Ga naar inhoud
GENEGEERD

Rondeel in Amsterdam


Stuudje

Aanbevolen berichten

Eerste miniRondeel ter wereld geopend

 

Het eerste miniRondeel ter wereld is een feit. Gisterenochtend opende Jort Kelder de eerste miniRondeel boerderij, genaamd ’t Ei-land, op de Zuidas. 200 kippen bevolken vanaf nu het zakelijk hart van Nederland.

’t Ei-land laat zien dat je midden in een stadse omgeving verantwoord (ecologisch, diervriendelijk en winstgevend) grootschalig kippen kunt houden. Alle verse eitjes, afkomstig van ’t Ei-land, zijn bestemd voor de stad. Initiatiefnemers van ’t Ei-land zijn Rondeel®, Natuur & Milieu en Wij krijgen Kippen. Iedereen kan meedoen op ’t Ei-land Het doel van ’t Ei-land is om consumenten te laten zien dat duurzame voedselproductie, gezond eten en duurzame energie prima samen kunnen gaan in de stad.

 

activiteiten.jpg

 

http://www.rondeeleieren.nl/nieuws/91/

http://www.minirondeel.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 2 weken later...

Geen rondeel, maar wel een leuk initiatief om de kinderen bewuster te maken:

 

ETTEN-LEUR - Kinderen van de Vincent van Goghschool beginnen zaterdag met een moestuin op het terrein van Amarant.

 

Ter beschikking

De zorginstelling stelt de tuin op de hoek van de Anna van Berchemlaan voor vijf jaar ter beschikking aan de school. Vrijwilligers van Amarant zijn de afgelopen weken in de weer geweest met het kappen van bomen en het egaliseren van de grond.

 

Ook komt er een hek en wordt de achterzijde van het plantsoen voorzien van een brede poort. Daarmee ligt de moestuin pal tegenover de nieuwe locatie van de Vincent van Goghschool.

 

Tuinieren

Eenmaal verhuisd naar de Lambertusstraat, kunnen de kinderen meteen beginnen met tuinieren. Elke leerling van groep 5/6 krijgt een deel van het tuintje toebedeeld. Kinderen van groep 7/8 gaan een insectenhotel bouwen.

 

Kees van Naalden gaat het kroost namens Volkstuinvereniging Etten-Leur begeleiden in het werk. De moestuin is geboren op initiatief van van wijkvereniging Centrum-Oost. Op het terrein dat eerder was verwaarloosd, moet onder andere een boomgaard en een bloempluktuin verrijzen.

 

Bron: BNdeStem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi initiatief. Ben het met @Greener eens dat dit vaak hierbij blijft. Ik vraag me ook af als er een of andere vogelgriep zich aandient hoe de omgeving er dan over denkt......zo in een stadse omgeving....

 

Het is natuurlijk een duur betaald subsidie programma, midden in de stad op veel te dure grond. Educatie van met name kinderen over waar hun voedsel vandaan komt ben ik 100% voor en het doel is natuurlijk wel okay.

 

Iedereen zou een paar kippen in de tuin moeten hebben, maar dat wordt natuurlijk weer tegengewerkt. Ben ook benieuwd hoelang de kippen daar nog rondlopen als de pleuris uitbreekt.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is geen subsidie programma, maar een project van Jort Kelder.

In een interview gaf hij aan dat hij dit doet om te bewijzen dat dit soort dingen niet perse alleen op het platteland kon maar net zo goed kan midden in het zakelijk centrum van de stad. Jort Kelder is zakenman en alles moet wel winstgevend zijn om eraan te verdienen. Dit project, midden in de stad, is daarom best een statement naar andere ondernemers om hun vastgeroeste idee dat dit soort bedrijven, groen zelfvoorzienend en duurzaam, alleen buiten de stad op het platteland kan, wat bij te stellen.

Ik houd van initiatieven die uitersten met elkaar verbinden. De zakenman Jort die de kippen in het zakelijk centrum brengt.

Zo vond ik ook dit, een architect die bedenkt dat je computerdatacentrum onder de St.Bavo-kathedraal goed kan gebruiken om de kathedraal op te warmen. De nieuwerwetse IT gecombineerd met oude gewortelde religie. Machtig!

 

Ik kan de connectie met Jort Kelder nergens terugvinden. Alleen dat hij het Rondeel geopend heeft en er reclame voor maakt. Zowel op de site van Jort als van Rondeel zie ik nergens de connectie met Jort. Bij de Kvk staat de Rondeel BV op naam van de boer Timon Brandsen Rondeel B.V. dus niet van Jort. Nu zal hij niet voor niets een lintje doorknippen, maar nergens zie ik verder verband.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer, je zal dan wel gelijk hebben, ik heb de informatie uit een krantenartikel in een papieren krant.

 

Op zich is het idee helemaal prima natuurlijk. Zeker als er commercieel gezien ook geen geld bij hoeft. Ik voorzie meer van dit soort projecten, bijv. in de huidige vleessector. Het is nu zo'n wirwar en gerommel m.b.t. de herkomst van vlees, dat ik verwacht dat de lijntjes van boer naar slager weer korter gaan worden. Een euro de kilo meer zou ik geen probleem vinden voor gecontroleerd vlees. Helemaal mooi als kinderen vanuit school betrokken worden met het boerenbedrijf en waar zij voor staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...