Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nieuwe auto's met te veel elektronica (gaat kapot of is te stelen)


Tom

Aanbevolen berichten

Afgelopen week ben ik met mijn Franse limousine gestrand in Duitsland, op het elektronische display regende het foutmeldingen en na enige tijd was gas geven niet meer mogelijk. (ABS storing, inlaatsysteem vervuild) Terwijl dit systeem net was gerepareerd en er een orginele nieuwe Lamba sonde was geplaatst, maar nu dus weer iets anders defect.

 

De auto werd opgehaald door een regionale bergingsauto en sindsdien heb ik mijn auto nog niet teruggezien, kan 7 dagen duren voordat de auto in NL terugkomt met de trailer van de verzekering.

 

Omdat de Duitse Peugeot dealer de diagnose steeds uitstelde werd de 4 dagen reparatie tijd overschreden en had ik recht op een vervangende auto via de verzekering. (waardeloze service van Peugeot Duitsland).

 

Ik had trouwens al na 2 minuten te googelen gezien dat het gasklepregelhuis zo goed als zeker de oorzaak was van het niet reageren op het gaspedaal.

Kost bij Peugeot Duitsland 500 euro en via mijn grossier in NL 200 euro is zelf makkelijk te vervangen, als je gereedschap bij je hebt.

 

Maar na 3 daqen kwam dus de vervangende auto, de auto was een 3 maand oude BMW 320 die via de verzekering beschikbaar kwam.

 

Deze auto was uitgerust met het nieuwe elektronische startsysteem een soort kastje die de auto opent en laat starten met een startknop in de auto. Het kastje geeft een signaal aan de auto dat jij de eigenaar bent, dus alles gaat werken en je kunt starten met de startknop.

 

[ATTACH=CONFIG]10398[/ATTACH]

 

Dus er is geen sleutel meer en alles gaat via het kastje. Ik vond het wel erg ver gaan de auto van ongeveer 40.000 euro in handen van een elektronisch zendkastje.

 

 

Nu blijkt toch dat mijn argwaan terecht was, de code van het kastje is makkelijk te kraken en dan kan men de auto zo starten en meenemen.

 

Hackers kunnen de nieuwste sleutelloze BMW’s binnen drie minuten stelen dankzij enkele bugs in de beveiliging van de nieuwe chips die in de sleutels zitten aldus diverse kranten.

http://www.automotiveimport.nl/import-nieuws/filmpje-hackers-stelen-bmw-x6-binnen-3-minuten

 

 

Bmw’s unieke sleutelcode gekraakt

 

Zodra de dieven zichzelf toegang hebben verschaft tot de auto sluiten ze een speciale elektronische reader aan op de OBD-connector in de auto waarmee ze direct toegang hebben tot de unieke sleutelcode die een digitale ID vormt. De dieven kunnen daarna een nieuwe sleutelcode inprogrammeren waardoor ze de auto geheel tot hun beschikking krijgen. Nieuwe codes zijn makkelijk verkrijgbaar omdat in Europa alle auto’s open en onbeveiligde toegang bieden tot OBD-codes, zodat alle garages en automonteurs de codes kunnen lezen.

 

BMW is niet het enige automerk dat kampt met diefstal van sleutelloze modellen door hacking. Wel worden juist van dit merk de meeste auto’s op deze wijze gestolen, hoogstwaarschijnlijk omdat er meer mankeert aan de beveiliging, zo meldt de nieuwssite 1addicts.com.

 

 

Om de nieuwste BMW’s te starten, maken de hackers gebruik van een aantal beveiligingslekken in de auto’s. Zo ontbreekt in bepaalde modellen de specifieke sensor die normaliter een inbraak waarneemt. Daarnaast hebben de sensoren binnen in de auto een blinde vlek op de plek juist tegenover de On-Board Diagnostic (OBD)-poort, die bovendien altijd aan staat en geen wachtwoord nodig heeft.

 

Voor een aantal BMW-modellen in de hogere prijsklasse is een dus fysieke sleutel niet langer nodig en wordt ook niet meer meegenomen op reis.

 

http://nieuws.vtm.be/binnenland/93408-luxewagens-stelen-blijkt-kinderspel

 

Dus in de laatste weken al 11 nieuwe BMW's gestolen door middel van elektronisch hacken van de beveiliging in het

zuidwesten van Vlaanderen.

 

Als je auto gestolen wordt, hoef je niet meer naar het politiebureau om aangifte te doen. De politie gaat beter samenwerken met verzekeraars, waardoor één telefoontje genoeg is om de diefstal zowel bij de politie als de verzekeraar te melden. Gevolg is dat een auto veel sneller geregistreerd staat als gestolen. Dit betekent dat de eigenaar van een gestolen voertuig niet langer dan nodig aansprakelijk is en dat de pakkans van de dieven vergroot wordt.

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014/05/22/niet-meer-naar-politiebureau-voor-aangifte-gestolen-auto.html

 

 

 

De afgebeelde elektronische sleutel (boven) is overigens ook als hidden camera autosleutel te koop.

http://www.spysecurityshop.nl/auto-sleutel-cam-nachtzicht-1080p-hd-p-723.html

 

Zit toch serieus na te denken om een "simpele" auto te kopen, maar wat is wijsheid, wie heeft de gouden tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

ik omarm de digitale evolutie en jubel elke innovatieve ontwikkeling toe, gebruik maken van de nieuwste technieken is één van de dingen waar ik me graag mee bezig houdt. Dit soort ontwikkelingen zijn voor hackers een uitdaging om aan te pakken en vaak met succes.

 

Qua mobiliteit heb ik destijds gekozen voor een simpele auto, en dit is één van de redenen waarom. als het moment daar is dat je je auto echt nodig hebt om je te verplaatsen naar veiliger oorden, dan wil je niet meemaken dat door wat voor reden dan ook, jouw auto niet meer jouw auto is. Nu rijd ik een goedkope kanarie en zit er totaal geen essentiële elektronica in waardoor hij het zou kunnen begeven. Alles is mechanisch, behalve het dashboard (digitaal). Als deze uitvalt, blijft hij toch rijden, alleen weet ik niet hoe hard :p

 

Mijn keuze is dus duidelijk; Ouderwetse mechanica wint het altijd van nieuwerwetse elektronica als het om betrouwbaarheid gaat!

 

Foto550-VZYWLTCN.jpg

hihihi

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik omarm de digitale evolutie en jubel elke innovatieve ontwikkeling toe, gebruik maken van de nieuwste technieken is één van de dingen waar ik me graag mee bezig houdt. Dit soort ontwikkelingen zijn voor hackers een uitdaging om aan te pakken en vaak met succes.

 

Qua mobiliteit heb ik destijds gekozen voor een simpele auto, en dit is één van de redenen waarom. als het moment daar is dat je je auto echt nodig hebt om je te verplaatsen naar veiliger oorden, dan wil je niet meemaken dat door wat voor reden dan ook, jouw auto niet meer jouw auto is. Nu rijd ik een goedkope kanarie en zit er totaal geen essentiële elektronica in waardoor hij het zou kunnen begeven. Alles is mechanisch, behalve het dashboard (digitaal). Als deze uitvalt, blijft hij toch rijden, alleen weet ik niet hoe hard :p

 

Mijn keuze is dus duidelijk; Ouderwetse mechanica wint het altijd van nieuwerwetse elektronica als het om betrouwbaarheid gaat!

 

Foto550-VZYWLTCN.jpg

hihihi

 

Bij deze auto had je niets eens gereedschap nodig om hem te stelen kon gewoon met blote handen :) Maar reden wel in bijna alle omstandigheden ;) En als er iets kapot ging kon je nog improviseren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ford Transit MK5 2.5Di (kies er een zonder turbo en met n mechanische bosch dieselpomp)

bouwjaren 1986-2000

 

onverwoestbaar, om m aan de praat te houden is enkel 12V op de brandstofplunjer nodig, starten kan evt met startkabels tussen de accu en de startmotor-relais.

wel wat antidiefstal dingetjes inbouwen want de gemiddelde oostblokker weet precies hoe bovenstaande moet zonder sleutels :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Enge aan dit soort systemen is ok dat als men (de politie) wil dat je stopt, ze gewoon je auto uitzetten.

 

alleen als er een kill switch functie in/op zit,

ik heb een relatief moderne diesel uit 2000 (golf)

dat ding kun je niet op afstand uitzetten

de meeste auto's kun je niet op afstand uit zetten

alleen als je systemen zoals onstar en dergelijke hebt kan dat

zolang zoiets er niet in zit kan dat niet

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

alleen als er een kill switch functie in/op zit,

ik heb een relatief moderne diesel uit 2000 (golf)

dat ding kun je niet op afstand uitzetten

de meeste auto's kun je niet op afstand uit zetten

alleen als je systemen zoals onstar en dergelijke hebt kan dat

zolang zoiets er niet in zit kan dat niet

 

Ik geef toe, ik heb nul verstand van auto's laat staan van de moderne tech die er tegenwoordig in zit. Maar hoe zeker weet je dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef toe, ik heb nul verstand van auto's laat staan van de moderne tech die er tegenwoordig in zit. Maar hoe zeker weet je dat?

 

omdat ik zat auto's mishandeld heb tot dat ze niet meer dan schroot waren

van

tot offroad

de meeste auto's heb niet meer dan noodzakelijk (wetgeving etc) en wat de klant aan opties betaald

ik ben nog nooit zulke electronica tegen gekomen, fabrikanten geven niet graag wat weg

Link naar reactie
Delen op andere sites

irriterend om te zien dat een mooi verhaal op internet zijn eigen leven gaat leiden.

Even in een notendop hoor maar die verhalen over die BMW enz zijn erg type gericht en word as we speak al aan gewerkt.

verder zijn zowiezo alle oude auto's beter dan nieuwe auto's volgens de wat oudere bestuurders. Ik hoor dit al erg vaak en lang (Misschien ligt het aan mij)

in het begin was het gebogen spaken , kunstof pakbanden en linialen en natuurlijk deurtje rukken.

Toen gingen we massaal naar de immobilizers manipuleren met magneetjes en spoelen trekken en onzin

En nu is het met ether signalen rippen?

Lieve mensen laat deze info op het net u niet beïnvloeden, koop een auto omdat u er een goede gevoel bij heeft of gewoon een goede koop is , niet omdat het moeilijk of niet moeilijk te stelen is.

op het einde maakt het toch niet meer uit , alles is te stelen

 

 

(Normaal gesproken reageer ik totaal niet op deze manier en ook zeker niet op deze berichtgevingen, maar had het toevallig er gisteravond weer over in goed gezelschap en merkte toch dat er veel onwetendheid heerst mbt dit onderwerp en naast gelegene)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Het gaat gewoon door, wel goed voor de verkoop:cool:

 

Een bende heeft het momenteel gemunt op de diefstal van BMW's 118d. In anderhalve week verdwenen er in Kortrijk, Heule en Rekkem al drie stuks. Opvallend: de dieven raakten telkens met de Duitse auto weg zonder de sleutel. "Hoe kan dat?", vragen de slachtoffers zich af. "Helaas met een apparaatje dat vrij te koop is op internet", zegt de politie.

LEES VERDER OP HLN

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lol, hilarisch stuk.

 

Een auto vertegenwoordigd toch wel een aanzienlijk deel van je vermogen. Sterker nog, het is één van de weinige producten waar exclusief een verzekering voor staat als het om materialisme gaat! Het lijkt mij onprettig om te weten dat nieuwe ontwikkelingen verhoudingsgewijs sneller te stelen zijn dan oude.

 

Het is waar dat alles te stelen valt maar er zijn een paar eigenschappen die onomstotelijk bewijzen vormen dat er diefstal (of poging tot) is gedaan die alleen door fysieke kracht kan worden aangebracht. Omdat dit dus 'sporen' na laat staat voor mij vast dat oudewetse methodes toch nog altijd effectiever zijn. En wie goed kan jagen, heeft hierbij een mooi spoor.

 

En een auto stelen om te verkopen o.i.d. is gewoon stom. Uit elkaar slopen en de onderdelen los verkopen lijkt mij dan veel handiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...