Ga naar inhoud
GENEGEERD

Voorraadblikken gaan roesten


Michiel en co

Aanbevolen berichten

Beste medepreppers,

 

Jaren geleden begonnen met preppen, o.a. door een paar honderd blikken in te slaan met voedsel. Opgeslagen in de meterkast en in de kelder.

Onlangs begonnen met de vervanging. Wat bleek: meeste blikken waren volledig doorgeroest, waarbij het eten uiteraard vergaan was.

Heeft iemand een oplossing hiervoor? Zijn er bv speciale voorraadblikken die roestbestendig zijn? Wij hebben blikken uit de supermarkt geprept. 

Wij hebben een klein huis en kunnen niet anders dan blikken met voedsel opslaan in relatief vochtige ruimtes.

Ik geef een voorkeur aan blikken boven glazen potten vanwege de houdbaarheidsdatum.

 

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

 

Michiel Wagemans

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Allereerst, welkom op het forum.

Honderden blikken, dat is ook nogal wat moet ik zeggen. Ik weet niet met hoeveel jullie zijn, maar het is hoe dan ook veel.

Wanneer je een noodvoorraad wilt aanleggen kun je wat conserven betreft beter spul in glas nemen.

Indien donker bewaard gaan die ook jaren mee. Voordeel is dat het deksel aan de binnenkant van een kunststof laag is voorzien die niet gauw zal roesten.

Blikken van tegenwoordig zijn vaak al van een trekring voorzien om je een blikopener te besparen.

Maar door die ingeponste deksels is het blik daar al een heel stuk dunner..

Als je huis echt heel vochtig is blijf je uiteraard met het probleem zitten, ook deksels kunnen op den duur gaan roesten.

En of er blikken zijn die hier voor geschikt zijn durf ik zo niet te zeggen. 

Wellicht is vacumeren een optie, blik in de zak en de lucht eruit halen plus het water dat in die lucht zit. 

Vriesdroog voedsel, veel rijst en pasta in goede verpakking is héél lang te bewaren.

Ik heb zelf blikken in de kelder staan, niet de meest droge ruimte en nog nooit roestvorming gezien.

Het moet dan bij jou wel erg vochtig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 8-12-2023 om 17:51, Michiel en co zei:

Beste medepreppers,

 

Jaren geleden begonnen met preppen, o.a. door een paar honderd blikken in te slaan met voedsel. Opgeslagen in de meterkast en in de kelder.

Onlangs begonnen met de vervanging. Wat bleek: meeste blikken waren volledig doorgeroest, waarbij het eten uiteraard vergaan was.

Heeft iemand een oplossing hiervoor? Zijn er bv speciale voorraadblikken die roestbestendig zijn? Wij hebben blikken uit de supermarkt geprept. 

Wij hebben een klein huis en kunnen niet anders dan blikken met voedsel opslaan in relatief vochtige ruimtes.

Ik geef een voorkeur aan blikken boven glazen potten vanwege de houdbaarheidsdatum.

 

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

 

Michiel Wagemans

 

Ook glazen potten hebben metalen deksel en dus hetzelfde probleem. De houdbaarheid verschilt niet van blik.

Blikken van RVS oid zijn er niet, om logische redenen, het blik wordt dan duurder dan de inhoud.

 

Normaal roesten blikken ook niet zo snel door, je hebt best een vocht probleem in huis of woont wellicht ergens dicht aan de kust?

Bij mij thuis kan de luchtvochtigheid in de zomermaanden flink oplopen en nooit heb ik last van roest. Er zit ook een licht beschermend laagje op het blik om roest te voorkomen. Komt er naast vocht ook een zout of zuur bij, in wat voor vorm dan ook, bv door lekkende voorraad, dan gaat het roesten ineens veel sneller.

 

Enige oplossing is de blikken verpakken, in bv. kunststof bakken of plastic zakken.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...