Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan onafhankelijkheid : ijs maken


lewieke

Aanbevolen berichten

Ik kwam ze weer tegen. De ijsmachine die we een paar jaar geleden kochten. Om plaats te maken in mijn berging voor de confituur en de potten honing, en (onder invloed van @DirkBerts) de stijgende voorraad toiletpapier, verplaatste ik wat dingen en daar stond ze. De Nemox 180w, oxiara. Veel te veel geld voor betaald. En bijna nooit gebruikt. Vlug nog even gegoogled en gevonden dat UNOLD tegenwoordig roomijsmachines heeft die véél interessanter geprijsd zijn.

 

Enfin, ik heb toch maar ijs gemaakt. Meer dan melk, room, suiker is er niet nodig. Ik maakte 6liter in de smaken : melkijs, chocoladeijs, vanilleroomijs en aardbeienijs. Eerlijk waar, het ijs is ongelooflijk lekker. Ik heb me voorgenomen om restjes room uit de keuken gewoon te gebruiken om ijs van te maken. De kinderen zullen er blij mee zijn, we gooien minder weg én we krijgen er lekker ijs voor. Ik ben benieuwd.

 

PS. Ik zou op vandaag niet meer kiezen voor een dergelijke dure machine.

 

[ATTACH=CONFIG]10528[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dat is nu toeval ik heb vandaag ook ijs gemaakt .

3 eierdooiers

100 gr suiker

200 ml room

200 ml melk

klop de eierdooiers en de suiker tot ruban .

kook de melk en de room en giet langzaam al roerend bij de ruban .

zet het geheel op een zacht vuurtje en laat indikken . Pas op mag niet koken .

koel af en giet het in een draaiende ijsmachiene .

 

Als garnituur heb ik 50 gr gehakte rozijnen geweekt in 2 eetlepel rum en toe gevoegd .

Dan nog een paar uur in de diepvries en smullen maar .

 

Geert

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Yummie, klinkt erg lekker allemaal. :p

Als je de machine hebt maakt het niet uit natuurlijk, maar voor degene die ook ijs wilt maken kan dat volgens mij ook met simpel/noestig handarbeid.

Een ijzeren kom van bv een mixer een langere tijd in de vriezer plaatsen en de vloeistof die je tot ijs wilt verwerken goed laten afkoelen. Deze vloeistof in de kom en blijven roeren (ijskristallen kapotmaken)

Je kan op deze manier alleen maar kleine porties maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een keer een workshop "Moleculair Koken" gedaan.

Daar werd met vloeibare stikstof ijs gemaakt.

 

index.php?PHPSESSID=92769c1b8ff745ade90d8d718bc57a9d&action=dlattach;topic=4167.0;attach=1416;image

(fotootje als voorbeeld van internet gejat)

 

 

Mijn stekkerloze ijsmachine, nou ja, een soortgelijke.

 

donvier_ijsmachine.jpg

 

Het binnenwerk moet een dagje in de vriezer. De vloeistof in de bak wordt dan koud,erg koud.

Het draaien van het ijs moet ik zelf doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, arbeidsintensief zijn stekkerloze oplossingen altijd.

Het valt wel mee trouwens, dat intensieve. Wel een goed smoes om weer eens ijs te mogen eten...de calorieën verbrand ik toch wel voor de tijd dat het ijs klaar is :)

 

Ik heb veel stekkerloze apparaten in mijn keuken. Mijn hobby is koken zoals oma's kookten. Zonder mixer, maar met klopper of draaiklopper, geen keukenmachine maar een rasp, een snijbonenmolen, een draaizeef en zelf kneden. Geen magnetron gebruiken om de boel snelsnel klaar te hebben maar juist koken op petroleumstel en met de hooikist. Het effect is inderdaad dat het wat meer energie van mij kost, en vaak ook dat ik een en ander anders moet plannen, maar ook dat het slow-koken en het slow-bereiden me een stukje rust geeft. Ik geniet daarvan.

Ik heb nog wel in een kist wat apparaten met stekkers...vooral omdat het zonde was ze weg te doen en het met mijn reuma-achtige handen misschien ooit nodig is erop terug te vallen. Aan de andere kant hebben mijn handen ook wel weer wat betere kracht doordat ik ze regelmatig gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...