Ga naar inhoud
GENEGEERD

Aluminium folie


Aanbevolen berichten

Aluminium kun je hoogglans polijsten, bv. met een papje van klei en water. Als je de (holle) bodem van een cola- of bier-blikje polijst dan kun je met de verkregen holle spiegel met direct zonlicht vuur maken (gezien op YouTube).

 

vheeswijk (chemicus)

 

Goed idee, thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
alufolie houd straling tegen.

 

Alufolie kun je bv aan de achterkant van je radiator plaatsen om ervoor te zorgen dat de muur die erachter zit niet opgewarmd word (vooral enkelsteens buitenmuren).

Vroeger werd alufolie vaak op de muur achter radiatoren geplakt. Helaas is dat niet de goede manier. De goede manier is het op de radiator zelf plaatsen.

Als je het op de muur plakt maakt de kachel de folie warm en de folie de muur. Op deze manier heeft het geen zin.

Als je de folie op de radiator plakt word de folie ook warm maar omdat het de straling tegenhoud zal de muur niet meer warm worden.

 

Kan iemand dit bevestigen? Ik heb nog een stel radiatoren die, volgens mij, m'n buitenmuren aan het verwarmen zijn. Thanks voor de tip/hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan iemand dit bevestigen? Ik heb nog een stel radiatoren die, volgens mij, m'n buitenmuren aan het verwarmen zijn. Thanks voor de tip/hulp!

 

http://www.samenenergiebesparen.nl/?nr=299

 

volgens mij niks anders dan alu folie...

 

ik heb het ook achter de verwarming (wel tegen de muur, niet tegen de verwarming!) geplakt, en het lijkt erg goed te werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kou weerkaatst nu naar beneden en de warmte weer terug naar je voet.

 

Als je de folie op de radiator plakt word de folie ook warm maar omdat het de straling tegenhoud zal de muur niet meer warm worden.

 

Beide stellingen zijn onjuist.

 

Koude is, simpel gezegd, een gebrek aan warmte. Koude kan dus ook niet weerkaatst worden. Ergo, een aluminium schoenzool zal het tegenovergestelde effect hebben. Aluminium geleid uitstekend warmte en zal het uitstralend oppervlak van je voet vergroten. Er wordt ook geen warmte “terug je voet in” weerkaatst; Het warmte transport tussen je voet en de zool vindt plaats middels geleiding en niet middels straling.

 

Zodra je het folie op je radiator monteert, dan zal het aluminium door geleiding opwarmen, en hierna gewoon gaan uitstralen naar de buitenkant toe. Als je het aluminium echter op je muur monteert (zoals het ook hoort!) dan zal het warmte transport tussen de radiator en de muur (lees: het gemonteerde aluminium) geschieden door straling. Deze straling wordt door het aluminium weerkaatst terug de radiator in. Hierdoor zal de radiator minder warmte verliezen aan de muurzijde.

 

Hier wat links waar het e.e.a. uitlegt staat:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Warmte-isolatie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Conductie

http://nl.wikipedia.org/wiki/Warmtestraling

 

p.s. Als je aluminium folie gaat gebruiken voor isolatie achter je radiator, dan zijn er bij de bouwmarkten speciale rollen te koop met noppenfolie met daarop het aluminium.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks @niki en @Bas1; nu je het zegt herinner ik me straling vs geleiding weer. Dat bouwmarkt spul is een stuk duurder, maar heeft een hoger rendement. Hmmmm what to do?

 

ik vind het bouwmarkt spul niet zo duur, heb het gekocht voor het gemak, het is groter, maar volgens mij is het echt gewoon alufolie.

Maar als je zeker wil weten dat je geen geld verspilt, koop wat alu-folie, plak het tegen de muur en kijk of het een besparing oplevert (schrijf je meterstanden op) en als dat geen of onvoldoende besparing oplevert kun je altijd nog de bouwmarkt-alufolie kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Handige dingen wel. Ook als je doorklikt op de vervolglinks. Dank.

 

En @vheeswijk ik heb die andere posting van je gelezen over waterfles, karton en folie. Ook slim. Dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bas1 nu veronderstel je dat beide stellingen onjuist zijn. Ik zal proberen om het je duidelijk te maken door middel van een simpel proefje (dit kan trouwens iedereen proberen)

 

Pak een stuk alufolie en plak of vouw dit direct op de acterkant van de radiator (helemaal van boven naar beneden en ong 20a30 cm breed)

Doe nu hetzelfde maar bij een andere radiator en niet op de radiator maar dan rechtstreeks op de muur.

Wacht een uurtje en voel bij beide radiatoren aan de muur. En trek zelf je conclusie.

http://www.tonzon.nl/radiator-isolatie/

 

Nog een voorbeeld:

Vouw een stukje alufolie om een theelepeltje. ( 1 laag aan de bolle kant)

Zet je gasfornuis aan.

Hou het lepeltje dichtbij het vuur (bolle kant).

Wacht 1 minuut en haal meteen de alufolie van het lepeltje en voel meteen of het lepeltje warm is.

Pak een ander lepeltje en hou deze nu op dezelfde afstand van het vuur maar dan met een stukje alufolie ertussen wat geen contact maakt met de lepel.

Wacht weer 1 minuut en voel ook weer meteen aan het lepeltje.

 

Vuur is de kachel.

Lepeltje de muur.

 

Dan nu even over de inlegzooltjes.

Al je de alufolie zooltjes gebruikt ZONDER de originele ERBOVENOP te leggen zal Bas1 gelijk hebben!

 

Ikzelf heb jaren op de markt gewerkt en dit altijd toegepast.

Maar ook bij dit onderwerp.

Probeer het zelf!!

Het kost bijna niks+10 min

 

Kijk op http://www.tonzon.nl en kom achter de kracht van alufolie.

Ik heb hier een cursus gevolgd.

 

Mvg Dakhaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dR3 ja ik zou het kunnen verkopen.

Maar dat is niet de reden dat ik het over dit onderwerp heb.

@joost5 dat klopt dat is het verschil. Zo sterk dat je het kan gebruiken om te touwtrekken mits er geen sneetjes in zitten

Maar het grootste verschil is simpelweg de manier van aanbrengen.

Ik hoop dat er mensen zijn die de proefjes gaan doen en de resultaten hier willen plaatsen.

 

Mvg Dakhaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Nog een voorbeeld:

Vouw een stukje alufolie om een theelepeltje. ( 1 laag aan de bolle kant)

Zet je gasfornuis aan.

Hou het lepeltje dichtbij het vuur (bolle kant).

Wacht 1 minuut en haal meteen de alufolie van het lepeltje en voel meteen of het lepeltje warm is.

Pak een ander lepeltje en hou deze nu op dezelfde afstand van het vuur maar dan met een stukje alufolie ertussen wat geen contact maakt met de lepel.

Wacht weer 1 minuut en voel ook weer meteen aan het lepeltje.

 

Vuur is de kachel.

Lepeltje de muur.

 

Dit experiment komt niet overeen met de radiator situatie. In het geval van aluminium op een radiator zal dit aluminium dezelfde temperatuur aannemen als de radiator en dit gaan uitstralen. Immers, het aluminium wordt opgewarmde door geleiding.

In jou voorbeeld houdt je het aluminium tussen een warmte bron en een object in. Hierdoor zal het aluminium de warmte ontvangen middels straling en deze [gedeeltelijk] reflecteren.

 

Een goed voorbeeld zou het volgende experiment zijn:

Neem een hotplate (elektrische kookplaat). Hang 10 cm hierboven een stalen pan met een zwarte niet reflecterende bodem (roet) met vers getapt water erin.

  1. Meet na 10 minuten de temperatuur van het water. Deze “test” is je controle; je referentie.
  2. Voer hetzelfde experiment uit, maar leg nu aluminium folie ter grote van de hotplate over de hotplate heen. Meet na 10 minuten de temperatuur van het water.
  3. Voer hetzelfde experiment uit, maar plaats nu aluminium onder de pan zorg ook hiervoor dat het aluminium niet grote is dan de bodem van de pan. Meet na 10 minuten de temperatuur van het water.

 

Voorspelde uitkomst:

In het 2e experiment zal het water in de pan even warm zijn als in de controle test.

In het 3e experiment zal het water in de pan minder warm zijn als in de controle test.

 

Belangrijk bij zulke experiment is de herhaalbaarheid. Dus tap steeds vers water (zelfde start temparatuur) en gebruik niet meer aluminium dan de hotplate groot is.

 

Edit:

Na verder inlezen wil ik mijn standpunt aanpassen:

De reden dat het aluminium folie direct op de radiator geplaatst wordt is omdat hiermee de emissiecoëfficiënt van de radiator aan de muurzijde wordt aangepast. Anders gezegd, het aluminium zorgt ervoor dat de radiator minder warmte gaat uitstralen. Het plaatsen van aluminium direct op de radiator lijkt dus wel zin te hebben.

 

Aanpassing op de voorspelde uitkomst:

In het 2e experiment zal het water in de pan minder warm zijn als in de controle test.

In het 3e experiment zal het water in de pan minder warm zijn als in de controle test.

Mijn verwachting is dat het water in experiment 3 minder warm zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bas1 ik zeg niet dat het niet werkt als je alufolie op de muur plakt... Het is alleen minder efficiënt.

Zoals gezegd heb ik bij tonzon een cursus gevolgd in de eigenschappen en het aanbrengen van de alufolie.

Door middel van meten met een warmtebeeldcamera bijna de gehele dag werden er heel veel verschillende situaties uitgelegd.

 

Nog even over jou experiment... Heb je wel eens een muur boven een radiator gezien?

Warme lucht stijgt! Door de warme lucht af te buigen ben je niet helemaal eerlijk bezig..

De alufolie zal beide keren warm worden maar als je de folie op de muur plakt zal deze door de geleiding (die alleen op deze manier plaatsvind in combi met de muur) de muur enigszins verwarmen dit gebeurd dus niet d.m.v. Straling zoals jij in je experiment beweerd.(roet)

Als je de alufolie op de hotplate plakt zal deze warm worden door geleiding maar omdat alufolie de straling tegen houd zal de muur dus minder warm worden.

Ik ben het wel met je hotplate eens.. Maar zet deze op de zijkant en doe dan de proef met het lepeltje dus vervang het vuur voor de hotplate..

 

Om er nog sneller achter te komen plak je de ene helft af en de andere helft niet dan vouw je een laag alufolie om je ene hand en de andere niet.

Dan hou je je handen allebei ong 6a7cm van de hotplate die ong 100/130 graden moet zijn.(aandoen en meteen je handen erbij houden zodat beide alufolie hetzelfde opwarmen)

De hand met folie bij het niet bedekte stukje en de hand die niet bedekt is bij het stuk wat op de hotplate bedekt is...

 

Ben benieuwd welke hand je eerder wegtrekt ;)

 

De werking van radiatorfolie

 

TONZON HR radiatorfolie plakt u op de achterkant van de radiator. De warmtestraling naar de muur wordt maar liefst 96 % minder. Daarmee is onze oplossing veel effectiever dan de radiatorfolie op de muur. Deze reflecteren vaak niet meer dan 70 tot 90%. TONZON radiatorfolie is bovendien een veel fraaiere oplossing omdat de folie vanuit de kamer niet te zien is. Op de infraroodfoto’s ziet u het verschil:

 

Nog een voorbeeld:

http://www.tonzon.nl/radiator-isolatie/buizen/

 

En dan nog 1 ding.. Het is jouw verwachting... Mijn ERVARING

 

Mvg Dakhaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

[....] dat klopt dat is het verschil. Zo sterk dat je het kan gebruiken om te touwtrekken mits er geen sneetjes in zitten

Maar het grootste verschil is simpelweg de manier van aanbrengen.

Ik hoop dat er mensen zijn die de proefjes gaan doen en de resultaten hier willen plaatsen.

 

Mvg Dakhaas

 

Hoi Dakhaas,

 

Dank voor al je reacties! Mag ik uit bovenstaande opmaken dat jij denkt dat gewoon aluminiumfolie evengoed zou werken? Dat is vast minder mooi, minder stevig en lastiger om mee te werken maar mij gaat het om de efficiëntie en de kosten. Alu folie is iets van 6x goedkoper :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dakhaas,

 

Dank voor al je reacties! Mag ik uit bovenstaande opmaken dat jij denkt dat gewoon aluminiumfolie evengoed zou werken? Dat is vast minder mooi, minder stevig en lastiger om mee te werken maar mij gaat het om de efficiëntie en de kosten. Alu folie is iets van 6x goedkoper :)

 

Hey dR3

 

Ja dat klopt. Je zou het een keer dubbel kunnen vouwen( met 2 personen lukt dit het beste denk ik) voor wat extra stevigheid en misschien zou je hier en daar langs de randen wat alutape kunnen aanbrengen.

Gebruik verder de montagehandleiding van tonzon.

Als er verder nog vragen zijn... Kom maar op! ;)

 

Mvg Dakhaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey dR3

 

Ja dat klopt. Je zou het een keer dubbel kunnen vouwen( met 2 personen lukt dit het beste denk ik) voor wat extra stevigheid en misschien zou je hier en daar langs de randen wat alutape kunnen aanbrengen.

Gebruik verder de montagehandleiding van tonzon.

Als er verder nog vragen zijn... Kom maar op! ;)

 

Mvg Dakhaas

 

Thanks! Ik ga dit weekend maar eens aan de slag met alu-folie :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks! Ik ga dit weekend maar eens aan de slag met alu-folie :)

 

Graag gedaan!!

Maar denk er wel om.. Hoe slechter je huis geïsoleerd is hoe meer je er aan hebt.

. Hoe beter je huis geïsoleerd is hoe minder efficiënt het is...

Maar dit zal ongetwijfeld duidelijk zijn.

 

Mvg Dakhaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...
Goede suggesties zijn reeds gedaan in dit forum. Ik wil er alleen nog aan toevoegen dat je uit aluminium-folie en natriumhydroxide (NaOH, aka WC-ontstopper, korreltjes) in water opgelost waterstof (gas) kunt maken. Ik vraag me af wat je met waterstof kunt doen in een SHTF-situatie. Behalve een gas-brander maken kun je het waterstof leiden in ballonnen en deze oplaten (waterstof is lichter dan lucht). Je zou de windrichting in hogere luchtlagen mee kunnen bepalen wat mogelijk informatie geeft over radio-actieve fall-out bij gebruik van een nucleaire ramp of conflict. Iets anders kan ik niet bedenken.

 

Een late reactie maar ik vond deze post dankszij de excellente preppers.nl database die je gemaakt hebt :)

 

Ik zat te denken dat ballonnen met waterstof gas ook nuttig zouden kunnen zijn als een signalisatie methode. Stel dat je om een of andere reden komt vast te zitten in een bos of een ander gebied waar je moeilijk zichtbaar bent voor reddingswerkers in helikopters en op een of andere miraculeuze wijze vind je de nodige chemicaliën (of elektriciteit om elektrolyse van water te doen) dan zou je ballonen (of bij gebrek daaraan latex handschoenen) met waterstofgas kunnen oplaten die je met een dun touw vastbind zodat ze boven jouw locatie, boven het bladerdek van de bomen blijven zweven. Als je aluminium folie hebt dan kun je een laagje aluminiumfolie rond de ballonnen doen om ze extra zichtbaar te maken voor reddingswerkers.

 

De kans op dit scenario waarbij je ook nog eens de benodigde materialen hebt is echter niet bijster groot moet ik toegeven…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...