DutchPointOfView Geplaatst: 4 april 2014 Delen Geplaatst: 4 april 2014 Ziet er handig uit voor mn dagelijkse keukenmessen. Maar zou er persoonlijk niet mijn kapmessen, survival messen en dolken mee slijpen in een shtf, het kan tig keer goedgaan tot het mis gaat :-p PS: zou ook niet aanbevelen een kompas bij de action te kopen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rambi Geplaatst: 4 april 2014 Auteur Delen Geplaatst: 4 april 2014 Ik heb nog een oude dolk. Dus vier zijden om te slijpen Daar zal ik dan de ene kant met dat lidl dingetje doen en de ander met m'n falkniven dc4. Zoek de verschillen erna. Ik denk zowieso dat ik er iets van acht-tien ga kopen. Ik ken een aantal oudere mensjes hier in de buurt die met te botten aardappelschilmesjes hun vingers opensnijden. Kan ik dat ook gelijk regelen voor ze. Dan even uitleggen dat ze 't zelf kunnen en dan krijgen ze hun eigen slijpertje. Langs de deuren gaan om messen te slijpen, da's lekker ambachtelijk zeg! Misschien een mooie kar erbij? ;-) #scharensliep Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rambi Geplaatst: 4 april 2014 Auteur Delen Geplaatst: 4 april 2014 En daarom hoef ik geen duur mes. Het zijn gebruiksvoorwerpen - ik kan ontzettend moeilijk lopen doen over objecten die ik mooi vind en/of die duur waren, en dat vind ik onprettig (want: gedoe, neurotisch gemekker ;-) Het loont wel om een beetje zuinig te zijn op je spullen en geen domme dingen te doen (ik snap mensen niet die hun mes 'wegzetten' door het met de punt in de grond of hout te steken, echt zinloos cowboygedoe) en te snappen hoe je iets goed onderhoudt, maar een duur edc mes kopen en dan 16 slijpgangen en nog napoetsen dat vind ik zelf te ver gaan. Maar misschien komt dat nog Ik ben een vrij recente messenverzamelaar/gebruiker en ik ga voor de Spyderco sharpmaker om te slijpen, lijkt me prima. (Ook goede dingen over gelezen op Bladeforums.com) Goed blog voor wie met een microscoop naar messen wil kijken: http://sharpeningtechniques.blogspot.nl/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rambi Geplaatst: 4 april 2014 Auteur Delen Geplaatst: 4 april 2014 Hoe mis kan het gaan, het Noorden is het Noorden toch? Heb je er slechte ervaringen mee? :-) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DutchPointOfView Geplaatst: 4 april 2014 Delen Geplaatst: 4 april 2014 Hoe mis kan het gaan, het Noorden is het Noorden toch? Heb je er slechte ervaringen mee? :-) Tenzij je alleen voor short time events prepped, moet het allemaal wel betrouwbaar zijn voor gelangere tijd. Als je kompas niet tegen een stootje kan word dat een beetje problematisch. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 4 april 2014 Delen Geplaatst: 4 april 2014 Als dit het type snede is dat je graag op je mes ziet moet je zeker zo'n doortrekslijper kopen: De "scherpte" die je ermee behaalt is ook van zeer korte duur vanwege de structurele beschadiging van het metaal dat de snede vormt. Is dit een foto van een mes wat je door de keramische kant van het action slijpertje hebt gehaald? 'k Vermoed van niet. Ik gebruik het action slijpertje al bijna een jaar voor het gemak. De carbide kant is inderdaad veel te agressief en zou ik niet gebruiken. De keramische kant zet een kleine microbevel aan je snede en is verdomd makkelijk om even snel je mes wat scherper te maken als je net bezig bent met je uien. Er gaat niets boven een echte slijpbeurt op een steen, maar wat ik fijn vind aan dit simpele doorhaal slijpertje (keramische kant!) is dat het je snede niet verkloot! Wat me ook verbaasd aan dit Action dingetjes is dat het nog lang meegaat ook. Fijn dat ze er weer liggen, ga ik nog een paar van inslaan. Eens per maand slijp ik mijn (sabatier) keukenmessen op de steen en twee keer in de week fris ik de snede op met dit dingetje. Een van de weinige spullen van de Action waar ik echt plezier aan beleef. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rambi Geplaatst: 4 april 2014 Auteur Delen Geplaatst: 4 april 2014 Of course. Ik zal eens leren met zo'n ding te werken - nog tips voor een goede uitleg? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
kwakster Geplaatst: 4 april 2014 Delen Geplaatst: 4 april 2014 De foto toont het effect van een doortrekslijpertje met carbide inzetstukken en is afkomstig van een Amerikaanse slijpcollega. De keramische staafjes in zo'n ding kunnen inderdaad niet zo veel kwaad, al gebruik ik ze zelf liever niet. Je hebt als gebruiker namelijk geen invloed op de hoek van de microbevel, en die staafjes lopen snel vol met metaalslijpsel dat zich vervolgens moeilijk laat verwijderen tenzij je het ding uit elkaar haalt. Dan heb ik toch liever zo'n Gatco Tri-Seps zoals in deze thread: http://preppers.nl/forum/threads/8466-GATCO-Tri-seps-slijpsteen-hack-modificatie-mod-(uit-de-prepshop)?highlight=gatco Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 4 april 2014 Delen Geplaatst: 4 april 2014 De foto toont het effect van een doortrekslijpertje met carbide inzetstukken en is afkomstig van een Amerikaanse slijpcollega. De keramische staafjes in zo'n ding kunnen inderdaad niet zo veel kwaad, al gebruik ik ze zelf liever niet. Je hebt als gebruiker namelijk geen invloed op de hoek van de microbevel, en die staafjes lopen snel vol met metaalslijpsel dat zich vervolgens moeilijk laat verwijderen tenzij je het ding uit elkaar haalt. Dan heb ik toch liever zo'n Gatco Tri-Seps zoals in deze thread: http://preppers.nl/forum/threads/8466-GATCO-Tri-seps-slijpsteen-hack-modificatie-mod-(uit-de-prepshop)?highlight=gatco Vermoedde ik al, de foto laat een flink mishandelde snede zien. Vooral met die carbide rolletjes vernaggel je een snede compleet. (Hoop herstel werk) De hoek staan idd vast jammer genoeg, maar vollopen heb ik geen last van gehad. Verbaasd me zelfs hoe lang zo'n dingetje nog mee gaat. Vergelijkbare slijpertjes vind je in vele vormen, zelfs Gatco heeft er eentje: 't Blijft een snelle noodoplossing uiteraard, maar best handig voor degene die niet kunnen slijpen uit de hand of luie mensen zoals ik. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
phaelin Geplaatst: 4 april 2014 Delen Geplaatst: 4 april 2014 Helaas, bij de action hier is ie uitverkocht. Hopelijk komt ie weer, ik houd 't in de gaten. Anders pech gehad. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rambi Geplaatst: 8 april 2014 Auteur Delen Geplaatst: 8 april 2014 @phaelin Ik fiets hier nog wel ff langs de Action, als ze nog hebben haal ik er een voor je. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
phaelin Geplaatst: 8 april 2014 Delen Geplaatst: 8 april 2014 @phaelin Ik fiets hier nog wel ff langs de Action, als ze nog hebben haal ik er een voor je. Heel graag Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
phaelin Geplaatst: 16 april 2014 Delen Geplaatst: 16 april 2014 Slijpertje is binnen! Dank @Rambi !!! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rambi Geplaatst: 20 april 2014 Auteur Delen Geplaatst: 20 april 2014 Graag gedaan Al wat lekker scherp gemaakt? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
phaelin Geplaatst: 20 april 2014 Delen Geplaatst: 20 april 2014 Nouja, 't is meer voor de wat kleinere mesjes. M'n buck past er niet tussen Maar m'n (veel te zachte) Walther mesje was erg bot geworden, heel stuk scherper geworden met dat dingetje dus dat gaat prima. Scherper kan altijd natuurlijk, maar voor wat ie moet doen is ie nu weer perfect. Plus 't is in een paar minuten gepiept. Ik heb 'm aan m'n rugzak gehangen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rambi Geplaatst: 23 april 2014 Auteur Delen Geplaatst: 23 april 2014 Hahaha, je kan die Chinezen er wel op vertrouwen dat ze iets maken voor een merk en dan 's nachts de machientjes clandestien laten draaien om dezelfde spullen op een andere markt te dumpen, kijk nou wat ik tegenkom! http://www.amazon.com/eGear-Survival-Essentials-Ceramic-Sharpener/dp/B006JA6392/ref=sr_1_1?s=sporting-goods&ie=UTF8&qid=1398278028&sr=1-1&keywords=egear+ceramic En goeie recensies joh Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gebruikersnaam Geplaatst: 2 juli 2014 Delen Geplaatst: 2 juli 2014 Op naar de action!!! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Peerke Geplaatst: 2 juli 2014 Delen Geplaatst: 2 juli 2014 Die slijper is zonde van mijn euro. Gister zag ik bij de Action ook zo'n 'Zwitsers imitatie' zakmes liggen voor 1,75. In de verpakking had het lemmet al zoveel speling dat ik dacht, laat maar. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.