Ga naar inhoud
GENEGEERD

Koffie alstublieft 😉

boshuisje29

Aanbevolen berichten

Wij zijn stevige koffiedrinkers.  Essentieel om de dag mee te kunnen opstarten.

Ik heb als cadeau een koffiemachine gekregen die bonen maalt. 

Ben naar de aldi geweest en een schandalig grote hoeveelheid bonen ingeslagen. Maar als shft zich voordoet. Ben ik dan nog iets met al die koffiebonen? 

Ik heb wel een handmatig uiensnijdertje gekocht br ev.noten enzo te malen. 

Ik vind het zo zonde om oploskoffie te kopen terwijl ik dat helemaal niet lust.

Dankjewel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

De koffiemachine zal zonder stroom niet werken 🫣

Tenzij u noodstroom heeft.

Een uiensnijder is denk ik niet helemaal geschikt om koffiebonen te malen.

Een uiensnijder snippert meestal, dat is voor koffie niet ideaal.

U kunt het natuurlijk altijd testen.

Vroeger waren er handmatige koffie molens, deze zijn nog wel te vinden.

Koffie kan ook gezet worden zonder apparaat, met een beker met daarop een filter (in een filterhouder). En daarop rustig kokend water gieten, kan je prima koffie maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik leef ook op koffie,

Mechanische Koffiemolentjes worden nog steeds verkocht in oa outdoor en koffie winkels enz tot op AliExpress. Een collega bushcrafter had er zelfs een, waarbij je de maling ook nog kon instellen van grof tot fijn. Ouderwetse liggen nog weleens bij de kringloop. Voor een uier snijder zijn ze wel een beetje te hard denk ik.

In het bos maak ik de koffiebonen gewoon fijn met mijn mes of tussen twee stenen. Je kunt het ook vijzelen. We gebruiken al duizenden jaren langer koffie, dan dat er Koffiemolentjes bestaan natuurlijk.

Ook gebruik ik nooit een filter, maar doe de koffie gewoon in het kokend water of kook de bonen gewoon mee met het water, het zakt vanzelf weg naar de bodem.   Moet er wel bij zeggen dat het verbruik op deze manier wat hoger ligt, dan wanneer je het echt fijn kunt malen.  Dus net als oploskoffie een paar schepjes koffie in je kop en kokend water eroverheen. In heel veel landen doen mensen dit zo nog steeds. Griekse koffie enz

Daarnaast ben ik ook fan van het zelf koffiebranden op het kampvuur.

Ik koop dus het liefst verse bonen, en dan brand ik ze in een pannetje boven het vuur. ( Ik heb ook het idee dat verse bonen langer houdbaar zijn, maar dat terzijde)

Zelf branden is vrij simpel, je moet wel veel roeren of rondgooien dat het gelijkmatig aan brand.

Na een tijdje hoor je ze kraken, dan even doorbranden tot je ze voor de tweede keer hoort ,  en dan is het ongeveer klaar.   Het ruikt al heerlijk ( nou ja met het branden is het wel heel nootachtig) maar daarna heb je de beste verse koffie ooit.

aangepast door Roely
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-12-2024 om 21:07, boshuisje29 zei:

Ben ik dan nog iets met al die koffiebonen

tip: google even op "koffiemolen handmatig" en je vindt er diverse !

ps:

er bestaan ook kombi's. die zijn te gebruiken voor granen en (koffie)bonen....!

aangepast door mevr.Grijpstra
toegevoegde opmerking
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-1-2025 om 11:52, Roely zei:

Ik leef ook op koffie,

Mechanische Koffiemolentjes worden nog steeds verkocht in oa outdoor en koffie winkels enz tot op AliExpress. Een collega bushcrafter had er zelfs een, waarbij je de maling ook nog kon instellen van grof tot fijn. Ouderwetse liggen nog weleens bij de kringloop. Voor een uier snijder zijn ze wel een beetje te hard denk ik.

In het bos maak ik de koffiebonen gewoon fijn met mijn mes of tussen twee stenen. Je kunt het ook vijzelen. We gebruiken al duizenden jaren langer koffie, dan dat er Koffiemolentjes bestaan natuurlijk.

Ook gebruik ik nooit een filter, maar doe de koffie gewoon in het kokend water of kook de bonen gewoon mee met het water, het zakt vanzelf weg naar de bodem.   Moet er wel bij zeggen dat het verbruik op deze manier wat hoger ligt, dan wanneer je het echt fijn kunt malen.  Dus net als oploskoffie een paar schepjes koffie in je kop en kokend water eroverheen. In heel veel landen doen mensen dit zo nog steeds. Griekse koffie enz

Daarnaast ben ik ook fan van het zelf koffiebranden op het kampvuur.

Ik koop dus het liefst verse bonen, en dan brand ik ze in een pannetje boven het vuur. ( Ik heb ook het idee dat verse bonen langer houdbaar zijn, maar dat terzijde)

Zelf branden is vrij simpel, je moet wel veel roeren of rondgooien dat het gelijkmatig aan brand.

Na een tijdje hoor je ze kraken, dan even doorbranden tot je ze voor de tweede keer hoort ,  en dan is het ongeveer klaar.   Het ruikt al heerlijk ( nou ja met het branden is het wel heel nootachtig) maar daarna heb je de beste verse koffie ooit.

Klinkt lekker!

Mijn vijzel, gekocht om mijn zelf geteelde kruiden fijn te maken, kan idd ook nog van pas komen 👌

• Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...