Ga naar inhoud
GENEGEERD

Alternatief koken maar dan bij een SHTF situatie


Wafels

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zelf ben ik een grote fan van de Vargo Titanium Hexagon Stove met een gewicht van 116 gram en klein genoeg om eventueel in je zak te stoppen.

 

Het grootste voordeel is hij is geschikt voor een grote verscheidenheid aan brandstoffen.

 

- Prijs 62,50 euro in Nederland http://www.noodzaken.nl/vargo-hexagon-titanium-woodstove-houtvuurkoker-p-907.html

 

- Goedkopere maar zwaardere 220 gram RVS versie voor 44 euro: http://www.noodzaken.nl/vargo-hexagon-woodstove-houtvuurkoker-p-1171.html

 

Hier een aantal foto's:

 

vargo-hexagon-backpacking-stove-titanium-5-2304-p_zpsabf4fa45.jpg

 

vargo-hexagon-backpacking-stove-titanium-4-2304-p_zpsa1b92602.jpg

 

vargo-hexagon-titanium-houtoven-houtkoker2_zpscaba639b.jpg

 

M.v.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat is alles? :D geen pics van de vlammen? Geen pics van je maaltijd? Geen beschrijving hoe lang het duurde voordat je water kookte etc etc? :D

 

't Is z'n vrije dag. :p

 

Precies; tijd zat voor wat meer info en foto's :D

 

Vooruit vooruit...

 

Heb meerdere fikjes gestookt. Geen fotos gemaakt daarvan maar wel wat datapunten:

 

uploadfromtaptalk1372164169545.jpg.fb9323ee7d3457e6463f051d4d7b24df.jpg

 

Ghillie Kettle (te leen voor testdoeleinden)

 

Tijd voor 1 liter water:

 

3 min. 58 sec.

 

Veruit het snelst maar ook veruit het zwaarst:

 

uploadfromtaptalk1372164380915.jpg.3b7579f17174fab2e65555e5c38b0839.jpg

 

Esbit stove:

 

uploadfromtaptalk1372164427465.jpg.3b92dd06bcbc69605a25c4380e91edc1.jpg

 

Standaard Defensie ding. Het lichtst en het traagst:

 

14 min 38 sec. Zeer brandstofspecifiek.

 

uploadfromtaptalk1372164518018.jpg.94c34f894b35435819b91585470ff64d.jpg

 

Eigenbouw Ikea Hobo Stove.

 

11 min 45 sec. Kan sneller met een windscherm. (moet ik nog bouwen). Zeeeeer goedkoop. (Ikea afwas rekje)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooruit vooruit...

 

11 min 45 sec. Kan sneller met een windscherm. (moet ik nog bouwen). Zeeeeer goedkoop. (Ikea afwas rekje)

 

Als je van een groot groentenblik de onder- en bovenkant verwijderd en deze 'ring' vervolgens van boven naar onder opensnijd kun je deze er als een scherm omheen zetten. En omdat de vorm gelijk is aan de stove kun je hem makkelijk omheen gevouwen meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

'@bolo mooi gedaan zo maar een rocketstove zo van bakstenen opgebouwd is prima maar je moet ervoor zorgen dat de primaire lucht vrij onderdoor je hout kan stromen

dus je moet je hout op een U (omgekeerd dan wel ) vormig iets leggen zodat de luchtstroom vrij onderdoor het hout kan stromen tevens een die twee stenen van boven lijkt leuk maar

geeft een laag rendement . het beste is om de bovenkant van de ''stove'' onder een flauwe hoek te maken (het laagste deel bij de binnenkant ) met een opening van plm 2,5 a 3 cm tussen je pan en de stove

Een schort rond de pan verhoogd de efficientie behoorlijk , de rookgassen worden langs je pan geleid .

Om je pan wat makkelijker schoon te kunnen maken (want roetaanslag blijf je houden )kun je de pan met wat zeep van onderen insmeren )

ik zal kijken of ik de tekening kan vinden (zit ergens tussen mijn spullen ) ik heb er een plaatje bijgedaan van een ''woodgasstove waarop ik andere iets grotere blikken bus

als schort op had gezet (wel geen rocketstove maar die schort werkt in principe voor alle ''kacheltjes en geeft een plm 20 % hoger rendement wat veel is zeker voor stukje extra blik

de opening tussen een pot en schort bedraagt ongeveer 1 tot 1,5 cm )

gr wafels

 

woodgasstovemetschort.jpg.593f8cd15b2220cf339210168b3659bd.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Noah

Interessante breinbreker. Vaak over nagedacht. Boeiend om jullie reacties te lezen.

 

Een breinbreker is het niet .Het is noodzakelijk om te kunnen koken of bakken zo simpel is dat .Het probleem is om dit zo efficient mogelijk te doen ,en ook dat is niets nieuws .

Heel in het begin dacht ik dat men al dat soort kacheltjes bedacht om mensen in de derde wereld te kunnen helpen maar het bleek dat in WW2 tijdens de honger winter men hier ook

gebruik maakte van deze kacheltjes ; http://www.zuidelijkewandelweg.nl/archief/tijdtijn/hongerwinter.htm en ook in krijgsgevangenkampen maakten de krijgsgevangenen van dit soort kacheltjes

gebruik ; http://camp59survivors.wordpress.com/2008/08/03/the-pow-cook-stove/

het gaat erom dat je zo efficient mogelijk met je brandstof omgaat .en een open vuur is alles behalve efficient . dus kom je uit bij een rocket stove ( en als je de goede dimensie hiervoor gebruikt en liefst isolerende materialen vuurvaste steen of vermiculiet , klei met organisch materiaal als stro of hooi /koffiegrom/thee ed )dan heeft zo'n simpel kacheltje een behoorlijk hoog rendement

je kan ze in blik uitvoeren(wat makkelijker meeneemt ) of in steen/klei ed

of je kan gaan voor kacheltjes als de MIDGE ed ; http://bioenergylists.org/stovesdoc/midge/THE_COMPLETE_MIDGE.pdf voordeel hiervan is compact en licht maar een nadeel ervan is

je vult hem met hout stukjes ed en steekt hem aan bijvullen gaat niet (ook al zie je bij youtube dat men het wel doet maar een echte vergassing verbranding is dat niet ) dus je hebt een beperkte brandduur

voordeel is weer dat je heel klein materiaal kunt verbranden.

Er zijn allerlei kachels en allemaal hebben ze voor en nadelen .

ÉÉN hebben ze allemaal gemeen PAS ER MEE OP IN EEN GESLOTEN RUIMTE , ''CO '' IS EEN GIFTIG ,REUKLOOS EN KLEURLOOS GAS !!

experimenteer je ermee doe het in de buitenlucht !

pas ook op met stenen die vocht kunnen opnemen als er vocht in zit en je stookt ze warm kan zo'n steen ontploffen ook zal vocht in een rocket stove de efficientie verlagen

of het is mogelijk dat hij niet of slecht wilt branden in het begin !

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...