Ga naar inhoud
GENEGEERD

Stekjes van planten gebruiken en hoe.

Aanbevolen berichten

Voorbereid op noodsituaties: bekijk de noodpakketen Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Geplaatst:

Dat is de omgekeerde wereld wasteland. 
je vermeerderd een bepaalde plant dmv stekken , scheuren en uitstekken enz . 
En dan bestaan er ook nog leuke gekkigheid zoals kruisgebruik , met bv stekken te plaatsen in een aardappel , banaan of teentjes knoflook.   Veel is ook super simpel van snij een tak af en plaats die een stuk verder diep in de grond , tot snij een stukje af en zet dat in een glas of emmertje water en wacht tot er worteltjes uit komen .  Of je snijdt een stukje af bij de tuin van de buren en plaatst die in jouw tuin . Tot je kweekt / koopt 1 plant en die vermeerder je tot een stuk of 10 enz 

aldus niemand kweekt stekjes .  Maar je maakt stekken van een bepaalde plant die je wilt verveelvoudigen. 

maar vooruit

omdat we nog vrij ver in het voorjaar zitten . Koop een potje stekpoeder plus een scherp mesje  en ga aan de gang met wat jonge scheuten.   Liefst van iets wat nog niet in bloei staat.  Hoe groter de stek hoe harder het moet werken om wortels te maken .  Als er veel blad aan zit verwijder je de meeste en of halveer je de grote bladeren . 
Wil je met wat exoten aan de gang of wat gevoeligere soorten dan is het handig om het in een kweekbakje/ kasje te doen of binnen onder een lampje 😘

aldus de vraag zou moeten zijn ik heb die en die plant hoe kan ik die het beste stekken ! Een 🍓 bv scheur je gewoon in meerdere kleine plantjes en Thats it ! 

Dus bij de een gebruik je een jonge scheut de ander een stuk wortel en weer een ander een stuk blad ( vetplantjes) . Maar besef ook dat je de ene plant bv een wilg oid liefst gebruikt als die in rust is en een andere plant vol in het groei seizoen.  Als het al in bloei staat ben je vrijwel altijd te laat. 

En hoewel zeker niet altijd nodig,  is een potje stekpoeder in huis halen wel een basis behoefte.    
tot slot als je bv geen kruisbestuiver hebt aan appel peer of noot enz is enten ook leuk ! Of meerkleurige rozenstruiken maken. 

Anyway ik heb er voor op school gezeten , maar het meeste erover heb ik geleerd van mijn Moeder 💜

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...