Gast Geplaatst: 25 januari 2014 Delen Geplaatst: 25 januari 2014 Verzamel jij ook je gebruikte batterijen ergens los in een zakje of in een la? Check dan even deze video! Korte beschrijving: Man staat in zijn zwartgeblakerde huis. Vertelt hoe zijn huis in brand vloog omdat een gebruikte 9V batterij kortsluiting maakte omdat hij ergens los rondslingerde. Remedie/preventie: rondslingerende batterijen altijd even met tape afplakken. Hij wist het niet en wil nu zoveel mogelijk mensen op de hoogte brengen. In de comments flink wat reacties van mensen die zijn verhaal bevestigen. Ze hadden bijvoorbeeld een batterij in hun broekzak zitten, samen met wat muntjes. En kregen zowat brandgaten in hun been. Ik wist het ook niet. Dus bij deze. Sneu detail: het was nota bene de batterij die uit de rookmelder kwam.. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Enki Geplaatst: 25 januari 2014 Delen Geplaatst: 25 januari 2014 Kortsluitende batterijen kunnen godsgruwelijk heet worden, da's niets nieuws. Die krengen zomaar bij elkaar in een bak/la/doos/zak/whatever gooien is dus altijd een slecht idee. Vooral die 9v blokken zijn gevaarlijk omdat ze relatief makkelijk kort te sluiten zijn, met de 2 polen zo dicht bij elkaar, maar alle batterijen zijn brandgevaarlijk bij kortsluiting! Dit is dus ook absoluut geen overdreven verhaal, ga zorgvuldig om met je batterijen, ook als je denkt dat ze leeg zijn; vaak zit er nog meer dan genoeg lading in om dikke ellende te veroorzaken. Ik heb hier een laserpointertje met 2 AAA batterijen, soms maakt dat ding op een of andere manier kortsluiting en dan wordt 'ie binnen een paar seconden te heet om aan te raken. Ik laat 'm dus ook niet liggen met de batterijen er in; die gaan er altijd netjes uit! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 25 januari 2014 Delen Geplaatst: 25 januari 2014 @leidseprepper: Heb ik ook ervaring mee. Toen als tiener voor 't eerst oplaadbare batterijen voor de walkman ging gebruiken (draagbare cassettespeler voor de jongeren onder ons), had ik altijd een setje in m'n broekzak op voorraad, want in die tijd gingen ze niet zo lang mee als alkaline batterijen. Plots een warm gevoel in de buurt van m'n kruis, kortsluiting van de batterijen dus. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Vempain Geplaatst: 25 januari 2014 Delen Geplaatst: 25 januari 2014 Hier ook een vergelijkbare situatie gehad zoals @Raycoupe met een lege batterij (geen oplaadbare) van een fietslampje in m'n broekzak en gaf kortsluiting met de fietssleutel die er ook bij zat. Dit wordt in een paar seconde erg warm waardoor ik ook een kleine brandwond had die gelukkig snel weer over was. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 26 januari 2014 Delen Geplaatst: 26 januari 2014 Wat ik dan weer apart vind, zijn die bakken in de supermarkt, waar je de batterijen inlevert. Gebeurt daar nooit iets mee? Ik zelf heb hier ook een mandje met lege batterijen, 'k ga dat maar eens anders aanpakken. Mooi op een rij tussen ducttape plakken oid. Ook de volle batterijen in de la hebben de neiging om uit de verpakking te vallen, eenmaal geopend, die zijn natuurlijk veel gevaarlijker. Daar eerst maar eens mee beginnen, want (zie vorige post van me) het kan snel erg heet worden! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Enki Geplaatst: 26 januari 2014 Delen Geplaatst: 26 januari 2014 Er zijn hele handige bakjes voor, bijvoorbeeld zoiets: http://www.v-nix.nl/ansmann-battery-box-8-plus Al snel goedkoper dan met duct-tape gaan werken, en minder troep bij 't er af halen! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stuudje Geplaatst: 26 januari 2014 Delen Geplaatst: 26 januari 2014 Deze is iets goedkoper(de helft) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast ghostwhiper Geplaatst: 26 januari 2014 Delen Geplaatst: 26 januari 2014 Wat ik dan weer apart vind, zijn die bakken in de supermarkt, waar je de batterijen inlevert. Gebeurt daar nooit iets mee? Kort gezegd ja daar gebeurt wel wat mee. De reden dat dit stil gehouden word is simpel milieu vriendelijk is goed en gaat het een keer mis is dat een offer. In Engeland Zie je ze al minder en de reden is dat je geen verzekering meer hebt als je zo n inzamel bak heb staan. Komt omdat er al een aantal in de brand zijn gevlogen en als je nagaat Hoe lithium batterijen branden kun je je voorstellen dat het aardig fikt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 26 januari 2014 Delen Geplaatst: 26 januari 2014 Volle (oplaadbare) batterijen die je meeneemt moet je altijd in een doosje meenemen , ze verkopen speciaal doosjes voor penlights ed (of je maakt zelf wat ) Wat blijkbaar veel mensen ook niet weten is als je lijnolie op hout zet met een doek of nog beter poetskatoen dat het doek of poetskatoen na gebruik heel erg makkelijk tot zelfontbranding komt , zeker als de kachel / CV brandt . Deze poetsmiddelen moet je altijd buitenshuis bewaren in een niet brandbare verpakking (blik of zo ) en als je het weggooit in de vuilnisbak eerst nog even in het water zetten zodat het kletsnat is gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
popeye Geplaatst: 26 januari 2014 Delen Geplaatst: 26 januari 2014 Ik gebruik al jaren deze onderstaande doosjes. Groen voor nieuw en rood voor oud. Het rode doosje neem ik dan mee en leeg deze in de speciale bak bij de supermarkt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stuudje Geplaatst: 26 januari 2014 Delen Geplaatst: 26 januari 2014 Handig met die kleurtjes. Waar koop je rode of groene doosjes, ik ben ze zelf nog niet tegengekomen. Sowieso op mijn zoektocht naar doosjes in de winkels niks gevonden, alleen online, Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
popeye Geplaatst: 26 januari 2014 Delen Geplaatst: 26 januari 2014 Handig met die kleurtjes. Waar koop je rode of groene doosjes, ik ben ze zelf nog niet tegengekomen. Sowieso op mijn zoektocht naar doosjes in de winkels niks gevonden, alleen online, Hallo @Stuudje, zoals ik schreef heb ik deze doosjes al jaren, maar ik weet niet meer waar ik deze gekocht heb. Ik heb ze ook nooit meer gezien. Succes met je zoektocht. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Vempain Geplaatst: 26 januari 2014 Delen Geplaatst: 26 januari 2014 Handig met die kleurtjes. Waar koop je rode of groene doosjes, ik ben ze zelf nog niet tegengekomen. Sowieso op mijn zoektocht naar doosjes in de winkels niks gevonden, alleen online, Bij friesland speelgoed verkopen ze van deze doosjes http://www.friesland-speelgoed.nl/product/71021316/hama-46674-batterij-box-4-4-2-stuks.html ook verkopen ze deze bij bol.com maar daar betaal je weer iets meer voor http://www.bol.com/nl/p/hama-batterijdoos-batuca/9000000005936958/#product_specifications mocht je eventueel interesse hebben in plastic potjes waar 12 baterijen in kunnen kan ik deze wel naar je toesturen of meenemen naar bijvoorbeeld een shelter camping Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stuudje Geplaatst: 26 januari 2014 Delen Geplaatst: 26 januari 2014 Dank @Vempain en @popeye Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Invictus Geplaatst: 26 januari 2014 Delen Geplaatst: 26 januari 2014 Handig met die kleurtjes. Waar koop je rode of groene doosjes, ik ben ze zelf nog niet tegengekomen. Sowieso op mijn zoektocht naar doosjes in de winkels niks gevonden, alleen online, EBAY ! Voor net iets meer dan 2 euro krijg je er 8 in je brievenbus. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Invictus Geplaatst: 26 januari 2014 Delen Geplaatst: 26 januari 2014 Mijn voorraadje nieuwe batterijen heb ik per 4 verpakt in ziplock zakjes. (De dagelijkse grijpvoorraad bewaar ik in hierboven getoonde plastic doosjes.) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.