unox Geplaatst: 19 november 2023 Geplaatst: 19 november 2023 https://youtu.be/44KE0M--IqI?feature=shared https://youtu.be/PLrk53Sl4YQ?feature=shared Gezien de plastic en pfas ramp die zich over een aantal decennia waarschijnlijk gaat uitten in een ramp met veel zieke mensen (bouwt zich langzaam op in het lijf). Leek het me zinvol om een topic aan te maken waar we elkaar kunnen adviseren mbt het plastic en chemicalien vrij te maken van je eigen woning. Inmiddels alle nonstick pannen vervangen hier en ook het meeste plastic de deur uit. Rijst mij de vraag: wat gebruiken jullie als alternatief voor de plastic snijplank? 1 Quote
JJ&A Geplaatst: vrijdag om 22:36 Geplaatst: vrijdag om 22:36 (aangepast) Beste @unox wij gebruiken houten snijplank, maar word steeds heel goed schoon gemaakt, en eten nog niet één keer in de maand vlees en zeker geen varkensvlees of kip. vrijdag om 22:37 aangepast door JJ&A Quote
Roel Geplaatst: gisteren om 13:02 Geplaatst: gisteren om 13:02 Ik zou niet weten wat er mis is met varken- of kippenvlees. Vertel.... Quote
Panoramix Geplaatst: 4 uren geleden Geplaatst: 4 uren geleden Ik gok zo … vanwege de verouderde theorie dat vlees en schaaldieren de bron van microplastics / nano-plastic in ons lichaam zou zijn. Echter recente studies beweren weer dat we de meeste microplastics juist opnemen via fruit , groente en zaden 🤓 Als je jezelf daar graag mee bezig wil houden. Kun je beter alle fleece en synthetische kleding uit je huis bannen. Fleece materialen worden wereldwijd toch gezien als een van de grootste verspreiders van microplastic in ons milieu. ( de industrie noemt fleece gemaakt van microvezels, maar dat is dus microplastics) 😎 Het is dus gezonder om alle fleece uit je huis te bannen . Dan kunststof snijplanken. 1 Quote
Roel Geplaatst: 4 uren geleden Geplaatst: 4 uren geleden Wij dragen nagenoeg alleen katoen, linnen of wol. En tegenwoordig ook wel eens bamboe. Snijplanken enkel van hout en flink dik. Wanneer er teveel snedes in komen haal ik de schaaf erover. En als de planken te dun worden maak ik nieuwe. Voor de rest kun je je de woning niet echt plastic vrij maken. Denk aan je elektra leidingen, je afvoer, doucheslangen, vloerbedekking, verpakkingsmateriaal van voeding enz. Maar dat is ook niet echt nodig, die zaken brengen niet onmiddelijk micro platics in de wereld en zijn goed te recycelen.] En onze pannen bestaan uit koper, rvs en gietijzer en zullen daarom geen pfas bevatten. Nu ik dit zo opschrijf besef ik pas dat we eigenlijk best wel aardig bezig zijn zonder dat er van enig plan sprake is. 🤣 Quote
Panoramix Geplaatst: 3 uren geleden Geplaatst: 3 uren geleden Goed bezig Roel , ik moest zelf meteen denken aan de met trots gepresenteerde nieuwe wollen trui van JJ&A met fleece binnenvoering. Ik weet het niet hè ik maak maar kort door de bocht conclusies. Maar mij lijkt me die trui een stuk gevaarlijker dan het eten van varkens en kippenvlees t.a.v. microplastics. 🤭 ( btw vergeet de snijplanken niet te oliën) Quote
Roel Geplaatst: 1 uur geleden Geplaatst: 1 uur geleden druivenpitolie. En ik snap wel wat JJ&A bedoeld, maar wij eten enkel onze eigen dieren en ik weet wat daar in is gegaan.😉 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.