Bolo Geplaatst: 1 juni 2012 Delen Geplaatst: 1 juni 2012 Dames en heren, mijn IFAK (Individual First Aid Kit) Een el cheapo standaard drogisten Hettiq tas. Het is geen spec-ops uber-peppie Trauma Kit. Maar we komen een heel end. Zat overigens al een EHBO kitje in welke ik aangevuld heb. Rekenmachine ernaast voor referentie van grootte Aan de buitenzijde de volgende artikelen: 1x Celox 15gr. zakje 1x CAT Tourniquet 1x Trauma Schaar 2x Halo Seals 1x ziploc zak (groot) 2x buddy tapes (16 tapestrips totaal) 1x dik elastiek. De Celox is een bloedingstopper evenals het tourniquet. De traumaschaar behoeft geen uitleg. De Halo Seals worden gebruikt om zuigende borstwonden af te dichten. Dit kun je improviseren met een stevig stuk plastic (ziploc) en tape (drie- danwel vierzijdig afplakken) Elastiek is gewoon handig. NIET OP FOTO: 1x Dunne markeerstift. Dit om evt op slachtoffer te kalken wanneer tourniquet is aangebracht. Tapestrips. Simpel te maken! Neem rol duct tape. Rol daar een stuk of 8 strippen vanaf (lengte afhankelijk van benodigdheden) Vouw de uiteindes een cm dubbel zodat je een soort handvaatjes maakt. Plak deze op elkander. En je kan ze vervolgens probleemloos van elkander aftrekken. Erg handig als je snel tapestrips moet hebben voor het afplakken van zaken. Documentatie: 1x CAT instructiekaart 1x IK 2-22 (Landmacht) 1x Bijgeleverde EHBO instructie Hettiq Ontsmetting E.d: 2x steriele handschoenen 3x COOL-IT! doekjes (neutraliseert CN & CS, traangas e.d.) 1x Betadine 1x Care-Plus handgel 1x Ontsmettingsdoekje 4x Alcoholdoekjes 1x Antibacterieel doekje Gezien de limiet van vijf foto's per bericht vervolg in volgend bericht. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bolo Geplaatst: 1 juni 2012 Auteur Delen Geplaatst: 1 juni 2012 VERVOLG: Assortiment pleisters 1x Wondsnelverband Diverse pleisters 2x Gaascompres 1x brandwonden gaas 2x inlegkruis (wat?!? INLEGKRUIS!!? ... Ja. Enig idee hoeveel bloed dat spul kan absorberen? Icm tape prima drukverband mee te maken) 1x Fixatiewindsel 1x Verbandschaartje 1x pincet Medicatie: 1x Azeron stick 2x Bloedlancet ORS Pillendoosje met (van l naar r): Diclofenac, Paracetamol, Advil. Bijbehorende bijsluiters. 1x driekanten doek 1x reddingsdeken Bloedingen: 2x Olaes bandage 2x Z-Pak dressing Voorverpakt survival kitje. Inhoud staat erop. Glijt zo mn kontzak in. Wegens limiet volgend bericht Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bolo Geplaatst: 1 juni 2012 Auteur Delen Geplaatst: 1 juni 2012 Blow out kit. Kan zo in een tas of aan een riem gekoppeld worden. Onderdeel van mijn EDC Inhoud Blow out kit 1x SWAT-T Tourniquet 1x Setje handschoenen 1x Z-Pak dressing Duct tape. Genoeg om initieel een bloeding danwel schotwond af te dichten. Nog te vermelden: http://s4.thisnext.com/media/largest_dimension/1A655F0A.jpg Extractor set voor beten. Nog toe te voegen: Hechtset. Scalpel Toevoegingen danwel kritiek? (constructief!) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wild Rover Geplaatst: 1 juni 2012 Delen Geplaatst: 1 juni 2012 Ben niet zo thuis in het medische gebeuren maar misschien zo'n pijpje om luchtwegen open te houden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Preppy Geplaatst: 2 juni 2012 Delen Geplaatst: 2 juni 2012 Ik zou je ors los doen. Dus zout en suiker zakjes er in. De suiker kan je dan ook gebruiken voor de evt diabetes. (Als u geen kant-en-klare ORS hebt kunt u het zelf maken door 18 gram suiker (= 8 klontjes) en 3 gram keukenzout (= 1 theelepel) op te lossen in 1 liter drink-water. Dit werkt bijna even goed als kant-en-klare ORS. ) Diaree remmers en een onstekingsremmer bv. nurofen? (of is advil dat?) Ik heb er los bij nog een instant kompres voor verstuikingen. Maar het is wel lomp qua groote. En een kiss-of-life. Maar verder een mooie lijst. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
offgrid Geplaatst: 2 juni 2012 Delen Geplaatst: 2 juni 2012 ziet r goed uit........ Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Preppy Geplaatst: 2 juni 2012 Delen Geplaatst: 2 juni 2012 En wat dacht je van een dental kit: http://www.ikgaopreis.nl/5/0./850117.travelsafe_dental_kit/ssid=15gamg6m4t2a15j8na40fjb1n3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bolo Geplaatst: 2 juni 2012 Auteur Delen Geplaatst: 2 juni 2012 En wat dacht je van een dental kit: http://www.ikgaopreis.nl/5/0./850117.travelsafe_dental_kit/ssid=15gamg6m4t2a15j8na40fjb1n3 Ghaha, toevallig heb ik die in mijn EHBO kist liggen. Maar bedankt voor de tip! Ik zou je ors los doen. Dus zout en suiker zakjes er in. De suiker kan je dan ook gebruiken voor de evt diabetes. (Als u geen kant-en-klare ORS hebt kunt u het zelf maken door 18 gram suiker (= 8 klontjes) en 3 gram keukenzout (= 1 theelepel) op te lossen in 1 liter drink-water. Dit werkt bijna even goed als kant-en-klare ORS. ) Diaree remmers en een onstekingsremmer bv. nurofen? (of is advil dat?) Ik heb er los bij nog een instant kompres voor verstuikingen. Maar het is wel lomp qua groote. En een kiss-of-life. Maar verder een mooie lijst. Ik heb een Laerdal Pocket Mask liggen. (was hem vergeten te vermelden.) Zowel diclofenac als advil zijn onstekingsremmers. (advil=vloeibare ibuprofen) Goeie tip betreffende de diarreeremmers! Helemaal vergeten! Heb je een bewuste keuze tussen Olaes en IBD gemaakt? Zo ja waarom de Olaes? Idd bewuste keuze. De Olaes is makkelijker aan te brengen dan de Izzy. Daarbij zit er bij een Olaes het gaas er al steriel bij ingepakt. Ik kan blijven lullen. Maar kijk zelf maar eens Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Johnny BravoNL Geplaatst: 2 juni 2012 Delen Geplaatst: 2 juni 2012 Dat van die stift en tourniquet, een verdomd goed idee Bolo! +1! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Chinook Geplaatst: 2 juni 2012 Delen Geplaatst: 2 juni 2012 Ziet er inderdaad behoorlijk compleet uit! Ik heb mijn set nog aangevuld met extra gaascompressen (omdat die gaasjes keihard gaan als je ze wilt verversen). Mis bij jou nog een tekentang en pincet maar die zul je waarschijnlijk wel hebben :-). Ik heb deze set zelf nog aangevuld met onder meer Tea Tree olie (wat ik absoluut onmisbaar vind) en een gifpompje (uitzuigpompje). Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bolo Geplaatst: 3 juni 2012 Auteur Delen Geplaatst: 3 juni 2012 Idd. Bij twijfel... neem lekker beide :-) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast idefix Geplaatst: 8 november 2015 Delen Geplaatst: 8 november 2015 @Bolo waar haal je die Celox ? mooie inhoud zou je mij zo,n setje kunnen maken ? eventueel met een hechtkitje ernaast ? kwanta kosta ? ? groetjes idefix Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Loesje1980 Geplaatst: 8 november 2015 Delen Geplaatst: 8 november 2015 mooie set ! eerder genoemd maar ik mis ook de kiss of life verder zag ik betadine, persoonlijk zou ik liever voor sterilon kiezen (ivm kleur) als er nog een expert/naar de wond wil kijken en de wond is bruin van de betadine is het lastiger dan met kleurloze sterilon Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stuudje Geplaatst: 8 november 2015 Delen Geplaatst: 8 november 2015 verder zag ik betadine, persoonlijk zou ik liever voor sterilon kiezen (ivm kleur) als er nog een expert/naar de wond wil kijken en de wond is bruin van de betadine is het lastiger dan met kleurloze sterilon Met Betadine kan je OOK water zuiveren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 8 november 2015 Delen Geplaatst: 8 november 2015 @Bolo waar haal je die Celox ? mooie inhoud zou je mij zo,n setje kunnen maken ? eventueel met een hechtkitje ernaast ? kwanta kosta ? ? groetjes idefix Bolo hebben we helaas al heel lang niet meer gezien hier. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bolo Geplaatst: 9 november 2015 Auteur Delen Geplaatst: 9 november 2015 Bolo hebben we helaas al heel lang niet meer gezien hier. Goed kijken Ray 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bolo Geplaatst: 9 november 2015 Auteur Delen Geplaatst: 9 november 2015 @Bolo waar haal je die Celox ? mooie inhoud zou je mij zo,n setje kunnen maken ? eventueel met een hechtkitje ernaast ? kwanta kosta ? ? groetjes idefix Hoi Idefix, dat pakket was nog uit 2012, en aangezien de techniek niet stilstaat hebben er wat updates plaatsgevonden. De Celox is er uitgeroteerd. Zakje bevatte granules, groot nadeel hieraan is dat als het bijvoorbeeld hard waait (niet geheel vreemd in NL) het alle kanten op kan vliegen. De medische wetenschap reageerde hierop en heeft een gaas ontwikkeld die geimpregneerd is met het spul, je kan nu een wond volproppen met gaas en het hemostatische element (de bloedstelper) doet dan zijn werk. Op de markt gebracht als zijnde Quickclot Combat Gauze en Celox Hemostatic Gauze. Mijn traumaset ziet er nu zo uit: ] Daarnaast heeft mijn uitrusting een fikse afslank beurt gekregen. Ik prefereer mobiliteit en heb dus alles staan minimaliseren. Mijn standaard IFAK is nu ten groote van een creditkaart: Hoewel je zelf zaken kunt samenstellen heeft het hele "EDC" gebeuren een enorme vlucht genomen (met name in de States). Hierdoor zijn er veel kant en klare kitjes ontworpen die, hoewel ze erg klein zijn, wel heel effectief blijken. Bijgevoegde afbeelding is een voorbeeld van een minimalistische trauma uitrusting die compact, lichtgewicht en afdoende is vloor het gros van catastrofale bloedingen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
apex Geplaatst: 9 november 2015 Delen Geplaatst: 9 november 2015 Zo'n driekantendoek lijkt me meer iets voor een uitgebreidere kit. Een doek kun je overal van maken en evt improviseren met veiligheidsspelden Ipv die doek zou ik gaan voor bijv: - chloortabletten - jodiumtabletten - diareeremmers - laxeermiddel - veiligheidsspelden - meer steriele gaasjes - pincet - tekentang Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.