Ga naar inhoud
GENEGEERD

Lemmet lengte


Gast arris

Aanbevolen berichten

Joris. Dat is helemaal aan jezelf wat betreft hakken met messen. Ik zeg niet dat het niet kan. Alleen dat het beter gaat met het daarvoor bedoelde gereedschap. Het scheelt ook een hoop energie. Waar hak je liever mee? Een goede bijl of een mes?

 

Dit is echt een eindeloze discussie, laat iedereen toch gewoon lekker doen wat hij zelf wil en waar hij zich prettig bij voelt.

 

En als het nou allemaal gaat om wat het beste en het makkelijks is heb ik nog wel een goeie, een keukenmes om te snijden en een kettingzaag om hout te verwerken, of zo'n tractor ding wat bomen oom zaagt en dan van de takken en eventueel de bast ontdoet en dan kan je gelijk een slager voor alle ander snij werkzaam heden en dan ook meteen Les Strout meenemen.

 

M.v.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Dit is echt een eindeloze discussie, laat iedereen toch gewoon lekker doen wat hij zelf wil en waar hij zich prettig bij voelt.

 

En als het nou allemaal gaat om wat het beste en het makkelijks is heb ik nog wel een goeie, een keukenmes om te snijden en een kettingzaag om hout te verwerken, of zo'n tractor ding wat bomen oom zaagt en dan van de takken en eventueel de bast ontdoet en dan kan je gelijk een slager voor alle ander snij werkzaam heden en dan ook meteen Les Strout meenemen.

 

M.v.g JP

Blazer, mijn enige vraag was wat jullie een ideale lengte voor een mes vinden voor normaal gebruik. Reageer dan gewoon niet als je niet normaal kan deelnemen aan een thread. Mijn persoonlijke mening is mes voor snijden, bijl voor hakken. Wilde alleen weten hoe anderen daar over dachten. Sarcastisch doen is een beetje kinderachtig, vind je ook niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blazer, mijn enige vraag was wat jullie een ideale lengte voor een mes vinden voor normaal gebruik. Reageer dan gewoon niet als je niet normaal kan deelnemen aan een thread. Mijn persoonlijke mening is mes voor snijden, bijl voor hakken. Wilde alleen weten hoe anderen daar over dachten. Sarcastisch doen is een beetje kinderachtig, vind je ook niet?

 

Sorry maar wie ga je nu voor de gek houden.

 

Je begint gelijk met mensen in het harnas te werken met je vraag door te zeggen dat mensen die hakken met hun mes niet goed bezig zijn.

 

Dus wat had je dan verwacht dat we met zijn allen op onze rug zouden gaan liggen en ons overgeven aan de alles weten arris en niemand iets zo zeggen daar over.

 

Je springt inderdaade wel uit de hoek met je opmerkingen maar je brengt er niks mee samen.

 

Wat je doet is uitlokken, laat iedereen lekker in hun waarde.

 

Als je niet wil hakken met een mes zeg dan gewoon dat je dat liever doet met een bijl en niet dat dat verkeerd gebruik is van een mes.

 

En het was echt niet sarcastische bedoelt zo'n tractor is echt het bedoelde gereedschap voor het verwerken van boomstammen.

 

En een Slager kan echt het beste vlees snijden.

 

En Les Strout is echt het beste voor alles wat Survival gericht is.

 

En als je hout wil bewerken pak je hout bewerkings messen die zijn daar het geschikte gereedschap voor.

 

M.v.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lemmetlengte is persoonlijk en hangt uiteraard ook af van waarvoor je het mes wil gebruiken.

Maar als ik een gemiddelde wil nemen voor een iet of wat 'alleskunner' zou ik een 10 tal cm nemen, niet te groot, maar ook niet te klein en daar kan je volgens mij het meeste wel mee doen.

 

Dus gemiddeld genomen wordt dat zoiets:

viper.jpg.d075d25ebb5b409a7253d5ac45a4fc15.jpg

 

Gaan we echt survivallen kan het iets groter:

esee5.jpg.244f672bd85b9b4a686bdc95437b26fd.jpg

 

Voor dagelijks gebruik (vooral binnenshuis) en omdat je hier geen schrik moet hebben dat je het per ongeluk eens beschadigd (door de zeer democratische prijs):

mora.jpg.a6bde6261e4cde87a23a937fd758977e.jpg

 

En, ondanks vele kandidaten, als meest gebruikte edc uit de rotatie:

byrd.jpg.e5820f10a44837efed139c1920372aad.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan toch Ray Mears, alleen al vanwege dit:

 

 

 

Mears ging voor de camera in de leer.

 

Ik ga toch voor het palmares van Hawke ( http://www.specops.com/ ), die qua survival en training imo toch op een hoger niveau staat oa met enkel met een mes en een paar items naargelang de situatie zijn plan weet te trekken (ook zoals het Dual Survival concept) ipv een rugzak vol met materiaal.

Een volle rugzak is natuurlijk iets meer prepper gerelateerd maar persoonlijk heb ik via de boeken en programma's van Hawke meer geleerd dan de schooltelevisiemanier van Mears.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, maar daarom is Ray Mears dus zoveel beter om mij mee te identificeren (als ik dat al doe met een tv-personage).

Ik heb nog geen hoger niveau en zal moeten leren. Zelf als ik wel een hoger niveau heb wil ik nog meer leren.

Iemand die voor de camera leert, vindt ik daarom veel boeiender.

Maar goed, zo zijn er verschillende visies waarom de een of ander goed zou zijn natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mears ging voor de camera in de leer.

 

Ik ga toch voor het palmares van Hawke ( http://www.specops.com/ ), die qua survival en training imo toch op een hoger niveau staat oa met enkel met een mes en een paar items naargelang de situatie zijn plan weet te trekken (ook zoals het Dual Survival concept) ipv een rugzak vol met materiaal.

Een volle rugzak is natuurlijk iets meer prepper gerelateerd maar persoonlijk heb ik via de boeken en programma's van Hawke meer geleerd dan de schooltelevisiemanier van Mears.

 

Mears is inderdaad vaak een wat meer educatieve docu over bijzondere dingen, concepten of tochten dan hardcore survival. Maar persoonlijk leer ik meer van hem of Les Straud dan van Hawke of Grylls. Al is mijn ervaring alleen gebaseerd van wat ik op TV/youtube van ze gezien heb.

Denk dat ik mijn geld op Les zou zetten als het puur op survival in de wildernis aankomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mears is inderdaad vaak een wat meer educatieve docu over bijzondere dingen, concepten of tochten dan hardcore survival. Maar persoonlijk leer ik meer van hem of Les Straud dan van Hawke of Grylls. Al is mijn ervaring alleen gebaseerd van wat ik op TV/youtube van ze gezien heb.

Denk dat ik mijn geld op Les zou zetten als het puur op survival in de wildernis aankomt.

 

Van wie je leert of waar men zich in wil verdiepen heeft ook te maken qua smaak, net zoals de lengte van lemmetten om toch maar een referentie te maken...

Ik val vaak in slaap bij programma's van Ray Mears of ik kan me ergeren dat hij mensen hun spullen afpakt om er uitleg over te geven maar je kan de verontwaardiging bij die mensen van hun gezicht afkijken dat ze niet echt opgezet zijn met het bezoek van Mears... Les Stroud maakt het zichzelf dan weer overdreven moeilijk door elke afstand 3 keer te moeten afleggen om zichzelf te filmen. en zo zullen andere mensen zich ergeren aan dingen die Grylls, Hawke, Lundin, ... doen.

 

Grylls, Hawke en Straud en waarschijnlijk nog een paar andere hebben allemaal een degelijke militaire training erop zitten. Van alle mensen die een survivalprogramma hebben, zijn er slechts enkele gerespecteerde instructeurs maw die al jaren zich toeleggen met anderen te trainen en dat doe je ook niet als je het zelf niet kan (sommigen wel maar daar ga ik niet verder op in). En al deze mensen zullen ieder best hun mannetje staan indien ze ergens gedropt worden met een minimum aan gear. 'Wildernis' is ook een relatief begrip en ieder zal zo z'n specialiteit hebben die van Hawke en Grylls is de jungle en aan de kustlijn. Beiden hebben gediend als medic en hebben opnamens gedaan in een toestand waar Mears zijn hangmat zou gaan uitzieken in zijn hangmat of slaapmatje.

 

Het is ook niet enkel wat men op youtube of DCC ziet waar je iets van leert. Ik heb boeken van verschillende mensen gelezen, ook van Mears, daardoor vergelijk ik. De boeken van Hawke en Grylls zijn voor mij vlotter te lezen waardoor er meer blijft hangen dan bv het sas handboek. Als je hun boeken nog niet gelezen moest hebben, zeker doen en zeg gerust eens wat je ervan denkt.

 

Grylls, Stroud en Hawke hebben ook elk een eigen productlijn, de ene wat beter van kwaliteit dan de andere en mijn voorkeur gaat dan ook naar die van Hawke :cool: http://www.mykelhawkeknives.com/products

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank, ik zal de donkere januarimaand eens gebruiken om die boeken te lezen.

 

Misschien is wat background ook verhelderend, ik ben al geïnfecteerd met het primitief kamperen/survival virus toen ik als 14 jarig mannetje in de herfstvakantie 5 dagen op primitieve trektocht ging in de Ardennen. (google trappperskamp vught - Luxemburg) en dat is daarna nooit echt overgegaan.

Het grootste deel van wat ik op TV zie is voor mij dan ook bekend en meestal is het enige leerzame welke planten je in land X kan eten of drinken. Voor mij zijn die thema shows van Ray Mears dan ook veel interessanter om te zien omdat ze voor mij compleet nieuwe technieken laten zien en daarnaast omdat het toch meer is toegesneden op Noord-Europa/Amerika dus toepasbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is echt een eindeloze discussie, laat iedereen toch gewoon lekker doen wat hij zelf wil en waar hij zich prettig bij voelt.

 

En als het nou allemaal gaat om wat het beste en het makkelijks is heb ik nog wel een goeie, een keukenmes om te snijden en een kettingzaag om hout te verwerken, of zo'n tractor ding wat bomen oom zaagt en dan van de takken en eventueel de bast ontdoet en dan kan je gelijk een slager voor alle ander snij werkzaam heden en dan ook meteen Les Strout meenemen.

 

M.v.g JP

 

Sorry maar wie ga je nu voor de gek houden.

 

Je begint gelijk met mensen in het harnas te werken met je vraag door te zeggen dat mensen die hakken met hun mes niet goed bezig zijn.

 

Dus wat had je dan verwacht dat we met zijn allen op onze rug zouden gaan liggen en ons overgeven aan de alles weten arris en niemand iets zo zeggen daar over.

 

Je springt inderdaade wel uit de hoek met je opmerkingen maar je brengt er niks mee samen.

 

Wat je doet is uitlokken, laat iedereen lekker in hun waarde.

 

Als je niet wil hakken met een mes zeg dan gewoon dat je dat liever doet met een bijl en niet dat dat verkeerd gebruik is van een mes.

 

En het was echt niet sarcastische bedoelt zo'n tractor is echt het bedoelde gereedschap voor het verwerken van boomstammen.

 

En een Slager kan echt het beste vlees snijden.

 

En Les Strout is echt het beste voor alles wat Survival gericht is.

 

En als je hout wil bewerken pak je hout bewerkings messen die zijn daar het geschikte gereedschap voor.

 

M.v.g JP

Hahaha. Ik wilde alleen een vriendelijke discussie starten. Maar als je zo gaat beginnen dan heb ik je nix meer te zeggen. Oftewel "I'll be the better man"... How is that for rattling your cage...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha. Ik wilde alleen een vriendelijke discussie starten. Maar als je zo gaat beginnen dan heb ik je nix meer te zeggen. Oftewel "I'll be the better man"... How is that for rattling your cage...

 

Als je dit vriendelijk vind hebben wij daar duidelijk een ander beeld van.

 

En niks meer zeggen is inderdaad het makkelijkst.

 

En natuurlijk ben jij de betere in jou kleine fantasie wereldje genaamd arris land.

 

Het is niet mijn kooi maar de jouwe jij staat aan de verkeerde kant van het hekwerk denk daar maar eens over na.

 

M.v.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

En je doet alleen maar zo omdat ik aan de mensen vroeg wat zij een gepaste lemmet lengte vinden? Lees je posts eens na? Als jij je aangesproken voelt of weet ik veel reageer dan niet. Ik ken je niet maar ik hou er niet van als mensen zo doen. Ja, na een tijdje ben ik het zat en ga ik er tegen in. Logisch toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...