Ga naar inhoud
GENEGEERD

[How to] Desem starter, voor brood bakken


Simurgh

Aanbevolen berichten

  • 3 weken later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoi @Stuudje sorry compleet vergeten hier nog te posten. De schimmel stond er in omdat ik er door omstandigheden een aantal dagen niet naar gekeken had. Tot die tijd ging het heel goed eigenlijk. Toevallig had ik gisteren een gesprek met mijn Bakker. Hij bakt nog echt zelf, inclusief het maken van desem. Het schijnt zelfs mogelijk te zijn met een soort poeder, en dan denk je echt zuurdesem te eten.....Maar goed hij brengt mij dinsdag een desem starter van zichzelf. Dat dat nog kan in deze tijd vond ik werkelijk hart verwarmend! Dat betekend overigens niet dat ik het niet nog eens ga proberen hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schijnt zelfs mogelijk te zijn met een soort poeder, en dan denk je echt zuurdesem te eten
Dit is oa waarom ik brood liever niet van bakker/winkel heb.

Wel aardig dat hij je een starter geeft, maar je idee was geloof ik om bij gebrek aan gist zelf een starter te kunnen maken voor in een SHTF. Probeer naast je gekregen starter ook weer een eigen desem op te zetten. Als je eenmaal een starter hebt kan je hem 'slapend' in de koelkast bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 1 maand later...

Ik heb zelf nu een zuurdesemstarter in de maak. Ik heb het recept van de site voedzo gebruikt:

http://voedzo.nl/recepten/zelf-zuurdesem-maken-een-zuurdesem-starter/

 

Inmiddels ben ik 10 dagen bezig en begint het inderdaad te rijzen met bubbels. De meest opvallende verandering die met de bubbels en het rijzen ontstaat is een verandering in geur. Van doordringend zuur, naar aangenaam zachtzuur. De volgende keer wil ik proberen om het met een niet te warme kruik in mijn " hooikist" te laten fermenteren, omdat ik verwacht dat het proces dan iets sneller gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels drie starters in ontwikkeling:

De eerste is een speltstarter. Deze starter staat inu 16 dagen en is vol levend. De starter is begonnen met roggemeel en op dag 4 ben ik begonnen met het voeden met spelt.

Sinds 6 dagen heb ik nu ook een volkoren tarwe starter en een volledige roggestarter staan die beide al hard aan het rijzen zijn. Ik laat het alleen nog wel 4 dagen staan voor gebruik, zodat de juiste bacterien zich kunnen ontwikkelen. Ik heb ook het plan om een keer een boekweitstarter te gaan maken omdat ik benieuwd ben of dit ook werkt.

Vanavond ga ik het eerste deeg met de speltstarter maken. Ben benieuwd wat het wordt!

 

Voor degene die geinterreseerd is in zuurdesem en broodbakken is er recentelijk een boek uitgekomen wat interessant zou kunnen zijn. Ik heb het nog niet gelezen, maar ik ben wel bekend met ander werk van de schrijfster en daar was ik erg enthousiast over. Het gast om het boek " nachtbrood" van Ineke Berentschot. Hier een link naar haar eigen site:

http://www.wiebaktmee.nl/index.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...