Ga naar inhoud
GENEGEERD

SUPERRRRRR Fire Starter


Keyser Suze

Aanbevolen berichten

Kij k ik vroeg me zelf nou af hoe maak ik een vuur dat niet opvalt met rook en toen dacht ik dat weten die mensen wel van het prep forum

 

Verstuurd vanaf mijn LG-P760 met Tapatalk

 

Dus de vraag hoe doe ik dat

 

Verstuurd vanaf mijn LG-P760 met Tapatalk

 

Droge brandstoffen, heet vuur, geen rubbers of plastics - lekker experimenteren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 63
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Heksenboot
Oke dus geen rubber en plastic want ik ga morgen vuur maken maar het mag niet erg opvallen

 

Verstuurd vanaf mijn LG-P760 met Tapatalk

 

Wat KS zegt en probeer een Dakota Firepit (google maar).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
heb laatst aanmaak blokjes gevonden met een lucifer punt, die leken me ook wel handig.

 

ja die zijn heel erg handig myron, wij hebben ze ook, er zitten er zo'n 20 in een doosje en ze branden redelijk lang nog. ik weet niet welke u hebt maar wij hebben die van flix, lucifer aanmaakblokjes. Ik ben daar wel een voorstander van want de gewone aanmaakblokjes vind ik niet prettig, tuurlijk ze fikken goed, heel goed zelfs, maar die hele waslijst met gezondheidswaarschuwingen schrikken me toch wel af. En met die lucifer aanmaakblokjes heb je in principe niet een extra lucifer of iets nodig, dus ben je al klaar met een doosje van zo'n 17 bij 9 cm ( geen echte maten, het is een schatting ). Al is de tip van keyser natuurlijk ook heel handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@homerun een dakota firepit is dan het handigste je kunt wel op een houtsoort gokken maarja dat moet je ook maar net vinden,

 

als je nog een video wilt over hoe je eentje maakt:

 

 

Tadaa.

Oke ik heb het filpje gezien ik weet theoretisch gezien hoe ik er een moet maken. Maar wat heeft dit voor nut? Mischien een rare vraag maar er kwam toch aardig veel rook vrij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke ik heb het filpje gezien ik weet theoretisch gezien hoe ik er een moet maken. Maar wat heeft dit voor nut? Mischien een rare vraag maar er kwam toch aardig veel rook vrij

 

elk houtvuur geeft rook als je geen perfect droog hout gebruikt (en dan nog) bij het opstarten.

Eenmaal op gang, en je een goed warm bed van kolen hebt kan het rookloos indien je droog hout gebruikt..

 

gebruik je "verse prut" opgeraapt uit de natuur zal je bijna altijd rook hebben.

echt droog brandhout vind je moeilijk.. kindling, ja. maar dikker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

elk houtvuur geeft rook als je geen perfect droog hout gebruikt (en dan nog) bij het opstarten.

Eenmaal op gang, en je een goed warm bed van kolen hebt kan het rookloos indien je droog hout gebruikt..

 

gebruik je "verse prut" opgeraapt uit de natuur zal je bijna altijd rook hebben.

echt droog brandhout vind je moeilijk.. kindling, ja. maar dikker?

Dank u wel dit was heel duidelijk dank u wel nogmaals

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je niet wilt opvallen kun je beter eerst met gas iets opwarmen een klein brandertje of zo koop je al voor een 15 euro.

Het komt ook meer camping-achtig over en de omgeving zal het niet gek vinden als je ergens een hap warm maakt op een gasbrander.

Ook boswachters e.d. kijken niet gek op bij het zien van een gasbrandertje. Als je het op een picknick tafel zet is het erg normaal zelfs.

 

Maar ondertussen kun je natuurlijk wel effe oefenen met de fire-starter en aanverwante artikelen, als er dan iemand komt zeg je gewoon dat je de gasbrander aan probeert te krijgen:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@homerun ik zou gewoon eens in een weekend de bus of fiets pakken of je laten brengen en dan gewoon uitproberen. De nederlandse bossen zijn relatief erg klein maar er zijn genoeg plekjes waar niemand komt dus probeert het eens uit, zo vond ik vuur maken met alleen een firesteel eerst heel erg moeilijk en gebruikte ik altijd aanstekers of lucifers, nu vind ik ze onnodig en neem ik alleen een firesteel mee en probeer ik nu zelfs vuur met flint and steel te maken oftewel gewoon dingen proberen! Heel veel tijd erin steken en je zult zoveel ervaring opdoen waardoor je ook weer minder gear nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@fragalot ook al heb je kurkdroog hout dan nog kan het gaan roken want je vergeet namelijk het andere ingredient namelijk zuurstof

je vuur zal namelijk voldoende lucht moeten krijgen , dus de manier waarop je een vuur opbouwt is erg belangrijk .

@homerun de reden waarom een dakota firepit goed werkt komt door verschillende redenen Je vuur bevind zich in een ''schoorsteen '' die trekt en dus

volop zuurstof levert , de omgeving van je vuur is redelijk goed geisoleerd (isolatie van je vuur wilt dus zeggen hogere temperatuur van je vuur dus een betere verbranding:rolleyes: ) als de grond droog genoeg is (dus niet in laag gelegen zeiknatte grond zoiets proberen en ook niet in veengronden ivm mogelijk ondergronds vlamvatten van het veen met alle gevolgen van dien !!!

want dat werkt dus niet en nog een voordeel is je vuur is goed afgeschermd zodat niemand vlammen ziet of althans veel minder dan gewoon

Verder vergeet je één ding ook al zie je geen rook van een houtvuur , ruiken doe je het nog altijd en dat kan soms tot grote afstand zijn

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@fragalot ook al heb je kurkdroog hout dan nog kan het gaan roken want je vergeet namelijk het andere ingredient namelijk zuurstof

je vuur zal namelijk voldoende lucht moeten krijgen , dus de manier waarop je een vuur opbouwt is erg belangrijk .

@homerun de reden waarom een dakota firepit goed werkt komt door verschillende redenen Je vuur bevind zich in een ''schoorsteen '' die trekt en dus

volop zuurstof levert , de omgeving van je vuur is redelijk goed geisoleerd (isolatie van je vuur wilt dus zeggen hogere temperatuur van je vuur dus een betere verbranding:rolleyes: ) als de grond droog genoeg is (dus niet in laag gelegen zeiknatte grond zoiets proberen en ook niet in veengronden ivm mogelijk ondergronds vlamvatten van het veen met alle gevolgen van dien !!!

want dat werkt dus niet en nog een voordeel is je vuur is goed afgeschermd zodat niemand vlammen ziet of althans veel minder dan gewoon

Verder vergeet je één ding ook al zie je geen rook van een houtvuur , ruiken doe je het nog altijd en dat kan soms tot grote afstand zijn

gr will

Dank je wel voor de goede uitleg nu snap ik waarom een dakota fire pit goed is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...