Ga naar inhoud
GENEGEERD

Goedkoop maar (redelijk) gezond rantsoen voor bug-in situatie

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Aanleiding voor dit topic is dat ik pas geleden NRG5 heb getest en tot de conclusie ben gekomen dat dit met veel water ingenomen moet worden. 
Ik kreeg namelijk onwijs last van mijn darmen. Daarom ben ik op onderzoek uitgegaan op basis van door mij opgestelde criteria. 

Criteria voor noodrantsoen:
- Goedkoop (goedkoper dan bijv. NRG-5)

- Moet energie (koolhydraten) leveren (en wat proteine voor herstel) + wat gezonde vetten 

- In praktijk getest (bijv een aantal dagen experiment) 
- Houdbaarheid > 6 maanden (kan aangevuld/ gerouleerd worden)

- Doel: minstens 3 dagen overleven en vol te houden, maar langer gewenst 

- Voor thuisgebruik (bug-in)

- Gezonder dan Nrg5 

- Geen koelkast nodig voor opslag 

Goedkope producten die ik zelf heb aangeschaft en die ik getest heb in de praktijk
Zwarte bonen/ Kidney bonen/ Linzen blik

Mais blik
Tomaten+saus in blik 

Rijstwafels/ maiswafels 

Pindakaas

Saus (bijv. tabasco)

Havermout

Fruit blik

Walnoten
Tortillas 

Pure chocolade 
Snoep 
Macaroni (moet gekookt)
Rijst (moet gekookt)
Flessen water (spa blauw, spa rood)

Combinaties waar ik zelf goed op kan leven als er WEL stroom is om te koken: 
- Bonen/linzen + pasta of rijst + saus (bijv. tabasco)

- Bonen/linzen + tomaten/saus + pasta of rijst 

Aangevuld met: combinaties waar ik zelf goed op kan leven als er GEEN stroom is om te koken: 
- Bonen + rijstwafels/ maiswafels
- Rijstwafels/ maiswafels + pindakaas
- Havermout met water+ fruit uit blik + een paar walnoten 
- Havermout met water 

- Mais als tussendoortje 
- Tortillas met bonen + saus (bijv. tabasco)

Mijn experiment (2 dagen)

Alhoewel 2 dagen relatief kort is, is er goed te leven op deze lijst van producten, al zeg ik het zelf. Mijn dieet is al grotendeels vega (op koolhydraten gericht),
maar ik krijg met deze producten geen last van mijn darmen, integendeel. Rouleren is voor mij geen probleem, aangezien ik deze producten regelmatig eet. 

Ook heb ik meer energie dan op NRG5. Dat heb ik getest door o.a. wat activiteiten te ondernemen waaronder fietsen. 

Eentonigheid valt mee, omdat het nog wel redelijk gevarieerd is. Combinatie van rijst, macaroni, tortillas, havermout, wat het gevarieerder maakt. 

Ik zou het in een noodsituatie waarschijnlijk veel langer volhouden dan 2 dagen. 
Ik kwam op ongeveer 5 euro per dag uit, wat goedkoper is dan nrg5. 

Daarom heb ik besloten dat mijn primaire noodrantsoen bestaat uit deze producten en nrg5 voor alleen uiterste noodgevallen. 

Vragen voor dit topic
Welke producten hebben jullie getest die naadloos passen in een rantsoen volgens deze criteria (hoeft niet perse vega te zijn).

Voorbereid op noodsituaties: bekijk de noodpakketen Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...