Ga naar inhoud
GENEGEERD

Baofeng UV-B6 portofoon


Communicator

Aanbevolen berichten

Domme vragen bestaan niet, dat weet je toch wel he ;)

 

Ten eerste: als je met elkaar wilt communiceren, doe je dat vaak samen op 1 frequentie. de betreffende porto's moeten inderdaad geprogrammeerd worden met standaard kanalen.

het is wel mogelijk om via 2 frequenties met elkaar te communiceren, maar gaat in dit geval zijn functie een beetje voorbij... Verdere uitleg hierover zal ik je dan ook besparen.

 

Ten tweede: protocollen volgen tijdens groepscommunicatie is inderdaad een pré! Voordat men op pad gaat dient men eerst allemaal op hetzelfde kanaal af te stemmen. En voor noodgevallen en storingsfactoren kun je weer afspraken maken voor een uitwijk kanaal.

 

Je kan een ander alleen vinden als hij aan het zenden is. op de porto kun je dan zien of het signaal zwak of sterk binnenkomt...

 

Repeaters doen precies wat de naam doet vermoeden... jouw bericht herhalen. Als je zo'n repeater centraal op stelt, verdubbel je het bereik :

(jij)------------------6km-----------------------(repeater)-----------------6km------------------------(ik)

 

Een externe antenne verbeterd sowieso je ontvangst, bij het zenden moet je rekening houden dat je met 2 verschillende frequenties te maken hebt, en hier dus ook je antenne voor moet aanpassen.

Er zijn kant en klare antennes te krijgen waar dit mee kan, zelfs automatisch, maar die zijn vrij prijzig... voor de 2meter en 70cm zijn voldoende mobiele antenne installaties te verkrijgen.

 

Mits de antenne voldoet aan de specs en goed geplaatst word, kan je het bereik wel verdubbelen denk ik.

ik ga er hierbij van uit dat het gemiddeld bereik van zo'n porto 5 á 6km is.

 

Dus als ik je goed begrijp heb je alleen wat aan de porto als je vooraf met een groep hebt afgesproken; we gaan op kanaal xx zitten met kanaal xx als storing/reserve kanaal.

 

Je zegt dat je iemand kan vinden op het moment dat hij/zij zend, ik begrijp dat mijn porto alleen een signaal kan opvangen als iemand anders zend, maar er zijn zoveel frequenties, hoe vind mijn porto die "iemand" die op dat ene moment ook uitzend?

 

Als de wereld aan het vergaan is kun je niet heel veel met 1 porto? Behalve je FM afluisteren voor info.

 

Alvast bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Dus als ik je goed begrijp heb je alleen wat aan de porto als je vooraf met een groep hebt afgesproken; we gaan op kanaal xx zitten met kanaal xx als storing/reserve kanaal.

Dat is heel erg zwart/wit. en volgens mij een verkeerd beeld wat je daar schetst.

 

Je zegt dat je iemand kan vinden op het moment dat hij/zij zend, ik begrijp dat mijn porto alleen een signaal kan opvangen als iemand anders zend, maar er zijn zoveel frequenties, hoe vind mijn porto die "iemand" die op dat ene moment ook uitzend?

Er zit een SCAN functie op de porto, die alle ingestelde kanalen continue langs gaat. Als er dan een signaal wordt gedetecteerd stop hij automatisch en kan je meeluisteren en eventueel reageren.

 

Als de wereld aan het vergaan is kun je niet heel veel met 1 porto? Behalve je FM afluisteren voor info.

Nooit op 1 paard gokken.

 

Dat is ook de reden dat ik wat betrouwbaarheid betreft meer vertrouwen heb in 27mc apparatuur. (bakkies). Deze werken op andere frequenties, zijn makkelijker in gebruik te nemen en hebben, met de juiste antenne en hoogte, vaak ook een groter bereik.

 

De porto's dienen mij enkel voor kleinschaliger gebruik zoals beveiliging, verkenning, etc,.

 

Alvast bedankt voor je reactie!

Your'e Welcome ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Dat is ook de reden dat ik wat betrouwbaarheid betreft meer vertrouwen heb in 27mc apparatuur. (bakkies). Deze werken op andere frequenties, zijn makkelijker in gebruik te nemen en hebben, met de juiste antenne en hoogte, vaak ook een groter bereik.

 

De porto's dienen mij enkel voor kleinschaliger gebruik zoals beveiliging, verkenning, etc,.

 

 

Your'e Welcome ;)

 

 

Vind u het erg als ik zeg dat de 27mc voor shtf vrij ongeschikt is.( buiten het feit, iets is beter als niets) hogere frequentie beteken in het algemeen minder NATUURLIJKE storing (qrm)

Tevens werk je op hoog frequent met een kortere antennen. Wat mij iets praktischer lijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na de bestelling had ik de porto's in 2 dagen in huis (goede communicatie met verkoper)... voelt als een degelijk kwaliteitsproduct. Nog even leren hoe alles werkt zoals het repeat gebeuren.

Ook geinig is dat je er gewoon FM radio op kan ontvangen.

Eerste test vanuit de auto naar andere porto in huis was het bereik 2 km... maar das dan ook wel ongunstig denk ik. Hierbij niet gekeken wat het verschil in bereik is tussen VHF en UHF (in de praktijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...