Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zonnepanelen ontkoppelen van het net / electrotechnische vraag


JanH

Aanbevolen berichten

Onze omvormer kan off-grid energie afgeven aan een accupack. Momenteel is sprake van een standaard configuratie: panelen aangesloten op de omvormer welke is aangesloten op een aparte groep in meterkast. De meterkast is modulair opgebouwd met moderne techniek en heeft 1 hoofdschakelaar, 3 aardlekschakelaars en 11 groepen. Een daarvan is dus voor het zonnepanelen-systeem. Zoals gebruikelijk is de aansluiting door het energiebedrijf verzegeld. Mijn vraag: als ik de hoofdschakelaar op UIT zet kan ik geen stroom betrekken van het energiebedrijf. Maar werkt het zonnepanelen-systeem dan ook off-grid? Ik begrijp dat ik geen energie kan opslaan en ik begrijp dat ik dus snachts geen lamp kan laten branden. Maar: is de omvormer in staat overdag mijn 230V-netwerk te voorzien van stroom? En heb ik daar dan ook wat aan of is het essentieel om accu's te plaatsen teneinde een dempende werking in de stroomtoevoer te verkrijgen? En wat gebeurt er et het systeem als het wel stroom opwekt maar deze niet wordt afgenomen? Het kan immers ook niet terug in het net van "Stedin"? Misschien zijn er nog ander aspecten die ik over het hoofd zie, ik hoor het graag. Groet, blijf waakzaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Volgens mij is het zo dat er een veiligheid op de omvormer zit. Die zorgt er voor dat je omvormer uit gaat zodra de stroom van het net wegvalt. Dit om de werknemers van het elektriciteitsbedrijf te beschermen bij stroomuitval. Er bestaan alternatieven zoals SMA sunny backup maar die zijn vrij prijzig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JanH : Als de inverter inderdaad off-grid ondersteunt dan is de accu-bank wel verplicht. Dit voor een hele simpele reden, bij stroom moet de vraag en het aanbod altijd gelijk zijn. Gebruik je niet precies 100% dan gaat 't voltage omhoog (of omlaag als je meer probeert te gebruiken dan 'ie kan leveren) wat heel erg slecht is voor je inverter en de rest van je apparatuur in huis. De accu's slaan dus ook de energie op die je opwekt maar niet gebruikt.

 

De accu-bank is dus absoluut niet optioneel. Vraag en balans moeten in balans zijn anders gaat de hele zooi gegarandeerd kaduuk.

@doom : Dat zijn grid-tie inverters; die zijn 100% nutteloos als het net wegvalt. Daarnaast zou ik niks kopen wat 220/380V aangeeft; we zitten in europa al ruim 10 jaar op 230/400V, als een leverancier dat na zo lang nog steeds fout maakt of aangeeft dan is 'ie gewoon niet professioneel te noemen en heb ik geen vertrouwen in z'n spul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, de 24V kant is de accubank kant, die moet dus 24V aanleveren, dus 4x 6V accu's in serie.

En dan je panelen aan een laadregelaar die die accubank laadt als de zon schijnt.

 

Zonder accubank gaat 't niet werken. En dat is nou net 't grootste probleem, want accu's gaan niet zo heel lang mee, zeker bij verkeerd gebruik (te ver ontladen of te veel proberen te laden bijvoorbeeld).

 

De enige manier die nog een beetje te doen is na een SHTF, is een micro hydro systeem. Kleine stuwdam met een systeem wat continue meer opwekt dan je gebruikt en een regelaar die de rest van de energie automatisch in een "load dump" (bijvoorbeeld een verwarmingselement in een groot vat water (minimaal 1000 liter)) douwt. Maar ook dat gaat alleen goed zolang je verbruik lager is dan wat je dammetje continue kan leveren. Ga je er meer uit proberen te halen dan 'ie kan leveren dan stort je voltage omlaag en gaat er een hoop spul kapot tenzij je daar weer een beveiliging inbouwt dat ie bij overbelasting alles (behalve dus de load dump) afschakelt.

 

Maar de regel blijft dus dat vraag en aanbod perfect in balans moeten zijn. Accu's zijn daarbij veruit de makkelijkste manier, of je nou zonneenergie, windenergie of waterkracht gebruikt.

 

Je kunt een hoop knutselen na een SHTF, met waterkracht zou je nog op 12V kunnen blijven en er meer (uiteraard ook 12V) gloeilampjes aan hangen dan je dam maximaal kan leveren. Gloeilampen zullen dan zwakker branden, die kunnen er verder wel tegen. Maar de meeste electronica gaat er echt kapot van. Voor verlichting (en verwarming en andere zooi die niet meer is dan een gecontroleerde kortsluiting) kun je dus wel wat knutselen (maar weer niet makkelijk met LED lampjes), maar verder wordt het echt verrrot lastig zonder accu's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hen op mijn dak een 80watt zonnepaneel (daglichtpaneel) en die aangesloten om een omvormer en die op twee 70 ah gelaccu,s

Hier laad ik al mijn telefoon ipod ipad E.D mee op , Ook de slaapkamer verlichting staat er op

In de zomer heb ik stroom teveel ( Om 10 uur zijn beide accu,s vol ) Maar in de winter staat hij heel de dag op te laden ! Iets om rekening mee te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

(Vracht)auto accu's zijn eigenlijk niet echt geschikt voor dit doel. Een auto accu is gemaakt om in korte tijd een enorme stoot energie vrij te geven. Je mag ze echter helemaal niet ver ontladen zonder dat ze heel snel stuk gaan.

 

Je hebt deep cycle accu's nodig. Bijvoorbeeld uit golfkarretjes of electrische heftrucks. Die krengen kunnen erg ver ontladen worden zonder dat ze direct kapot gaan. Vergeet ook niet dat je dikke kabels nodig hebt om de boel aan te sluiten, er gaan aardig wat amperes doorheen! Pas ook op dat je geen kortsluiting maakt, als je met meerdere accu's gaat klooien dan moet je echt wel weten wat je doet anders kan je flink dodelijke fouten maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...