Gast ancestral-viking Geplaatst: 14 december 2012 Delen Geplaatst: 14 december 2012 enige tijd geleden een m.o.d 4 aangeschaft . het handsvat heb ik op maat geschuurd en de coating verwijderd tevens heb ik er een skindi grind van gemaakt. het is nu scherp genoeg om mee te scheren en gisteren een redelijhke dikke boom ermee omgehakt en tot mijn verbazing ,daarna nog steeds scherp genoeg om vlees mee te snijden thuis gekomen even over de leren riem gehaald (stroppen ) en voila good too go !!! ik wil echt nooit geen ander mes meer ,hij eet hout ,en door de dikte splijt hij mijn hout als mes door boter , feather sticks maken gaat ook beter dan ik had verwacht ... mensen kunnen zeggen wat ze willen maar dit ding is echt bomb-proof wil je echt een mes wat onverwoestbaar is neem een M.O.D 4 j.adams .....na een beetje T.L.C een geweldige tool om te hebben!!! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nonkel Jones Geplaatst: 14 december 2012 Delen Geplaatst: 14 december 2012 Is een aardig mes, maar het gebruikte 1095-staal is zeker niet het allesbeste en bovendien nogal roestgevoelig. Die coating die je verwijderd hebt, zat er niet voor niets op maar was juist om roest te voorkomen. Groot ding ook, voor mijn gevoel té groot. Heb je trouwens de echte militaire uitvoering - met broad arrow - of eentje die volgens M.O.D. specifications gemaakt is? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nonkel Jones Geplaatst: 14 december 2012 Delen Geplaatst: 14 december 2012 Als ik lees wat je er mee doet, kun je dan niet beter een machete kopen? Dat scheren kan ook met een superlicht scheermesje en gaat dan ook nog eens makkelijker. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tom Geplaatst: 14 december 2012 Delen Geplaatst: 14 december 2012 Waar koop je zo'n mes en wat kostie dan? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BTF Geplaatst: 15 december 2012 Delen Geplaatst: 15 december 2012 Is een aardig mes, maar het gebruikte 1095-staal is zeker niet het allesbeste en bovendien nogal roestgevoelig. Die coating die je verwijderd hebt, zat er niet voor niets op maar was juist om roest te voorkomen. Ik heb meerdere grote messen in 1095, en bij het juiste onderhoud roesten die niet. Wat betreft de coating, je kan toch gewoon een patina aanbrengen? Heb ik bij meerdere Beckers gedaan, en deze zijn nog niet verroest. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BTF Geplaatst: 15 december 2012 Delen Geplaatst: 15 december 2012 Zo'n forced patina vind ik overigens nog mooi ook. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast ancestral-viking Geplaatst: 15 december 2012 Delen Geplaatst: 15 december 2012 nee ik heb de originele broad arrow j.adams 1999 compleet met serienummer , en gewoon goed onderhouden de reden dat ik die coating heb verwijderd is simpel het was net schuurpapier en ruw genoeg om etens resten sappen,vocht etc in vast te houden , het heeft nu een mirror polish en een nieuwe skandi grind.....tja kwa grote kun je over twisten hij is klein genoeg om redelijk te gebruiken m.b.t villen , eten bereiden en groot genoeg om het zware werk mee te doen.....het blijft echt lang scherp af en toe over de riem stroppen en klaar is ie weer ......ik wil nooit geen ander mes meer .....ga er meschien nog een mora naast kopen maar nee ditr is echt een bomb proof mes geeft een grote glimlach op het moment dat ik het in mijn handen heb.... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast ancestral-viking Geplaatst: 15 december 2012 Delen Geplaatst: 15 december 2012 het mod 4 mes kun je bestellen bij country store http://www.countrystore.nl Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
XytraS Geplaatst: 15 december 2012 Delen Geplaatst: 15 december 2012 1095 staal lijkt mij juist een heel goede keuze voor het gebruik dat er van verwacht wordt, het roesten ervan is vrij eenvoudig tegen te houden. Ik heb wel een paar messen in 1095-staal en ben er heel tevreden over. Dit mes lijkt mij net iets te zwaar te zijn, hoewel dat uiteraard een geheel persoonlijke keuze is en afhankelijk voor wat je het wil gebruiken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BTF Geplaatst: 15 december 2012 Delen Geplaatst: 15 december 2012 Is dat mes nog zo duur ja? Voor dat geld kan je ook een BK-7 of BK-9 kopen. Nah ja, dit mes is in ieder geval in Europa gemaakt, dat heeft ook zijn charmes. Heb je een foto van die mirror polish? Ben wel benieuwd hoe het mes er nu uitziet. Ben ook benieuwd hoe lang zo'n afwerking standhoudt. Als je het beu bent kan je altijd nog met mosterd of tomatenketch-up een mooie patina aanbrengen, Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dR3 Geplaatst: 15 december 2012 Delen Geplaatst: 15 december 2012 het mod 4 mes kun je bestellen bij country store http://www.countrystore.nl Deze? Ik hou wel van dit design, ziet er simpel en degelijk uit. Als het in Europa gemaakt wordt is dat ook +1 imo. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
joe80 Geplaatst: 16 januari 2013 Delen Geplaatst: 16 januari 2013 Als je trouwens nog opzoek bent naar een zeer degelijk en betaalbaal survival mes dan moet je eens kijken naar de messen van Glock! Bijna onverwoestbaar en al te verkrijgen voor 35 Euro. Vanuit de US zelfs voor 25 Dollar. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast ancestral-viking Geplaatst: 6 mei 2013 Delen Geplaatst: 6 mei 2013 nee ik heb een originele broadarrow 1999 heb hem ondertussen een skandigrind gegeven ,de lederen schede rubberwrapped en een oude binnenband om het handsvat geplaatst ,werkt perfect , het roesten valt reuze mee gewoon goed onderhouden ...... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast ancestral-viking Geplaatst: 22 mei 2013 Delen Geplaatst: 22 mei 2013 heb weer wat aanpassingen gedaan aan mijn M.O.D 4 de waardeloze lederen schede eerst omwikkeld met ductape ,en daarna een oude binnenband in de lengte doorgehaald en om de schede gewraped.....stukje binnenband om handsvat is nu heerlijk grippy geworden , die mirror finish is leuk voor een show knife ...heb er een forced patina op gemaakt en ben er helemaal tevreden over . uiteraard heb ik er ook gewoon een mora naast Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
BTF Geplaatst: 23 mei 2013 Delen Geplaatst: 23 mei 2013 Heb je foto's van de aanpassingen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast ancestral-viking Geplaatst: 23 mei 2013 Delen Geplaatst: 23 mei 2013 Heb je foto's van de aanpassingen? nee nog niet zal er eens wat foto,s van maken en uitvogelen hoe ik die tussen mijn post ga priegelen...... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast ancestral-viking Geplaatst: 3 juni 2013 Delen Geplaatst: 3 juni 2013 hier een foto van mijn MOD 4 knife !! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast ancestral-viking Geplaatst: 3 juni 2013 Delen Geplaatst: 3 juni 2013 en hier zit ie in zijn huisje Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast ancestral-viking Geplaatst: 3 juni 2013 Delen Geplaatst: 3 juni 2013 tip voor iedereen die ranger bands wil hebben of zijn foudraaln en hadsvat wil wrappen met rubber .......ga eens langs bij een kleine zzp,er fietsenmaker die geeft u gratis oude binnenbanden hij is blij om er vanaf te geraken anders moet hij geld betalen om het af te voeren .... jij je ranger bands hij minder kosten bij komend voordeel van wrappen i.p.v veel rangerbands je hebt groter materiaal tot je beschikking voor B.V een sling voor je katapult Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
rico686 Geplaatst: 15 november 2014 Delen Geplaatst: 15 november 2014 enige tijd geleden een m.o.d 4 aangeschaft . het handsvat heb ik op maat geschuurd en de coating verwijderd tevens heb ik er een skindi grind van gemaakt. het is nu scherp genoeg om mee te scheren en gisteren een redelijhke dikke boom ermee omgehakt en tot mijn verbazing ,daarna nog steeds scherp genoeg om vlees mee te snijden thuis gekomen even over de leren riem gehaald (stroppen ) en voila good too go !!! Het heet 'scandi grind' en niet skindi grind. Het is afgeleid van 'scandinavian grind' omdat ze daar de messen op die manier slijpen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Changing the mindset Geplaatst: 14 juni 2015 Delen Geplaatst: 14 juni 2015 Sinds enkele dagen in het bezit van een Sheffield Bolo machete. Geproduceerd in 1918. Geen foto's kunnen maken, maar wel een leuk artikel op internet gevonden. https://www.awm.gov.au/collection/RELAWM08181/ Edit: M'n pa is vrijwilliger bij een kringloop en zag dit exemplaar liggen tussen de spullen. Voor €5,- mocht hij em overnemen en voor €5,- nam ik em weer over. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Changing the mindset Geplaatst: 25 augustus 2015 Delen Geplaatst: 25 augustus 2015 Dit is dus die van mij;). Voelde, na de eerste keer in de handen gehad te hebben, enorm solide aan. Gewoon zoals een goeie oldscool Bolo machete uit 1918 voelt;). Lekker robuust. Het kan voor iemand met zwakke polsen een tikje te zwaar zijn. Moest zelf ook wennen aan een machete met deze lengte en gewicht Totale lengte:51 cm Handvat: 14cm blad: 37cm staaldikte: 5mm [ATTACH=CONFIG]20331[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]20332[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]20333[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]20334[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]20335[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]20336[/ATTACH] De tijd maakt krom wat recht is Nog wat leuke links: Hier gebruikte iemand de machete als beitel http://militaryantiques.co.uk/search.ihtml?search=dated&jump=12&type=:type Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.