candyman Geplaatst: 29 januari Delen Geplaatst: 29 januari Een fatsoenlijke set om bloedingen te stoppen met een tourniquet en celox gaas kost in Nederland al snel 100 euro. In China ben je 25 euro kwijt. Maar hoe is de kwaliteit? Heeft iemand ervaringen met die spullen uit China en waar moeten we op letten? Zijn de metalen tourniquets beter dan die van plastic? En werkt de Chinese celox net zo goed? 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mevr.Grijpstra Geplaatst: 29 januari Delen Geplaatst: 29 januari 14 minuten geleden, candyman zei: Een fatsoenlijke set om bloedingen te stoppen met een tourniquet en celox gaas kost in Nederland al snel 100 euro. wellicht is dit ook een alternatief voor je? de moderne traumazwachtels zijn supersimpel en snel aan te brengen,ook bij jezelf. bovendien is de druk eenvoudig te doseren. verdiep je goed in de toepassing van een tourniquet. bij ondeskundig gebruik kan het middel erger zijn dan de kwaal en kan het je een ledemaat kosten! hierbij slechts een voorbeeld : https://www.ehabo.nl/traumazwachtel-10cm met celox heb ik geen ervaring. groet, mevr.Grijpstra 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
candyman Geplaatst: 29 januari Auteur Delen Geplaatst: 29 januari Bedankt voor de jnfo. Pas geleden heb ik training gehad met die spullen, daarom wil ik ze kopen 😉 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gerard Geplaatst: 9 november Delen Geplaatst: 9 november Beste @candyman, Heeft u inmiddels een tourniquet aangeschaft? Of bent u voor de traumazwachtel gegaan? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JJ&A Geplaatst: 10 november Delen Geplaatst: 10 november (aangepast) Men gebuikte vroeger ook wel in het ziekenhuis en Ambulance vitamine K injecties om behoorlijk bloeding af te remmen, je kan ze ook in druppel vorm kopen, wij hebben met een levens bedreigende bloeding ook ervaring mee waar het ziekenhuis het liet afweten, en mijn vrouw heeft het net gered, op de spoedeisende hulp werd gezegd dat er maar een hele kleine kans wat dat ze het zou overleven, ja we hebben het zelf gedaan, zonder merkbare gevolgen. Wel is het aangenaam als de sets over iets heen kan glijden zodat de kracht zich niet concentreert op een plek wat heel pijnlijk kan zijn, maar word verdeelt over de gehele oppervlakte van de huid. 10 november aangepast door JJ&A Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JJ&A Geplaatst: 10 november Delen Geplaatst: 10 november (aangepast) Een paar maanden geleden is hier een nieuw lid gekomen die er goed wat verstand van heeft, hoop dat hij hier ook op zal regeren, maar dat kan wel even duren. Hij heeft een prof set bij elkaar kan zo ook nog het werk van een arts doen, dan overdrijf ik het ook nog niet eens. Ja ik heb het nieuwe lid gevonden het is @Medic045 misschien kunnen we hem hier mee lokken. 10 november aangepast door JJ&A Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gerard Geplaatst: 10 november Delen Geplaatst: 10 november Vitamine K, ken ik niet. Ik heb het gegoogld, 6 uren geleden, JJ&A zei: , je kan ze ook in druppel vorm kopen, Volgens google begind de druppelvorm naar 6 uur te werken. En werkt na 24uur maximaal. De injecties werken snel, echter heb ik hier geen ervaring mee. Niks zo gevaarlijk als zonder ervaring maar "wat aan rommelen". Misschien dat @Medic045 of andere experts ons wat verder kunnen helpen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Roely Geplaatst: 8 uren geleden Delen Geplaatst: 8 uren geleden Ik weet er niks van het lijkt ketamine te zijn. Ik heb ketamine gebruikt bij chirurgie. Wij legden onder de huid een depot aan van ketamine ( het lijkt een beetje op de manier hoe lidocaïne toegepast wordt in mijn beleving, het kost ook allebei even wat inwerktijd en daarna heeft het een vrij korte lokale werkingsduur) In ieder geval , wij spoten dus vantevoren wat ketamine s.c. (subcutaan) op de plek waar we gingen snijden. En dat had dan als voordeel dat het niet bloedde, zodat je werkgebied schoon en bloed vrij bleef. Als je het open sneed, leek het net of je in gelatine pudding aan het snijden was. Het gebied leek gelei-achtig en liep niet vol met bloed. Het zou kunnen dat het andersom ook zou werken, dus om bloedingen te stoppen. Ik denk dat je dan het gebied rond de wond moet injecteren , het lijkt mij dat als je het in de wond doet, dat het dan gewoon weg spoelt met het bloed. Ik weet ook niet of je er bij gebaat bent, je wilt een wond namelijk doorbloed hebben om te kunnen genezen. Het gebruik in een ambulance zou wel logisch zijn om het gebied tijdelijk lam te leggen, zodat er wat extra tijd gekocht kan worden om de operatie tafel te bereiken. Want nogmaals heeft het maar een beperkte werkingsduur. Naja ik heb ook gegoogled om het verhaal te ondersteunen, en dan lees ik dat vitamine K in bepaalde voedingstoffen zit, en ook dat vit K een bijnaam is voor Ketamine. Het is me onduidelijk of het daadwerkelijk over dezelfde stof gaat. Ik wordt namelijk overspoeld met links over het recreatief gebruik van ketamine helaas. Terug on topic, de kennis om een tourniquet aan te leggen is heel veel waard , een kant en klare tourniquet vindt ik zelf onzin voor in je prive verband doos. Negen van de tien slachtoffers of hulpverleners dragen wel een broekriem oid. Celox of celox verrijkt verband is wel handig natuurlijk en dan maakt het volgens mij niet zo veel uit of die nou in China of in België gemaakt is. China is gewoon een goedkoop productie land. Met die kanttekening dat al die aangeboden doe het zelf kits uit China niet altijd even kwalitatief zijn. Ik heb bijvoorbeeld scalpel mesjes van Ali, die snijden prima hoor maar zijn tering snel bot. Ze zijn van een inferieur staal soort. Anderzijds kun je ook zeggen dat een scalpel mesje van hoogwaardig chirurgisch staal, zoals wij ze professioneel gebruiken ook een beetje onzin is, voor een wegwerp product. Verder wil ik er op wijzen dat cultuur historisch gezien op medisch gebied die Chinezen en Japanners er altijd al zinnige maar vooral ook onzinnige methodes en behandelingen erop na hebben gehouden. En dat het aanbod van medische artikelen daarop inspeelt, maw je kunt er allerlei onzinnige hulpmiddelen kopen die ze daar toch interessant vinden om te gebruiken. Waarvan we in de westerse wereld weten dat het vrijwel danwel totaal nutteloos is. Je moet dus oppassen dat je daar niet te veel in mee gaat. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.