Gast armageddon Geplaatst: 19 september 2012 Delen Geplaatst: 19 september 2012 http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/article/detail/1503379/2012/09/19/Massaslachting-van-dieren-bezig-wereldwijd-door-mislukte-oogsten-en-dat-gaat-u-veel-geld-kosten.dhtml Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
SemperFi Geplaatst: 19 september 2012 Delen Geplaatst: 19 september 2012 Interessant artikel, ik vind wel dat ze het speculeren van voedselprijzen op de beurs dringend eens aan banden moeten leggen. Prijsstijgingen van voedsel zullen we hier ook wel voelen maar minder hard dan in de ontwikkelingslanden waar een kleine stijging direct leidt tot hongerdoden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Harkonen Geplaatst: 19 september 2012 Delen Geplaatst: 19 september 2012 combinatie van denk ik eerder; als je kijkt hoeveel futures er verhandeld worden; dát heeft zeker invloed op de prijzen. Zeker icm HFT's kán het niet anders. Algehele inflatoire trend komt idd door monetaire verruimingsbeleid wat over heel de wereld wordt gevoerd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tyler Durden Geplaatst: 19 september 2012 Delen Geplaatst: 19 september 2012 Het hele systeem begint zichtbaar uit elkaar te vallen. Ben druk bezig om m'n BOB compleet te maken voordat de klap komt. Iets wat niet zo lang meer gaat duren denk ik. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rothbard Geplaatst: 19 september 2012 Delen Geplaatst: 19 september 2012 Interessant artikel, ik vind wel dat ze het speculeren van voedselprijzen op de beurs dringend eens aan banden moeten leggen. Ik vind van niet. Speculanten zorgen ervoor dat in tijden van schaarste meer voedsel beschikbaar is. Prijs is een maatstaf van schaarste; een lage prijs wilt zeggen dat er overvloed is, een hoge prijs schaarste. Om winst te maken moet een speculant goedkoop (oftewel: ten tijden van relatieve overvloed) inkopen, en duur (oftewel: ten tijde van relatieve schaarste) verkopen. De volatiliteit in de beschikbaarheid van voedsel wordt door speculanten dus verlaagd, waardoor er in tijden van schaarste meer voedsel beschikbaar is, en dus minder honger geleden wordt. Of ze het nou hun intentie is of niet, goede speculanten zijn weldoeners (slechte speculanten lijden verlies en drijven zichzelf uit de markt, waardoor de goede overblijven). Elaboratie: http://www.meervrijheid.nl/index.php?pagina=1874 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mr bruin Geplaatst: 19 september 2012 Delen Geplaatst: 19 september 2012 Hallo Rothbard, Ik heb de link die je hebt bijgesloten gelezen en die is helder. Ik heb geen idee hoe speculeren in voedsel precies verloopt maar ik kan me ook voorstellen dat indien er veel geld op rekeningen staat waar weinig of geen rendement op wordt gehaald omdat de rente laag is er door de beheerders hiervan gekeken wordt of er ergens anders mogelijkheden zijn waarmee meer rendement gehaald kan worden. Als dit dan tot "voedselspeculatie" leidt waardoor de prijzen in korte tijd erg stijgen dan is dit erg vervelend voor degenen die van deze voedselbron afhankelijk zijn. Is het de laatste jaren niet zo, dat er wel erg veel geld bij is gekomen waar een rendement mee gehaald moet worden en dat dit geld in markten geïnvesteerd wordt waardoor het evenwicht op deze markten te veel verstoort wordt, waardoor de "natuurlijke" marktwerking zoals die in de link is beschreven misschien niet meer zo kan werken ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Keyser Suze Geplaatst: 20 september 2012 Delen Geplaatst: 20 september 2012 Hallo Rothbard, Ik heb de link die je hebt bijgesloten gelezen en die is helder. Ik heb geen idee hoe speculeren in voedsel precies verloopt maar ik kan me ook voorstellen dat indien er veel geld op rekeningen staat waar weinig of geen rendement op wordt gehaald omdat de rente laag is er door de beheerders hiervan gekeken wordt of er ergens anders mogelijkheden zijn waarmee meer rendement gehaald kan worden. Als dit dan tot "voedselspeculatie" leidt waardoor de prijzen in korte tijd erg stijgen dan is dit erg vervelend voor degenen die van deze voedselbron afhankelijk zijn. Is het de laatste jaren niet zo, dat er wel erg veel geld bij is gekomen waar een rendement mee gehaald moet worden en dat dit geld in markten geïnvesteerd wordt waardoor het evenwicht op deze markten te veel verstoort wordt, waardoor de "natuurlijke" marktwerking zoals die in de link is beschreven misschien niet meer zo kan werken ? Nou ik ben eens benieuwd hoe lang het duurt voordat mr bruin de vrije markt van RB over zichheen krijgt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Hollander Geplaatst: 22 september 2012 Delen Geplaatst: 22 september 2012 Ik zeg, doe er je voordeel mee! Vlees wordt nu massaal in de verkoop gedaan (zie hamsterweken, kiloknallers etc.). Begin 2013 wordt de prijs van vlees hoogstwaarschijnlijk een heel groot stuk hoger dan het niveau van nu. Ik heb expres nog een berg blikken gekocht ivm deze prijsstijgingen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.