Ga naar inhoud
GENEGEERD

Meer herstellen, minder kopen. Hoe ?


lewieke

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Nog even over het brons, (ik ben nu eenmaal een metaalliefhebber..) bij ons op het dorp zagen ze het inderdaad gewoon voor je af op lengte..

Als ik een freesbankje had zou ik het zo voor je namaken.,. maar goed, op de hand kan het ook hoor, met een setje goede vijlen ben je er zo.. .het originele materiaal lijkt inderdaad meuk, een of ander gegoten lichtmetaal; is niet met hardsoldeer te repareren als ik het zo inschat , en aluminium lassen is een heel gedoe dat de sterkte niet ten goede komt... Een halve meter messing 15 vierkant kost ca 25 eur (messing kan ook wel)

 

leuk dilemma voor je, hout of metaal.. ik ben erg benieuwd wat je gaat kiezen..

 

grts Wisks

Link naar reactie
Delen op andere sites

@luna1988

 

ik denk graag over mezelf dat ik goed met gereedschap om weet te gaan(maar dat denken de mensen die dat niet kunnen ook natuurlijk:cool:) Normaal denk ik hetzelfde over dat soort dingen hoor maar dan net die ene keer dat je een replica koopt is het gelijk prijs. Normaal beoordeel of ik mn gereedschap vaak ga gebruiken of niet. Zo heb ik 2 spookschaven die samen 10 euro nieuw waren maar die had ik voor 1 klusje en denk ik verder weinig nodig te hebben. Voor dat schaafje had ik dan meer geld over gehad. Beitels en andere schaven zijn ook allemaal van een goede kwaliteit(geen ongelofelijke exclusieve maar gewoon goed)

 

@Wafels

 

schroefmofjes bedoel je(zo noemde wij die dingen altijd). Wel grappig dat je daarover begint aangezien ik net in mn spullen een zakje van die dingen opgesnord had om ook eens te kijken. Die vallen denk ik trouwens wel af omdat met de beschikbare dikte je amper een hele slag van dat grove schroefdraad hebt gehad voordat je de rest moet wegslijpen maar hou het nog even in mn achterhoofd. azobe en paardenvleeshout zaten allebei zo uit mn hoofd rond de 15000N op de schaal van Janka qua hardheid waar eiken rond de 7-8k zat en purperhart rond de 12k Maar zal het voor de zekerheid wel nog even op moetten zoeken^^. Dat van die schaven dat weet ik wel hoor, is om de beitels scherp te houden. Maar had die schaven mee naar binnen genomen omdat ik de beitels nog wil gaan slijpen op mn nieuwe japanse waterstenen dus mocht wel eventjes voor de foto. Leuk weetje ik heb tijdens de bouw van mn boot een hamer gebruikt met azobe als hamerkop(zelf gemaakt) Nou heb ik die hamer ook voor andere dingen gebruikt onder andere assen losbeuken van brommers en andere hout op metaal actie en gaat eigenlijk prima zitten wat putten in maar dat hout is echt bijzonder hard. enige probleem is dat je normaal een houten hamer wilt gebruiken omdat deze zachter zijn en zo je werk minder beschadigen als je ze wilt gebruiken om bijvoorbeeld een pen-gat verbinding in elkaar te zetten maar daar heb ik hem nooit zo mee vertrouwt ;)

 

20121025_123038_zpsf075057f.jpg

 

@Keyser Suze

 

dat was ook de bedoeling van dit draadje toch? las ook ergens dat ze dat schaafje nieuw niet meer maken(is nu nog wel nieuw verkrijgbaar) geeft ook wel aan dat je soms gedwongen bent dingen te repareren en je niet zomaar alles kunt kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wiskers dat schaafje wat jij laat zien noemen ze in het engels een chisleplain omdat je met dat schaafje in hoeken kan schaven omdat er geen neus voor zit. Denk alleen dat dat schaafje meer schraaps dan schaaft omdat de hoek van de beitel t.o.v. veel scherper is. Dus eerder voor verf verwijderen o.i.d. denk ik daar raden ze zo'n goedkoop neusschaafje ook wel eens voor aan omdat je in principe met die dingen je de beugel die bovenop gemonteerd zit eraf kan halen om zo van je 'rabbetplane/shoulderplane een chisleplane' te maken

 

ik ga in ieder geval beginnen in hout omdat ik dat makkelijk voor handen heb. Zou als ik nu een perfect vierkant stafje brons/messing wat dan ook in mn bezit had toch eerst een mock-up in hout maken denk ik om een beetje te experimenteren. Denk dat ik een stukje eiken pak want dat heb ik hier makkelijk voorhanden anders moet ik eerst langs mn ouders om daar een stukje te halen.

 

Metaal zou mij ook aanspreken omdat het in principe duurzamer is in gebruik dan hout denk ik. Alleen ik heb zelf natuurlijk meer met hout en ik heb mooie houtsoorten en ik kan natuurlijk op kritieke punten ergens een mooi koperen spijkertje in tikken om de druk op te vangen. Ga denk ik morgen eens een beginnetje maken. Nu eens kijken of ik die botte beitels nog scherp kan krijgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wiskers ben eens begonnen aan mn eerste poging voor de reparatie. Van eikenhout de ruwe vorm getekend en gezaagd en toen langzaam steeds een beetje meer materiaal afnemen totdat hij net past in de ruimte in de schaaf. Uiteindelijk toch gekozen om het schroefmofje te gebruiken waar @Wafels het over had. Het ding was eigenlijk veel te groot dus gewoon in het voorgeboorde gat gedraait en de rest weggezaagd en gevijld. Uit eindelijk paste het dan eindelijk en werkt eigenlijk gewoon goed. Veel meer dan de beitel omlaag te drukken hoeft het stukje ook niet te doen natuurlijk

 

20140109_211730_zps19f8afc2.jpg

 

20140109_212048_zps75ed8a80.jpg

 

20140109_212025_zps03a6cd5c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels ik denk in principe dat het wel sterk genoeg is. ik had eerst het idee om inderdaad dat punt ook te gaan versterken maar het is allemaal zo klein en komt zo nauw met de passing dat het toch niet echt reeel is om daar iets op te plakken of in te schroeven o.i.d. Wel zit ik nog met het idee om in plaats van eiken er nog eentje in purperhart te maken wat ik nog heb liggen, dat is in principe 2 keer zo sterk namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als voormalig zzp timmerman heb ik een schuur vol met gereedschap. Gereedschap moet je hebben als man, was wat mijn vader mij van kinds af altijd al vertelde.

 

Nu kan ik helaas niet alles zelf (auto's en computers is gewoon niet mijn ding), maar heb gelukkig een grote kennissengroep met veer verschillende expertises. :)

 

Binnenkort de dakgoten opnieuw bekleden. Laat ik het een bedrijf doen dan ben ik zo een paar duizendjes kwijt.

Doe ik het zelf, dan is het een paar honderd.

Geen lastige keus denk ik zo!

Zo heb ik ook zelf de nieuwe keuken geinstalleerd. Installatie was bij de prijs inbegrepen zeiden ze.

Hoe komt het dan dat ik na onderhandelen enkele duizenden euro's goedkoper uit was als ik het zelf ging doen?!?

Badkamer en alle andere klussen idem.

 

Gereedschap wat stuk gaat wordt nooit zomaar weggegooid. Eerst wordt gekeken of er reparatie mogelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier ben ik het zo mee eens niets is erger dan &*^% gereedschap hebben geef liever een 100€ meer uit dan 10 keer flut spul kopen zelf heb ik al jaren gereedschap van gedore (stuk voor stuk aangeschaft en gevraagt op verjaardagen)

 

@lewieke: Zo'n Hofftech gereedschapskoffertje is niet echt het voorbeeld van goed gereedschap. Meer iets wat impulsief wordt aangeschaft door niet klussers omdat het er mooi en geordend uitziet en vervolgens ergens op zolder verdwijnt.

 

Niets is zo irritant als slecht gereedschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed of slecht gereedschap is meestal een uitdrukking of gereedschap duur of goedkoop is geweest.

Gelukkig hoeft goedkoop niet altijd slecht te betekenen.

Het ligt er een beetje aan wat je met het gereedschap gaat doen.

 

Ik hanteer de regel dat niet verfijnd werk niet met het allerbeste gereedschap gedaan hoeft te worden (dan heb ik het niet over professioneel werk waarbij je het gereedschap continu moet gebruiken) .Bv, slijp je af en toe een stuk ijzer door dan volstaat een haakse slijper van de lidl. Moet ik wat schroeven indraaien, is een ferm accuboormachine zeker geschikt, met een festool draai ik ze er echt niet beter of mooier in. En je spaart een hoop geld uit die je aan andere dingen kan besteden, bv aan ander gereedschap waarbij je wel verfijnd moet werken.

 

Elektrisch gereedschap neem ik bijna altijd met snoer, accu's gaan namelijk vroeg of laat (meestal te vroeg) kapot. (mijn boormachientje met snoer is al zeker 30 jaar oud en verrekt het om kapot te gaan (is wel een Bosch blauw))

 

Je kan wel erg duur gereedschap kopen maar daar worden je skills niet veel beter van,

Als voorbeeld neem ik mijn vader, nu 74, die had vroeger als scheepstimmerman niet veel meer dan een schaaf, hamer, beitels, zaag, schroevendraaiers en wat andere klein handgereedschap. En daar bouwden ze hele schepen mee. Of niet Joop? Dat zal jou, zo te zien, ook nog wel lukken.

 

Ik heb restauraties aan houten beelden gedaan met niet meer dan een hobbyset van mesjes, wat verf en andere troep, geen hond die dat kon zien aan het resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@angos

 

als jij mij 100 gezaagde en op dikte geschaafde eikenhouten planken leverd samen met een aantal dubbelduimse planken dan kan ik voor jou een boot bouwen zonder dat ik daar electriciteit nog bij nodig heb. Ik zal opnieuw moetten gaan leren werken omdat ik gewend ben electrisch met handmatig af te wisselen maar ik zou genoeg handmatige gereedschappen hebben om als me genoeg tijd gegund wordt er een boot mee te kunnen maken. Eventueel zou ik zelf ook nog wel de planken kunnen vlakken maar dan komt er toch een hele berg bouwtijd bij

 

Maar ik ben het toch niet helemaal eens met je opmerking over het gereedschap. Bijvoorbeeld timmermannen uit grootmoeders tijd hadden toch ook wel degelijk toegang tot machinale houtbewerking. Lintzagen en cirkelzaagtafels zijn al zo oud als stoommachines. Na het zagen kon je met grote reischaven de planken dan verfijnen dat klopt. Maar de gereedschapkisten waren nog steeds goed gevuld eer je veelzijdig en kwalitatief goed wilde werken. Tegenwoordig koop je bijvoorbeeld een bovenfrees met 40 verschillende profiel freesjes die je in een rugzak mee zou kunnen nemen. Vroeger waren dat 50 verschillende soorten profiel en sponningschaven voor ieder klusje een andere speciaal gemaakte schaaf waar je een doorgewinterde ezel nog mee zou kunnen overbelasten.

 

Maar ik denk ook als je het over accugereedschap hebt dat ik beter en nauwkeuriger werk zou kunnen leveren met een krachtige 12V machine van een goede kwaliteit dan een goedkope 18V machine waar ik de machine 5 keer laat vastlopen op een 8mm gaatje en zo een ovaal gat krijg in plaats van een strak rond gat. Over gereedschap met een draad denk ik dat je goed moet oordelen wat je koopt. Ik heb zelf een mengelmoes van nieuw goed gereedschap met oud (2e hands) goed gereedschap en nieuw goedkoop gereedschap. Zelf is mijn bovenfrees goedkoop omdat ik de meeste functies niet wil gebruiken zoals vooraf ingestelde diepteinstellingen enz. Verder werk ik meestal wat fijnere dingen met zo'n apparaat dus ik kom er goed mee weg om wat minder vermogen te hebben. Ik heb een invalzaag gekocht van Festo met geleider. Omdat ik daar wel een goede zware machine voor nodig denk te hebben maar ik geen nieuwe kan betalen. Goedkope kwaliteit bestaat naar mijn mening niet bij dit soort product dus dan maar zo. Maar bijvoorbeeld schuurmachines zou ik pas als een van de laatste gereeschappen over gaan naar duur gereedschap omdat naar mijn ervaring die 28 euro kostende bandschuurmachine bijna net zo goed is als de blauwe bosch van 300 euro die je ieder kwartier moet laten afkoelen omdat hij anders oververhit.

 

Verder heb ik een hele oude bosch boormachine(van zo'n alles in 1 set met schuurmachine decouppeerzaag enz.) die werkt ook nog prima maar ik heb van mn vader ook een 25 jaar oude hele goedkope boormachine die ook nog sterk draait waar alleen de klop functie automatisch inschakeld zo nu en dan. Mn vader zn 5 jaar oude groene bosch boormachine was daarintegen niets dan ellende terwijl die toch een veelvoud duurder was dan het 25 jaar oude apparaat als je terug zou gaan rekenen.

 

bij handwerk gereedschappen heb ik ook vergelijkbare ervaringen. Je kan prima gereedschap nieuw kopen voor 5 euro waar je troep gereedschap kunt kopen voor de hoofdprijs.

 

Als je het dan over preppen hebt zou ik investeren in handgereedschappen maar vooral leren ze ook te gebruiken en probleem oplossend te werken zonder electrisch gereedschap. Ik denk dat @angos dat wel kan afgaande op zn opmerking over het restaureren van houten beeldjes maar als ik kijk naar de lichting vakmannen uit mijn jaar die een diploma meubelmaker hebben gehaald denk ik dat veel geen flauw benul zouden hebben wat ze nog kunnen doen zonder electriciteit ook als er een goed gevulde gereedschapskist naast hun staat

Link naar reactie
Delen op andere sites

@angos

 

als jij mij 100 gezaagde en op dikte geschaafde eikenhouten planken leverd samen met een aantal dubbelduimse planken dan kan ik voor jou een boot bouwen zonder dat ik daar electriciteit nog bij nodig heb. Ik zal opnieuw moetten gaan leren werken omdat ik gewend ben electrisch met handmatig af te wisselen maar ik zou genoeg handmatige gereedschappen hebben om als me genoeg tijd gegund wordt er een boot mee te kunnen maken. Eventueel zou ik zelf ook nog wel de planken kunnen vlakken maar dan komt er toch een hele berg bouwtijd bij

 

Maar ik ben het toch niet helemaal eens met je opmerking over het gereedschap. Bijvoorbeeld timmermannen uit grootmoeders tijd hadden toch ook wel degelijk toegang tot machinale houtbewerking. Lintzagen en cirkelzaagtafels zijn al zo oud als stoommachines. Na het zagen kon je met grote reischaven de planken dan verfijnen dat klopt. Maar de gereedschapkisten waren nog steeds goed gevuld eer je veelzijdig en kwalitatief goed wilde werken. Tegenwoordig koop je bijvoorbeeld een bovenfrees met 40 verschillende profiel freesjes die je in een rugzak mee zou kunnen nemen. Vroeger waren dat 50 verschillende soorten profiel en sponningschaven voor ieder klusje een andere speciaal gemaakte schaaf waar je een doorgewinterde ezel nog mee zou kunnen overbelasten.

 

Maar ik denk ook als je het over accugereedschap hebt dat ik beter en nauwkeuriger werk zou kunnen leveren met een krachtige 12V machine van een goede kwaliteit dan een goedkope 18V machine waar ik de machine 5 keer laat vastlopen op een 8mm gaatje en zo een ovaal gat krijg in plaats van een strak rond gat. Over gereedschap met een draad denk ik dat je goed moet oordelen wat je koopt. Ik heb zelf een mengelmoes van nieuw goed gereedschap met oud (2e hands) goed gereedschap en nieuw goedkoop gereedschap. Zelf is mijn bovenfrees goedkoop omdat ik de meeste functies niet wil gebruiken zoals vooraf ingestelde diepteinstellingen enz. Verder werk ik meestal wat fijnere dingen met zo'n apparaat dus ik kom er goed mee weg om wat minder vermogen te hebben. Ik heb een invalzaag gekocht van Festo met geleider. Omdat ik daar wel een goede zware machine voor nodig denk te hebben maar ik geen nieuwe kan betalen. Goedkope kwaliteit bestaat naar mijn mening niet bij dit soort product dus dan maar zo. Maar bijvoorbeeld schuurmachines zou ik pas als een van de laatste gereeschappen over gaan naar duur gereedschap omdat naar mijn ervaring die 28 euro kostende bandschuurmachine bijna net zo goed is als de blauwe bosch van 300 euro die je ieder kwartier moet laten afkoelen omdat hij anders oververhit.

 

Verder heb ik een hele oude bosch boormachine(van zo'n alles in 1 set met schuurmachine decouppeerzaag enz.) die werkt ook nog prima maar ik heb van mn vader ook een 25 jaar oude hele goedkope boormachine die ook nog sterk draait waar alleen de klop functie automatisch inschakeld zo nu en dan. Mn vader zn 5 jaar oude groene bosch boormachine was daarintegen niets dan ellende terwijl die toch een veelvoud duurder was dan het 25 jaar oude apparaat als je terug zou gaan rekenen.

 

bij handwerk gereedschappen heb ik ook vergelijkbare ervaringen. Je kan prima gereedschap nieuw kopen voor 5 euro waar je troep gereedschap kunt kopen voor de hoofdprijs.

 

Als je het dan over preppen hebt zou ik investeren in handgereedschappen maar vooral leren ze ook te gebruiken en probleem oplossend te werken zonder electrisch gereedschap. Ik denk dat @angos dat wel kan afgaande op zn opmerking over het restaureren van houten beeldjes maar als ik kijk naar de lichting vakmannen uit mijn jaar die een diploma meubelmaker hebben gehaald denk ik dat veel geen flauw benul zouden hebben wat ze nog kunnen doen zonder electriciteit ook als er een goed gevulde gereedschapskist naast hun staat

 

Natuurlijk Joop 'gemak dient de mens', wij zijn nu gewend om met elektrisch gereedschap een hoop tijd en efficiëntie te winnen. Maar een beetje vakman kan, bij een SHTF, met minimale middelen nog aardige resultaten boeken.

 

In de tijd van mijn vader werden de planken ook al kant en klaar aangeleverd. Zo antiek is hij nu ook weer niet. ;-)

 

Over accugereedschap heb ik niets gezegd over de kwaliteit, alleen dat ze, de accu's dan, eerder stuk gaan. Wel heb ik gezegd dat, voor fijn werk, je beter goed gereedschap kan gebruiken en, voor het minder fijne, het niet zoveel uitmaakt wat je gebruikt als ze maar het karwei kunnen klaren.

 

Aangezien ik de laatste tijd veel werk heb in het restaureren van antieke meubels, schuur ik me de pestpokken. Mijn excentrische schuurmachine van Bosch(blauw) voldoet perfect, ik schuur er zelfs met enige regenmaat complete boten mee. Dit is geen goedkope schuurmachine maar qua prijs komt het niet in de buurt van een Festo. Het fijne schuurwerk doe ik met de multitool van Bosch(blauw). Denk nu niet dat ik aandelen heb van Bosch want ik heb ook gereedschap van Fein en Scheppach.

 

Verder kan ik me helemaal vinden in het verhaal van Joop hierboven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@angos ja daar ben ik het ook mee eens, ben nu voor de gein nog eens een houten hamer aan het maken, makkelijk karwei met lintzagen en stationaire schuurmachines tot je beschikking maar met de hand nog een hele klus om het netjes te krijgen. Ook wel begonnen vanaf een geschaafde plank. Waar ik in geinteresseerd zou zijn is om het handwerken zo door te voeren dat ik in staat zou kunnen zijn om vanaf gezaagt hout of nog ruwer ook te kunnen werken als het echt nodig is. Ik denk dat als je vanuit een prepper zou denken dat je dan eigenlijk naar zelf gereedschap bouwen toe moet werken, en dan zorgen dat je daar de kennis/middelen voor hebt.

 

Nu nog even over de machines, ik heb zelf ook veel met excenters gewerkt, voornamelijk van festool maar ook van Mirka. Maar helaas staan die dingen nog op mijn lijstje van nog aan te schaffen spullen. Verder heb ik een multitool van Aeg zo'n apparaat met accu waar je ook mee kunt schroeven(en eventueel nog 10 andere functies bij kunt kopen) werkt eigenlijk heel goed met de lithium accu gaat lang mee. Ook gebruik ik dat ding veel op plaatsen waar ik geen stroom heb dus dat is ook makkelijk. Maar houdt er wel rekening mee dat ik er minder lang mee zou kunnen doen dan met 1 met een draadje, is vooral dat er ook een goede aanbieding voor was dat ik hem genomen had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even en je hebt je eigen 3D printmachine in huis. Dan kan je elk kapot dingetje kopiëren.

 

Ik baal...mijn broodrooster, mijn superfijnehandigefantastische broodrooster van 44 of meer jaar oud...doet het niet meer.

Ik ben zo gehecht aan het apparaatje. Dus ik ga even kijken of ik zelf het euvel kan vinden en anders op zoek naar een handig mens wat me kan helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@angos ja daar ben ik het ook mee eens, ben nu voor de gein nog eens een houten hamer aan het maken, makkelijk karwei met lintzagen en stationaire schuurmachines tot je beschikking maar met de hand nog een hele klus om het netjes te krijgen. Ook wel begonnen vanaf een geschaafde plank. Waar ik in geinteresseerd zou zijn is om het handwerken zo door te voeren dat ik in staat zou kunnen zijn om vanaf gezaagt hout of nog ruwer ook te kunnen werken als het echt nodig is. Ik denk dat als je vanuit een prepper zou denken dat je dan eigenlijk naar zelf gereedschap bouwen toe moet werken, en dan zorgen dat je daar de kennis/middelen voor hebt.

 

Nu nog even over de machines, ik heb zelf ook veel met excenters gewerkt, voornamelijk van festool maar ook van Mirka. Maar helaas staan die dingen nog op mijn lijstje van nog aan te schaffen spullen. Verder heb ik een multitool van Aeg zo'n apparaat met accu waar je ook mee kunt schroeven(en eventueel nog 10 andere functies bij kunt kopen) werkt eigenlijk heel goed met de lithium accu gaat lang mee. Ook gebruik ik dat ding veel op plaatsen waar ik geen stroom heb dus dat is ook makkelijk. Maar houdt er wel rekening mee dat ik er minder lang mee zou kunnen doen dan met 1 met een draadje, is vooral dat er ook een goede aanbieding voor was dat ik hem genomen had.

 

Ja als je een aanbieding met accu krijgt dan houdt je automatisch rekening met de beperkte houdbaarheid van de accu. Maar een koopje is een koopje, al is het voor een beperkte tijd.

Trouwens als je een houten hamer maakt dan zou ik een flessenhamer overwegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...