Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bijl gezocht


Friso

Aanbevolen berichten

is een mercedes beter dan een bmw of is een opel beter dan een volkswagen .......

een goeie bijl is een goeie bijl ..... en als je er ermee kan hakken en hij blijft heel dan is het een goeie bijl.

Ik ken wetterlings niet, maar als ik anderen kan geloven is het ook een goeie bijl .... zelf wilde ik gewoon een Gränsfors omdat ik 'm wilde en wat voor Ray Mears goed is is goed genoeg voor mij ....oh en het is Zweeds :)

'k heb ook een Hultafors bijl en die is ook goed, en ik heb ook een bijl van 30yr oud voor 15,- gulden gekocht bij de boerenbond en die is ook nog steeds goed....

 

 

[edit] ook een grappig weetje wat Bolo net schreef....... :) [edit]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Bedankt voor de snelle reacties Järv en Bolo !

Leuk weetje inderdaad en ik ga denk ik voor de large hunting axe, want die van les stroud is een stuk duurder en voor mij nog net iets te lomp

En ik doe ook aan bushcraften, en daar is de bijl ook goed voor, want ik ga geen grote bomen omhalen, en ik weet dat je met de gransfors small forest axe ook al heel veel kunt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Heeft iemand er al eens aan gedacht om zelf een bijl te maken? When SHTF moet je immers met de middelen die je ter beschikking staan zelf je dingen kunnen maken, of zie ik dat verkeerd.

 

Denk dat dit maar voor 50% haalbaar is, want op youtube staan genoeg filmpjes over houtbewerking voor de steel van een bijl (ik herinner me zelfs een keer iets van Ray Mears Bushcraftserie gezien te hebben over dit onderwerp).

Echter het gedeelte van de kop smeden gaat waarschijnlijk veel mensen een stap te ver, want ze beschikken niet over de benodigde spullen.

Ik denk dat er om die rede ook regelmatig leden aandragen dat ze een bijl met houten steel prefereren ipv een met kunststof steel zodat ze in een SHTF situatie zelf hun bijl kunnen repareren mocht dat nodig zijn.

 

Het staat je natuurlijk vrij om het wel te proberen en ik hoop dat wanneer dat lukt je de ervaringen met ons deelt!

 

D_A

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat iedereen die werkelijk iets wil leren (uitzonderingen daargelaten) het ook wel zouden kunnen leren om messen en bijlen zelf te smeden. Er zijn cursussen voor het smeden, o.a. in Alkmaar bij Semderij Atelier Alkmaar. Waarschijnlijk ken je die wel en mocht dat niet zo zijn wil ik je die link wel geven. Ben er zelf nog niet geweest, maar wil er wel een keer naar toe gaan voor een workshop of een volledige cursus.

Ondertussen heb ik al enkele bijlen gemaakt van slagers/slachters bijlen die ik heb gekocht en ik vind het resultaat best wel geslaagd voor een amateur.

IMG_5049.jpg.8c39442a41069736217477f7074cdc61.jpgIMG_5054.jpg.9db06cf9f8465ab272274051d7b4a15a.jpgIMG_5056.jpg.cb6b42673dd43a989b959d24f77dc5c0.jpg

 

Bij de kleine bijl/tomahawk heb ik alleen de steel zelf gemaakt; volledig met de hand gesneden van een stuk beukenhout. Het was in de eerste instantie een uitdaging om te zien of het mogelijk was om met alleen een mes (een Buck Nighthawk) en wat schuurpapier een bijl steel te kunnen maken. Heeft heel wat uren aan snijden, passen en schuren gekost, maar het was me dan ook gelukt. De bijlkop is een antieke bijlkop van voor de oorlog die ik opnieuw gebruneerd en convex geslepen heb.

De omgevormde bijlen zijn gemaakt van Ochsenkopf-Gedore slagers/slachters bijlen. Iedereen die dat merk kent, weet dat het om kwaliteit bijlen gaat en dat die van goed C60 gereedschapsstaal zijn vervaardigd. De echte slachters bijlen zijn lang omdt ze met 2 handen worden gebruikt, dus heb ik die moeten inkorten, maar daardoor houd je wel de mogelijkheid om een full tang bijl te kunnen maken, waardoor de bijl dus nooit bij de steel kan afbreken. Er zullen mensen zijn die het idioot vinden om dergelijke dure slachters bijlen voor een dergelijke "project" te gebruiken, maar het leek me gewoon een uitdaging om te zien of het mogelijk was.

Het ontwerp voor de vorm vergt een beetje fantasie en de rest is veel zweet en hard werk.

De handvaten zijn van tropisch hardhout en beukenhout en voor een betere grip bekleed met rubber. De bijlen zijn echter niet bepaald licht, maar je kunt er wel lekker mee hakken.

Ik ga ervan uit dat de meeste preppers best wel handig zijn dus denk ik dat anderen dit ook kunnen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moest ff bij favorieten zoeken, maar heb deze al poosje op verlang lijstje staan : 78170BDF-2378-4727-916F-80C6B1C3F7E9-3389-0000010BFF89CE1C_zps99ba1294.jpg.4a75f72625f41fb1f1effa9b1c29e5f0.jpg

 

http://www.walkbyfaith777.com/

 

Inderdaad een hele mooie bijl en als het alleen om de vormgeving gaat, zou je zo'n bijl ook zelf kunnen maken van een bestaande bijl. Wat je nodig hebt is een bijlkop met een brede snede en een goeie haakse slijper. Voor de rest is het een kwestie van goed afwerken en op een correcte manier slijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rico686

Dat zijn erg mooie bijlen. Vooral de bovenste spreekt mij erg aan. Schede ook zelf gemaakt?

Ik ben nu zelf bezig een chopper/klein handbijltje te maken van 5060 staal 6mm.

 

Mijn eerste bijl die ik kocht was van Ironside.Aardig bijltje. Toen een blauwe maandag een Wetterlings gehad. Toen maar een Gransfors gekocht. Kan ik heel kort over zijn: super bijl! Vlijmscherp, houdt goed vast en hakt super.

Het verschil met Wetterlings? Een Wetterlings is gewoon wat minder/ruwer afgewerkt. Als je daar genoegen mee neemt is dit ook een superbijl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rico686

Dat zijn erg mooie bijlen. Vooral de bovenste spreekt mij erg aan. Schede ook zelf gemaakt?

Ik ben nu zelf bezig een chopper/klein handbijltje te maken van 5060 staal 6mm.

 

Mijn eerste bijl die ik kocht was van Ironside.Aardig bijltje. Toen een blauwe maandag een Wetterlings gehad. Toen maar een Gransfors gekocht. Kan ik heel kort over zijn: super bijl! Vlijmscherp, houdt goed vast en hakt super.

Het verschil met Wetterlings? Een Wetterlings is gewoon wat minder/ruwer afgewerkt. Als je daar genoegen mee neemt is dit ook een superbijl.

 

Ja, de schedes heb ik ook zelf gemaakt van tuigleer. Eerst gelijmd en daarna geklonken. Ik heb ze overigens ook al weer verkocht, dus op naar de nieuwe uitdaging.

Wetterlings zijn trouwens hele goeie bijlen. Voor het hele zware hakwerk ga ik waarschijnlijk ook een Wetterlings of een Gransfors kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
Gast Deleted-4649

Fiskars! Ik kloof bergen hout en sla daarbij ook wel eens mis. Dat gebeurt gewoon. Bij een houten steel is dat na een paar keer einde oefening. Met Fiskars heb je daar geen zorgen over. Dus van iemand die 99% raak slaat toch nog het advies, fiskars. Bijkomend voordeel is dat de bijl niet zwaar is en je minder boterhammen hoeft te eten. Wel zorgen voor een slijpsteen en niet in het zand slaan. Hout schoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fiskars! Ik kloof bergen hout en sla daarbij ook wel eens mis. Dat gebeurt gewoon. Bij een houten steel is dat na een paar keer einde oefening. Met Fiskars heb je daar geen zorgen over. Dus van iemand die 99% raak slaat toch nog het advies, fiskars. Bijkomend voordeel is dat de bijl niet zwaar is en je minder boterhammen hoeft te eten. Wel zorgen voor een slijpsteen en niet in het zand slaan. Hout schoon.

 

 

inderdaad zorgen voor een slijpsteen want het staal is echt van mindere kwaliteit.

@fragalot grappig om te zien hoeveel je kunt leren in een kleine tijd:) toch bedankt voor je reactie.

 

EDIT: als ik een bijl zou mogen bezitten waarin geld geen prijs speelt zou ik toch voor een sager chemical 1928 gaan (wil ik wel mijn eigen steel maken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Deleted-4649

Extra tip: laat je te kloven hout niet te lang liggen. Afhankelijk van de houtsoort wordt het steeds moeilijke om het te kloven naarmate het langer ligt. Probeer het maar eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

 

Ik ben de laatste tijd bezig geweest om mijn BOB samen te stellen.

Ik heb een goede rugzak (tasmanian tiger raid pack 2) en een goed mes (Fällkniven F1) en over beiden ben ik zeer tevreden.

(Over de redt van de tas ga ik het niet hebben want dat is opzich niet zo speciaal.

Maar... Nu wil ik ook nog een bijl! Ik heb al veel rondgekeken en ik weet het nog steeds niet zeker.

Tot nu toe denk ik aan de schrade scaxe2l (iemand ervaringen alsjeblieft) maar ik hoop dat jullie nog tips hebben of andere bijlen die ik zeker zou moeten zien(gransförs en wetterlings ken ik al, alleen ik zoek net wat anders)

Mijn "eisen" zijn:

Tussen de 35 en de 50 cm lengte

Niet té duur (100 euro is toch eigenlijk de max.)

Degelijk en echt functioneel

Moet goed kunnen hakken ( is de bedoeling van een bijl maar dan "prep" ik me alvast voor de "tomahawk?" Vraag ;))

En een heel klein beetje tactisch trekt me aan

En uiteraard is het wel handiger als ik het in Nederland kan kopen maar dat is niet perse.

Alvast heel erg bedankt en ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Friso

 

Ps: als jullie vragen hebben over de F1, de raid pack mk 2, led lenser l7 of de ontario rat 1, ik help jullie graag en als jullie andere vragen hebben mag dat natuurlijk ook maar dit zijn de meest interessante dingen

 

 

4 euro bij de Action, bij het gereedschap in de buurt van de hamers liggen nu ook bijltjes, geen idee wat de kwaliteit is maar voor euro kan je je er geen bijl aan vallen, lol

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me wel handig waar je het over hebt voordat je iets aanraad.

 

Uiteraard, was ook geen aanrader, was een suggestie, iets om over na te denken, maar ik maak op uit je antwoord dat je er idd 1 gekocht hebt om te kijken of het een min of meer bruikbaar stuk gereedschap was, maar je ervaring lijkt niet denderend te zijn dus, een scherpe hamer, lol;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard, was ook geen aanrader, was een suggestie, iets om over na te denken, maar ik maak op uit je antwoord dat je er idd 1 gekocht hebt om te kijken of het een min of meer bruikbaar stuk gereedschap was, maar je ervaring lijkt niet denderend te zijn dus, een scherpe hamer, lol;)

 

het probleem met zulke bijlen is dat het staal zo is dat je snede gelijk omrolt of compleet wegbreekt.

 

het is natuurlijk beter dan niks maar het is niet iets waar je op kunt vertrouwen.

 

beschouw hem ook niet als deel van mijn collectie:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
zou je een bijlkop ook een coating kunnen geven met bijv. wapenolie? of zelfs vaseline?

 

mvg, MP

 

PS: het word pas een tomahawk als de steel (makkelijker) verwisselbaar is.

 

Bijlkoppen kun je (voorop gesteld dat het geen RVS is, vanwege het hoge chroomgehalte) met snel bruneer bruneren. Zelf doe ik het 3x en dan even met wat Balistol olie inwrijven en dan is de bijlkop vrij goed tegen roest beschermd.

Een tomahawk is gewoon een strijdbijl en geen "klusjes bijl" en voor zover ik weet zijn de indianen in Noord Amerika ermee begonnen. Waarom de steel in die tijd vervangbaar was lijkt me wel overduidelijk. Naar mijn mening kun je bijlen gewoon in 2 categoriën indelen: strijdbijlen en werkbijlen en in tijd van oorlog worden werkbijlen simpelweg ook strijdbijlen en andersom alhoewel niet elke strijdbijl geschikt is voor werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rico686 en waar ga jij de guillotine ( valbijl ) in opdelen . Het is geen stijdbijl maar zeker geen werk bij .

 

;) een goeie! Ik neem aan dat je zo'n ding ook meesleept. Ik heb vroeger een mini-guillotine gehad (gekocht op een verzamelbeurs in België) en die werd soms (voor de gein) in de keuken gebruikt om wortelen te snijden. Ging perfect, dus zou je de guillotine bij keukengereedschap kunnen indelen :p

Enfin, ik denk dat een guillotine een stuk gereedschap is voor terechtstellingen, dus is het een werkbijl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

;) een goeie! Ik neem aan dat je zo'n ding ook meesleept. Ik heb vroeger een mini-guillotine gehad (gekocht op een verzamelbeurs in België) en die werd soms (voor de gein) in de keuken gebruikt om wortelen te snijden. Ging perfect, dus zou je de guillotine bij keukengereedschap kunnen indelen :p

Enfin, ik denk dat een guillotine een stuk gereedschap is voor terechtstellingen, dus is het een werkbijl.

 

Guillotine is gewoon het frans van valbijl . Ok werk bijl . Maar als het jou vak is met een tomahawk iemands lichaamsdelen af te hakken is dat dan ook geen werk bijl ?

Volgens mij zie je de soorten bijlen verkeert . Hoe je ze moet in delen weet ik nu ook niet .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...