phaelin Geplaatst: 7 juni 2014 Delen Geplaatst: 7 juni 2014 Ok, dit vind ik maf. Ik heb een paar kleine potjes honing (geen idee meer waar vandaan) en ik dacht dat ze een beetje gekristalliseerd waren. Dus ik heb ze verwarmd, maar 't spul blijft en als ik goed kijk naar de bodem lijkt 't wel kleine schimmeltjes die erin zitten. Kan dat eigenlijk wel? En zo niet, wat is 't dan? @Bijenman , Enig idee? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Peerke Geplaatst: 7 juni 2014 Delen Geplaatst: 7 juni 2014 @phaelin Het lijkt mij dat je de honing niet lang genoeg hebt verwarmt, waardoor niet alles opgelost is en miniscule deeltjes achterbleven. Deze miniscule deeltjes geven weer aanleiding tot herkristallisatie. Probeer eens opnieuw en langer. Maakt dat verschil ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bijenman Geplaatst: 7 juni 2014 Delen Geplaatst: 7 juni 2014 Ik ken deze honing, ik heb er toevallig zelf ook nog een potje van staan thuis. Deze honing komt volgens mij uit België. Wat je ziet als schimmel zijn volgens mij gewoon suiker kristallen die zich niet snel vloeibaar laten maken. Misschien beter verwarmen Ik heb ook even een fotootje gemaakt van mijn potje en daar kun je zien dat de kristallen zich al mooi hebben gevormd in een leuk vormpje. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
phaelin Geplaatst: 7 juni 2014 Auteur Delen Geplaatst: 7 juni 2014 mmm. Weird. 't Heeft toch een kwartiertje of zo in heet water gestaan. Ik zal 't erbij in de pan doen als ik weer een eitje kook. Moet lang zat zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sam's EDC Geplaatst: 7 juni 2014 Delen Geplaatst: 7 juni 2014 Hoi, Honing hoort in theorie 'eeuwig' houdbaar te zijn. Maar als het schimmel is heb je waarschijnlijk bijv. met een vieze lepel erin gezeten denk ik. Maar dat hes gewoon kristallisatie is kan ook. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast ghostwhiper Geplaatst: 7 juni 2014 Delen Geplaatst: 7 juni 2014 Lijkt mij ook kristallisatie. Geen probleem gewoon opeten De heide honing gaat bij mij gewoon gekristalliseerd op brood oid. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bijenman Geplaatst: 7 juni 2014 Delen Geplaatst: 7 juni 2014 @Sam's EDC Honing is niet eeuwig houdbaar. Dit heeft met het vochtpercentage te maken. Volgens de nieuwe Europese richtlijn mag het vochtgehalte van honing niet hoger zijn dan 20 % en heide honing niet meer dan 23%. Honing met een vochtgehalte van - 20%, is tenminste 3 maanden houdbaar. - 19% - 12 maanden. - 18% - 18 maanden - 17% - 24 maanden Heidehoning met een vochtgehalte van 23 % is tenminste 6 maanden houdbaar. @phaelin Een kwartiertje is best wel kort. En honing kun je ook beter niet in kokend water verwarmen. Boven de 60 graden verliest de honing veel van haar identiteit (stuifmeelkorrels, enzymen en aromastoffen). Ik laat het water niet warmer worden van 50 graden en laat het (voor een pot) minimaal een uur zo staan. (en ff twee sateprikkers oid tussen de pot en de pan, anders komt het water niet aan de onderkant ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MyronPrps Geplaatst: 7 juni 2014 Delen Geplaatst: 7 juni 2014 heb ik ook altijd is juist lekker zoet:) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
techie Geplaatst: 7 juni 2014 Delen Geplaatst: 7 juni 2014 @phaelin Kan je niet beter de honing laten staan, en pas bij gebruik verwarmen, en eventueel doorroeren? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sam's EDC Geplaatst: 7 juni 2014 Delen Geplaatst: 7 juni 2014 @Sam's EDC Honing is niet eeuwig houdbaar. Dit heeft met het vochtpercentage te maken. Volgens de nieuwe Europese richtlijn mag het vochtgehalte van honing niet hoger zijn dan 20 % en heide honing niet meer dan 23%. Honing met een vochtgehalte van - 20%, is tenminste 3 maanden houdbaar. - 19% - 12 maanden. - 18% - 18 maanden - 17% - 24 maanden Heidehoning met een vochtgehalte van 23 % is tenminste 6 maanden houdbaar. @phaelin Een kwartiertje is best wel kort. En honing kun je ook beter niet in kokend water verwarmen. Boven de 60 graden verliest de honing veel van haar identiteit (stuifmeelkorrels, enzymen en aromastoffen). Ik laat het water niet warmer worden van 50 graden en laat het (voor een pot) minimaal een uur zo staan. (en ff twee sateprikkers oid tussen de pot en de pan, anders komt het water niet aan de onderkant ) Oh, dat wist ik niet. Mijn vader vertelde me altijd dat het enige product dat eeuwig houdbaar was, honing was. Sam Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
MyronPrps Geplaatst: 7 juni 2014 Delen Geplaatst: 7 juni 2014 ze hebben nog honing gevonden in oude farao tombe's wat nog eetbaar was dus denk dat het echt wel meevalt Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
phaelin Geplaatst: 7 juni 2014 Auteur Delen Geplaatst: 7 juni 2014 Hoi, Honing hoort in theorie 'eeuwig' houdbaar te zijn. Maar als het schimmel is heb je waarschijnlijk bijv. met een vieze lepel erin gezeten denk ik. Maar dat hes gewoon kristallisatie is kan ook. Sent from my iPhone using Tapatalk Um, nee, potje is nooit open geweest. @techie Ik wilde 1 van de potjes proeven, zodoende ff verwarmd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 7 juni 2014 Delen Geplaatst: 7 juni 2014 Um, nee, potje is nooit open geweest. @techie Ik wilde 1 van de potjes proeven, zodoende ff verwarmd. De smeerbaarheid is niet top, maar gekristalliseerde honing kun je prima eten, zoals @ghostwiper ook al zei en is gezonder dan verwarmde honing. De reden waarom er veel verhitte honing wordt verkocht, is dat deze daarna niet meer kristalliseert want dat vinden veel mensen maar raar terwijl het geen kwaad kan. Net als vlokkende olijfolie, als je die wat koud wordt, brengen sommige mensen ook terug naar de winkel. Ik vind het altijd geruststellend als m'n honing kristalliseert, weet ik dat tenminste zeker dat het geen verhitte honing is en al zijn voordelige natuurlijke eigenschappen nog heeft. (geen garantie dat het 100% natuurlijke honing is echter) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.