Ga naar inhoud
GENEGEERD

UPS systeem. Iemand Info hierover?


Schuurtje58

Aanbevolen berichten

Ik ben op zoek naar informatie over het UPS systeem.

In de Voorstelronde noemt medeprepper Lichtje dit.

Omdat ik serieus op zoek ben naar een noodstroomvoorziening voor als de stroom uitvalt wil ik weten of dit een alternatief kan zijn.

Iemand die er meer over kan vertellen?

Ik ben een vrouw en zeker niet technisch aangelegd....dus graag in begrijpelijke taal voor een leek zoals ik ben.:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als prepper heb je niet echt veel aan een UPS ("Uninterruptible Power Supply").

 

Het primaire doel van zo'n apparaat is om pieken in het elektriciteitsnet op te vangen en in geval van stroomuitval de PC af te (laten) sluiten.

Dit doet hij dan door de computer een seintje te geven zodat deze de tijd heeft om op de accu's van de UPS zichzelf netjes af te sluiten.

 

Een UPS kan slechts korte tijd (afhankelijk van de accu capaciteit) aangesloten apparatuur van stroom voorzien.

Wil je voor langere tijd noodstroom hebben, dan ontkom je niet aan een aggregaat.

 

Groeten,

 

QF

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha inderdaad, maar vaak is het: hoe duurder, hoe beter de isolatie. ;)

Je kent vast wel die grote dingen die ze in de bouw als aanhangwagen achter de auto hangen of van die containers die ze gebruiken bij evenementen: die zijn altijd mooi stil.

 

Maar er is niets dat je tegenhoudt om een goedkopere (4-takt) te kopen en die mooi in te pakken (wel goed op de warmte-afvoer letten) in een geisoleerd kastje. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als prepper heb je niet echt veel aan een UPS ("Uninterruptible Power Supply").

 

Het primaire doel van zo'n apparaat is om pieken in het elektriciteitsnet op te vangen en in geval van stroomuitval de PC af te (laten) sluiten.

Dit doet hij dan door de computer een seintje te geven zodat deze de tijd heeft om op de accu's van de UPS zichzelf netjes af te sluiten.

 

Een UPS kan slechts korte tijd (afhankelijk van de accu capaciteit) aangesloten apparatuur van stroom voorzien.

Wil je voor langere tijd noodstroom hebben, dan ontkom je niet aan een aggregaat.

 

Groeten,

 

QF

Ligt er een beetje aan hoe je je systeem schaalt en wat je wensen zijn. Met een 600kwh accubank kun je het best een week redden. De laatste grote storingen in Nederland duurden een dag of drie dus met een week zit je behoorlijk safe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een UPS heb je in vele vormen en maten. En het doet wat zegt, Het zorgt er voor dat de stroom niet word onderbroken. En het word gebruikt door ziekenhuizen en in de ICT. Er zit een ACCU in en een stukje electronica om te zorgen dat er snel word overgeschakeld en stroom word gefilterd.

 

Als de stroomonderbreking langer duurd, dan zal je bijvoorbeeld met een aggregaat de stroomvoorziening weer moeten starten, om te voorkomen dat belangrijke apparatuur zonder stroom komt te zitten.

 

Ook voor een prepper handig.. Maar niet voor je koelkast, maar voor gevoelige apparatuur, en continuïteit. Zeker als je aggregaat moet bij tanken.

Daarnaast is slim om niet te veel afhankelijk te zijn van je stroom voorziening. Maar dat zijn we in het normale dagelijks leven stiekum wel.

 

Bekende merken zijn APC. Victron heeft ook prima oplossingen in combinatie met zonnepanelen. Kortom even googlen op de termen UPS, Accu, aggregaat. of Eiland Systemen.

 

Een UPS heb je van 30Va tot 8000kVa of zelfs nog veel groter.. Eenvoudig gezegt. De tijd die je overbrugt is afhankelijk van de totale hoeveel accu-capaciteit en de hoeveel stroom die je afneemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

UPS Accu (banken) druk je uit in VA (Volt-Ampère) of een ISO veelvoud hiervan (dus in dit geval kVA = kilo Volt-Ampère), niet in kWh (kilo Watt uur); een losse accu is in Ah.

 

Ik heb zelf een SmartUPS van APC (niet voor prepperdoeleinden overigens) van 1500VA (oftewel 1,5kVA).

1400438368.jpeg.b4b81353408135c5eb15a51e81a7398e.jpeg

Die is al aardig groot en zwaar, dus eentje van 600000 VA (600kVA) zou 400 keer zo groot zijn; lijkt me bij huis-, tuin- en keuken-gebruik niet echt praktisch. :rolleyes:

Ook kan hij mijn computers maar zo'n 15 á 20 minuten voeden bij stroomuitval.

Qua prijs zou ik ook niet willen weten wat zo'n 600kVA apparaat zou moeten kosten; die van mij was al €500,=.

 

Een UPS is, mijns inziens, totaal niet geschikt als backup power.

 

 

Groeten,

 

QF

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft ook geen lange levensduur, in de jaren 90 waren deze bij onze klanten gekoppeld aan hun server, na een paar jaar gingen zo wel eens stuk.

En na de economische levensduur van ongeveer 4 jaar gingen ze naar de oud ijzerboer.

Dus geen langere levensduur als een computer de MTBF (Mean time between failures).

 

En tussendoor gaan ze natuurlijk ook wel eens stuk.

 

Ik zou liever kiezen voor tijdloze verlichting en verwarming zoals olielampen en petroleumkachels of gasfles kachels of als het kan houtkachels.

Voor de houdbaarheid van spullen die we gewoonlijk invriezen kun je gaan wecken.

Een kleine 4 takt aggregaat kan wel de vriezers een tijdje koud houden maar is met en paar weken wel door de brandstof heen (5 liter per dag, voor 14 dagen moet je al 70 liter benzine opslaan.

 

Ik ben overgeschakeld op Petroleum voor licht/ verwarming en Gasfles voor verwarming. (Ik beschik over een nippel om de flessen te vullen bij het tankstation) ja is hier niet iedereen een fan van maar ik kan het dus wel voor noodgevallen.

Er vanuit gaande dat de brandstoffen nog beschikbaar zijn.

En nu koffie :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben 4x 38Ah accu's met 2 zonnepanelen die de accu's opladen.

Hierachter een 300 watt echte sinus omvormer naar 220v.

Deze installatie voedt in de maanden april tem september zowel de koelkast/vriezer en de CV ketel.

Let op: je moet echt een goede omvormer hebben anders gaat je CV ketel in de storingsstand!

UPS bedoeld voor computers zijn ongeschikt!

 

Ín de winter (donkere dagen) gaat de koelkast/vriezer eraf, maar dat is in de winter ook niet echt lastig.

Reden dat ik de CV erop heb zitten is dat ik op internet gelezen heb dat bij een grote landelijke electriciteitsstoring er nog dagen gasdruk is.(weet iemand hier meer over? mensen met een gasfornuis zullen die wel gebruiken om hun huis te verwarmen)

 

2 jaar geleden een keer TV gekeken (flatscreen+ sattelietontvanger) tijdens een stroomstoring. Was erg leuk!

Accu's zijn na een jaar of 8 wel aan vervanging toe. :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben op zoek naar informatie over het UPS systeem.

In de Voorstelronde noemt medeprepper Lichtje dit.

Omdat ik serieus op zoek ben naar een noodstroomvoorziening voor als de stroom uitvalt wil ik weten of dit een alternatief kan zijn.

Iemand die er meer over kan vertellen?

Ik ben een vrouw en zeker niet technisch aangelegd....dus graag in begrijpelijke taal voor een leek zoals ik ben.:rolleyes:

 

Ik ben ook een vrouw maar wel met een technische opleiding. :) Ik zal het proberen begrijpelijk uit te leggen

Een UPS systeem heeft een accu (batterij) Die accu gaat maar een bepaalde tijd mee. Hoe groter de accu, hoe langer die mee gaat.

Een lampje laten branden een laptop opladen dat lukt allemaal wel op een accu. Maar je kunt er niet je elektrische kacheltje, waterkoker, e.d. op laten werken. Die verbruiken zo veel stroom, dan is je accu binnen no time leeg, als ie het al aan kan.

 

Een aggregaat kan je ook gebruiken. Hij maakt herrie en stinkt, dus die kun je niet in je huis kwijt, maar zul je buiten moeten zetten. Ook aggregaten heb je in verschillende formaten.

 

Als je zonnepanelen op je dak hebt, kun je die gebruiken door ze met een speciaal apparaat en accu aan te laten sluiten. Normaal heb je geen stoom van je panelen als de netspanning uit valt.

 

Wat je het beste kunt doen, is een optelling maken van de wattage van de apparaten die je van stroom wilt voorzien met je noodstroom voorziening.

Op elk apparaat meestal onderop, achterop en soms op de stekker staat hoeveel een apparaat verbruikt.

 

karcher_typeplaatje.jpg.c58d5b1258ef12419872815f031329c8.jpg

 

typeplaatje.jpg.fb08b6e143845560db75877fa72f5da9.jpg

 

Je moet dan het getal hebben voor de W (watt) of de kW (kilowatt=1000 watt)

Dus 1,65 kW = 1650 W

en 90 W

Deze twee apparaten gebruiken samen 1740 Watt. Je hebt dan dus een noodstroom voorziening nodig die dat kan leveren, gedurende een bepaalde tijd.

 

Maak dus een optelling van wat je nodig hebt aan noodstroom en ga dan kijken naar welke oplossing daar bij past.

 

Je hele huis voorzien van stoom, is eigenlijk ondoenlijk voor een incident.

Ik ben het met de vorige schrijvers eens, probeer ook naar alternatieven te kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat de vraagsteller eerst kan zeggen WAT ie van stroom wil voorzien.

 

Een UPS of een aggregaat zijn twee verschillende dingen en over beide is al veel geschreven.

 

Ik heb een ups tussen mijn pc en netaansluiting zitten. dus pc valt niet meteen uit als er een dip in de stroomlevering zit.

 

Een aggregaat koop je via mp redelijk goedkoop. Maar alles is afhankelijk van je budget maar meer van hoeveel power je wilt hebben. Lee je goed in via bv het topic over aggregaat aansluiten.

 

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@HenkV

 

Wat kost nu zo'n installatie?

 

(drie jaar geleden:)

> 2 zonnepanelen 24v 80 watt = 220 euro (inclusief 2 acculaders)

> Echte sinus omvormer 300w 180 euro

 

Accus: deze komen van een bedrijf die ze na 5 jaar vervangt (gebruikt voor bewaking)

Gelukkig vervangen ze elk jaar wel een aantal systemen

Die zijn dus gratis maar dan moet ik ze dus wel na een jaar of 3 weer vervangen omdat ze dan op zijn.

Gelukkig zit er in mijn auto ook een goede veel grotere accu, die kan ik natuurlijk ook op de omvormer aansluiten in geval van nood.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch moet een ding niet over het hoofd worden gezien bij een UPS. Het zijn een van de beste inverters die je kan krijgen. De netspanning die eruit komt, indien de inverter op accu's loopt, heeft een prachtige echte sinus vorm.

Ik heb hier een APC ups recentelijk gekocht van 700 watt, de accu's erin zijn 24v en daarmee makkelijk met mijn zonnepanelen op te laden.

 

Koop je een inverter 700 watt dan ben je al gauw 600€ kwijt (voor de echte sinus omvormers). De APC kost maar 70€. En dan krijg je er twee accu's nog bij.

 

Let wel op dat je een ups koopt die ook in te schakelen is, wanneer deze niet is aangesloten aan de netspanning. Slechts enkele types laten dit toe.

 

Als je daarnaast een set auto accu's hebt, dan kan je die ook intern doorkoppelen, dan heb je zomaar een prachtige inverter als noodstroom: overdag opladen via de zonnepanelen, snachts energie via de accu's.

 

Ik draai hier makkelijk mijn koelkast en vriezer mee, tv, laptop, telefoon laden etc. En dat voor maar 70€ :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@drogo alleen de top of the line server upsen van apc gooien er een zuivere sinus uit de goedkopere hebben een bloksinus.

Voor een schakelende pc voeding maakt dit weinig uit maar hang er eens een senseo aan die zal niet werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch moet een ding niet over het hoofd worden gezien bij een UPS. Het zijn een van de beste inverters die je kan krijgen. De netspanning die eruit komt, indien de inverter op accu's loopt, heeft een prachtige echte sinus vorm.

Ik heb hier een APC ups recentelijk gekocht van 700 watt, de accu's erin zijn 24v en daarmee makkelijk met mijn zonnepanelen op te laden.

 

Koop je een inverter 700 watt dan ben je al gauw 600€ kwijt (voor de echte sinus omvormers). De APC kost maar 70€. En dan krijg je er twee accu's nog bij

Let wel op dat je een ups koopt die ook in te schakelen is, wanneer deze niet is aangesloten aan de netspanning. Slechts enkele types laten dit toe.

 

Als je daarnaast een set auto accu's hebt, dan kan je die ook intern doorkoppelen, dan heb je zomaar een prachtige inverter als noodstroom: overdag opladen via de zonnepanelen, snachts energie via de accu's.

 

 

Ik draai hier makkelijk mijn koelkast en vriezer mee, tv, laptop, telefoon laden etc. En dat voor maar 70€ :)

 

Dat klinkt interessant Drogo.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

.... Ik draai hier makkelijk mijn koelkast en vriezer mee, tv, laptop, telefoon laden etc. En dat voor maar 70€ :)

 

Doe je dat ook echt of denk je dat te gaan doen ?

Koelkast en vriezer staan waarschijnlijk in de keuken. Trek je dan (snel) een extra kabel ?

 

Mijn vriezer staat in de schuur en koelkast staat in de keuken, zonnepanelen liggen op het dak. Ik zou onderhand een aparte grope plus leidingen moeten gaan aanleggen.

En hoe lang houd je systeem het vol ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch moet een ding niet over het hoofd worden gezien bij een UPS. Het zijn een van de beste inverters die je kan krijgen. De netspanning die eruit komt, indien de inverter op accu's loopt, heeft een prachtige echte sinus vorm.

Ik heb hier een APC ups recentelijk gekocht van 700 watt, de accu's erin zijn 24v en daarmee makkelijk met mijn zonnepanelen op te laden.

 

Koop je een inverter 700 watt dan ben je al gauw 600€ kwijt (voor de echte sinus omvormers). De APC kost maar 70€. En dan krijg je er twee accu's nog bij.

 

Let wel op dat je een ups koopt die ook in te schakelen is, wanneer deze niet is aangesloten aan de netspanning. Slechts enkele types laten dit toe.

 

Als je daarnaast een set auto accu's hebt, dan kan je die ook intern doorkoppelen, dan heb je zomaar een prachtige inverter als noodstroom: overdag opladen via de zonnepanelen, snachts energie via de accu's.

 

Ik draai hier makkelijk mijn koelkast en vriezer mee, tv, laptop, telefoon laden etc. En dat voor maar 70€ :)

Heb je dit wel eens in de praktijk geprobeerd? Een koelkast met een vermogen van 100 watt heeft bij opstarten al snel 600 watt nodig. Je vriezer heeft ook wel het een en ander nodig. Snel tellen:

 

Televisie: 75 watt

Laptop: 40 watt

Telefoon laden: 5 watt

Koelkast: 100 watt/600 watt

Vriezer: 100 watt/600 watt

 

Dus als je de TV en laptop aan hebt, kom je al niet meer uit met de koelkast als die aanslaat. Als je koelkast aan het draaien is en de vriezer slaat aan kom je sowieso te kort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...