel weer te vullen dus heb zuivere petroleum ruim voldoende 20L en wil het wel vlot opstoken aangezien zuivere petroleum een houdbaarheidsdatum heeft van circa 3 maanden ook wil ik dit jaar er op gaan koken met vriendelijke groeten dennis
    3 punten
  6. Pistelle x .68 De krachtige impact maakt het ook geschikt voor praktische toepassingen zoals het afschrikken van ongedierte op eigen terrein. 🤣🤣🤣🤣🤣 ( van de shogun website )
    3 punten
  7. https://www.frontnieuws.com/landbouw-voor-beginners/ schrik niet : de titel "landbouw" is wat misleidend ,het artikel is meer als preptuinieren opgesteld. never mind, tuintips kunnen altijd van pas komen, hopelijk heeft iemand er iets aan. citaat uit het artikel : ...."En als je in een land woont waar de voedselinflatie jaarlijks 8-12% bedraagt en je spaarrekening niets opbrengt, is een moestuin een van de ‘investeringen’ met het hoogste rendement die je dit jaar kunt doen. En in tegenstelling tot de meeste investeringen heb je er geen effectenrekening, een vragenlijst over risicotolerantie of vertrouwen in iemand in pak voor nodig. We bevinden ons momenteel, begin april, op een keerpunt, waar de kloof tussen ‘ik zou eigenlijk een moestuin moeten beginnen’ en ‘ik ben daadwerkelijk een moestuin begonnen’ ofwel dichtgaat, ofwel (nog) een jaar open blijft. "....
    3 punten
  8. @Journalist_Lucas, Bij deze woorden van Roel sluit ik me helemaal aan. Je verzoek klinkt serieus en integer en mede daarom wens ik je dan ook oprecht succes met je documentaire groet, mevr.Grijpstra 👋
    3 punten
  9. Kleine terminologie uitleg: B.I.L. staat voor Bug In Location B.O.Lstaat voor Bug Out Location B.I.L. is je primaire overlevingslocatie, vaak de plaats waar je bent/ blijft in je dagelijkse leven, voor de meesten is dit gewoon thuis waar de nodige zaken zijn om het enige tot geruime tijd uit te kunnen zingen in geval van S.H.T.F Shit Hits The Fan, oftewel wanneer de boel flink in de soep raakt. Als je woon werk afstand klein is dan red je die tocht naar je B.I.L. waarschijnlijk wel met je E.D.C. Every Day Carry, dus de dingen die je eigenlijk altijd wel bij je hebt in je zakken zoals een telefoon, waterflesje, wellicht een zakmes of multitool, eventueel een zaklamp en je warme en regen kleding afhankelijk van het weer/ seizoen. Mogelijk heb je een grotere afstand af te leggen en heb je een G.H.B. Get Home Bag nodig om op je B.I.L. te komen je G.H.B. is dus de tas waarin je voldoende spullen hebt om je (dagelijkse) reis naar huis ook te kunnen maken als bijvoorbeeld alle transport (trams, treinen, bussen en auto's) uitvalt of stil valt (bijvoorbeeld door een hack in de netwerken (electrische auto's kunnen op afstand gestopt en sommige moderne brandstof auto's ook door een kill switch. Of door een ander scenario. In je G.H.B zitten de spullen die passen bij je dagelijkse reis afstand, wat extra te drinken en te eten, extra kleding (sokken), eventueel materialen om mee te koken en een overnachting te kunnen doen, kaart en kompas van het gebied waar je doorheen moet, (hoofd) lampje, wat gereedschap etc.etc. allemaal bedoeld om je reis naar je B.I.L. te volbrengen. Het beeld dat bij een B.I.L. past is die van redelijk comfort en na enige tijd van ongemak weer redelijk op de oude voet verder. (Denk aan corona) Wellicht ben je al op je B.I.L. en zie je de situatie somber in, je omgeving is onrustig, of onder dreiging van bijvoorbeeld overstroming en je neemt de beslissing om op pad te gaan naar je B.O.L. , dit is je secundaire overlevingslocatie, de plek waar je heen gaat als je je niet meer veilig voelt op je B.I.L. Een B.O.L. is over het algemeen een plek waar je heen kan die wat verder weg ligt van je B.I.L. omdat je niet in dezelfde regio wil zitten omdat veel van de risicofactoren op je B.I.L. dan ook op je B.O.L. van toepassing zouden zijn. Om er te komen neem je je B.O.B. Bug Out Bag mee, de rugzak waar je alles in hebt om de reis naar je B.O.L. te volbrengen, of je deze nou te voet of met je B.O.V. Bug Out Vehicle maakt. Een B.O.V. is typisch uitgerust met extra brandstof, vloeistoffen, gereedschappen etc. Om ook (kleine) reparaties te kunnen doen. En daarnaast extra uitrusting en voorraad voor onderweg of op de B.O.L. Als je dan toch je voertuig moet verlaten omdat je er om welke reden niet meer mee verder kan, dan neem je de B.O.B. weer mee om toch nog op de B.O.L. aan te komen waar je lange termijn voorraden zijn en nood voorzieningen, communicatie middelen etc.en waar je eventueel spullen hebt om voedsel te kunnen verbouwen etc. Het beeld dat bij de B.O.L. past is veelzijdig en persoonlijk, maar in basis nog altijd gericht op relatief comfort en moderne gemakken met als doel om na verloop van tijd weer als maatschappij aan de wederopbouw te beginnen. Al of niet na terugkeer van je B.O.L. naar je B.I.L.. Mocht de situatie zo somber zijn dat je er vanuit gaat dat je enige optie tot overleven ligt in de hele maatschappij de rug toe keren, dan kies je voor de I.N.C.H bag I'm Never Coming Home bag. Een tas voornamelijk uitgerust met gereedschappen en materialen (bijvoorbeeld zaden) waarmee je in de wildernis een nieuwe leven kan beginnen. Gereedschappen die handmatig werken en handmatig te repareren zijn, kennis is hierbij het belangrijkste item in de uitrusting, weten hoe je vuur maakt met alleen natuurlijk materiaal, en touw, en onderkomens, welke planten eetbaar zijn en hoe je kan jagen en vissen, hoe je land bewerkt en voedsel kan conserveren etc. Het beeld dat bij een I.N.C.H past is die van de grote wildernis en terug naar de "Frontier" tijdgeest en mogelijk volledig instorten van de huidige maatschappij. Wellicht schetst dit een mooi beeld er zullen vast op of aanmerkingen of aanvullingen komen, maar dat is alleen maar goed. GreetZ, Pjotr78
    3 punten
  10. @Marly Bonten Het ligt voor de hand bij een natuurproduct….. , maar de gehalte aan bepaalde stoffen in een eikel, is niet gelijk tussen de diverse eikensoorten . En schommelt zelfs net als ander vruchten per jaar . Een bekende is dat de ene soort meer tannines bevat dan de ander . Dit kun je ook heel goed proeven natuurlijk. De voedingswaarde is een soort eigenschap, maar dat varieert natuurlijk ook per gebied en seizoen . je kunt het beter zo zien: in Europa per 100g: 300-400 kcal. 40-54 % koolhydraten. Vet 15-30% . Eiwit 6-7,5 % ( bron Wikipedia) Je ziet al wel dat qua vet de schommelingen 100 % verschil zijn. Belangrijker nog , ik zei al zie het als een eigenschap . Dus staar je niet blind op deze waardes . Wij eten geen rauwe eikels . Wij eten geen ongewassen eikels. Met het wassen verlies je al het een en ander en met het bereiden ook . bv met heet wassen verlies je veel zetmeel dus ook veel kcal en koolhydraten. Met roosteren verbrand je ook veel vetten en vitamines enz . Soms worden in die waardes ook dingen benoemd die er wel inzitten, maar wij als mens niet eens kunnen opnemen😏. ( dat geldt bv ook voor het tanine verhaal van Tom666. Bij bepaalde dieren komt dat eerder gevaarlijk schadelijk voor in de nieren dan bij de mens. Waar het voornamelijk maagproblemen oplevert) het is 100% goed voedsel. Wij hebben het eeuwen lang gegeten , en recent zijn velen mede daarmee de oorlog door gekomen . al was het maar voor een lekker warm bakje koffie / troost ( de hoogste voedingswaarde haal je uit de volbruine/ gerijpte eikels met de koude methode gespoeld en eventueel in de zon gedroogd )
    3 punten
  11. @Iman ik heb deze week de eerste 3 afleveringen geluisterd en ze vielen mij wel in de smaak. Aflevering is precies lang genoeg (komt ook mooi uit met mijn rit naar het werk), er zit een goede dosis humor in en Eline en jij bieden elkaar mooi tegenwicht. Ik zie het wel een beetje als kruising tussen vermaak en verlagen van de drempel voor beginnende preppers. Ik ben zelf ook pas kort bezig en lid hier, maar het is nog redelijk algemeen en voor iemand die al begonnen is niet perse veel nieuws. Voor het begin van de serie helemaal prima denk ik, maar mogelijk dat je in de toekomst wat meer de diepte in moet. Ik ben in ieder geval erg nieuwsgierig naar de volgende aflevering 🙂
    3 punten
  12. Herman dat is jouw theorie. De praktijk is intussen heel anders . En je gooit het een beetje door elkaar. de Vesta .50 schiet semieautomatisch tot 12 keer op een gaspatroon. Sowieso maar 20 meter effectief. Het betreft een efficiënt afweer wapen, voor de zelfverdediging van €130 euro. Dus meer zoiets om mensen te ontmoedigen die je onderweg of aan de voordeur willen lastig vallen. Zeg maar tot een meter of vijf. Dat moet je niet vergelijken met een echt pistool. En je hoeft er ook niet mee te oefenen of serieus mee te richten. Gewoon de mensen van je deur af knallen . Beangstigend echter was dat je met die stalen kogels toch iemand dodelijk kunt verwonden. Dus beter niet richten op het hoofd. ik heb net gekeken of de prijs nog steeds €130 euro was . En zag dat ze blijkbaar nog steeds niet aan te slepen zijn . Overal zijn ze al verkocht voordat de levering weer binnen is . Ik blijf erbij . Ik weet niet wie die dingen allemaal koopt . Maar nederland wordt er mee overspoeld. mijn theorie is dat ze veel gevaarlijker zijn dan een echt pistool of geweer. De drempel om het te gebruiken is vele malen lager dan bij een echt pistool.
    3 punten
  13. Thanks! Hier heb ik serieus wat aan. We zijn dus echt op de goede weg. Ze hebben beide inderdaad allebei 150 cash achter hun telefoon voor een taxi aan te betalen oid.
    3 punten
  14. hier dan de preppers bijbel veel plezier ermee preppers bijbel.docx
    3 punten
  15. Het is me duidelijk nu en dankjewel voor je heldere uitleg , top 👍 ! Wellicht heeft JJ hiermee ook nog wat meer informatie om tot een goeie keuze te komen . Want dat is ongetwijfeld ook jouw bedoeling met alle tips en adviezen! 🤠
    3 punten
  16. Eigelijk zijn dat vaak de beste preppers. Ze hebben nauwelijks iets, maar vinden overal voedsel en onderdak.
    3 punten
  17. Inderdaad. Voor de geïnteresseerden; Ik geef op YouTube de zoekopdracht: rice water oil candle En ik krijg zeker een stuk of vijftig verschillende filmpjes ervan . Succes !
    3 punten
  18. 🤪. Ik heb het gevonden van Felix. als je dan toch graag wil persen. Kijk hoe simpel het allemaal kan zijn 👌.
    3 punten
  19. Vader Jakob . Slaap jij nog ?? allereerst er is hier niemand op het forum met stoere praat over mensen doden of overvallen. Een ieder bedenkt enkel hoe men zichzelf mogelijk zou kunnen verdedigen. Deze topic ging er ook over dat men zich in het algemeen, ineens aan het bewapen is en dat er opvallend veel lethale wapens verkocht worden op de Nederlandse markt. Ten tweede bij een gekke Shtf situatie gebeurt er juist helemaal niks in de eerste dagen. Hooguit hamsteren. De gehele gemeenschap kan wel een tijdje vooruit met datgene wat er in huis is of nog steeds valt te halen. Kijk het kan best zijn dat de asociale of allochtone medemens een winkel leeg gaat halen omdat bv het alarm niet werkt . Maar dat is ons pakkie aan al helemaal niet . Bovendien zijn wij over het algemeen iets intelligenter om dan tv’s uit de winkel te roven als de stroom toch niet werkt 🤓En ook niemand hier voelt zich dan geroepen om zich daarmee te gaan bemoeien. Eigen haard is goud waard. Tot slot: het lijkt me heel onnozel om te denken. Dat wanneer er inderdaad al maanden schaarste is onder de bevolking. En jij uitgebreid je groente tuin hebt aangelegd, dat niemand geneigd is om jou mee te helpen met oogsten . Dat gebeurt namelijk al zo lang als dat de mensheid bestaat . Volgens mij waren Adam en Eva de eersten die ongeoorloofd een appel plukten . Kijk als jij genoeg hebt om te delen is dat allemaal prima . Maar stel dat jouw eigen gezin honger lijdt . Denk ik toch dat jij ook wil voorkomen dat iemand anders die groenten / fruit / vee uit je tuin komt jatten. Zoals je zelf al aangaf ; de gelegenheid maakt de dief. deze topic ging er ook over dat je dat moet spiegelen aan de huidige maatschappij. Zoals benoemd maakte de gemiddelde prepper in Nederland zich jaren geleden daar weinig druk om. Maar aangezien de verkoop cijfers van die genoemde wapens de pan uit vliegen en het schrikbarende toename van het aanbod. Is het toch heel aannemelijk , dat wij ons in gedachten daar serieus mee bezig houden. Zoals hier diverse keren op het forum is benoemd. Als de tijd daar is, dat er in de winkels en landerijen niets meer te halen valt. Gaat men zich zeker op de particulieren richten. Een hongerige man is een agressieve man. als je wat meer leest op dit forum kun je concluderen dat hier allemaal vredelievende mensen bevinden op het forum. Je moet alleen met je klauwen van onze spullen afblijven! En helaas leven we niet meer in die tijd dat je ze dan met de mattenklopper nog buiten kunt jagen.
    3 punten
  20. Lukt dat een beetje met spannen? Ik heb de EK archery gekozen vanwege de inventieve spanningsmethode, de beugel onder het handvat beweegt als een hefboom omlaag:
    3 punten
  21. Ik heb enkele Titans. Die zijn 200LBS en wat mij aangaat goed genoeg.
    3 punten
  22. Ibc is een goed alternatief. Vroeger dronk men ook uit de houten regentonnen. Of de stenen waterput. Zoals hier op het forum benoemd zijn er wel kunststoffen vaten die speciaal voor dit doel verkocht worden. Zoek op regenwater als drinkwater opslag vaten. Ik snap die man niet zo goed omdat er regentonnen van polyethyleen verkocht worden. Dat is hetzelfde als de pet flessen uit de winkel…. Toch. Alleen die gebruikte kleurstoffen weet ik dan niet. Een beetje buiten de box denken, voertonnen kunnen ook al geschikt zijn. Besef wel dat heel dat verhaal van regenwater gebruiken als drinkwater een ingewikkeld verhaal is. En of waarom men vroeger in Den Bosch bier van lager alcohol gingen drinken ipv water. Je kunt beter kraanwater opslaan. NB je woont wel in Nederland he , nog steeds dat land waar we harder moeten strijden dat we niet onder water lopen dan dat er water tekort is . Het grote water probleem in Nederland is vanuit de waterzuiveringen , omdat we ons water vervuilen met hormonen en bv medicijnen wat we er heel moeilijk uit krijgen en te duur wordt om dit te doen , niet omdat er water tekort is. Kijk bv in Amerika zijn er hele staten zonder eigen water bronnen. Dat daar preppers water opslaan is wat meer op zijn plek dan in Nederland Waterland. Zoals ik vaak zeg ….. je moet preppen op je eigen levensomgeving.
    3 punten
  23. Er kwam hier op het forum marktplaats al een en ander voorbij. Nou staat het op het gewone marktplaats echt helemaal vol met noodrantsoenen. Ex defensie en restpartijen . Ook per doos of per pallet . Leef je uit
    3 punten
  24. Echte Bushcraft prachtig, en oefening baard kunst. Er zijn beslist wel handige dingen bij.
    2 punten
  25. Doordat ik een rabbit hole in ging, kwam ik op dit forum terrecht. Voor de gein deze categorie bekeken, en ik zag iemand met een kleine schattige fietskar langs komen. Dus ik dacht: laat ik de mijne eens tonen. Dit is mijn fietskar. Heeft een "geveerd" frame. Is verlengbaar en in te korten. Vlak vloer oppervlak van 1.50 x 1 meter. Heeft rondom allemaal ogen om spanbanden aan vast te zetten. Heeft achterop een stel uitklapbare poten. Dit is helaas 1 van m'n meest recente foto's, maar tegenwoodig heeft hij aan beide zijkanten een rood LED achterlicht, ipv 1 midden achterlicht. Natuurlijk oranje reflectors voor en achter. Oh, en hij heeft onderhand ook een liertje gekregen met een capaciteit van 250 kg. Met deze zitmaaier erop haal ik met gemak nog de 25 km/u. Yep, die fiets is zelfbouw E, en street-legal. Actie radius zonder kar, tussen de 250 en 300 km. Met kar en ~100 kg lading, 200 km bereik. Heb ooit 250 kg aan kliklaminaat vervoerd, maar dat vond de kar niet fijn. Tegenwoordig probeer ik hem niet meer dan 200 kg te laten tillen. Oh, en ik heb ook een 1kw 230v inverter voor bij m'n zelfbouw accu. Hier kan ik de meeste van m'n zwaardere powertools op laten draaien. Laden van de accu gaat trouwens ook vlot met m'n 36v 15A lader. (vaak zijn e-bike laders rond de 2-3A) Ik had ook nog een MPPT solar charger en 4 paneeltjes van 290 Wp per stuk gekocht... Maar helaas vond de woningbouw het niet ok om die op de garagebox te klappen. (maar kan ik als prepper sowieso op de kar doen, of alle 4 naast elkaar neer leggen op een veldje oid)
    2 punten
  26. Victorinox vlees mes is ongeveer twee tientjes, mora uitbeenmes ook, en een victorinox slagersmes drie . M.a.w. dat kost niet alles . En heb je toch professionele messen in huis . ( daar kun je geen weerstand aan bieden toch 😉) Er zijn veel mensen die niet kunnen slijpen , daarom liggen er nog weleens wat ‘ opknappers’ bij de kringloop/ rommelmarkt of marktplaats. Daarvan heb ik er ook . tja wat er bij mij in de keukenla ligt is meer een bijverschijnsel , en de beste keuzes van mijn messenverzamel woede. Naast de koksmessen liggen er nog flink aantal andere ‘ keukenmessen’ in de schuur. Met name ook de niet vaatwasser bestendige , daar heeft mijn vrouw een hekel aan 😁 ( of ik heb ze maar weggeruimd omdat ze die anders toch gewoon in de vaatwasser gooit , als ik ze niet snel genoeg met de hand afwas). Ik moet zeggen , sommige houten handvaten kunnen best een aantal keer de vaatwasser overleven . En roest vlekken gaan er vrij makkelijk af . 😂 Maar dus in de schuur liggen ze een stuk veiliger . Er zitten ook van die gespaarde messen bij van de supermarkt of Herman de Blijker . Die gebruik ik wel nooit , maar moet ze dan wel perse hebben 😂 En geloof me een Dick of Lion- of een diamant sabbatier broodmes is perfect tuingereedschap wat met gemak twee generaties mee kan .
    2 punten
  27. 2 punten
  28. inderdaad super handig , gebruik ze al weer enkele jaren . Ik heb er een paar van fatwood gemaakt, dubbel winst 😉 Je kunt ook extra borgen door, het koord een keer extra om het houtje te draaien , als het al vastzit . Deze zijn ook wel grappig , bij het kampvuur beetje zitten snijden:
    2 punten
  29. Kennis is macht . Maar kennis is ook relatief . Het is maar net wat/ of welk deel , een ander jouw geleerd of aangepraat heeft. Kennis dient dus ten allertijd getoetst te worden . Het blijkt ook nog zo te zijn dat bijvoorbeeld met het voorbeeld van vuur maken, je ook over fysieke vaardigheden moet beschikken . Dus de spieren en motoriek moeten in dat geval ook kennis hebben . Om het gewetende daadwerkelijk toe te kunnen passen. ik ben wel van mening als je de volledige theoretische kennis en begrip hebt van vuur maken je wel tot vuur komt : dus bv de kennis van een vonkje op de juiste afstand . naar de juiste geschikte tondel . Dan via een vogelnestje oid van droog gras of snel ontbrandende vezels ( met kennis van vocht en weersomstandigheden ). Via brandbare twijgen/ bast naar kleine stukjes van het juiste houtsoort ( liefst een zachthout of dennensoort ) naar grotere blokken om te komen tot een goed vuur . Met enkel goede theorie kom je dan echt wel tot een kook of kampvuur . Maar besef de theorie is wel complex en uitgebreid Als je dan ook nog beschikt over de kennis dat een vuurslag of vuurboog een echte vaardigheid betreft . En voor de vonk dus beter een andere methode kunt kiezen of een lucifer . Dan komt het helemaal goed 🥳 Het zou nog helemaal mooi zijn als je enigszins kennis hebt over dennenappels , berkenbast en fatwood . Plus misschien de vaardigheden van feathersticks . Dan ben ja al bijna een pro . het blijft staan zoals den Boer op zoek zegt . Kennis weegt niks en kun je onbeperkt meenemen. Ik vertrek weer voor een weekend naar de Ardennen. Want niet alleen de kennis , de vaardigheden moeten ook onderhouden en getoetst worden 😁
    2 punten
  30. Hallo Allemaal, Sorry voor het late reageren! Ik had dit topic uit het oog verloren. Leuk om te lezen dat jullie er zo mee bezig zijn. Ik heb het kaartje eraf gehaald en in de kast gelegd voor gebruik. Gewoon beneden in het dressoir. Hij is echt in nieuwsstaat en ongebruikt. Die man is een vriend van mij en doet veel met meubels. Zo af en toe krijgt hij dan wel eens wollen dekens mee. Zo ook deze. Ik was zelf vergeten dat hij die had! Ik vroeg of hij een deken had voor mijn noodpakket en jawel hoor. Ik had dit niet verwacht 😇
    2 punten
  31. Even Google op los laten 6-8 euro per stuk . @Roel ik heb een keertje een smeed oventje gemaakt met gasbeton . Die klapten ook kapot idd. Vwb DEZE idee van WS En ja op andere manieren staan hier genoeg op het forum . Van soepblik tot sneeuw . ( ik gebruik ook graag beschuitblikken van de kringloop. Perfect voor een snelle bak koffie)
    2 punten
  32. Daar heb je uiteraard meer dan gelijk in @Roel voor mij is het vanzelfsprekend dat dat hand in hand hoort te gaan, vaardigheden moet je blijven oefenen tot sommige zaken als vanzelf gaan, net als met fietsen of autorijden moet je niet meer over de handelingen nadenken, maar alleen maar over de omgevingsfactoren (zoals verkeer) zodat je alle opgedane kennis en ervaring kan gebruiken om tot een zo goed mogelijke uitkomst te komen. Het bekende " practice makes perfect" GreetZ, Pjotr78
    2 punten
  33. JIC vergeet je IFAK niet en als je de MAG niet kunt vinden KISS en onthou de 7P’s . Voor je het weet is het TEOTWAWKI WROL ! 😂
    2 punten
  34. Het is niet heel ingewikkeld. Kijk even hoe de samenstelling is van rijst en pasta's. Mits koel, donker en droog bewaard... Eeuwig is misschien wat lang, maar mijn tijd zal het wel duren.😊
    2 punten
  35. Kunnen koken met wat je hebt (en vooral als dat bepekt is) is denk ik echt een ondergeschoven kindje. Lekker eten wordt nu zo voor lief genomen. En het kan echt een oppepper zijn als je lekker eten heb ipv waterige smurry met prut. Misschien een leuk ideeetje is om de lijst van de overheid af te gaan pellen. Wat staat erop, is het nuttig, of zijn er betere alternatieven? En wat heel erg vergeten wordt is een risico-inventarisatie en omgevingsscan voordat je begint. Heel leuk een bunker in de tuin, maar als je tussen een gevangenis, TBS-kliniek en criminele wijk woont zou ik misschien gewoon een bug-out nemen. Of bij een lichte storm je bunker in een zwembad veranderd. Beide lichtelijk overdreven natuurlijk. Maar wat zijn de risico's? Ga je dagelijks met ov, auto, fiets. Woon je midden in de randstad of juist helemaal achteraf? wat heeft het voor effect op je preps? Is een bug-in reeël, waar zou een bug-out heen gaan en wat zou je ervoor nodig hebben. Dus veel meer het hoe dan met wat. En wat ik heel leuk vond van een US-prepper podcasts was een, hoe betrek je je kinderen erin en hoe ga je ermee met hen over weg.
    2 punten
  36. Aldus als je gewoon afspreekt dat iedereen naar het ouderlijk huis komt , hoef je verder niet te communiceren tijdens een ramp. Gewoon afwachten tot iedereen er weer is. En dan maar verder kijken. Er zijn ook mensen die in een potentieel overstromingsgebied wonen. Deze zouden kunnen kiezen voor een ander verzamelpunt. ( als dit, dan dat) Stel in een heel vreemd verhaal, dat er aliens landen of er een invasie is van de chinezen oid . Dat betekent helemaal niet dat heel het infrastructuur meteen plat ligt. In ww2 reden er ook nog treinen 🤭 En als je dit gek uit wil breiden kun je de leden van het gezin een rugzakje met een betonschaar en een gevuld portemonneetje schenken . Dan kunnen ze voor tussenliggende gedeeltes ook makkelijk 1 van de 23 miljoen fietsen gebruiken. Wat ze verder in dat rugzakje wensen te doen, moeten ze zelf maar kijken. ik ken jullie situatie niet. Maar echte creativiteit is pas nodig als een van de gezinsleden invalide is of dusdanig ver studeren. Dat ze niet in twee dagen thuis kunnen komen. Dan kun je vooraf wat tussenstops kiezen. Of inderdaad een ander verzamelpunt. Het geeft in elk geval rust en maakt communicatie in die eerste fase overbodig, als je dergelijke afspraken hebt gemaakt met je gezin. waarschijnlijk heb je een dochter , dat je je zo druk maakt . Over mijn zoons zou ik geen seconde stress hebben. Een andere afspraak zou dan kunnen zijn . Jij blijft thuis en papa/ mama komt jou ophalen . je moet het zo simpel en praktisch mogelijk zien te houden.
    2 punten
  37. Ik wil even reageren op een paar dingen die ik hier lees. Ik zie dat mensen “natuurlijke alternatieven” zoeken voor medicatie die is voorgeschreven door een arts. Dat zou ik zelf niet aanraden. Medicatie is vaak afgestemd op jouw situatie en risico’s. Met natuurlijke alternatieven heb je vaak een andere werking, wisselende dosering of soms gewoon geen bewezen effect. Ik zou dan liever kijken of je in overleg met arts/apotheek, wat meer van je noodzakelijke middelen op voorraad kunt hebben (denk aan hartmedicatie, antistolling, epilepsiemedicatie etc.). Soms bestaan er ook alternatieven met een andere toedieningsvorm en daarmee langere houdbaarheid (bijv. nitro spray vs smelttablet), daar kun je gewoon over in gesprek met je behandelaar. Verder zie ik dat sommige mensen codeïne in hun noodvoorraad stoppen. Met welke reden precies? Codeïne dempt de hoestprikkel, terwijl hoesten in veel situaties juist een nuttig mechanisme is om slijm kwijt te raken. Als je dat onderdrukt, blijft slijm in de luchtwegen zitten en dat kan juist problemen geven (o.a. verhoogd risico op een longontsteking, zeker bij kwetsbaren). Wat veel mensen niet weten: codeïne wordt voor een groot deel in de lever omgezet in morfine. Het heeft dus ook een pijnstillend effect, maar ook de bekende bijwerkingen van opiaten (sufheid, duizeligheid, misselijkheid, obstipatie). En niet iedereen reageert hetzelfde: dat hangt o.a. af van het leverenzym CYP2D6 (snelle/tragere/geen omzetting). Honing voor wondbehandeling: klopt dat dat in de praktijk gebruikt wordt, maar dat is doorgaans medische/steriele wondhoning. Gewone supermarkt-honing zou ik daar niet voor adviseren. Wat ik volgens mij bij niemand teruglas: Xylometazoline neusspray. Dat helpt bij een verstopte neus door vasoconstrictie (bloedvaatjes in het neusslijmvlies laten samentrekken). Diezelfde werking kan ook helpen bij een bloedneus (nadat de standaard stappen bij neusbloeding zijn doorlopen). In uiterste nood kun je hiermee zelfs een bloedende wond stelpen als er geen medische zorg meer beschikbaar zou zijn in een calamiteit. Uiteraard blijft bij alles: bij serieuze klachten, ga naar een arts.
    2 punten
  38. Inderdaad, daarom verkopen ze ook metalen balletjes. Het grote voordeel is de afstand , daar waar je met een schilmesje het fysieke contact aan moet gaan. Weer je met bv zo’n Vesta mensen op meters afstand. Ik heb zelf zo een ding , zoals eerder verteld. Met die silver of steelcore munitie, wordt de grens tussen afschrikken en uitschakelen flinterdun. De Praktijk: Voor wat betreft die Vesta sentinel . Ik gebruik die met de verlengde loop ( waarmee de joules flink oplopen) in elk geval op een zeven meter schietend op een binnendeur. dan schiet je de rubber en plastic balletjes in de deur. En de silver en steelcore balletjes vliegen er doorheen. Op die zelfde afstand kunnen plastic balletjes al een fles kapot schieten. Maar met die silver schiet je met gemak een champagne fles aan gruzelementen. Mijn praktijk ervaring is dus, dat zelfs met de rubber balletjes geen een held blijft staan. En heel graag wegloopt/ kruipt / rent. Ik vrees zelf dat met de silver of steelcore munitie , als je ze verkeerd raakt. Die mensen voorlopig even niet meer op staan. Ik heb daar verder geen ervaring mee of verstand van. Maar sluit dus zelfs niet uit dat je er iemand dodelijk mee kunt raken. @scrap mechanic Ter beeldvorming, we hebben hier wat stoere helden gehad. Die vooraf akkoord waren gegaan om ze met een rubber kogel te beschieten. Op der been of kont. Maar die haakten allemaal af bij het zien van dat ding in actie. En zelfs de vijftig euro beloning werd vriendelijk afgewezen 😜 terzijde ik krijg nog steeds meldingen van als er weer iets van op voorraad is. En de winkels krijgen nog steeds niet genoeg aangesleept om aan de vraag te voldoen. blijft toch bizar!
    2 punten
  39. Het kan natrlk zijn dat je nu gezond bent of geen medische (basis)kennis of vaardigheden hebt. Een noodpost🤭 is dan idd niet nodig , ,maar je kunt wel zorgen dat je zelf wat basisdingen in huis hebt . Dan hoeft degene die -hopelijk- helpt, geen sokken te breien en nog wol moeten toegeven ook 🤪 Bedenk ook dat het lastig kan worden om nog aan spullen te geraken nadat er eoa calamiteit heeft toegeslagen . Dan hebben ineens -tig mensen loopkrukken 🩼 en/of paracetamolletjes nodig. Zie er dan nog maar eens aan te komen ! Je kunt er dan misschien je scalpeltjes voor ruilen ,maar tja..dan ben je die zelf weer kwijt! Mijn devies is: zorg dat je gesteld staat ! Desnoods met 🩼🩼 !
    2 punten
  40. Er is niet eens veel Shit nodig om te ervaren dat je al snel op jezelf aangewezen bent vwb medische hulp. Ook onder normale omstandigheden speelt dat al snel : tijdens nacht-of weekenduren moet je in veel regio's behoorlijke afstanden reizen om ergens terecht te kunnen,zowel voor hulp als medicijnen. Niet iedereen kan dat zomaar even makkelijk oplossen. Dan is een beetje basiskennis en wat zelfzorgspullen hebben, erg prettig. Bij serieuze calamiteiten is dat sowieso heel belangrijk . Want zelfs al heb je zelf de vaardigheden niet, als je op z'n minst wat basisspulletjes hebt is er wellicht wel iemand anders die daarmee iets voor jou of anderen kan betekenen. Zelf beschik ik niet (meer 🤣!) over de benodigdheden om een veldhospitaal op te richten ,maar een klein,bescheiden noodpostje voor een aantal buren zou denk ik nog wel lukken . Zowel qua materiaal als EHBO vaardigheden. En last but not least: welkom terug hier, Sabrina 🤝
    2 punten
  41. @Madeliefje tja zo had ik het eigenlijk niet bekeken idd . Maar zo werkt het wel ja. Het enige voordeel is dat wij in een dichtbevolkt gebied wonen. Dus eer ze bij ons zijn, zijn ze al tien anderen gepasseerd.
    2 punten
  42. Zie je die legen PET fles? Ja, die ja, die je zojuist in die statie-geld tas stopte die ondertussen begint te overstromen en je écht een keertje moet gaan inleveren. Die fles, ofja, die overstromende zak aan flessen, kan alles worden wat jij nodig hebt... Ik ben een fan van 3d printen, nee 3d printen is niet mijn hobby, ik engineer, design en maak graag dingen, en zo'n volledig geautomatiseerd lijmpistool is één van de gereedschappen die ik daar voor gebruik. Nou denk je misschien: Gozert, wat heeft dit met prepper te maken, ga terug naar je 3d-print vriendjes die gearticuleerde glow-in-the-dark draken printen... Maar het mooien van 'additive manufacturing' is dat je nagenoeg alles kunt maken dat je kunt bedenken! Een verloop voor je water filter, de beugel waarmee je je walky-talky mee aan je dashboard bevestigtd, dat ene onderdeel van de combobulator dat kapot is gegaan, containers, of een scheldel als ornamant op de motorkap van je auto als je voor de Mad Max vibe gaat. "Maar Scrappy, get to the point" Aight, die overstromende tas aan flessen, die kan omgetoverd worden in 'filament' voor 3d printers. Dit wil effectief zeggen dat als je een paar lege flessen hebt je deze kunt gebruiken om alles te printen/maken dat je mogelijk nodig zult hebben. Ja, met een frees- en draaibank kun je dit ook, áls je het rouwe materiaal kunt vinden, en geloof mij dat ik als urbex scavenger niet vaak bruikbaar materiaal daar voor vind... To the point, hier is een link van CNC Kitchen die die PET-filament test: Als er genoeg interesse is wil ik gerust zoeken naar een tuttorial hier voor. Nou is PET niet het enigste materiaal dat recyclebaar is, hoe je een Pulltrusion machine maakt kunnen julie zelf ook opzoeken. Als er genoeg interesse is in dit onderwerp wil ik gerust opzoek gaan naar de beste tutorials/links, en als hier iemand nu denkt: 'Misschien is 3d printen minder voor nerds als ik eigenlijk dacht', dan wil ik gerust jullie helpen om deze "hobby" in te stromen. Als jullie mij excuseren, ik ga een mega Faraday cage bouwen voor mijn printer en computer.
    2 punten
  43. Deze ‘kaarsjes’ worden op veel sites beschreven. Ik heb die ook vroeger ooit met de kids gemaakt. Met zonnebloem olie, stinkt lekker😉 10 dagen is meer fantasie . het is een olie lampje met een wattenstaafje als lont . Daarom moet je het laten branden. Want om uit te blazen en weer aan te steken heb je waarschijnlijk te weinig lont materiaal . De rijst /zand /steentjes is enkel om het afgeknipte watten staafje rechtop te houden. Het water is als vul medium dat je niet heel het glas moet vullen met olie . Maar dus een deel water met daarop drijvend enkele lepels olie . voordeel. Goedkoop en makkelijk te maken . Je hebt niet zoveel olie nodig. In de outdoors kun je dus ook olie halen uit walnoten of hazelnoten enz. Nadeel : wattenstaafje is nou niet het beste lont en beperkt je in de te gebruiken hoeveelheid olie . ( heel de olielaag moet contact hebben met het watten gedeelte van het staafje.). brandtijd is dus afhankelijk van de soort olie en het diameter van het glas . Plus de hoogte van je wattenstaafje ; te hoog grotere vlam / kortere brandtijd . Te laag een mini vlammetje met te weinig licht. Als je het wattenstaafje een beetje te diep tot in het water laag duwt, zuigt het water aan en doet het zijn werk niet meer als lont. Je kunt er natuurlijk wel altijd een nieuwe wattenstaafje of meerdere wattenstaafjes erin duwen . Met drie wattenstaafjes bv , heb je meer licht maar ook weer een kortere brandtijd. Elke olie is geschikt, benzine of petroleum werkt ook. In een beker koffiekopje of kukri heb je minder lichtopbrengst dan in een glas natuurlijk.
    2 punten
  44. Mooie machine 👍🏻 Met electrische start, dat is nog eens luxe. Ik moet de mijne gewoon met het start touwtje starten 😅 Ps. Vergeet niet om de aggregaat af en toe eens te laten draaien, zodat alles gangbaar blijft en de 12v accu weer word bijgeladn
    2 punten
  45. Met dergelijke info delen op internet, bereik je vaak weer net de verkeerde mensen . https://www.hartvannederland.nl/112/crime/artikelen/utrecht-grote-actie-paddenstoelen-stropen
    2 punten
  46. Ik heb zelf aantal accu’s met zonnepanelen. Ik heb een de belangrijkste apparaten op een PDU welke 2 stroomingangen accepteert en 1 uitgang. Dan zet je prioriteit op stroomtoevoer 1 en als die eruit knalt gaat die naar ingang 2. Niet helemaal wat je wilt, maar je kan dus in theorie een 4e groep maken (die je of op groep in je meterkast doet of naar je generator).
    2 punten
×
×
  • Nieuwe aanmaken...