Panoramix Geplaatst: 1 uur geleden Geplaatst: 1 uur geleden Op 5-8-2026 om 22:41, Roel zei: Hoe wordt die dan warm? Mijn ledlampjes blijven nagenoeg omgevingstemperatuur. ja omdat ze allemaal steeds compacter worden en in tegenstelling tot voorheen dat er bv wel 20 ledjes in een zaklamp zaten.( die overigens weken mee gingen op een batterij lading ) Gebruiken ze nu high power leds soms zit er nog maar eentje erin. ( en zelfs dan heb je soms nog maar een uur licht uit een batterij lading) Dan heb je wel bijna de zon ☀️ in zakformaat. Kijk en als je dan zo een belachelijke hoeveelheid licht uit een zo klein mogelijk formaat zaklamp wil halen. Gebruiken ze leds waar ze heel veel vermogen doorheen kunnen jagen . Daarbij komt ook heel veel warmte vrij. Ik heb weleens gelezen dat die dingen wel 80% van de ingebrachte energie om kunnen zetten naar warmte . Tweede probleem is dat die warmte ook schadelijk is voor de componenten, dus in zo’n compacte zaklamp gebruiken ze juist de behuizing om de warmte af te voeren . Dus de kop van de zaklamp fungeert als koelribben en wordt daarmeejuist extra snel heet. tja weet je het is bizar en super vet hoe het allemaal kan . De vraag is wat moet je met zo’n tering hoeveelheid licht. Het heeft mijn inziens een meer fun of tactisch functie dan dat het functioneel is vaak . Kijk ik in de outdoors probeer ik mijn kampvuur/ kookvuur al bescheiden te houden dat niemand mij ziet . Laat staan dat ik met een zaklamp het halve bos in het daglicht wil zetten. ik heb als portier wel zo een zaklamp gebruikt en de lastige klanten zijn wel een tijdje gedesoriënteerd als ze zo’n bak licht op der hoofd krijgen😁 Een ander nadeel met die dingen, wat ik ook met die go peak lampjes heb ervaren . Er zit altijd wel een dimlicht functie erop zodat je niet perse je positie zou moeten hoeven te verraden . Alleen moet je vaak klikken tussen al die andere mogelijkheden voordat je zover bent. Met als gevolg dat je eerst zelf verblind bent voordat je de kaart of notities kunt lezen. Of dat ligt aan mij natuurlijk . Quote
Panoramix Geplaatst: 1 uur geleden Geplaatst: 1 uur geleden (aangepast) @Franc Alink dit is het verraderlijke punt van de bushman. het staat er ook op natuurlijk. Maar mij had ie goed te pakken voordat ik het gelezen had 🤣😂 De grove slijping maakt het een perfecte meat cutter 😋 Mede door die fire steel ben je eerder geneigd om de schede juist daar wel vast te pakken. Ik vindt het een constructie fout van de schede iig. Voor de rest is het wel een onverwoestbare survival tool ( meer gereedschap dan mes). Waar je veel plezier mee kunt hebben . goede aankoop 👍🏼 58 minuten geleden aangepast door Panoramix Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.