driehart Geplaatst: 28 januari 2013 Delen Geplaatst: 28 januari 2013 Ik kwam op militaria4you iets tegen waar ik al een tijdje naar op zoek was, ook nog eens voor een redelijke prijs. Opblaasbare spalk voor arm en been Lijkt mij een nuttig attribuut voor de medic tas. zoek op de site op 11dme019 11dme020 Groet, Driehart Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Boothuisje Geplaatst: 30 januari 2013 Delen Geplaatst: 30 januari 2013 Ikzelf ga dan toch liever voor de SAM spalk, ik weet ook hoe ik die effectief moet gebruiken. Hoef je tevens ook niet op te blazen ( = tijdsverlies) en kan je vervormen hoe je wilt. http://www.evac.nl/shop/Spalk--SAM-Splint--c-448.html Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Keyser Suze Geplaatst: 30 januari 2013 Delen Geplaatst: 30 januari 2013 Ikzelf ga dan toch liever voor de SAM spalk, ik weet ook hoe ik die effectief moet gebruiken. Hoef je tevens ook niet op te blazen ( = tijdsverlies) en kan je vervormen hoe je wilt. http://www.evac.nl/shop/Spalk--SAM-Splint--c-448.html Das inderdaad een goede keuze, ik heb er één en wil er nog één. Vergeet ook niet de rolletjes watten of synthetisch spul. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
driehart Geplaatst: 30 januari 2013 Auteur Delen Geplaatst: 30 januari 2013 @Boothuisje, Die kende ik nog niet. Top! Ik ga daar bij nader inzien ook voor. Driehart Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
noodv Geplaatst: 30 januari 2013 Delen Geplaatst: 30 januari 2013 Ik heb bij het samenstellen van mijn medical kit uitgezocht welke spalk goed was. Daar kwam ik ook op de SAM splint uit. De opblaasbare spalk schijnt door ervaren mensen juist afgeraden te worden, omdat het maar op 1 manier om een arm / been kan, en dat is bij lang niet alle wonden goed. De splint is daarin veel flexibeler. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
rescue Geplaatst: 30 januari 2013 Delen Geplaatst: 30 januari 2013 Misschien dan even hardop redeneren.. Wat doet een opblaasbare spalk, met letsel gebied ?, die levert daar directe druk.. en dat levert extra schade op, zeker als je over meer gecompliceerde breuken hebt. Nadelen van opblaasbare spalken. 1. Verergerd in vele gevallen het letsel 2. werkt alleen als de breuk in normale anatomische positie ligt 3. kan lek 4. Bij een open breuk, is het wond gebied niet toegankelijk. 5. Bij nagenoeg alle modellen, moet de spalk aangetrokken worden als een sok, of een pijp,. Dat zijn dan pijnlijke handelingen. Een vacuumspalk werkt veel beter en heeft die nadelen niet. behalve dat ze erg duur zijn, en dat ze stiekum wel lek kunnen, Een SAM Splint, of Aluminium vouw spalken klonen als de van Ferno, t-bone etc.. heeft veel nadelen niet.. Is erg flexibel, echter om goed te kunnen gebruiken, moet je er wel mee trainen. Nadeel, na veel buigen breken ze.. en bij verkeerd knippen en vouwen ontstaan scherpe randen. Dus wel opletten.. De SAM Splint heeft een handleiding en boekje, echter daar staan dingen die niet geheel kloppen, en veel effectiever zijn/ SAMSPLINT + padding, in de vorm van driekanten doeken, en synthetische watten + Coflex 7,5 cm en ducktape en een zeer goede stevige schaar heb je nodig om het goed te doen. Daarnaast vergt het gewoon training en vaardigheid en ervaring opdoen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Boothuisje Geplaatst: 30 januari 2013 Delen Geplaatst: 30 januari 2013 Nadeel, na veel buigen breken ze.. en bij verkeerd knippen en vouwen ontstaan scherpe randen. Dus wel opletten.. Klopt, het is van flinterdun aluminium gemaakt, vandaar dat ze zo makkelijk gebogen kunnen worden. Na een tijdje wordt het aluminium wat broos. De scherpe randen zou je eventueel nog kunnen oplossen met een tangetje. Oftewel, voor langdurig gebruik wordt er geadviseerd om meerdere SAM Spints in huis te hebben Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.