Erelijst
Populaire inhoud
Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 06/28/25 in alle zones
-
J.I.C. just in case ik alleen mijn E.D.C. heb zit daar altijd een zakdoek inen om mijn medicijn blikje een beetje electra tape dus een klein wondje is zo opgelost. In de auto ligt mijn G.H.B. met I.F.A.K. Individual First Aid Kit gericht op mij en mijn gezin (daarnaast een werk gerelateerde tas met o.a. divers verband materiaal en meer waar in dien nodig iets uit gevist kan worden). Een M.A.G. Mutual Assistance Group heb ik nog niet echt op gebouwd, Hoewel er een aantal gelijk gestemden weten dat ze bij ons terecht kunnen (voldoende ruimte) Voor het samenstellen van een G.H.B. is K.I.S.S. Keep It Simple Stupid, zeker een goed mantra voor je het weet sleep je teveel mee. De 7 P theorie 1. People and pets 2. Plastic - credit cards & cash 3. Papers - important documents 4. Prescriptions 5. Pictures 6. Personal Computer 7. Phone & charger Is meer gericht op evacuatie zoals bij bijvoorbeeld een dreigende dijkdoorbraak of overstroming of rookoverlast bij een grote brand of zelfs een 11 september situatie in een relatief klein gebied waarbij de rest van de maatschappij door functioneert. Zelf houd ik de 10C"s of survival 1: Cutting Tool (mes of multitool) 2: Combustion Device (aansteker of forest wel) 3: Cover (kleding extra poncho) 4: Container (waterfles en broodtrommel beide RVS) 5: Cordage touw, dun bankline, paracord) 6: Cotton Material (zakdoek, bandana ) 7: Candleling device (verlichting, zaklamp, telefoon) 8: Compass (basis model,ook navigatie op telefoon) 9: Cargo Tape (rol ducttape of enkele meters om een oud bankpasjes) 10: Canvas Needle (naald en draad voor reparaties etc) In mijn achterhoofd bij het samenstellen van een uitrusting waarvan 1 tm 5 eigenlijk altijd al op zak zijn en 1 tm 10 vrijwel altijd . The rule of 3 3 minutes without air (or in icy water) 3 hours without shelter ( in harsh conditions,) 3 days without water, 3 weeks without food. Zit bij mij ook in geprogrammeerd en helpt me om keuzes te maken in wat er mee gaat en wat er moet gebeuren (prioriteit bepalen) Ik hoop niet dat we T.E.O.T.W.A.W.K.I. The End Of The World As We Know It meemaken, maar dat een leuk liedje van REM blijft, Hoewel het geopolitieke speelveld momenteel alle kanten op kan schuiven. En een simpele (burger) oorlog of zelfs natuurramp kan al voor een W.R.O.L. Without Rule Of Law situatie zorgen, althans, volgens onze westerse maatstaven, want ook dan zijn er altijd (kartel of Militie) leiders die de regels voorschrijven. GreetZ, Pjotr784 punten
-
4 punten
-
4 punten
-
3 punten
-
De Aladdin blue flame heater een fantastische heater die me al 4 jaar bij me is in bezit. Verwarmd me zeer goed de winter van 2025 2026 en heeft al een grondige onderhoudsbeurt gehad . Ik heb echt liefde voor dit kacheltje en hoeft op ze oude dag, nog kalm te werken hij zal zo rond 1955 tot 1960 geprobeerd zijn maar ziet er in 2026 nog fantastische uit vanwege ik veel liefde in dit kacheltje stop. Het brand daaglijks nog super goed aangezien het stookseizoen al lang gaande is heb ik gisteren een nieuw vat firelux blauw aangebroken om de kachel weer te vullen dus heb zuivere petroleum ruim voldoende 20L en wil het wel vlot opstoken aangezien zuivere petroleum een houdbaarheidsdatum heeft van circa 3 maanden ook wil ik dit jaar er op gaan koken met vriendelijke groeten dennis3 punten
-
Pistelle x .68 De krachtige impact maakt het ook geschikt voor praktische toepassingen zoals het afschrikken van ongedierte op eigen terrein. 🤣🤣🤣🤣🤣 ( van de shogun website )3 punten
-
https://www.frontnieuws.com/landbouw-voor-beginners/ schrik niet : de titel "landbouw" is wat misleidend ,het artikel is meer als preptuinieren opgesteld. never mind, tuintips kunnen altijd van pas komen, hopelijk heeft iemand er iets aan. citaat uit het artikel : ...."En als je in een land woont waar de voedselinflatie jaarlijks 8-12% bedraagt en je spaarrekening niets opbrengt, is een moestuin een van de ‘investeringen’ met het hoogste rendement die je dit jaar kunt doen. En in tegenstelling tot de meeste investeringen heb je er geen effectenrekening, een vragenlijst over risicotolerantie of vertrouwen in iemand in pak voor nodig. We bevinden ons momenteel, begin april, op een keerpunt, waar de kloof tussen ‘ik zou eigenlijk een moestuin moeten beginnen’ en ‘ik ben daadwerkelijk een moestuin begonnen’ ofwel dichtgaat, ofwel (nog) een jaar open blijft. "....3 punten
-
@Journalist_Lucas, Bij deze woorden van Roel sluit ik me helemaal aan. Je verzoek klinkt serieus en integer en mede daarom wens ik je dan ook oprecht succes met je documentaire groet, mevr.Grijpstra 👋3 punten
-
Kleine terminologie uitleg: B.I.L. staat voor Bug In Location B.O.Lstaat voor Bug Out Location B.I.L. is je primaire overlevingslocatie, vaak de plaats waar je bent/ blijft in je dagelijkse leven, voor de meesten is dit gewoon thuis waar de nodige zaken zijn om het enige tot geruime tijd uit te kunnen zingen in geval van S.H.T.F Shit Hits The Fan, oftewel wanneer de boel flink in de soep raakt. Als je woon werk afstand klein is dan red je die tocht naar je B.I.L. waarschijnlijk wel met je E.D.C. Every Day Carry, dus de dingen die je eigenlijk altijd wel bij je hebt in je zakken zoals een telefoon, waterflesje, wellicht een zakmes of multitool, eventueel een zaklamp en je warme en regen kleding afhankelijk van het weer/ seizoen. Mogelijk heb je een grotere afstand af te leggen en heb je een G.H.B. Get Home Bag nodig om op je B.I.L. te komen je G.H.B. is dus de tas waarin je voldoende spullen hebt om je (dagelijkse) reis naar huis ook te kunnen maken als bijvoorbeeld alle transport (trams, treinen, bussen en auto's) uitvalt of stil valt (bijvoorbeeld door een hack in de netwerken (electrische auto's kunnen op afstand gestopt en sommige moderne brandstof auto's ook door een kill switch. Of door een ander scenario. In je G.H.B zitten de spullen die passen bij je dagelijkse reis afstand, wat extra te drinken en te eten, extra kleding (sokken), eventueel materialen om mee te koken en een overnachting te kunnen doen, kaart en kompas van het gebied waar je doorheen moet, (hoofd) lampje, wat gereedschap etc.etc. allemaal bedoeld om je reis naar je B.I.L. te volbrengen. Het beeld dat bij een B.I.L. past is die van redelijk comfort en na enige tijd van ongemak weer redelijk op de oude voet verder. (Denk aan corona) Wellicht ben je al op je B.I.L. en zie je de situatie somber in, je omgeving is onrustig, of onder dreiging van bijvoorbeeld overstroming en je neemt de beslissing om op pad te gaan naar je B.O.L. , dit is je secundaire overlevingslocatie, de plek waar je heen gaat als je je niet meer veilig voelt op je B.I.L. Een B.O.L. is over het algemeen een plek waar je heen kan die wat verder weg ligt van je B.I.L. omdat je niet in dezelfde regio wil zitten omdat veel van de risicofactoren op je B.I.L. dan ook op je B.O.L. van toepassing zouden zijn. Om er te komen neem je je B.O.B. Bug Out Bag mee, de rugzak waar je alles in hebt om de reis naar je B.O.L. te volbrengen, of je deze nou te voet of met je B.O.V. Bug Out Vehicle maakt. Een B.O.V. is typisch uitgerust met extra brandstof, vloeistoffen, gereedschappen etc. Om ook (kleine) reparaties te kunnen doen. En daarnaast extra uitrusting en voorraad voor onderweg of op de B.O.L. Als je dan toch je voertuig moet verlaten omdat je er om welke reden niet meer mee verder kan, dan neem je de B.O.B. weer mee om toch nog op de B.O.L. aan te komen waar je lange termijn voorraden zijn en nood voorzieningen, communicatie middelen etc.en waar je eventueel spullen hebt om voedsel te kunnen verbouwen etc. Het beeld dat bij de B.O.L. past is veelzijdig en persoonlijk, maar in basis nog altijd gericht op relatief comfort en moderne gemakken met als doel om na verloop van tijd weer als maatschappij aan de wederopbouw te beginnen. Al of niet na terugkeer van je B.O.L. naar je B.I.L.. Mocht de situatie zo somber zijn dat je er vanuit gaat dat je enige optie tot overleven ligt in de hele maatschappij de rug toe keren, dan kies je voor de I.N.C.H bag I'm Never Coming Home bag. Een tas voornamelijk uitgerust met gereedschappen en materialen (bijvoorbeeld zaden) waarmee je in de wildernis een nieuwe leven kan beginnen. Gereedschappen die handmatig werken en handmatig te repareren zijn, kennis is hierbij het belangrijkste item in de uitrusting, weten hoe je vuur maakt met alleen natuurlijk materiaal, en touw, en onderkomens, welke planten eetbaar zijn en hoe je kan jagen en vissen, hoe je land bewerkt en voedsel kan conserveren etc. Het beeld dat bij een I.N.C.H past is die van de grote wildernis en terug naar de "Frontier" tijdgeest en mogelijk volledig instorten van de huidige maatschappij. Wellicht schetst dit een mooi beeld er zullen vast op of aanmerkingen of aanvullingen komen, maar dat is alleen maar goed. GreetZ, Pjotr783 punten
-
@Marly Bonten Het ligt voor de hand bij een natuurproduct….. , maar de gehalte aan bepaalde stoffen in een eikel, is niet gelijk tussen de diverse eikensoorten . En schommelt zelfs net als ander vruchten per jaar . Een bekende is dat de ene soort meer tannines bevat dan de ander . Dit kun je ook heel goed proeven natuurlijk. De voedingswaarde is een soort eigenschap, maar dat varieert natuurlijk ook per gebied en seizoen . je kunt het beter zo zien: in Europa per 100g: 300-400 kcal. 40-54 % koolhydraten. Vet 15-30% . Eiwit 6-7,5 % ( bron Wikipedia) Je ziet al wel dat qua vet de schommelingen 100 % verschil zijn. Belangrijker nog , ik zei al zie het als een eigenschap . Dus staar je niet blind op deze waardes . Wij eten geen rauwe eikels . Wij eten geen ongewassen eikels. Met het wassen verlies je al het een en ander en met het bereiden ook . bv met heet wassen verlies je veel zetmeel dus ook veel kcal en koolhydraten. Met roosteren verbrand je ook veel vetten en vitamines enz . Soms worden in die waardes ook dingen benoemd die er wel inzitten, maar wij als mens niet eens kunnen opnemen😏. ( dat geldt bv ook voor het tanine verhaal van Tom666. Bij bepaalde dieren komt dat eerder gevaarlijk schadelijk voor in de nieren dan bij de mens. Waar het voornamelijk maagproblemen oplevert) het is 100% goed voedsel. Wij hebben het eeuwen lang gegeten , en recent zijn velen mede daarmee de oorlog door gekomen . al was het maar voor een lekker warm bakje koffie / troost ( de hoogste voedingswaarde haal je uit de volbruine/ gerijpte eikels met de koude methode gespoeld en eventueel in de zon gedroogd )3 punten
-
@Iman ik heb deze week de eerste 3 afleveringen geluisterd en ze vielen mij wel in de smaak. Aflevering is precies lang genoeg (komt ook mooi uit met mijn rit naar het werk), er zit een goede dosis humor in en Eline en jij bieden elkaar mooi tegenwicht. Ik zie het wel een beetje als kruising tussen vermaak en verlagen van de drempel voor beginnende preppers. Ik ben zelf ook pas kort bezig en lid hier, maar het is nog redelijk algemeen en voor iemand die al begonnen is niet perse veel nieuws. Voor het begin van de serie helemaal prima denk ik, maar mogelijk dat je in de toekomst wat meer de diepte in moet. Ik ben in ieder geval erg nieuwsgierig naar de volgende aflevering 🙂3 punten
-
Herman dat is jouw theorie. De praktijk is intussen heel anders . En je gooit het een beetje door elkaar. de Vesta .50 schiet semieautomatisch tot 12 keer op een gaspatroon. Sowieso maar 20 meter effectief. Het betreft een efficiënt afweer wapen, voor de zelfverdediging van €130 euro. Dus meer zoiets om mensen te ontmoedigen die je onderweg of aan de voordeur willen lastig vallen. Zeg maar tot een meter of vijf. Dat moet je niet vergelijken met een echt pistool. En je hoeft er ook niet mee te oefenen of serieus mee te richten. Gewoon de mensen van je deur af knallen . Beangstigend echter was dat je met die stalen kogels toch iemand dodelijk kunt verwonden. Dus beter niet richten op het hoofd. ik heb net gekeken of de prijs nog steeds €130 euro was . En zag dat ze blijkbaar nog steeds niet aan te slepen zijn . Overal zijn ze al verkocht voordat de levering weer binnen is . Ik blijf erbij . Ik weet niet wie die dingen allemaal koopt . Maar nederland wordt er mee overspoeld. mijn theorie is dat ze veel gevaarlijker zijn dan een echt pistool of geweer. De drempel om het te gebruiken is vele malen lager dan bij een echt pistool.3 punten
-
Thanks! Hier heb ik serieus wat aan. We zijn dus echt op de goede weg. Ze hebben beide inderdaad allebei 150 cash achter hun telefoon voor een taxi aan te betalen oid.3 punten
-
3 punten
-
Het is me duidelijk nu en dankjewel voor je heldere uitleg , top 👍 ! Wellicht heeft JJ hiermee ook nog wat meer informatie om tot een goeie keuze te komen . Want dat is ongetwijfeld ook jouw bedoeling met alle tips en adviezen! 🤠3 punten
-
Eigelijk zijn dat vaak de beste preppers. Ze hebben nauwelijks iets, maar vinden overal voedsel en onderdak.3 punten
-
Inderdaad. Voor de geïnteresseerden; Ik geef op YouTube de zoekopdracht: rice water oil candle En ik krijg zeker een stuk of vijftig verschillende filmpjes ervan . Succes !3 punten
-
🤪. Ik heb het gevonden van Felix. als je dan toch graag wil persen. Kijk hoe simpel het allemaal kan zijn 👌.3 punten
-
Vader Jakob . Slaap jij nog ?? allereerst er is hier niemand op het forum met stoere praat over mensen doden of overvallen. Een ieder bedenkt enkel hoe men zichzelf mogelijk zou kunnen verdedigen. Deze topic ging er ook over dat men zich in het algemeen, ineens aan het bewapen is en dat er opvallend veel lethale wapens verkocht worden op de Nederlandse markt. Ten tweede bij een gekke Shtf situatie gebeurt er juist helemaal niks in de eerste dagen. Hooguit hamsteren. De gehele gemeenschap kan wel een tijdje vooruit met datgene wat er in huis is of nog steeds valt te halen. Kijk het kan best zijn dat de asociale of allochtone medemens een winkel leeg gaat halen omdat bv het alarm niet werkt . Maar dat is ons pakkie aan al helemaal niet . Bovendien zijn wij over het algemeen iets intelligenter om dan tv’s uit de winkel te roven als de stroom toch niet werkt 🤓En ook niemand hier voelt zich dan geroepen om zich daarmee te gaan bemoeien. Eigen haard is goud waard. Tot slot: het lijkt me heel onnozel om te denken. Dat wanneer er inderdaad al maanden schaarste is onder de bevolking. En jij uitgebreid je groente tuin hebt aangelegd, dat niemand geneigd is om jou mee te helpen met oogsten . Dat gebeurt namelijk al zo lang als dat de mensheid bestaat . Volgens mij waren Adam en Eva de eersten die ongeoorloofd een appel plukten . Kijk als jij genoeg hebt om te delen is dat allemaal prima . Maar stel dat jouw eigen gezin honger lijdt . Denk ik toch dat jij ook wil voorkomen dat iemand anders die groenten / fruit / vee uit je tuin komt jatten. Zoals je zelf al aangaf ; de gelegenheid maakt de dief. deze topic ging er ook over dat je dat moet spiegelen aan de huidige maatschappij. Zoals benoemd maakte de gemiddelde prepper in Nederland zich jaren geleden daar weinig druk om. Maar aangezien de verkoop cijfers van die genoemde wapens de pan uit vliegen en het schrikbarende toename van het aanbod. Is het toch heel aannemelijk , dat wij ons in gedachten daar serieus mee bezig houden. Zoals hier diverse keren op het forum is benoemd. Als de tijd daar is, dat er in de winkels en landerijen niets meer te halen valt. Gaat men zich zeker op de particulieren richten. Een hongerige man is een agressieve man. als je wat meer leest op dit forum kun je concluderen dat hier allemaal vredelievende mensen bevinden op het forum. Je moet alleen met je klauwen van onze spullen afblijven! En helaas leven we niet meer in die tijd dat je ze dan met de mattenklopper nog buiten kunt jagen.3 punten
-
3 punten
-
3 punten
-
Ibc is een goed alternatief. Vroeger dronk men ook uit de houten regentonnen. Of de stenen waterput. Zoals hier op het forum benoemd zijn er wel kunststoffen vaten die speciaal voor dit doel verkocht worden. Zoek op regenwater als drinkwater opslag vaten. Ik snap die man niet zo goed omdat er regentonnen van polyethyleen verkocht worden. Dat is hetzelfde als de pet flessen uit de winkel…. Toch. Alleen die gebruikte kleurstoffen weet ik dan niet. Een beetje buiten de box denken, voertonnen kunnen ook al geschikt zijn. Besef wel dat heel dat verhaal van regenwater gebruiken als drinkwater een ingewikkeld verhaal is. En of waarom men vroeger in Den Bosch bier van lager alcohol gingen drinken ipv water. Je kunt beter kraanwater opslaan. NB je woont wel in Nederland he , nog steeds dat land waar we harder moeten strijden dat we niet onder water lopen dan dat er water tekort is . Het grote water probleem in Nederland is vanuit de waterzuiveringen , omdat we ons water vervuilen met hormonen en bv medicijnen wat we er heel moeilijk uit krijgen en te duur wordt om dit te doen , niet omdat er water tekort is. Kijk bv in Amerika zijn er hele staten zonder eigen water bronnen. Dat daar preppers water opslaan is wat meer op zijn plek dan in Nederland Waterland. Zoals ik vaak zeg ….. je moet preppen op je eigen levensomgeving.3 punten
-
3 punten
-
Er kwam hier op het forum marktplaats al een en ander voorbij. Nou staat het op het gewone marktplaats echt helemaal vol met noodrantsoenen. Ex defensie en restpartijen . Ook per doos of per pallet . Leef je uit3 punten
-
Echte Bushcraft prachtig, en oefening baard kunst. Er zijn beslist wel handige dingen bij.2 punten
-
@JJ&A >Zorg voor goede drainage met Hydro korrels onderin de pot. Kan het ook met grind op de bodem of heeft deze iets speciaals?.2 punten
-
2 punten
-
Kennis is macht . Maar kennis is ook relatief . Het is maar net wat/ of welk deel , een ander jouw geleerd of aangepraat heeft. Kennis dient dus ten allertijd getoetst te worden . Het blijkt ook nog zo te zijn dat bijvoorbeeld met het voorbeeld van vuur maken, je ook over fysieke vaardigheden moet beschikken . Dus de spieren en motoriek moeten in dat geval ook kennis hebben . Om het gewetende daadwerkelijk toe te kunnen passen. ik ben wel van mening als je de volledige theoretische kennis en begrip hebt van vuur maken je wel tot vuur komt : dus bv de kennis van een vonkje op de juiste afstand . naar de juiste geschikte tondel . Dan via een vogelnestje oid van droog gras of snel ontbrandende vezels ( met kennis van vocht en weersomstandigheden ). Via brandbare twijgen/ bast naar kleine stukjes van het juiste houtsoort ( liefst een zachthout of dennensoort ) naar grotere blokken om te komen tot een goed vuur . Met enkel goede theorie kom je dan echt wel tot een kook of kampvuur . Maar besef de theorie is wel complex en uitgebreid Als je dan ook nog beschikt over de kennis dat een vuurslag of vuurboog een echte vaardigheid betreft . En voor de vonk dus beter een andere methode kunt kiezen of een lucifer . Dan komt het helemaal goed 🥳 Het zou nog helemaal mooi zijn als je enigszins kennis hebt over dennenappels , berkenbast en fatwood . Plus misschien de vaardigheden van feathersticks . Dan ben ja al bijna een pro . het blijft staan zoals den Boer op zoek zegt . Kennis weegt niks en kun je onbeperkt meenemen. Ik vertrek weer voor een weekend naar de Ardennen. Want niet alleen de kennis , de vaardigheden moeten ook onderhouden en getoetst worden 😁2 punten
-
Zeep maskeert wel de muffe aantrekkelijke geur van wol voor motten ! Cederhout kruidnagel kaneel lavendel munt zijn de gehate geuren voor motten. en een zonnebad is natuurlijk perfect anti mot . Je kunt het ook natsproeien om te helpen het stof af te voeren . Echter als u het tot in de schemer buiten laat hangen , moet je het extra goed uitkloppen alvorens op te bergen. hardschaal koffers zijn muis vrij maar ook motvrij. 👍🏼2 punten
-
@Riko kappen met dat getrol. Ik heb alles verwijderd. Nog 1x over de schreef en je krijgt een permaban.2 punten
-
Waarom een pakket? Je kunt toch ook gewoon los voorzien in de zaken die je zelf al noemde : iets voor igv stroomuitval en watervoorziening? Dus bv een paar goeie zaklampen met voorraad batterijen ,kaarsen met een windlicht en lucifers of met,als je het wat uitgebreider wilt, een solarpaneeltje en bv oplaadbare batterijen. Vwb water : wat voorraad in jerrycan, pakken of flessen en evt een waterfilter. Zorg ook dat je water kunt koken . Voor de zekerheid kan je dan nog zuiveringstabletten kopen en een fles dunne bleek om water te ontsmetten. Als prepper heb je de rest meestal allemaal al gewoon wel in huis. Gewoon je eigen "noodpakket" maken !!2 punten
-
2 punten
-
Propaan bevriest pas bij -40 butaan houdt er beneden 4 graden wel mee op. Maar aangezien lpg ook een mengsel is van propaan en butaan zal het bij onze winters nog wel te doen zijn.2 punten
-
Onze insteek is al heel lang totale ontwrichting van de infrastructuur en de gevolgen daar van. Dus hebben we een grote moestuin waar we het jaar rond uit eten. Veel wecken en drogen dus. Een waterbron. Composttoilet en een grote voorraad aan allerlei lang houdbare etenswaren als rijst en pasta, iets wat op de juiste manier opgeslagen zeer lang houdbaar is. Een werkplaats om met handgereedschap nagenoeg alles op het gebied van hout aan te pakken, een smidse met een flinke voorraad ijzer en kolen. Kippen en konijnen voor de dierlijke eitwitten en een grote vijver met vis. In onze kas kweken we wat meer kwetsbaren zaken die misschien niet echt noodzakelijk zijn, maar het leven wel erg kunen veraangenamen. Pepers, paprika, aubergine, tomaten etc. Graan is meestal wel ergens te verkrijgen, malen doen we zelf en we hebben een houtfornuis met oven om brood te bakken. En als graan moeilijk wordt gaan we het zelf verbouwen, we hebben de ruimte er voor. Nou ja, plus 18 kuub brandhout voor dit moment en een bos om meer uit te oogsten. Ik zei dus al, totale ontwrichting en alles wat minder is dan dat brengt alleen maar minder problemen met zich mee. 😉2 punten
-
Mooi man ! mogen wij er wel wat van zeggen ? nouja vragen staat altijd vrij toch….. wat zit er in dat lederen hoesje naast het bijltje? Is dat een klimhaak aan het paracord? Ter info : ikzelf heb geen meeneem of bugout tas, ik ga wel regelmatig op pad in de bossen. Dus er staat wel een kleine en een grote rugtas gevuld klaar om buiten te spelen. Ik heb dus wel ervaring om te leven van datgene wat er in een rugzak zit . Dus… wat ongevraagd advies moet ook kunnen toch…. een vergrootglas, wat lege plastic zakjes, stukjes schuurpapier of ander slijpmiddel lijkt me handig. Ikzelf heb in de rugzak waarmee ik altijd buiten speel. papier/ schriftje ( met wat knopen en vallen al erin getekend) een potlood en een gummetje. Plus ik hou van spiegeltjes 🤗 Wat ik zelf vaker heb gebruikt dan gedacht is naald en garen. wat ik zelf zelden gebruik, maar altijd mee heb genomen zijn vishaakjes en een schroefoog.2 punten
-
Dit is de moderne versie van het 3rd pattern, ik heb deze ook en ook het 2e pattern, die vind ik prettiger in de hand, die heeft een grid pattern, die is wat ruwer in de hand. beide komen uit engeland bij de sheffield fabriek vandaan. Hier te koop: https://www.sofmilitary.co.uk/british-2nd-pattern-commando-dagger.html https://www.sofmilitary.co.uk/british-3rd-pattern-commando-dagger-british-made.html2 punten
-
Wij houden er een volledig, voor zover je ooit volledig kunt zijn, uitgeruste medische kit op na. D.w.z. het "gereedschap". Scalpels, verbandmiddelen, ontsmettingsmiddelen, hechtdraad, sterliele gazen en watten, scharen, etc. Handboeken voor zelfmedicatie en een keur aan boeken over natuurgeneeswijzen. Kijk wij zijn geen van beiden medisch onderlegd behalve dan BHV en dat is altijd beter dan niets. Ik denk dat je in een crississituatie of een defintieve terugkeer naar een eenvoudiger manier van leven vooral veel voorzichtiger moet worden. Geen scherpe zaken aanpakken zonder handschoenen, niet blootsvoets gaan waar je je zou kunnen bezeren, goed weten hoe met mes en bijl om te gaan en al dat soort zaken. Al was het alleen al om infecties te voorkomen want dat zijn vaak de grootste boosdoeners. Je weet wel, voorkomen is beter en zo. Wij hebben wel twee paar krukken die we ooit hebben aangeschaft toen we ze nodig hadden en nu blijven ze hopelijk voor eeuwig op zolder liggen, maar je weet maar nooit. Nou ja en zaken als antibiotica e.d. is wel aan te komen, maar moet je met enige regelmaat vervangen want niet eeuwig houdbaar. Wormtabletten zijn wel lang houdbaar en ook best handig.2 punten
-
@mevr.Grijpstra het is ook een andere manier van benaderen. Ik ben niet zo een prepper van huis uit. Maar meer een natuur mens. Ik beschik echter wel over de kennis en vaardigheden om alternatieven te bedenken of te maken. bv thuis gebruik ik echt wel een pleister maar in de outdoors bv weegbree . Dat wordt dus ook het alternatief bij shtf. Daarom benadruk ik dat een medische voorbereiding, een sterk persoonlijke aangelegenheid is . In mijn visie bestaat bv paracetamol pas honderd jaar en bijvoorbeeld pleisters nog veel korter. Zo hebben we dus ook duizenden jaren zonder kunnen overleven. En voor mij persoonlijk is het dan ook nog eens zo dat ik in ons gewone dagelijks leven ook zelden of nooit een paracetamol gebruik . Een scalpel gebruik ik weer maandelijks. Iedereen blijkt dus weer anders. Een scalpel is dan voor mij dan persoonlijk weer multifunctioneel en onmisbaar . Voor een ander is het misschien minder nuttig. En voor wat betreft preppen denk ik dat iedereen wel wat pleisters en verbandmiddelen in huis heeft . Je kunt jezelf afvragen hoeveel toegevoegde waarde het heeft om daar dan voorraad van aan te leggen . Helemaal voor de producten waar je zelf niets mee kunt . Anderzijds heb je een bepaald talent of kennis over bv EHBO is het weer een gemiste kans om die spullen niet op voorraad te leggen . tip : tampons zijn perfect prepper materiaal.2 punten
-
Er is niet eens veel Shit nodig om te ervaren dat je al snel op jezelf aangewezen bent vwb medische hulp. Ook onder normale omstandigheden speelt dat al snel : tijdens nacht-of weekenduren moet je in veel regio's behoorlijke afstanden reizen om ergens terecht te kunnen,zowel voor hulp als medicijnen. Niet iedereen kan dat zomaar even makkelijk oplossen. Dan is een beetje basiskennis en wat zelfzorgspullen hebben, erg prettig. Bij serieuze calamiteiten is dat sowieso heel belangrijk . Want zelfs al heb je zelf de vaardigheden niet, als je op z'n minst wat basisspulletjes hebt is er wellicht wel iemand anders die daarmee iets voor jou of anderen kan betekenen. Zelf beschik ik niet (meer 🤣!) over de benodigdheden om een veldhospitaal op te richten ,maar een klein,bescheiden noodpostje voor een aantal buren zou denk ik nog wel lukken . Zowel qua materiaal als EHBO vaardigheden. En last but not least: welkom terug hier, Sabrina 🤝2 punten
-
Er zijn verschillende methodes, koud en warm. Met vijzelen kom je ook een heel eind. En volgens Felix imler is een handpers ook zo gemaakt. Hij heeft daar een filmpje van gemaakt. vwb outdoors dan. Dit is dan ook iets voor als je langdurig ergens buitenaf zit. En je de pulp nog op wil eten bijvoorbeeld. Als ik ga bushcraften begin ik daar natuurlijk ook allemaal niet aan. Dat heeft ook helemaal geen meerwaarde , om die olie dan te extraheren. Ik steek die noten gewoon rechtstreeks aan . Ik heb dat al eens uitgelegd in een andere topic kaarsjes maken. Het is onzin om met bushcraften zoveel moeite te doen als je ze rechtstreeks ook kunt gebruiken natuurlijk. Bovendien ga je met bushcraften eerder voor dennenhars danwel fatwood of een fakkeltje van berkenschors .2 punten
-
Het water staat er ivm een te hoog grondwater niveau, en tenzij ik mijn volledige kelder ga afkitten zal het door het beton naar binnen blijven komen heb ik begrepen Als het bruikbaar is voor simpele dingen als een wc, wassen en mogenlijk een moestuintje wat water te geven, dan hoeft enig schoon drinkwater daar al niet voor verspilt te worden 👌🏻 Als het zelfs drinkbaar te maken is dan zit ik op een vloeibare goudmijn, haha2 punten
-
Mooi dat je zo goed "boert" , zoals wij hier dat dan noemen! Heel veel kan ik er zelf niet over zeggen want ivm verhuizing geen moestuin meer 😢 maar wel wat bakken hier&daar tussen de sierplanten en struiken gezet met broccoli ,prei en tomaten. En dat geeft inderdaad allemaal een goed resultaat. En zelfs zonder luizen ,slakken ,ziektes en vogel-of insectenvraat !! Volgend jaar hoop ik de bakkenteelt wel wat uit te breiden. Nu is het meer voor de amusantie en om het niet te verleren 😄 Succes met de rest van het tuinseizoen 👨🌾2 punten
-
Ja mooi een wapenwedloop! De genoemde joules zijn steeds zwaar overdreven, wat niet wilt zeggen dat het geen enorme schade kan toebrengen. Bedenk je ook dat een eenmaal afgeschoten projectiel niet meer te stoppen is, met alle gevolgen vandien. Dit soort wapens enzo gaat je leven niet redden, integendeel. Vermoedelijk werkt het als een soort van geweldsmagneet. Het is niet dat ik tegen wapens ben, meer als 30 jaar actief sportschutter geweest, ik ken nu eenmaal slecht tegen personen die een wapen willen om het hebben van een wapen. Mijn inziens staat dat gelijk aan ongevallen en ellende, een vals gevoel van veiligheid.2 punten
-
Er bestaan luchtdrukwapens, legaal, waarmee je een stier kunt vellen. Om over iets zwaks als een mens maar te zwijgen.2 punten
-
@Airevias bij mij vallen er ook af , deels door de vogels, deels omdat ze gewoon klaar zijn. En een deel afgestoten door de boom. belangrijk ! De natuur regelt zichzelf en weet niet welke door de mens bepaalde kalendermaand het nu dan wel niet is. we hebben al extreem goed weer gehad natuurlijk. De dracht is ook wat zwaarder dan andere jaren. Dus er zullen automatisch ook wat meer afgestoten worden dan andere jaren. aldus deels zijn ze gewoon klaar en deels worden er afgestoten door het droge weer. Als je nu door de bossen loopt lijkt het soms ook wel herfst. We hadden een extreem goed voorjaar voor de natuur. Maar afgelopen periode is het weer overdreven warm en met tijden droog geweest. Planten en bomen stoten dan o.a wat extra blad af om niet te veel vocht te verliezen. En zoals bij elke vruchtdragende boom, worden er ook wat minder succesvolle vruchten (noten) afgestoten. Hoeveel appels ik al niet opgeraapt heb pfff. Terug komend op de hazelaar zie ik bij mezelf ook dat veel afgevallen noten niet goed ontwikkeld zijn en als ik er wat pluk deze veel verder ontwikkeld zijn . Aldus je bent life getuige van hoe natuurlijke selectie werkt. wat kun je er nu zelf aan doen ….. extra regen creëren 😉 plus eventueel wat voeding aanbieden ( de plant verwennen) . En accepteren dat de oogst niet een tijdstip is maar een periode. Afhankelijk van de hoeveelheid voeding, uren zon op een dag , en de vochthuishouding. ( zo beïnvloedt te weinig water de oogst opbrengst, maar kan ook teveel water de oogst verpesten) bv tomaten klappen open als ze te nat staan. het is niet altijd te begrijpen of gewenst acceptabel, maar de plant /boom geeft genoeg zaad om zich te kunnen voortplanten. En vergis jezelf niet sommige doen dat al duizenden jaren heel succesvol, zonder inmenging van de mens. Het ene jaar blijft er wat meer over voor de mens dan het andere . Dus is de oogst groter of kleiner. tot slot anderzijds hebben we als mens weer snoei technieken en voeding schema’s ontwikkeld om een grotere vruchtdracht te creëren. Of denk aan het krenten van druiven of het plukken van de eerste aardbeien om de plant voor de gek te houden en te dwingen grotere en of meer vruchten aan te maken. Net zoals we met bloemen doen , dus bloemen knippen om een tweede bloei te stimuleren of te snoeien om een rijkere bloei te creëren. Als de plant stress krijgt gaat het zich meer focussen op die voortplanting in de vorm van bloemen of vruchten tot de hoeveelheid eterische oliën wat het aanmaakt. dus er is niets om je eigen druk over te maken , met die afgevallen oneetbare noten kun je nog wel kaarsjes maken 😉2 punten
-
Jammer dat er op deze wijze gereageerd wordt. Het ging mij niet om uw persoonlijke zaak, maar om de algemene misvatting. Ik weet inderdaad niet welke bank u heeft. Ik weet wel dat vrijwel geen een bank meer. Fysiek goud aanbied, buiten Rotterdam. De abn Amro en Rabo dnb enz geven alleen nog etf's uit. De bank in Amsterdam waar de meeste mensen ooit fysiek goud kochten/ onder brachten is jaren terug gestopt. Je kon toen of je goud daar snel ophalen , of je kreeg er een certificaat voor. ( Mooie munten of sieraden was je kwijt, slechts de goudwaarde kreeg je gecertificeerd) Ik wilde jou daar enkel op attenderen. Ik heb velen gesproken die dachten dat ze goud hadden gekocht bij een bank, maar niet beseften dat ze slechts een "optie" op goud hadden. Een ander vervelend/ geïriteerd punt wat u aandraagt, te weten gewone banken hebben geen goud kluis. Wat dan elke wakkere zou weten. Is juist het geen ik bedoelde. Binnen elke gemeente is er wel een bank die kluisjes verhuurd, het staat u vrij om uw gekochte fysieke metalen, daarin op te bergen natuurlijk. Dus u koopt in Rotterdam of bij het goud huis , goud zaken, goudwissel kantoor enz iets van fysiek goud. En dat kun je in je gehuurde bankkluisje leggen. Waar u dus wel ten alle tijden de beschikking over kunt hebben. Besef wel dat al die banken dit al jaren aan het afbouwen zijn 😉 Het wordt dus steeds lastiger om een kluisje te huren, daar waar het 20 a 30 jaar geleden, de normaalste zaak van de wereld was. Moraal van het verhaal met beleggen in fysiek goud, met terugkoop garantie. Is meer een marketing truc. En staat ver af van particulier bezit. Bovendien verliest u daarmee ook het aspect dat bv bepaalde munten of sieraden een hogere waarde/ rendement kunnen hebben dan, wat ze vertegenwoordigen aan goud gehalte. Uw verhaal en mijn visie staan los van elkaar. Maar zou dus wel vervelende raakvlakken kunnen hebben , waar u zelf niet bewust van zou kunnen zijn geweest.2 punten
