Ga naar inhoud
GENEGEERD

Cacao kweken?


wilmar

Aanbevolen berichten

hoi,

 

ik had al even in de zoekmachine gezocht, maar kon niet echt een hit krijgen, dus misschien een topic? Als echte vrouw heb ik natuurlijk mijn chocolade-momenten en het leek me erg leuk om zelf chocolade van cacao-bonen te maken. Mijn eerste vraag is: kan ik op mijn balkon of in de kamer erachter (volle zon 13:00 - ondergang zon) cacaobomen / planten (?) kweken? en mijn tweede vraag, natuurlijk, is: kan ik zelf, met niet te veel aparatuur-geouwehoer, mijn cacao uit de bonen halen? ik kan wel op google zoeken, maar leek me handig om wat praktijkervaring te horen, want mijn kennis over planten en ruimte is ook maar beperkt, haha! en ik ben een beetje lui, mijn ogen staan best wel "star in mn kop" door al dat lezen op het forum, te veel infoo! :p

 

ik hoop dat jullie me wat nuttige info kunnen geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@wilmar,

 

Zelf je chocola maken is niet zo makkelijk.

Ter info:

De plant waar de cacao-bonen vanaf gehaald worden zal je ten eerste als levende vrucht moeten kopen.

Dit is niet makkelijk, er zijn weinig sites die ze levend verzenden. Je krijgt soms de zaden uit de vrucht

toegestuurd, maar dan zijn ze slecht levensvatbaar. Dus je zal een site of iemand moeten vinden die de

levende vrucht heeft nog met de bast (a la kokosnoot). Als het je dan lukt om de vruchten te oogsten

nadat alles goed gaat, dan heb je geen chocola. De zaden worden eerst gefermenteerd, voordat je zoiets

als chocola kunt maken. Al met al een behoorlijk proces, net als tabak kweken trouwens..

Niet echt een onderwerp om aan te beginnen als beginnend tuinder als je dit bent.

Succes toegewenst als je het toch wilt proberen!! :rolleyes:

Samu..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen beginnen aan.

Heb zelf redelijk wat ervaring met tropische planten in de tuin.

Je spreekt zelf over een boom.

Hoe groot is je balkon of hoe hoog is je kamer?

Een cacaoboom word 10m a 15m hoog heeft een temperatuur nodig tussen de 20 en 35 graden en hoge luchtvochtigheid .

Geeft vruchten vanaf 5 jaar.

Succes ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert: ik heb al verschillende boonsoorten van zaadje af aan opgekweekt, zijn nu vruchten aan het produceren, dus iets van ervaring is er, ook wel met andere planten, maar niet met "moeilijke exoten" zoals de cacaoboom.. @samurai en Yakuza: dankje voor de info, dat is nuttig! en ik heb helaas geen kamer van 15 m hoog en balkon is te koud.. :p

ik ken de cacaoboon niet heel goed, maar volgens mij heb ik ook eens gehoord dat het aardig goed survival-food is, maar pin me er niet op vast, svp ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...
Op 12-7-2013 om 16:10, wilmar zei:

hoi,

 

ik had al even in de zoekmachine gezocht, maar kon niet echt een hit krijgen, dus misschien een topic? Als echte vrouw heb ik natuurlijk mijn chocolade-momenten en het leek me erg leuk om zelf chocolade van cacao-bonen te maken. Mijn eerste vraag is: kan ik op mijn balkon of in de kamer erachter (volle zon 13:00 - ondergang zon) cacaobomen / planten (?) kweken? en mijn tweede vraag, natuurlijk, is: kan ik zelf, met niet te veel aparatuur-geouwehoer, mijn cacao uit de bonen halen? ik kan wel op google zoeken, maar leek me handig om wat praktijkervaring te horen, want mijn kennis over planten en ruimte is ook maar beperkt, haha! en ik ben een beetje lui, mijn ogen staan best wel "star in mn kop" door al dat lezen op het forum, te veel infoo! :p

 

ik hoop dat jullie me wat nuttige info kunnen geven.

 

 

ik weet dat chocolade door de Maya's wert gemaakt. dat zouden ze hebben gedaan met een vijzel en veel tijd. maar het kweken van cacao is wel lastig zonder tropische kas. het enige wat je zou kunnen proberen is LED verlichting van die speciaal rood blauw LED lampen. heb ik in een kast in huis. (( voor sla en koolen niks geks)) dan is het warm en licht maar wachijnlijk nog te koud en de lucht te droog.

 

dat is mijn informatie.

 

maar ik zeg altijd als je het niet probeert dan weet je het nooit en zo leer je elke dag 

 

groet rens

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Pure chocolade(80%+) het lieft zo hoog mogelijk percentage cacao kun je erg lang bewaren, Ik heb(in 2019) uit oude ransoenen 85% chocoladerepen gevonden uit 2002 die alleen wat wit uitgeslagen waren. Geen schimmel ofzo. 

 

Dat was ongeveer het enige uit die ransoenen wat het zolang overleefd heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...