Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gaskacheltje voor nood


Aanbevolen berichten

Gast Heksenboot
@hamster ik denk dat dit niet 100% zal werken want elk soort gas heeft zijn eigen grootte van '' gasdoorlaat '' ''soortje sproeier ''

dus je al dan een andere diameter van gasdoorlaat moeten hebben , die je denk ik dan wel zelf zal moeten maken

gr will

 

Klopt @hamster.

Sproeier diameter van het gaatje voor propaan is 1,1 mm en voor aardgas 2,2 mm.

 

Voor biogas schat ik een veel groter gaatje, liefst meerdere, omdat er geen druk achter zit. Dat is ook nog eens temperatuur-afhankelijk, kijk maar naar een propaan-tankje in de kou. Dat gaat niet zo lekker.

 

Beter zelf een brander bouwen voor biogas. En een manier vinden om de druk op te bouwen, b.v. opvangen in een rubberachtige zak en daar gewicht op leggen.

 

[ATTACH=CONFIG]6345[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]6346[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@hamster @Heksenboot toen ik vroeger lid was van de Kleien Aarde (in Boxtel en weet niet of dat nog bestaat) die hadden een kleine biogas

installatie wat werkte met autobanden zowel voor opslag als vergisting ik zal eens kijken of ik dat artikeltje nog heb maar je zou er ook druk op kunnen zetten als

je de gastank onderste boven in een watervat hangt (maar dan is het niet meer te transporteren )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@hamster @Heksenboot toen ik vroeger lid was van de Kleien Aarde (in Boxtel en weet niet of dat nog bestaat) die hadden een kleine biogas

installatie wat werkte met autobanden zowel voor opslag als vergisting ik zal eens kijken of ik dat artikeltje nog heb maar je zou er ook druk op kunnen zetten als

je de gastank onderste boven in een watervat hangt (maar dan is het niet meer te transporteren )

gr will

 

O ja, die herinner ik me nu ook weer: tank in water.

Leuk De Kleine Aarde. Hoe was je daar lid? Van het blad, of bij het project in Boxtel zelf, dat nu De 12 Ambachten heet? Die mensen hebben veel kennis in huis en bovendien een hoop in praktijk gebracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot dat is allemaal heel erg lang geleden :) ik ben er jarenlang lid geweest via dat blaadje , dat bolhuis , windwerkboek , tuingebeuren etc allemaal prachtige mooie dingen

en waaronder ook dat methaangas gebeuren .In die tijd hadden ze zeker een hoop kennis in huis en het waren aardige luitjes . Ik ben er nooit helaas geweest .

Dat bolhuis vond ik één van de mooiste projecten .ik heb net even gekeken of ik er nog wat van en tot mijn verrassing had ik nog dat blaadje over methaanvergising (Methaangisting Energie uit mest

en afval van Jan Creans het is brochure 6 van de Kleine Aarde . en ik heb gekeken op het internet maar kan het zo 123 niet vinden wel verwijzingen ernaar

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot als je de gasleiding nu voorverwarmd door de gas vlam zou je dan geen gasdruk opbouwen ?? er zijn wel zelfbouwgasbranders waar ze dat bij doen .

Op youtube staan een paar filmpjes van Japanners die zelfgemaakte mini gasbrandertjes die laten dat zien net , als jou spiraal brander waarbij ze het gas voorverwarmen

ik kan me voorstellen dat dit de druk verhoogd

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot als je de gasleiding nu voorverwarmd door de gas vlam zou je dan geen gasdruk opbouwen ?? er zijn wel zelfbouwgasbranders waar ze dat bij doen .

Op youtube staan een paar filmpjes van Japanners die zelfgemaakte mini gasbrandertjes die laten dat zien net , als jou spiraal brander waarbij ze het gas voorverwarmen

ik kan me voorstellen dat dit de druk verhoogd

gr will

 

Dat moet je wel eerst even heel goed bestuderen, voordat je daaraan begint. Gas voorverwarmen is natuurlijk niet zonder gevaar en het moet niet terugslaan naar je voorraad-tank.

Interessant onderwerp, want het is van toepassing op houtgas.

Elke keer dat je vuur maakt, kan je dat voor meerdere doeleinden tegelijk gebruiken.

 

Primair is koken en verwarmen.

Indirect (niet gelijk van het vuur) verwarmen d.m.v. heet water in een buis (beetje als een C.V.).

Het water uit de buis laten condenseren: drinkwater maken van het vuilste water dat je kan bedenken.

Secundair is houtskool maken, met als bijproduct houtgas en teer. Houtskool voor filteren, smeden, evt. als norit.

Nog wat charcloth.

 

Dat ontwerp is nu bijna klaar, een Rocket Stove met deze opties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

even een beetje olie op het vuur gooien hierzo;

 

als je een KOOPhuis hebt (dus huurmensen je even niet aangesproken voelen)

waarom geen houtkachel?

is zo goed als iedere gemeente mag dit

natuurlijk het kost een paar knaken maarrrr;

makkelijk je hele huis verwarmen

je kunt er op koken

terugverdien tijd 4 a 5 jaar (ligt aan je installatie)

gezellig

meerwaarde aan je huis

gratis brandstof als je een beetje zoekt en mensen kent

onbetaalbaar in tijden van nood

 

in de meeste gevallen krijg je toch een bug in, of zouden er mensen met een stroomstoring massaal naar australie vluchten?

het is een win win win situatie

persoonlijk is het een no brainer waar je heeeeeel lang schik van hebt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf een koophuis maar woon in de stad dus geen ruimte om een paar kuub hout op te slaan, denk dat wel meer mensen dit probleem hebben.

Daarom heb ik gekozen voor petroleum als reserve brandstof, heeft ook het voordeel dat zowel de lampen, branders als kachels er op branden.

 

Maar had ik de ruimte gehad dan stond er beneden al lang een werkende open haard en boven een potkachel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag me af of dit misschien iets zal zijn om een tent te verwarmen?

 

Eenvoudig, zuinig en krachtig! Dit is een middelgroot kacheltje voor een kasje tot 5 m². In een grotere ruimte kan “Super-Warm 5" dienst doen als vorstbeschermer. Brandstof: paraffine, inhoud 4,5 liter, goed voor 3-4 dagen branden! Opbrengst ongeveer 0,75 kW.

 

https://www.vreeken.nl/zoeken/kachel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Precies dat dacht ik ook en als je de prijs ziet........ erg aantrekkelijk

 

Over prijzen valt te twisten. ;)

Ik hou wel van die oude dingen, ook qua prijs.

 

Maar in principe is petroleum lekker allround: verwarmen en koken. Simpele techniek. Minder vluchtig/vlambaar dan benzine (wel mee blijven uitkijken natuurlijk). Dus goed prepspul, zeker voor binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de prijzen van de busjes gas voor die minikachels best prijzig. Zelf kocht ik een gasdamptank die ik bijvul met accijnsvrije LPG ipv propaan. Die tanks gebruik ik als voorraad voor terrasverwarmers, gasbbq, gasfornuisje en verwarmingskachels. De aankoop is best prijzig maar ze blijven tien jaar goed, zijn herbruikbaar, kunnen gevuld worden met goedkopere LPG. Als je veel gas gebruikt de ideale oplossing.

 

[ATTACH=CONFIG]6373[/ATTACH]

http://www.gaswinkel.com/lpggasfles/rode_lpg_gasfles.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de prijzen van de busjes gas voor die minikachels best prijzig. Zelf kocht ik een gasdamptank die ik bijvul met accijnsvrije LPG ipv propaan. Die tanks gebruik ik als voorraad voor terrasverwarmers, gasbbq, gasfornuisje en verwarmingskachels. De aankoop is best prijzig maar ze blijven tien jaar goed, zijn herbruikbaar, kunnen gevuld worden met goedkopere LPG. Als je veel gas gebruikt de ideale oplossing.

 

[ATTACH=CONFIG]6373[/ATTACH]

http://www.gaswinkel.com/lpggasfles/rode_lpg_gasfles.htm

 

Maakte die vroeger zelf van een auto LPG tank. Daarvoor moet je de inlaat/uitlaat omdraaien want je gebruik niet het vloeibare maar het gas. Een auto tapt het vloeibare af. De inlaat zit bij een LPG tank onderin en moet bovenin komen zodat je het gas kunt gebruiken.

Weet niet of ik het zo goed uitleg. Je kunt ook de tank op zijn kop leggen, dan zit de uitlaat al boven.

Zo stookte ik in mijn BOL altijd erg goedkoop. Voor het vullen gewoon in de kofferbak en bij de pomp vullen. Mag officieel overigens niet, maar doordat de tank in de kofferbak ligt, is er geen haan die ernaar kraait ;-)

 

edit: vond een korte beschrijving voor het ombouwen...

Als je een tank hebt, goed laten leeglopen, dan de aanzuigbuis, waar er gas word afgenomen losschroeven. Dit is een buis die tot op een paar centimeter van de bodem van de tank gaat. Zaag die buis af tot dat die maar 1 cm in de tank meer gaat, na het terug schroeven, let op goed de schroefdraad afdichten met speciaal dichtingsmiddel, een soort katoendraad en speciaal vet.(vraag maar aan de technieker van de centrale verwarming.)

Hierna kun je een kraan erop zetten van een oude gasfles waar je dan de drukregelaar opschroeft die via de slang naar je kachel gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maakte die vroeger zelf van een auto LPG tank. Daarvoor moet je de inlaat/uitlaat omdraaien want je gebruik niet het vloeibare maar het gas. Een auto tapt het vloeibare af. De inlaat zit bij een LPG tank onderin en moet bovenin komen zodat je het gas kunt gebruiken.

Weet niet of ik het zo goed uitleg. Je kunt ook de tank op zijn kop leggen, dan zit de uitlaat al boven.

Zo stookte ik in mijn BOL altijd erg goedkoop. Voor het vullen gewoon in de kofferbak en bij de pomp vullen. Mag officieel overigens niet, maar doordat de tank in de kofferbak ligt, is er geen haan die ernaar kraait ;-)

 

Er is wel meer dat niet mag. Als er vragen komen, dan vertel ik gewoon dat het bestemd is voor een heftruck (die ik overigens niet meer heb).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...