Tom Geplaatst: 6 oktober 2013 Delen Geplaatst: 6 oktober 2013 Zoals bekend breekt de steel vaak doordat je misslaat net onder de bijl, de duurderen hebben hier ook wel een bescherming zitten. Maar je kunt zelf ook een beschermhoes maken door er een autokoelslang omheen te doen, via de sloop of desnoods een nieuwe kopen vanaf 10 euro te koop http://www.mister-auto.nl/fl/ Maar zo doe je dit dus 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 6 oktober 2013 Delen Geplaatst: 6 oktober 2013 @Tom slim gevonden en dat slang is inderdaad erg sterk . ik heb tijdens het maken van mijn bijltje gewoon een langere strip staal door de kop van de bijl gedaan en aan de voorkant van de steel deze zo'n 8 cm door laten lopen en er toen van een lange platte schoenveter een bindsel rondgemaakt ook dat werkt prima . Ik denk dat er nog wel meer oplossingen zijn maar dat stuk steel beschermen is wel een goede zaak . gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 6 oktober 2013 Delen Geplaatst: 6 oktober 2013 Mooie oplossing @Tom en @Wafels. Valt nog te combineren ook. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kans Geplaatst: 6 oktober 2013 Delen Geplaatst: 6 oktober 2013 Goeie tip, mijn kloofbijl is al aan zijn tweede steel bezig. Zal je zien dat die vijf reserve stelen nu nog 100 jaar blijven liggen K a n s Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 6 oktober 2013 Delen Geplaatst: 6 oktober 2013 Inderdaad een goeie tip. Dat probleem kent iedereen die hakt en vooral klooft. M'n vader vouwde er vroeger een stuk aluminiumplaat omheen. Bovenop de steel vast spijkeren. Hoe je het ook doet, het scheelt bijlstelen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 6 oktober 2013 Delen Geplaatst: 6 oktober 2013 @Tom @Heksenboot @Raycoupe een plaatje laat altijd veel meer zien het bijltje is een verslepen keukenbijl , (het weegt plm 600gram en het kapt goed ) op de foto kun je het bindsel zien en als je goed kijkt zie je bovenaan de metalen strip plm 3 mm dik plm 8mm breed ) gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 6 oktober 2013 Delen Geplaatst: 6 oktober 2013 Ja, mooie stevige oplossing @Wafels. Leuk bijltje. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 6 oktober 2013 Delen Geplaatst: 6 oktober 2013 @Heksenboot Ja, mooie stevige oplossing @Wafels. Leuk bijltje. toch was het gewoon een oude (wel een goede ouderwetse gesmede )''keuken '' bijl . Die 1 mm doorslijpschijfjes zijn prachtig , ze snijden als koek en als je voorzichtig te werk gaat wordt je staal nagenoeg niet warm gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 6 oktober 2013 Delen Geplaatst: 6 oktober 2013 @Heksenboot toch was het gewoon een oude (wel een goede ouderwetse gesmede )''keuken '' bijl . Die 1 mm doorslijpschijfjes zijn prachtig , ze snijden als koek en als je voorzichtig te werk gaat wordt je staal nagenoeg niet warm gr will Aha. Mooi werk. Snijden met koek ga ik niet proberen. Ik ben bang, dat hij me dan bijt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
DutchSurvival101 Geplaatst: 7 oktober 2013 Delen Geplaatst: 7 oktober 2013 oke.. als ik uitgeslapen ben.. zal ik dit ook toepassen wat een gouden tip... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
vdwalle Geplaatst: 7 oktober 2013 Delen Geplaatst: 7 oktober 2013 ik heb een stripje hoekijzer onder de kop gelast die de klap op neemt wel eens mis geslagen maar het is nog niet verbogen of afgebroken geweest. zo wie zo denk ik de laatste tijd veel na over hoe dingen heel te houden 1 het is zo zonde dat het stuk gaaat 2 als het shit is kan je dingen niet meer vervangen dus eigelijk moet je nu al het de mindset van heel houden en zuinig zijn werken vindt ik. dus, gereedschap binnen bewaren (condens vrij) invetten op tijd slijpen op tijd smeren slijtage delen op tijd vervangen en de nog niet geheel versleten delen bewaren als reserve (deze passen namelijk altijd) dingen alleen gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn alleen aan een klus beginnen als je alle gereedschappen klaar hebt liggen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Anvil Geplaatst: 7 oktober 2013 Delen Geplaatst: 7 oktober 2013 zo wie zo denk ik de laatste tijd veel na over hoe dingen heel te houden 1 het is zo zonde dat het stuk gaaat 2 als het shit is kan je dingen niet meer vervangen dus eigelijk moet je nu al het de mindset van heel houden en zuinig zijn werken vindt ik. dus, gereedschap binnen bewaren (condens vrij) invetten op tijd slijpen op tijd smeren slijtage delen op tijd vervangen en de nog niet geheel versleten delen bewaren als reserve (deze passen namelijk altijd) dingen alleen gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn alleen aan een klus beginnen als je alle gereedschappen klaar hebt liggen Hear Hear!! Bij veel scoutinggroepen werden de bijlstelen onder de kop vaak voorzien van een dergelijk manchette. Maar dan een geknoopte variant... Met een "Turkse knoop" kan je een soort gevlochten ring maken en dat kan je zo lang maken als je wil (kan je dus ook op andere plekken gebruiken waar je slijtage slijtage wil voorkomen)... Wij maakten ze altijd een centimeter of 15 lang. Voordeel van touw vs staalplaat is dat het de imapact nog beter absorbeerd, daarnaast staat het mooi... (Heb helaas ff geen foto) Overigens breken de meeste stelen bij het verkeerd loswrikken van een vastgeslagen bijl... Meeste mensen rukken aan de steel (in een opwaardse beweging) en dan breektie bij de kop, zeker als er al beschadigingen zijn van misslagen... Beter is om je hand vlak onder de kop te houden (als draaipunt) en met korte klapjes op het einde van de steel de bijl los te "draaien"... Goed pad, zonnig spoor... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Changing the mindset Geplaatst: 13 april 2014 Delen Geplaatst: 13 april 2014 Dit is mijn oplossing: [ATTACH=CONFIG]9430[/ATTACH] Edit: Mijn vader heeft me grotendeels geholpen met het vervaardigen van deze bijl! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.