Toverlevingsdrang Geplaatst: 1 december 2015 Delen Geplaatst: 1 december 2015 Er kwam vanmiddag een muffe lucht onder m'n buro vandaan waar ik nu aan zit te tikken, er bleek bruine rijst aan het rotten te zijn en er zaten wat kleine zwarte keverbeestjes in de opslaglades, alle stinkzooi dus weg gemieterd en de lades uitgesopt van 1 kastje, de andere twee was niks mis mee, mn mond viel open van de hoeveelheid die ik heb liggen, onderste foto is inhoud van 1 kastje en daar heb ik dan drie van, dat nog buiten mijn keukenkastjes om lol. Viel me niks niet tegen, werd er helemaal rustig van. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
GuywithAplan Geplaatst: 1 december 2015 Delen Geplaatst: 1 december 2015 @Toverlevingsdrang Maak je ook gebruik van je vooraad? of is het er echt allen voor een shtf? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Toverlevingsdrang Geplaatst: 1 december 2015 Auteur Delen Geplaatst: 1 december 2015 @Toverlevingsdrang Maak je ook gebruik van je vooraad? of is het er echt allen voor een shtf? Hi Guy, Ik maak er wel eens gebruik van ja, als ik geen zin heb om te shoppen o.i.d., en ik eet graag kiemen, en al dat gedroogde spul kan je kiemen, op de pasta en de aardappelpuree na. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aalawok Geplaatst: 2 december 2015 Delen Geplaatst: 2 december 2015 Hoe kwam het dat je rijst was gaan rotten? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Range Geplaatst: 2 december 2015 Delen Geplaatst: 2 december 2015 Er kwam vanmiddag een muffe lucht onder m'n buro vandaan waar ik nu aan zit te tikken, er bleek bruine rijst aan het rotten te zijn en er zaten wat kleine zwarte keverbeestjes in de opslaglades, alle stinkzooi dus weg gemieterd en de lades uitgesopt van 1 kastje, de andere twee was niks mis mee, mn mond viel open van de hoeveelheid die ik heb liggen, onderste foto is inhoud van 1 kastje en daar heb ik dan drie van, dat nog buiten mijn keukenkastjes om lol. Viel me niks niet tegen, werd er helemaal rustig van. Ik word ook rustig van volle pakken rijst xD! /Ontopic, wat @Aalawok zegt ben ik ook wel benieuwd naar! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
backschless Geplaatst: 2 december 2015 Delen Geplaatst: 2 december 2015 Dit zijn rijstklanders, tip alles goed uitzuigen en wat open ligt weggooien ook pasta. Ze leggen eitjes in je producten en smeren het product dicht met een laagje dus ziet het niet. Google even rijstklanders en wat te doen Succes 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
RDNK76 Geplaatst: 2 december 2015 Delen Geplaatst: 2 december 2015 Hoe kwam het dat je rijst was gaan rotten? Daar kun je meestal niks aan doen, komt door de rijstmeelkever in de meeste gevallen. Hun larven zitten tussen of in de rijstkorrels als je een slechte zak te pakken hebt Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Erny Geplaatst: 2 december 2015 Delen Geplaatst: 2 december 2015 Weet niet of dat bij rijst ook zo werkt maar de zelf geoogste droogboontjes en peul-erwetjes e.d. leggen we eerst een paar dagen in de vriezer om de besmetting met de bonenkever(larve) tegen te gaan. Zou het dan zin hebben om jullie prep-rijst ook eerst een vriesbehandeling te geven? Voorbeeld van de bonenkever (Bruchus rufimanus) in de erwten van @Piroska Misschien is het wel raadzaam om je stash wat meer gescheiden van elkaar te bewaren om kruisbesmetting te voorkomen. Liggen nog veel meer beestje op de loer: https://www.salusi.nl/beestjes-in-bloem-meel-tegengaan-voorkomen/ Je kunt beestjes in meel en bloem het beste voorkomen door graanproducten in afgesloten bakjes, bussen en trommels te bewaren van hard plastic of blik. Maak papieren zakken met meel, suiker bonen direct na aankoop open. Controleer de inhoud op reeds aanwezige beestjes en verpak deze in een hard, luchtdicht omhulsel. Bewaar graanproducten, meel en bloem bovendien op een koele, droge plek. Beestjes gedijen namelijk het beste op warme, vochtige plaatsen. En in een reactie onder aan de pagina spreekt iemand van Neem Tree (bladeren) om ongedierte en beestjes in je kasten te bestrijden... Edit: Deze site geeft meer informatie over de bewaartemperatuur van rijst en de cyclus van die rijstklanders. http://www.eco2.nl/nl/ongedierte/voorraad-aantasters/rijstklander-sitophilus-oryzae-l/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Hslot4 Geplaatst: 6 december 2015 Delen Geplaatst: 6 december 2015 Gratis vlees bij je rijst of bonen wat wil je nog meer ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Toverlevingsdrang Geplaatst: 6 december 2015 Auteur Delen Geplaatst: 6 december 2015 Dit zijn rijstklanders, tip alles goed uitzuigen en wat open ligt weggooien ook pasta. Ze leggen eitjes in je producten en smeren het product dicht met een laagje dus ziet het niet. Google even rijstklanders en wat te doen Succes Merci Backschless, en ja het waren idd Klanders zie link naar kort wiki artikel voor foto van de boosdoenertjes. https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijstklander Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.