Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 05/21/24 in alle zones

  1. Zoals ik uitlegde, dat hoeft dus helemaal niet, is nooit echt getest en grotendeels theoretisch en/of Hollywood spectakel. De motormanagement electronica in een auto is behoorlijk goed afgeschermd tegen EMI. Het is ook volledig afhankelijk van de sterkte en de afstand van de EMP (in 't geval atoombom). Een EMP vanaf de zon is sowieso geen probleem tenzij het een klasse X500+ flare is, in dat geval is het afgelopen met onze beschaving, geen enkel electriciteitsnet dat dat overleeft. Dat soort solar flares vallen onder "mininova", iets waar de wetenschap pas sinds kort in begint te "geloven" en wat meer gevolgen heeft dan alleen een mogelijke EMP. Er zijn theorieen dat zo'n mininovo er aan zit te komen, een bekende youtuber "Suspicious 0bservers" heeft het hier al jaren over; uiteraard wordt 'ie beschuldigd dat het pseudo-science is; ik weet 't niet, vind het interessant maar meer ook niet. Ik heb een en ander aan radio's en backups EMP veilig opgeslagen in onze bunker in een speciale EMP-kluis, maar een auto past daar helaas niet in (en ik heb ook geen reserve auto) 😜 Een fiets en/of paard en wagen zijn in 't geval van een problematische EMP uiteraard al snel de beste opties.
    1 punt
  2. Hollywood is een slechte informatiebron... De meeste tests tonen aan dat een EMP van minder dan 25000V/m veruit de meeste auto's niet permanent zal beschadigen als ze uit staan en een beperkt percentage als ze aan staan. Pas bij EMP's van >30000V/m kunnen we massale uitval verwachten. Daarvoor is echter een detonatie op de perfecte hoogte (zo'n 300 km boven het oppervlakte) nodig. Mocht dit gebeuren dan betekent dat heel simpel het einde van alle electronica die niet EMP-proof opgeslagen is, op een aanzienlijk deel van het continent. Dat betekent op zijn beurt het einde van onze moderne beschaving en vanaf dat moment zal er dus ook geen brandstof meer geproduceerd worden. De voorraad die er is zit grotendeels in tankstations die niet meer functioneren (en de depots zijn zo ontworpen dat "diefstal" van de brandstof extreem moeilijk is, dus "hang er een slang in" is echt geen optie). Een auto zal op dat moment dus ook niet meer nuttig zijn en voorlopig ook niet meer worden. Het stroomnet is dan ook compleet en permanent vernietigd, de technologie om de transformatoren te bouwen zal niet meer werken (want afhankelijk van stroom en heeft zeer veel koper en andere high-tech spullen nodig). Dus: Mocht er een EMP komen die het stroomnet sloopt (wat VEEL eerder gebeurt dan de auto's), heeft het ook weinig nut om nog een auto te hebben, want je zult al snel geen brandstof meer kunnen vinden. De brandstof die je na een jaar of 2-3 nog vindt zal grotendeels vol algen en drap zitten en onbruikbaar zijn.
    1 punt
  3. Gezien ze het in de film verwerkt hebben betekent dat er toen al over nagedacht werd en voertuigen uit begin jaren 80 helemaal niet EMP proof waren. De microchiptechnologie was toen nog jong maar flink in opkomst, al sinds de jaren 70. Voor auto’s zonder hoogtechnologische schakelingen zul je toch naar de jaren 60 of eerder moeten kijken. In de EMP roman Een seconde later kwamen oude VW kevertjes voor die het nog steeds deden (dat boek is een aanrader als je je een wereld zonder electronica wil voorstellen).
    1 punt
  4. Maar het kan toch niet zo zijn dat je wel of niet EMP proof laat afhangen van een film? Jaws, ET en ga maar door is toch ook misschien niet helemaal echt? Kijk eens op YT, er is zoveel materiaal over EMP.
    1 punt
  5. Ik betwijfel altijd of een EMP daadwerkelijk een destructief effect heeft op de meeste auto's. Als ik zie wat voor testen onze electronica moet ondergaan voordat het op de CAN-bus aangesloten mag worden (o.a. een 30V/m RF test, en zelfs 100V/m voor zware machines) zonder dat het zelfs maar storingen mag veroorzaken, dan denk ik dat de schade van een EMP wel mee zal vallen. Ja, als je rijdt op het moment dat er een EMP langs komt dan zal de auto wel even flink verdrietig worden en de volledige CAN-bus over de zeik gaan, eventueel dat de auto in limp-mode gaat tot je 'm uitzet en weer opnieuw start, maar echt kapot? Twijfelachtig, er zitten geen enorme lengtes draad in om die EMP op te pikken en problematisch te maken. Ook beschermt al het metaal om de auto deels. Een klein percentage zal vast kapot gaan, maar de meeste zeer waarschijnlijk niet. Maar daarnaast, zelfs als de auto's wel massaal stuk gaan en de jouwe het als 1 van de weinig nog wel doet, zal het je weinig nut bieden, snelwegen zullen vol met wrakken staan die voorlopig niet meer gaan verdwijnen, pompstations zullennkapot zijn (alles wat aan het stroomnet hangt is zeker weten kapot als het zover komt dat je auto stuk gaat door de EMP!) dus ook brandstof ga je niet meer vinden. Nee, als het doel is om bij de BOL te komen na een nucleare EMP (en dus WW3) dan is een auto mijns inziens niet de juiste optie; een motor maakt aanzienlijk meer kans want daarmee kan je tussen de wrakken door rijden en met wat extra jerrycans kom je een heel eind. (Zelf heb ik voor de zekerheid ook nog een mountainbike met aanhangertje zodat de 30 km van huis naar de BOL ook nog goed te doen is, zelfs zonder auto/motor, maar meer voor het geval diesel niet meer beschikbaar is dan voor de gevolgend van een EMP). Een EMP van de zon is geen probleem, een X100 flare zorgt voor ongeveer 3V/m, 10% van waar alle CAN-bus chips dus immuun voor moeten zijn. De zwaarste solar flare (Carrington Event) die ons bekend was, wordt geschat op X40-50, elke X hoger is een verdubbeling van de sterkte, een X100 is dus vele miljarden keren zo sterk als de zwaarste die we meegemaakt hebben. Een X150+ gaat misschien wat problematisch worden, maar de kans daarop is m.i. te klein om budget voor bescherming daartegen vrij te maken
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...