Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zevenblad


Robijn

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
6 minuten geleden, Aalawok zei:

Ik lees vaak dat mensen het als pesto verwerken en dat het van zichzelf licht zurig smaakt, maar zelf heb ik er (gelukkig) nog geen maaltijd van kunnen of hoeven maken.

dus op zich best wel eetbaar....

 

Heb je dit gewoon in de tuin staan of in een bak ter voorkoming van wildgroei?

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Robijn zei:

dus op zich best wel eetbaar....

 

Heb je dit gewoon in de tuin staan of in een bak ter voorkoming van wildgroei?

Je komt er noooooit meer van af als je het eenmaal in je tuin hebt, dus als je er aan wil beginnen, zou ik je zeker aanraden dat in een pot of bak te doen. Maar ik durf niet te garanderen dat dat het uit de rest van je grond houdt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Robijn zei:

Heeft er iemand hiermee ook ervaring, hoe is de smaak, waar smaakt het lekker bij.

 

Ik heb het ooit wel gegeten.

Ik vind de smaak iets te bitter maar het is prima te doen.

Je kunt het bereiden zoals spinazie.

 

Zelf gebruik ik het vaker in een salade met nog een heleboel andere zaken zoals jong berkenblad / zuring / roomse kervel / lavas / Oost-Indische kers / dragon / zeekool / bieslook

 

Je zou het kunnen eten met een gekookt ei en iets van gekookte aardappelen of aardpeer.

Probeer het eens en maak er een post over. En vergeet de foto's niet.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zevenblad is eetbaar en wordt ook veel gegeten. Het is, zeker nu er nog weinig anders groeit, nu een mooie aanvulling. Vooral jonge bladen smaken. In de tuin wil je het echter niet hebben, je komt er niet meer vanaf. In een pot laten roeien raad ik ook af. Dan kan het wortelstelsel van zevenblad minder goed zich ontwikkelen.

Je kunt het ook plukken in het wild, maar ik zou daar wel voorzichtig mee zijn, zeker als het in populaire hondenuitlaatgebieden staat.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden, Albis zei:

Zevenblad is eetbaar en wordt ook veel gegeten. Het is, zeker nu er nog weinig anders groeit, nu een mooie aanvulling. Vooral jonge bladen smaken. In de tuin wil je het echter niet hebben, je komt er niet meer vanaf. In een pot laten roeien raad ik ook af. Dan kan het wortelstelsel van zevenblad minder goed zich ontwikkelen.

Je kunt het ook plukken in het wild, maar ik zou daar wel voorzichtig mee zijn, zeker als het in populaire hondenuitlaatgebieden staat.

Je wast je groenten toch ook voor je ze gaat koken of roerbakken ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden, Albis zei:

Zeker was ik ze wel, maar net wat Zanzarra zegt. Bovendien vind ik het vies, groente eten waar ooit honden overheen hebbengeplast. 

Een ei komt uit de kont van een kip. Lust je nu ook geen eieren meer ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-4-2020 om 22:57, martin zei:

 

Je zou het kunnen eten met een gekookt ei en iets van gekookte aardappelen of aardpeer.

Probeer het eens en maak er een post over. En vergeet de foto's niet.

 

 

Ik heb het "nog" niet maar als ik het heb en ik maak een receptje ja waarom niet dan post ik het. Kwam er vandaag wel achter dat ik een blik heb staan dat al bijna 3 jaar over datum is. Voor prepper sake ga ik dat eerst proberen. See what happens, uiteraard wel eerst even de ruik, kijk, proef test.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden, Robijn zei:

Ik heb het "nog" niet maar als ik het heb en ik maak een receptje ja waarom niet dan post ik het. Kwam er vandaag wel achter dat ik een blik heb staan dat al bijna 3 jaar over datum is. Voor prepper sake ga ik dat eerst proberen. See what happens, uiteraard wel eerst even de ruik, kijk, proef test.

 

Ik heb ooit eens een blikje water getest wat een beetje over de datum was.

 

https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/preptest-blikje-bronwater-15-jaar-over-de-tht.1518/

 

Het was de meest langdradige post die ik ooit heb gemaakt en ik heb er geen spijt van.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

even een kickback. Ook even na het verhaal van martin.

 

Blik groenvoer, 3 jaar over datum. Geen beschadigingen afgezien van het label.

 

Prima te eten geen ziekteverschijnselen, alleen de smaak was er wat vanaf naar mijn idee.

Did not die yet.

 

dit begint aardig off topic te raken. mijn antwoord op zevenblad is beantwoord dus ik laat deze thread voor wat het is

aangepast door Robijn
begon aardig off-topic te worden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 12-4-2020 om 21:31, Robijn zei:

even een kickback. Ook even na het verhaal van martin.

 

Blik groenvoer, 3 jaar over datum. Geen beschadigingen afgezien van het label.

 

Prima te eten geen ziekteverschijnselen, alleen de smaak was er wat vanaf naar mijn idee.

Did not die yet.

 

dit begint aardig off topic te raken. mijn antwoord op zevenblad is beantwoord dus ik laat deze thread voor wat het is

Misschien mag ik je nog een aanvulling laten zien.

 

Het is echt de moeite waar dit op de website te kijken: Te vinden op: https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/100686-de-geneeskracht-van-zevenblad.html

Een voorproefje>

Voedingswaarde zevenblad

Zevenblad is lekker als alternatief slablad in een originele salade maar je kunt het bereiden als spinazie. Het is een gezonde plant waar veel vitamine A en C in zitten. De mineralen kalium, calcium en magnesium zitten er in ruime mate in. Zevenblad is een makkelijke plant om te kweken, zo makkelijk zelfs dat je er bijna nooit meer vanaf komt, of je moet er enorm veel van eten. Wanneer je er telkens weer van plukt, wordt het wortelstelsel verarmt en zal het plantje verdwijnen. Het voordeel van het eten van wilde groenten is dat ze allemaal biologisch zijn; er zit geen landbouwgif op.
 

Geneeskracht

Zevenblad versterkt de werking van de nieren en is urineafdrijvend. In de nieren zitten allerlei gifstoffen opgeslagen en zevenblad helpt er voor te zorgen dat deze via de blaas worden afgevoerd. Opeenhoping van deze stoffen kunnen leiden tot jicht en reuma. Vandaar dat zevenblad verlichtend werkt tegen deze ziekten en goed is voor nier- en blaasproblemen. In vroegere tijden was de geneeskracht van zevenblad alom bekend en werd het gebruikt tegen ´reizigersjicht´. De blaadjes werden niet alleen gegeten maar ook om gewrichten heen geslagen om de pijn te verlichten. Zevenblad heeft een rustgevend en licht laxerend effect.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Met alle zogenaamde on- kruiden, is het belangrijk dat je de allerjongste blaadjes eet, de zien er het frist licht groen uit.

de oudere blaadjes zijn vaak al wel te bitter voor de nederlandse smaakpapillen.

Zijn we niet meer gewend te eten.

 

Ook, moet je uitkijken, als je wild wilt gaan plukken dat je dat niet doet in de buurt van fabrieken, (varkens?) boerderijen en snelwegen,

schijtroutes van honden...;-)

Je mag niet (overal?) wild plukken, daar staat een boete op.

 

Ook brandnetel kan je plukken, (handschoenen aan! tenzij je masochistisch bent! ) doet zeer! Kan het je niet aanraden! 

je kan heerlijke soep maken van brandnetel, ook thee kan je er van trekken.

Zevenblad kan je als spinazie eten, licht smoren in pan/wok.

Van brandnetel kan je ook stamppot maken.

 

Je kan Zevenblad gewoon gebruiken in je salades, samen met Oost Indische kers bloemen bijv.

die hebben een lekkere pittige bite! 

afspoelen onder de kraan, klein snijden en smullen maar! 

Er wordt ook pesto gemaakt van Zevenblad, recepten zijn vast wel online te vinden.

 

Bijna in elke tuin staat Zevenblad, tenzij je met heel fanatieke onkruidverdelgers te maken hebt!

De bloemen zijn ook heel mooi, vind ik.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden, Sjuul zei:

Er wordt ook pesto gemaakt van Zevenblad, recepten zijn vast wel online te vinden.

 

 

ik heb deze ooit gepost.

Is geen zevenblad maar is alsnog prima te gebruiken.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

@LDSPrepLady,

 

Ook ik heb veel zevenblad in mijn tuin staan,

ik heb er nog nooit een kat op zien poepen, of plassen.

Katten graven graag eerst een holletje, he>

Om dat dan na gedane zaken, dicht te gooien..... ( als je mazzel hebt) 

 

Ik oogst de meest frisgroene blaadjes, spoel het af

met heet water. 

Smaakt goed.

Wat onbehandelde katers en ook poezen wel doen, is

geur vlaggen achter laten, dan spuiten ze tegen planten aan,

om hun territorium aan te geven, dat ruik je onmiddelijk,

dat meurt behoorlijk! 

 

succes!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...